Ἀποχαιρετισμός σέ ἕναν οἰκουμενικό Ἕλληνα

Εἶναι κάποιοι ἄνθρωποι στούς ὁποίους ἔχει χαμογελάσει ὁ Θεός

Κι ἐκεῖνοι, ἔχοντας αὐτό τό μοναδικό ἄγγιγμα, δημιουργοῦν. Μακρυά, συνήθως, ἀπό τούς πολλούς, ἀποφεύγοντας τόν θόρυβο. Σχεδόν πάντα μένουν μόνοι, ἐργάζονται μόνο νύχτα, ἀποφεύγοντας κάθε συνωστισμό. Κι ὅταν φύγουν –καί πάλι μόνοι– οἱ πολλοί ἀρχίζουν νά ψάχνουν καί νά ἀνακαλύπτουν τό μεγαλεῖο τῆς ἀπουσίας τους…

Ἐδῶ καί ἀρκετό καιρό (κάποιους μῆνες) γνωρίζαμε ὅτι ὁ Βαγγέλης Παπαθανασίου βρισκόταν νοσηλευόμενος, σέ πολύ σοβαρή κατάσταση, σχεδόν ἀναπότρεπτη, στό Παρίσι. Φυσικά, ἡ πορεία τοῦ σπουδαίου αὐτοῦ Ἕλληνα δέν προσφερόταν γιά δημοσιοποίηση. Καί, εὐτυχῶς, ἡ ἀντίστροφη μέτρηση γιά τόν Βαγγέλη δέν ἔγινε θέμα. Λές καί εἶχε δοθεῖ ἕνα μυστικό σῆμα, καί κανείς δέν μιλοῦσε γιά τόν δρόμο χωρίς ἐπιστροφή, πού εἶχε πάρει ὁ ἐπίμονος κηπουρός τῆς μουσικῆς… Ἀσυναίσθητα, ὅποτε καθόμουν στό πιάνο –ἐκεῖ πού συνηθίζω νά χαλαρώνω τά πρωινά, πρίν ἀσχοληθῶ μέ τά πλῆκτρα τοῦ ὑπολογιστῆ– ἔπαιζα τά ἅρματα τῆς φωτιᾶς, τό κομμάτι πού ἔδωσε στόν Βαγγέλη τό Ὄσκαρ γιά τήν μουσική τῆς ὁμώνυμης ταινίας.

Τό πρόσεξε ἡ ἐγγονή μας. Παπποῦ, γιατί παίζεις πάντα τό ἴδιο κομμάτι; Ὁ μπαμπᾶς της, πού γνώριζε τί συμβαίνει μέ τόν Βαγγέλη, τῆς εἶχε πεῖ ὅτι ὁ παπποῦς ἐπικοινωνεῖ ἔτσι μέ ἕναν φίλο του, κι εἶχε ἀπόλυτο δίκιο…

Ἔνιωθα τήν ἀνάγκη νά ἐπικοινωνήσω μέ τόν σπουδαιότερο Ἕλληνα τῆς σύγχρονης οἰκουμενικῆς μουσικῆς. Καί καθώς τά δάχτυλα χτυποῦσαν τά πλῆκτρα, μοῦ ἔρχονταν στό μυαλό εἰκόνες τοῦ τότε, πού εἶχα πρωτοακούσει τούς ἤχους τοῦ Hammond B3, τοῦ ὀργάνου πού μόνο ὁ Βαγγέλης εἶχε στήν κατοχή του, κάνοντας τόν ἦχο τῶν Forminx νά ξεχωρίζει.

Καί σκεπτόμουν ὅτι ὁ ἦχος ἐκεῖνος, πού τότε γιά ἐμᾶς, τούς μικρούς, ἔμοιαζε διαστημικός, ἦταν τό στοιχεῖο πού μέ ὤθησε νά ἀνακατευτῶ μέ τά συγκροτήματα καί νά περάσω μιά ἀπό τίς πιό ὄμορφες περιόδους τῆς ζωῆς μου, μέσα στήν μουσική! Κι ὅταν τόν συνάντησα, πρίν φύγει μέ τόν ἀξέχαστο καλό μου φίλο Ντέμη καί τόν Λουκᾶ γιά τήν ἐκτόξευση στό μουσικό στερέωμα, τοῦ εἶπα νά ξέρεις ὅτι σοῦ χρωστᾶμε τήν τρέλα μας, μοῦ ἀπάντησε λέγοντας «ἐγώ ἔχω μεγαλύτερη τρέλα ἀπό τήν δική σου.» Καί εἶχε!

Ὑπῆρξα ἀπό τούς φανατικούς φάν τοῦ Βαγγέλη. Δέν ἔχασα δίσκο του, ἤμουν παρών στίς ἐμφανίσεις του στήν Ἑλλάδα. Κάθε Μεγάλη Παρασκευή, θά γεμίσει τό σπίτι ἀπό τίς Ὠδές του. Πιστεύω ὅτι τά Σαράντα παλληκάρια καί ἡ Νεραντζούλα του, μέ τήν θεία φωνή τῆς Εἰρήνης Παπᾶ, εἶναι ἡ ἀποθέωση τοῦ δημώδους ἤχου στή σύγχρονη ἐποχή καί ἡ ὑποβλητική εἰσαγωγή του στό «Ὦ, γλυκύ μου ἔαρ», θά πρέπει νά διδαχθεῖ στίς φιλαρμονικές τῆς χώρας καί ὑπό τούς ἤχους της νά ἐξέρχεται ὁ Ἐπιτάφιος ἀπό τούς ναούς.

Ἡ Ἑλλάδα, ὡς κράτος, ὡς Πολιτεία, δέν φέρθηκε ὅπως θά ἄξιζε στόν Βαγγέλη. Καί δέν θά ἤθελα νά ἀκούσω λόγια ἀπό τό ὑπουργεῖο Πολιτισμοῦ. Ἄς φροντίσει ὁ πρωθυπουργός γιά νά ἀποδοθοῦν στόν μεγαλύτερο οἱ σύγχρονο Ἕλληνα δέουσες τιμές. Καί κάποιος νά μιλήσει σ’ αὐτό πού λέμε κανάλια στήν Ἑλλάδα. Κάποιος νά τούς πεῖ ὅτι δέν ὑπάρχουν πολλές εὐκαιρίες γιά νά ἀποδείξουν ὅτι ἔχουν λόγο ὑπάρξεως!

Καλό ταξίδι στά ἀστέρια σου, Μεγάλε Vangelis! Ἔφτασες ἐκεῖ πού στόχευες νά πετάξεις!

Απόψεις

Ροζάκης δικαιώνει «Ἑστία»: Χάρτες μέ 6 μίλια στά νησιά μας ἀνατολικά τοῦ 25ου μεσημβρινοῦ!

Εφημερίς Εστία
Καί 6 μίλια ἐναέριος χῶρος! – Mέ ἄρθρο του στήν «Καθημερινή» ἀποκαλύπτει τό παρασκήνιο τῶν διερευνητικῶν ἐπαφῶν τοῦ 2003 ἐπί Σημίτη καί ἐπιβεβαιώνει τίς πληροφορίες μας – «Προσωρινά μέτρα διευθέτησης πρακτικοῦ χαρακτῆρα» προτείνει ὁ Εὐ. Βενιζέλος γιά τό Αἰγαῖο καί τήν Μεσόγειο – Ἡ Τουρκία ἐκπρόσωπος τῶν Τουρκοκυπρίων!

Τό νέο κόμμα «κάμερα» χωρίς ὀργανώσεις καί ἡ ἀπέραντη ἡσυχία τοῦ ὁλοκληρωτισμοῦ

Μανώλης Κοττάκης
TO KOMMATIKO φαινόμενο ἐξελίσσεται. Ὅταν ἀποκαταστάθηκε ἡ Δημοκρατία, τά κόμματα ἔχαιραν μεγάλης αἴγλης καί ἐκτιμήσεως. Ἡ Νέα Δημοκρατία καί τό ΠΑΣΟΚ εἶχαν ἕκαστο ἕνα ἑκατομμύριο μέλη. Σέ κάθε χωριό καί σέ κάθε πόλη ἄνοιγαν γραφεῖα τοπικῶν ὀργανώσεων. Οἱ κομματικοί μηχανισμοί ἦταν γιγαντιαῖοι καί κινητοποιοῦσαν κόσμο: γιά ἀφισοκόλληση, γιά μεταφορά σέ συγκεντρώσεις ἐκτός νομῶν, γιά οἰκονομική ἐξόρμηση μέ κουπόνια, γιά πολλά. Στίς ἐκλογές γιά τήν ἀνάδειξη τοπικῶν ἐπιτροπῶν καί νομαρχιακῶν ἐπιτροπῶν μετεῖχε χιλιάδες κόσμος. Σέ μιά ἐποχή οἱ ὀργανωμένοι ὀπαδοί τῆς Νέας Δημοκρατίας μετεῖχαν καί σέ ἐσωκομματικά δημοψηφίσματα γιά τό ποιοί ὑποψήφιοι θά περιληφθοῦν στά ψηφοδέλτια τῆς Νέας Δημοκρατίας. Τό μοντέλο τοῦ μαζικοῦ κόμματος καί τοῦ κόμματος ἀξιωματούχων σήμερα πεθαίνει. Εἶναι στά σπαράγματά του. Ὁ ΟΠΕΚΕΠΕ, στόν ὁποῖο τό κόμμα παρενέβαινε γιά νά γίνουν πλούσιοι ὀλίγοι προὔχοντες εἰς βάρος χιλιάδων ἐντίμων νεοδημοκρατῶν, εἶναι ὁ ἐνταφιασμός αὐτοῦ τοῦ μοντέλου. Σήμερα αὐτό τό μοντέλο λειτουργίας κόμματος ἔχει ἀπομείνει νά τό ἐφαρμόζει μόνο τό ΚΚΕ τό ὁποῖο διαθέτει ὀργανωμένη βάση. Ἡ Νέα Δημοκρατία καί τό ΠΑΣΟΚ περιορίζονται στήν διεξαγωγή ἐσωκομματικῶν ἐκλογῶν γιά τήν ἀνάδειξη ἀρχηγοῦ, καί τέλος. Ἡ δημοκρατία τελειώνει ἐκεῖ. Ἀλλά ἡ πυραμίδα πρός τά κάτω ἔχει ἀλλοιωθεῖ καί, ὅπως θά ἀναλύσουμε μέ ἀποκαλύψεις, ἔχει ἀντικατασταθεῖ ἀπό τό μοντέλο τοῦ καθολικοῦ ὁλοκληρωτισμοῦ. Σέ […]

Δύσκολες ὧρες γιά τόν κ. Βορίδη στό Ἡράκλειο Κρήτης

Εφημερίς Εστία
ΣΚΗΝΕΣ πού θυμίζουν ἐποχές μνημονίων διεδραματίσθησαν τό Σάββατο βράδυ στό Ἡράκλειο Κρήτης, μέ δεκάδες κουκουλοφόρους νά ἐπιτίθενται στόν κ. Μάκη Βορίδη, ὁ ὁποῖος συνοδευόμενος ἀπό τήν οἰκογένεια, δειπνοῦσε σέ ἑστιατόριο τῆς πόλεως.

Πού εἶδε τόν κόσμο, σάν ἔργο Τέχνης

Δημήτρης Καπράνος
«Μιά τόσο μακρινή ἀπουσία.» Ἦταν μιά ταινία τοῦ ἐξαίρετου Σταύρου Τσιώλη.

Τετάρτη, 27 Ὀκτωβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟ ΛΙΚΕΡ ΤΩΝ ΔΟΝ-ΖΟΥΑΝ