Μέχρι τό 2027, πού θά ὁλοκληρωθῇ ἡ «φορολογική μεταρρύθμιση», ἡ ἄνοδος τοῦ γενικοῦ ἐπιπεδου τῶν τιμῶν –περίπου 8% τήν διετία 2025-26– θά ἔχει ἐξανεμίσει τήν βελτίωση τοῦ οἰκογενειακοῦ εἰσοδήματος τῶν μικρομεσαίων νοικοκυριῶν πού παρέσχε ἡ Κυβέρνησις στήν ΔΕΘ.
Ἀντίθετα, τά δημόσια ἔσοδα πού λέγεται ὅτι θά χρηματοδοτήσουν τά νοικοκυριά μέ 1,7 δισ. εὐρώ θ’ αὐξηθοῦν περαιτέρω τῶν σημερινῶν, καθώς οἱ παρεσχεθεῖσες αὐξήσεις θά ἀνεβάσουν τίς κρατήσεις (φόρου, ἀσφάλισης κ.λπ.) παρά τήν μείωση τῶν συντελεστῶν τῆς φορολογίας.
- Τοῦ Κώστα Κόλμερ
Ἐάν μάλιστα τό ἐθνικό εἰσόδημα ἐπεκταθεῖ ταχύτερα ἀπ’ ὅ,τι ἐφέτος (1,7%) μετά διετίαν, θά πρέπει νά δοθῇ νέα φοροδοτική ἐλάφρυνση στούς μισθωτους καθ’ ὅσον θά εἶναι καί ἔτος ἐκλογῶν.
Ὁ βουλευτής τῆς ΝΔ κ. Γιάννης Λοβέρδος παρεπονέθη ὅτι ἡ βουλευτική ἀποζημίωσή του (ἀφορολόγητη) τῶν 7.000 εὐρώ μηνιαίως δέν ἐπαρκεῖ γιά νά πληρώσει τίς ἀνατιμήσεις τῶν καταναλωτικῶν προϊόντων στίς ὑπεραγορές, κάμνοντας μία ἔμμεση κριτική στόν Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.
Οἱ περισσότεροι ὅμως ἐργαζόμενοι καί συνταξιοῦχοι λαμβάνουν κλάσμα τοῦ εἰσοδήματος τῶν βουλευτῶν, ἀλλ’ εἶναι ἐκτεθειμένοι στό τσουνάμι τῆς ἀκρίβειας πού πλήττει τήν χώρα ἀπό ἑξαετίας.
Τό ὕψος τῶν ἀνατιμήσεων καθορίζεται στήν χώρα μας ἀπό τήν ἀντίληψη (perception) τῶν ὀνομαστικῶν – ὄχι τῶν πραγματικῶν εἰσοδημάτων. Τέτοια εἶναι οἱ τουριστικές συμπεριφορές ξένων καί ἡμεδαπῶν, τά ποικιλώνυμα καρτέλ καί τ’ ἀδήλωτα εἰσοδήματα.
Ὅταν οἱ ἐμπορικές ἀλυσίδες διαπιστώσουν τήν ἀντοχή τῶν τιμῶν στόν ἀνταγωνισμό, ἀνεβάζουν βραδέως ἀλλ’ ἀσφαλῶς τίς τιμές καί κάνουν ὑπερκέρδη. Κανείς ὑπουργός δέν κάθεται νά μελετήσει τούς ἰσολογισμούς τῶν ἑταιρειῶν, λ.χ. των σοῦπερ-μάρκετ, νά διαπιστώσει αὐξήσεις κερδῶν πολύ πιό πάνω ἀπό τόν ἐπίσημο πληθωρισμό.
Ἔτσι, στό γαϊτανάκι τῶν ἀμοιβῶν ἐξ ἐργασίας αὐτές πάντα ὑπολείπονται τῶν ἀνατιμήσεων καί μόνος ὠφελημένος ἀπό τίς ἐντυπώσεις τῆς κοινῆς γνώμης ὅτι δῆθεν τῆς ἐπιστρέφεται ἡ ὑπεραξία τῆς ἐργασίας εἶναι τό κράτος.
Ὅταν π.χ. οἱ ἔνστολοι λαμβάνουν ἀπό τά νέα μέτρα 110 εὐρώ τόν μῆνα, δέν καλύπτουν τίς αὐξήσεις τοῦ ἠλεκτρικοῦ ρεύματος, τῶν ναύλων, τῶν ἐνοικίων καί τῶν κτηνοτροφικῶν προϊόντων (κρέας, γάλα, γαλακτοκομικά).
Τό μισθολόγιο τῶν Σωμάτων Ἀσφαλείας (Ἀστυνομία, Πυροσβεστική, Λιμενικό) ὑστερεῖ καταφανῶς τῶν διεθνῶν ἀμοιβῶν ὅταν συγκριθεῖ μέ τούς μισθούς τῶν ἀστυνομικῶν στίς ΗΠΑ (50.000 δολλάρια ἐτησίως) ἤ στήν Εὐρώπη (30.000 εὐρώ). Ἀλλά τό «προϊόν» (ἡ προστασία τοῦ πολίτου) εἶναι τό ἴδιο καί ἐνίοτε μεγαλύτερο στήν Ἑλλάδα, ὅπου τά ἀστυνομικά καθήκοντα καλύπτουν μεγάλο φάσμα δημοσίων ὑπηρεσιῶν (ἀπό τήν διεκπεραίωση δικογράφων μέχρις καί τήν διάσωση ἀπό τόν ἀέρα καί στήν θάλασσα).
Ἐξ ἄλλου, ὁ ἐκτοκισμός τοῦ πληθωρισμοῦ ἀπό τά εἰσοδήματα ἀνατοκίζεται. Στό 2,7% ἐφέτος προστίθεται τό 3% τοῦ 2026 καί τό 8,1% ἄνοδος τῶν τιμῶν καταναλωτοῦ τῆς διετίας γίνεται 10% μέ πληθωρισμό 2% τό 2027. Ἡ τελική αὔξηση τοῦ πληθωρισμοῦ εἶναι πάνω ἀπ’ τά εἰσοδήματα.
Ἄς μήν ἀπατᾶ κι αὐταπατᾶται ἡ κυβέρνηση τοῦ Κυριάκου Μητσοτάκη: Οἱ δοθεῖσες αὐξήσεις καλύπτουν μέρος μόνον τοῦ κόστους ζωῆς στήν Ἑλλάδα κι αὐτό ἐξηγεῖ τήν μεγάλη ἔξοδο τῶν 35άρηδων ἀπό τήν χώρα τήν τελευταία ἑξαετία. Γι’ αὐτό καί θά ἀποτύχουν τά φορολογικά μέτρα ὑπέρ τῶν γεννήσεων ἔναντι τῶν διπλασίων θανάτων.