Ἡ προφητεία του Τζίμη Πανούση γιά τόν προσωπικό ἀριθμό
MIA ἀπό τίς συνέπειες τοῦ νά ἔχεις χάσει τήν ψυχή σου εἶναι νά ἀγνοεῖς τίς εὐαισθησίες τοῦ εὐρύτερου ἀκροατηρίου σου καί νά ὑποτιμᾶς τίς συνέπειες τῶν ἀποφάσεών σου. Ἡ Κυβέρνηση ἔχει, αὐτήν τήν στιγμή, ἑστιασμένη τήν προσοχή της στήν ἐν ἐξελίξει ἐσωκομματική κρίση στήν κοινοβουλευτική ὁμάδα καί στήν κορυφή μέ τίς πρώην ἡγεσίες τοῦ κόμματος. Στήν νέα δικογραφία τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ, ὅπου ὡς ἐμπλεκόμενοι φέρονται μεταξύ ἄλλων ὁ νῦν Ὑπουργός Ἀγροτικῆς Ἀνάπτυξης καί ὁ Γραμματέας τῆς ΝΔ. Στήν κατάθεση ὑπουργῶν στενῶν συνεργατῶν τοῦ κυρίου Μητσοτάκη στήν ἐξεταστική, ὅπως οἱ κύριοι Σκέρτσος καί Μυλωνάκης. Στίς κινητοποιήσεις πού προγραμματίζουν ἀρχές Δεκεμβρίου οἱ ἀγρότες. Στίς διαδηλώσεις «ντελιβεράδων» ἀνά τήν ἐπικράτεια. Στήν ἀνοικτή πληγή τοῦ ὑπερ-Ταμείου καί τῶν ΕΛΤΑ. Στήν ἀκρίβεια.
Στίς ἀόρατες συμμαχικές πιέσεις γιά τά ἑλληνοτουρκικά.
Πράγματι, ὅλα αὐτά εἶναι ἐξαιρετικά σοβαρά ζητήματα. Ἀλλά μέσα στόν ὀρυμαγδό βρίσκεται σέ ἐξέλιξη ἡ σιωπηρή διαμαρτυρία τῆς ἑλληνικῆς κοινωνίας γιά κάτι πού τῆς ἀνακοινώθηκε τελεσιγραφικῶς χωρίς νά τῆς δοθεῖ δυνατότητα ἐπιλογῆς: γιά τόν προσωπικό ἀριθμό πού θά τυπωθεῖ στήν νέα ἀστυνομική ταυτότητα καί θά ὁδηγεῖ μελλοντικά στήν πιστοποίηση τοῦ χρήστη του. Ἕνας ἀριθμός ἔρχεται νά ἀντικαταστήσει τήν ἰδιοπροσωπία. Πολύ ὀργουελικό.
Ἡ Κυβέρνηση θεώρησε τό θέμα ἀσήμαντο πολιτικά. Ὑποτίθεται ὅτι υἱοθετεῖται γιά τήν βελτίωση τῶν παρεχομένων ὑπηρεσιῶν ἀπό τό Δημόσιο, καθώς σέ αὐτόν τόν ἀριθμό θά συγκεντρωθοῦν ὅλα τά προσωπικά μας ἀρχεῖα καί δεδομένα στίς συναλλαγές μας μέ τό δημόσιο. ΑΦΜ, ΑΜΚΑ, Ἄυλη Συνταγογράφηση, Λίστες Ἐμβολιασμῶν, Δημοτολόγια κ.λπ. Τό Μέγαρο Μαξίμου θεώρησε ὅτι ἄν διαθέτει τήν συγκατάθεση τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, τό θέμα εἶναι λελυμμένο καί τά σκυλιά δεμένα. Πράγματι, ἡ Ἱερά Σύνοδος γνωμοδότησε ὅτι τό ζήτημα δέν εἶναι θεολογικό καί παρεῖχε τήν ἀπαραίτητη κάλυψη στήν Κυβέρνηση γιά νά ἐπιδοθεῖ στά «εἰρηνικά της ἔργα». Μόνο πού καί αὐτή τήν φορά, ὅπως μέ τόν γάμο τῶν ὁμόφυλων ζευγαριῶν, τῆς διέφυγαν τῆς Κυβέρνησης δύο θεμελιώδεις πτυχές τῆς ὑποθέσεως.
–Ἡ πρώτη εἶναι ὅτι ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος δέν ἔχει τήν παλαιά ἐπιρροή της στό πλήρωμά της. Οἱ παρακαταθῆκες τῶν Ἁγίων, τά μοναστήρια, οἱ ἡγούμενοι καί οἱ ἡγουμένες καθώς καί ἁπλοί ἱερεῖς ἔχουν μεγαλύτερη ἐπιρροή στήν ζωή ἑνός πολίτη πού θρησκεύεται σέ σύγκριση μέ τόν Μητροπολίτη του. Ὑπάρχουν βεβαίως καί Μητροπολῖτες μορφές πού λατρεύονται, ἀλλά μετρημένοι. Τό ζήτημα ἀπασχολεῖ ἀπό πολύ παλαιά τόν Ὀρθόδοξο Διάλογο. Ἀπό τότε πού ὁ προσωπικός ἀριθμός νομοθετήθηκε γιά πρώτη φορά τό 1986 μέ τόν νόμο 1599 ὡς «ΕΚΑΜ». Στό διαδίκτυο κάνει θραύση ἡ ὁδηγία τοῦ Ἁγίου Παϊσίου «μήν βιαστεῖτε νά τόν πάρετε!». Πρίν ἀπό πολλά χρόνια κάποιοι φιλελεύθεροι διανοητές θά γελοῦσαν σαρκαστικά μέ ὅλα αὐτά. Ἀλλά μετά τήν τηλεοπτική βιογραφία τοῦ Ἁγίου ἀπό τό Mega καί τόν βαθύ ἀντίκτυπό της στήν εὐρύτερη κοινωνία, δέν εἶναι ἴδια ἡ ἀτμόσφαιρα. Τά πνευματικά του σύνορα διευρύνθηκαν καί οἱ «λογισμοί» του διαδόθηκαν. Ἀλλά γιά τό χωρίς παραστάσεις «κοσμικό Μαξίμου» τό ὁποῖο εἶναι ἄγευστο ἀπό τήν πνευματικότητα ὅλων αὐτῶν τῶν ἀνθρώπων, ὅλα αὐτά εἶναι ἄρρητα ρήματα.
– Ἡ δεύτερη πτυχή εἶναι ὅτι τό θέμα ξέφυγε ἀπό τά στενά ὅρια τῶν ἐκκλησιαστικῶν ὀργανώσεων καί κομμάτων, ὅπως ἡ Νίκη, πού προβάλλουν τήν ὑπόθεση αὐτή μέ κάθε εὐκαιρία. Αὐτόν τόν καιρό κυκλοφορεῖ ἀπό κινητό σέ κινητό καί ἔχει γίνει viral ἕνα βίντεο τοῦ Πανούση, στό ὁποῖο ὁ Τζιμάκος (τόν ὁποῖο γνώρισα στόν City 99,5 Fm τῆς Γιάννας) καλεῖ μιά …πιτσαρία γιά νά παραγγείλει μία πίτσα, ἀλλά ἡ ὑπάλληλος τοῦ λέει ὅτι …ἀπαγορεύεται νά τήν παραγγείλει, γιατί αὐτό ἀπαγορεύεται ἀπό …τόν ἰατρικό του φάκελο. Καί ὅταν παραγγέλνει τήν σωστή πίτσα καί ζητᾶ νά πληρώσει μέ κάρτα, ἡ ὑπάλληλος τόν ἐνημερώνει ὅτι …μία ἀπό τίς κάρτες του ἔχει λήξει. Ἄν καί τό παράδειγμα ἀφορᾶ τήν σχέση τοῦ πολίτη μέ τόν ἰδιωτικό τομέα, σαρώνει αὐτή τήν ἐποχή καί ἔχει «πέραση», ἀκόμη καί σέ ἄτομα πού δέν ἔχουν ἰδιαίτερη σχέση μέ τό Θεῖον. Ἡ πληροφορία ὅτι πολλές εὐρωπαϊκές χῶρες δέν ἐφαρμόζουν τόν προσωπικό ἀριθμό, ἡ εἴδηση τοῦ ὅτι ἡ Κυβέρνηση τοῦ Καναδᾶ συνέδεσε ἀρχεῖα καί «πάγωσε» τραπεζικούς λογαριασμούς ἀπεργούντων ὁδηγῶν νταλίκας γιά νά τούς πιέσει νά ἀναστείλουν τίς κινητοποιήσεις τους, κάνει τούς πολῖτες πολλοί σκεπτικούς.
Ἀρκετοί ἀπό αὐτούς ἐκλαμβάνουν τόν προσωπικό ἀριθμό ὡς νέα ἀπόπειρα περιορισμοῦ τῆς ἐλευθερίας τους καί ὡς μελλοντική ἐπέλευση ψηφιακῆς δικτατορίας. Μαζί μέ τό ψηφιακό εὐρώ τό ὁποῖο εἶναι ἐξ ἀρχῆς προβληματικό ὡς πρός τήν διαχείριση τῶν προσωπικῶν δεδομένων πολιτῶν. Οἱ πολῖτες θεωροῦν ὅτι καί τίς καλύτερες προθέσεις νά ἔχει αὐτή ἡ Κυβέρνηση γιά τήν κατάργηση τῆς γραφειοκρατίας (ἄν εἶσαι στό ἐξωτερικό καί ἀντιμετωπίσεις πρόβλημα ὑγείας οἱ ἰατροί ἔχουν ἀμέσως σωτήρια πρόσβαση στό ἱστορικό ὑγείας σου), κανείς δέν ξέρει τί χρήση συνδεδεμένων ἀρχείων μπορεῖ νά κάνει στό μέλλον μιά ἄλλη κυβέρνηση μέ αὐταρχικά χαρακτηριστικά. Ἀκόμη καί ἄν ἀγνοεῖ αὐτές τίς δύο πτυχές ἡ κυβέρνηση ὅμως θά ἔπρεπε νά εἶχε συλλάβει τό εὖρος τῆς ἐπιφύλαξης: Μόνο 2 ἑκατομμύρια Ἕλληνες πολῖτες σέ σύνολο 11 ἑκατομμυρίων παρέλαβαν αὐτοβούλως τόν προσωπικό ἀριθμό. Τό 80% ἀρνήθηκε νά τόν παραλάβει. Τό ἁρμόδιο Ὑπουργεῖο θεώρησε ὅτι τό πρόβλημα ἐπιλύεται μέ τήν ὑποχρεωτική ἀπόδοση τοῦ ἀριθμοῦ σέ χιλιάδες πολῖτες χωρίς τήν συναίνεσή τους. Στήν πραγματικότητα τό ἐπιδεινώνει.
Πρῶτον, διότι ἡ Κυβέρνηση ὅπως καί μέ τόν γάμο τῶν ὁμόφυλων ζευγαριῶν ἐπιλέγει καί πάλι τήν «φιλελεύθερη» ἐπιβολή. Χωρίς διάλογο.
Δεύτερον, διότι στό «ἀθόρυβο» ὑπάρχει σέ ἐξέλιξη ἐκστρατεία πού παροτρύνει τούς πολῖτες πού παραλαμβάνουν τόν ἀριθμό μέ mail νά μήν ἐνεργοποιοῦν τά δεδομένα του, μέ βάση τήν φόρμα πού τούς προτείνεται. Τά πράγματα λοιπόν δέν εἶναι καί τόσο ἁπλά. Ὁ ἐλιτισμός τοῦ Μαξίμου σύντομα θά συνειδητοποιήσει ὅτι ἔχει ἕνα ἀκόμη πρόβλημα νά διαχειριστεῖ λόγῳ τῆς κατάρρευσης τῆς ἐμπιστοσύνης πρός τούς Θεσμούς, καί ἀργά ἤ γρήγορα μέ τό γνωστό ὕφος θά ἀρχίσει νά μιλᾶ γιά ἐπικοινωνιακές ἀστοχίες. Θά εἶναι ἀργά. Ἡ διάβρωση στά θεμέλια τῆς Κυβέρνησης καί τοῦ κόμματος θά ἔχει ἐπεκταθεῖ. Καλά ξεμπερδέματα.

