ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Παρασκευή 24 Οκτωβρίου 2025

Ἐπί τέλους, μία πραγματικά ἑλληνική σειρά!

Μέ ἀνακούφιση πληροφοροῦμαι ὅτι ἡ τηλεοπτική σειρά «Τό κόκκινο ποτάμι»…

… ἡ ὁποία προβάλλεται σέ ἰδιωτικό τηλεοπτικό δίκτυο, «σαρώνει» σέ τηλεθέαση. Ἀνακούφιση, διότι ἡ σειρά ἀναφέρεται στήν γενοκτονία τοῦ ποντιακοῦ Ἑλληνισμοῦ καί δέν εἶναι ἀντιγραφή-διασκευή ἀπό ξένες σειρές, δέν εἶναι σαχλός «διαγωνισμός τραγουδιοῦ», στόν ὁποῖο κερδισμένοι εἶναι μόνον οἱ παρουσιαστές. Δέν εἶναι ἀφελής «ἱστορία χαρακτήρων» οὔτε κατωτάτης ὑποστάθμης «πρωινάδικα», ὅπου συνδέονται τηλεφωνικά ἀπατηθέντες καί ἀπατηθεῖσες σύζυγοι ἤ ἐραστές ἤ, ἀκόμη χειρότερα, συμμετέχοντες σέ ἐρωτικά τρίγωνα, ἐκθέτοντες -χωρίς αἰδῶ καί ὑπό τήν ἀνοχή τοῦ ΕΣΡ- ἀδιανόητα βρωμερές ἱστορίες. Δέν εἶναι δῆθεν «τηλεπαιγνίδι γνώσεων», στό ὁποῖο οἱ μέν διαγωνιζόμενοι εἶναι παντελῶς ἀστοιχείωτοι καί οἱ παρουσιαστές ἐλαφρῶς ἄσχετοι οὔτε δῆθεν διαγωνισμός μεταξύ νεανικῶν ὁμάδων, οἱ ὁποῖες καλοῦνται νά βροῦν (στά τυφλά) τήν λέξη ἑλληνική «μπινελίκι»! Μακάρι νά πρόκειται γιά –μιά ἀκόμη– ἐπιστροφή στήν «κανονικότητα», δηλαδή ἐπιστροφή σέ μιά «ἑλληνικῆς κοπῆς» τηλεόραση καί ὄχι σέ παράρτημα τουρκικῶν δικτύων ἤ σέ κακή ἀπομίμηση ξένων παραγωγῶν καί προγραμμάτων. Μακάρι αὐτή ἡ ὑψηλότατη τηλεθέαση τήν ὁποία ἀπολαμβάνει τό «Κόκκινο ποτάμι» νά ἀποτελεῖ δεῖγμα τοῦ ὅτι τό ἑλληνικό κοινό προτιμᾶ τά θέματα πού ἀγγίζουν τό ἐθνικό φρόνημα καί ἀναφέρονται στήν πρόσφατη ἱστορία μας καί γυρίζει τήν πλάτη στίς μπουφόνικες καί πομπώδεις δῆθεν «ὑπερπαραγωγές», μέ σενάρια πού οὐδεμία ἔχουν σχέση μέ τήν ἑλληνική ζωή καί κοινωνία. Νομίζω ὅτι δέν εἶμαι ὁ μόνος πού ἀναπολεῖ τήν παλιά καλή ἑλληνική τηλεόραση. Νά δῶ μίαν ἐκπομπή τοῦ κύρους, τῆς ποιότητας καί τῆς εὐφυΐας τοῦ «Ἁλάτι καί πιπέρι» τοῦ Φρέντυ Γερμανοῦ.

Νά ξαναδῶ ἔρημους τούς δρόμους ὅταν θά προβάλλεται ἕνα «κρίσιμο» ἐπεισόδιο μιᾶς τηλεοπτικῆς σειρᾶς, ὅπως συνέβαινε τότε μέ τόν «Ἄγνωστο Πόλεμο».

Νά ἀκούσω μία ἐκπομπή γνώσεων, ὅπως ἐκεῖνο τό «Σέ τριάντα δευτερόλεπτα», τήν ὁποία παρουσίαζαν ὁ Μίμης Πλέσσας καί ὁ «Συνεργάτης χωρίς ὄνομα», ἀπό τήν ὁποία μάθαινες καί δέν γελοῦσες μέ τά χάλια τῶν διαγωνιζομένων.

Νά δῶ μία ἐκπομπή ὅπως ἐκείνη, ἡ ἐκπληκτική, τοῦ Νίκου Μαστοράκη, μέ τήν ἀπαγωγή τοῦ Γερμανοῦ στρατιωτικοῦ διοικητῆ τῆς Κρήτης στρατηγοῦ Κράιπε.

Νά ξυπνήσω ἕνα πρωί νωρίς, ἔχοντας ξεχάσει τήν τηλεόραση ἀνοιχτή καί νά μή νομίσω ὅτι βρίσκομαι στό Καπαλί Τσαρσί τῆς Τουρκίας, ἀκούγοντας τουρκικά στήν κρεβατοκάμαρά μου. Σᾶς βεβαιῶ, ἔχω σταματήσει νά βλέπω τηλεόραση, ἐκτός ἀπό ταινίες καί ἀθλητικά δρώμενα. Καί εἰδήσεις, φυσικά, κατ’ ἀνάγκην, μέ πολλές ἀντιρρήσεις, κυρίως γιά τήν… μουσική ὑπόκρουση! Δέν εἶναι «μιούζικαλ» οἱ εἰδήσεις, ἀγαπητοί συνάδελφοι. Καί ἄς μάθουν, ἐπί τέλους, οἱ ἐκφωνητές νά τονίζουν σωστά τίς ἑλληνικές λέξεις καί ὄχι ὅλες στήν λήγουσα! Καί ἐπίσης δέν ὑπάρχει λέξη «ἐχθές», ἀλλά «χθές». Δέν ὑπάρχει «στό μεταξύ» ἀλλά «ἐν τῶ μεταξύ». Ἄλλο σημαίνει τό «στό» καί ἄλλο τό «ἐν τῶ». Δέν λέμε «ἄνηκε» ἀλλά «ἀνῆκε» οὔτε «τοῦ Λόρδου Βύρων» ἀλλά «τοῦ Βύρωνος/α»! Ἐπιστρέφω, ὅμως, στό «Κόκκινο ποτάμι» καί συγχαίρω ὅλους τούς συντελεστές καί τούς ἐμπνευστές τῆς σειρᾶς. Καί, φυσικά, τόν τηλεοπτικό σταθμό πού τό φιλοξενεῖ. «Πάντα τέτοια!».

Απόψεις

Ὁ κύριος Πρωθυπουργός ἐνοχλεῖται ἀπό τίς ὑποδείξεις τοῦ Προέδρου

Εφημερίς Εστία
Αἰχμές πρός τόν ὑπουργό Ἐθνικῆς Ἀμύνης: «Καλό εἶναι νά μένει ἔξω ἀπό τίς πολιτικές συζητήσεις τό ὄνομά του» – Παράπονα Μητσοτάκη γιά τίς δημοσκοπήσεις γιατί «μετροῦν κόμματα πού δέν ὑπάρχουν» – Στό στόχαστρό του καί ὁ Εὐ. Βενιζέλος γιά τήν «μή κυβερνήσιμη χώρα»

Ὁ πλησίον

Μανώλης Κοττάκης
Μέ Αφορμή τόν θάνατο τοῦ Διονύση Σαββόπουλου εἰσηγοῦμαι μιά ἄσκηση πρός ἐπίλυση μέ τήν βοήθεια μιᾶς ἐκπληκτικῆς ἀνθρώπινης αἴσθησης πού δέν ἔχει ἡ ΑΙ: τῆς φαντασίας! Ἄν θέλαμε νά περιγράψουμε τήν μουσική ὅλων τῶν μεγάλων συνθετῶν τῆς ἐποχῆς μας, ποιά ἀνθρώπινη χειρονομία θά ἐπιλέγαμε γιά νά τήν συμβολίσουμε; Ἐναλλακτικά, μέ ποιά εἰκόνα θά τήν ταυτίζαμε; Γιά ὅσο σκέπτεστε τίς ἀπαντήσεις σας, εἰσφέρω ὡς τροφή γιά σκέψη τίς δικές μου. Θά ταύτιζα τόν Μίκη μέ μιά ὑψωμένη γροθιά. Αὐτός ἦταν ὁ Θεοδωράκης, αὐτή καί ἡ Μεταπολίτευση. Ἀνεκπλήρωτοι πόθοι. Τόν Μάνο μέ μιά μεγάλη ἀγκαλιά. Τῆς συμφιλιώσεως, τῆς ἀνοχῆς καί τῆς πολιτικῆς συμπεριλήψεως. Τόν Μαρκόπουλο μέ τίς ρίζες. Ἦταν ὁ σκαπανεύς τους. Τόν Ξαρχάκο μέ τό σῆμα τῆς νίκης ἀπέναντι στό ἄδικο. Καί τόν Νιόνιο μέ ἕναν κύκλο. Τόν κύκλο τοῦ «ὅλοι μαζί». Πῶς ἀγκαλιάζονται καί χορεύουν οἱ παῖκτες τῆς Ἐθνικῆς μπάσκετ μετά ἀπό κάθε νίκη; Αὐτό. Αὐτός ἦταν ὁ Σαββόπουλος. Ἡ ἑλληνική χαρά κλεισμένη σέ κύκλο. Ὅλους ὅμως τούς μεγάλους μας τούς ἑνώνει μιά λεπτή νοητή γραμμή, ἡ ὁποία λείπει σήμερα κατά βάση ἀπό τόν δημόσιο βίο. Ἡ γραμμή τῆς Ἑλληνικότητας. Πολλούς ἐξ αὐτῶν τούς ἑνώνει καί τό πνεῦμα τῆς Ὀρθοδοξίας πού ἐπηρέασε τό ἔργο τους. Ὁ ἀριστερός Θεοδωράκης ἐκτόξευσε τό […]

Ἡ Ντόρα προτείνει τήν ἐπαναφορά τοῦ Συμβουλίου Δημοκρατίας!

Εφημερίς Εστία
Σέ μιάν ἀπροσδόκητη ἐξέλιξη, ἡ κ. Ντόρα Μπακογιάννη πρότεινε νά καθήσουν στό ἴδιο τραπέζι οἱ πρώην Πρωθυπουργοί, Κώστας Καραμανλῆς, Γιῶργος Παπανδρέου, Ἀλέξης Τσίπρας καί Ἀντώνης Σαμαρᾶς, καθώς καί ὁ Εὐάγγελος Βενιζέλος, προκειμένου νά ὑπάρξει ἐθνική συνεννόησις γιά τά ζητήματα πού ἀφοροῦν στήν ἐξωτερική πολιτικῆς τῆς χώρας σέ σχέση μέ τήν Τουρκία. Καί τοῦτο ἐνῶ κατ’ ἐπανάληψιν ὁ Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ἔχει δηλώσει ὅτι ὁ ἴδιος ἔχει τήν ἀποκλειστική εὐθύνη τῆς διακυβερνήσεως καί τῆς χαράξεως τῆς ἐξωτερικῆς πολιτικῆς. Ἡ πρότασις αὐτή τῆς κ. Μπακογιάννη συνιστᾶ ἐπαναφορά, ἔστω καί ἄτυπη, τοῦ Συμβουλίου τῆς Δημοκρατίας, τό ὁποῖο προεβλέπετο ἀπό τό Σύνταγμα τοῦ 1975 καί κατηργήθη μέ τήν συνταγματική ἀναθεώρηση τοῦ 1986, κατά τήν ὁποία ὁ Πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας κατέστη ἀποκλειστικῶς τελετουργικός, μέ τό σύνολον τῶν ἁρμοδιοτήτων νά περιέρχονται στόν Πρωθυπουργό. Στό Συμβούλιο τῆς Δημοκρατίας, τό ὁποῖο συγκαλοῦσε ὁ Πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας, μετεῖχαν, πέραν τοῦ ἐν ἐνεργείᾳ Πρωθυπουργοῦ, οἱ διατελέσαντες Πρωθυπουργοί, καθώς καί οἱ διατελέσαντες Πρόεδροι τῆς Δημοκρατίας. Τό Συμβούλιο αὐτό ἐλάχιστες φορές εἶχε συγκληθεῖ καί προεβλέπετο νά λειτουργεῖ συμβουλευτικῶς γιά πράξεις ρυθμίσεως τοῦ πολιτεύματος, μέ πρώτη προτεραιότητα τήν σύγκλιση τῶν ἀπόψεων ὅλων τῶν συμμετεχόντων. Τό πνεῦμα τῆς προτάσεως τώρα εἶναι πολύ διαφορετικό καί φαίνεται ὅτι στήν βάση της ὑπάρχει ὁ φόβος γιά τήν […]

Ἆσμα ἡρωικό καί πένθιμο γιά τόν Διονύσιο μελωδό

Δημήτρης Καπράνος
Ἦταν ἕνα «μουσικό πρωινό» τοῦ Νίκου Μαστοράκη, νομίζω τό ’65.

Σάββατον 23 Ὀκτωβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ H ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΕΟΤ