ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2025

Ἄς ἀφήσουμε τά ἔλατα, ἔχουμε τό καραβάκι

Ἔπεσε τό μάτι μου σέ μιά εἴδηση τῆς 22ας Νοεμβρίου τοῦ 2022. Περυσινή, δηλαδή. Ἀναφερόταν στό «πόσα ἔλατα θά κοποῦν ἐφέτος γιά τά Χριστούγεννα»…

Θυμήθηκα ὅτι καί τό 2022, τό καλοκαίρι, εἴχαμε μεγάλες πυρκαϊές, ἀλλά, παρ’ ὅλα αὐτά κόπηκαν ἔλατα προκειμένου νά στολίσουν γιά λίγες ἡμέρες κάποιο σαλόνι, ὥστε νά ἔχουν φυσικό χρῶμα τά Χριστούγεννα καί ἡ Πρωτοχρονιά. Ἀλήθεια, θά κοποῦν κι ἐφέτος ἔλατα γιά νά στολίσουν κάποιοι τά σπίτια τους καί γιά νά καταλήξουν τά ἄτυχα δένδρα στόν κάδο τῆς ἀνακυκλώσεως; Φυσικά, θά μᾶς ποῦν οἱ καλῶς γνωρίζοντες, ὅτι τά ἔλατα πού κόβονται προέρχονται ἀπό εἰδικά φυτώρια καί τά τοιαῦτα. Ἀλλά εἶναι αὐτή ἐπαρκής δικαιολογία γιά μιά χώρα τῆς ὁποίας τά δάση ἔχουν σχεδόν ἐξαφανισθεῖ; Δέν εἶμαι γεωπόνος οὔτε ὑπουργός «Ἀγροτικῆς Ἀνάπτυξης» (δέν μοῦ ἄρεσε τό «Γεωργίας», ἀλλά καί τί νά τό κάνεις ὅταν δέν ἔχεις γεωργική παραγωγή;), ἀλλά εἶμαι πολίτης αὐτῆς τῆς χώρας κι ἔχω ἀνέβει σχεδόν ὅλα τά ψηλά βουνά τῆς πατρίδας μου. Ἔχω κοιμηθεῖ κάτω ἀπό τά ἔλατα, ἔχω διασχίσει ἐλατοδάση, ἔχω κατέβει μέ τσουλήθρα πλαγιές, γλιστρῶντας πάνω στά στρώματα φύλλων ἤ βελονιῶν. Καί ποτέ μου δέν μπόρεσα νά ἀντιληφθῶ καί νά χωνέψω αὐτή τήν ἄσκοπη καί δίχως νόημα κοπή τῶν ἐλάτων γιά τά Χριστούγεννα.

Οὐδεμία σχέση ἔχουν οἱ δικές μας χειμερινές ἑορτές μέ τό «O, Tannenbaum» τῶν Γερμανῶν, πού κάποιοι δικοί μας μετέτρεψαν σέ «Ὦ, ἔλατο» καί μᾶς τό φόρεσαν ὡς ἔθιμο ἑλληνικό.

Ἐμεῖς, ἡ πτωχή πλήν τιμία Ἑλλάς, τό καραβάκι εἴχαμε γιά τά Χριστούγεννα, πού τό κρατοῦσαν τά παιδιά κι ἔλεγαν τά κάλαντα κι ὕστερα τό στόλιζαν στό σπίτι. Καί ὅταν τηρούσαμε τά δικά μας ἔθιμα, δέν εἶχαν ὅλα τά σπίτια σαλόνι. Ἕνα-δυό δωμάτια, πού μετά τήν ἔλευση τῶν προσφύγων ἔμαθαν καί τήν πάστρα καί ἄστραφταν στίς γιορτές.

Καραβάκι εἴχαμε, μέχρι νά ἔρθει τό γερμανοτραφές ἔλατο, πού ὅμως ἦταν συνθετικό καί τό ἀμπαλάραμε τυλιγμένο μέ νάυλον, στό πατάρι. Ὥσπου κάποιος ὀκνηρός σκαρφίστηκε τό ἀληθινό καί εἴδαμε τά πρῶτα κομμένα ἔλατα στά «μεγάλα σαλόνια». Κι ὅταν λίγδωσε τό ἀντεράκι μας, τό «φυσικό ἔλατο» γίνηκε τῆς μοδός.

Καί κατέβαιναν τά «ἀγροτικά» ἀπό τό Βελούχι καί ἀράδιαζαν κρεουργημένα ἔλατα στίς γωνιές τῆς παραλιακῆς, στίς παρυφές τῆς ἐθνικῆς, καί ἔσπευδαν οἱ Ἕλληνες νά τά ἀγοράσουν μέ τά δανεικά, πλήν οὐχί ἀγύριστα…

Καί σκέπτομαι, ὁ ἀφέλης. Μιά κι εἴχαμε ὅλη ἐτούτη τήν οἰκολογική καταστροφή τό καλοκαίρι, μέ τήν καταστροφή τοῦ δάσους τῆς Δαδιᾶς, ἀλλά καί ἄλλων ἑλληνικῶν δασῶν, μιά καί ἡ χώρα ἀποψιλώνεται πλέον συστηματικά, μήπως εἶναι καιρός νά βγεῖ κι ἕνα φιρμάνι πού νά ἀπαγορεύσει τήν κοπή τῶν ἐλάτων; Δέν ξέρω «τί θά τά κάνουν τά ἔλατα» ἐκεῖνοι πού ἔχουν δημιουργήσει φυτώρια, ἀλλά ἄς τούς ἀποζημιώσει τό κράτος καί ἄς ἀφήσουν τά δέντρα νά ζήσουν! Καί ἄς ἀλλάξουν δραστηριότητα, βρέ παιδιά. Δέν εἶναι δά καί ἐπάγγελμα ἡ καταστροφή τοῦ λιγοστοῦ πράσινου πού μᾶς ἔχει ἀπομείνει.

Ζητᾶμε πολλά;

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.