Ἕνα τζούκ-μπόξ, πενῆντα χρόνια ἀργότερα

Στήν γωνία τοῦ σπιτιοῦ μας, εἶχε ἀνοίξει ἕνα «καφέ-μπάρ». Λίγο πρίν τό 1960, ἕνας τέτοιος χῶρος ἀποτελοῦσε σπουδαία ἐξέλιξη, ἴσως καί πρόοδο…

Τότε, πού ἡ Ἑλλάδα ἦταν μιά ἄλλη χώρα, τά καλοκαίρια κοιμόμασταν στά μπαλκόνια. Μιά κουβέρτα στό τσιμέντο, ἕνα σεντόνι γιά σκέπασμα καί μετροῦσες τά ἀστέρια μέ ἄνεση…

Ἐκεῖ, ἕνα βράδυ, μαθητής τοῦ Δημοτικοῦ, ἄκουσα γιά πρώτη φορά τό «It’s now or never»! Μέσα στήν κλάψα τῆς «Μαντουμπάλας» καί τῆς «Ζινγκουάλας», μέσα στούς κλαυθμηρισμούς τῆς «Φαρίντας», ὅπου τήν μοναδική διέξοδο ἀποτελοῦσε (στό τζούκ-μπόξ τῆς γειτονιᾶς μας) ὁ Νῖκος Γούναρης καί ὁ Ἀλέκος Πάντας, ἡ φωνή τοῦ φτωχόπαιδου ἀπό τό Τούπελο τοῦ Μισισιπῆ ἦλθε νά ἀλλάξει τήν ζωή μας…

Σέ ἐλάχιστο χρόνο, τό «It’s now or never» χορευόταν στά ἀπογευματινά πάρτυ (μέ ἔπαιρνε μαζί της ἡ κατά πολύ μεγαλύτερη ἀδελφή μου, λέγοντας στόν πατέρα μας ὅτι μέ πήγαινε σινεμά καί ἐξαγοράζοντας τήν σιωπή μου μέ σοκολάτες) καί εἶχε μπεῖ σέ ὅλα σχεδόν, ἀκόμη καί στά αὐστηρότερα, σπίτια.

«Εἶναι ὡραῖο καί μελωδικό, πρόκειται γιά διασκευή τῆς ἰταλικῆς καντσονέτας “O,sole mio”» ἀπεφάνθη ὁ πατέρας μας, πού τραγουδοῦσε ὡς τενόρος στήν χορωδία τοῦ Ἰατρικοῦ Συλλόγου.

Κι ἔτσι, ὁ Ἔλβις, πού στήν γειτονιά μας γεννήθηκε σέ ἕνα τζούκ-μπόξ «Seabnurg» τοῦ 1957 , μπῆκε στό σπίτι καί στήν καρδιά μας… Ἔπειτα ἀπό σχεδόν πενῆντα χρόνια, βρῆκα τό τζούκ-μπόξ σέ ἕνα παλαιοπωλεῖο.

Καί σήμερα τό ἔχω στό γραφεῖο μου!

Οὐρές στά κεντρικά, ἀλλά καί τά συνοικιακά σινεμά πού ἔπαιζαν τό «Ξεφάντωμα μέ τόν Πρίσλεϊ», τό «Διακοπές στό Ἀκαποῦλκο», τό «Κορίτσια-κορίτσια-κορίτσια» καί ξεβιδώνονταν οἱ νεολαῖοι στήν πίστα μέ τό «Μπόσα-νόβα μπέιμπι»…

Τόν ἀκολούθησα πιστά, ἀπό τό βράδυ ἐκεῖνο πού ἄκουσα τό «It’s now or never» μέχρι τό ἄδοξο καί ξαφνικό τέλος.

Καί, φυσικά, δέν ἦταν μόνο ἡ λάτιν «Μαργαρίτα» ἤ τό ταγκό «Υοu’ll be gone» πού μᾶς κατέκτησαν. Κυρίως ἦταν τά ρόκ-εντ-ρόλ κομμάτια του, ἐκεῖνα πού ἄνοιξαν τόν δρόμο στήν ἔκρηξη τῆς δεκαετίας τοῦ ‘60.

Στό βιβλίο του «Underground» (ἐκδόσεις Ὀδυσσέας), ὁ Ἰταλός συγγραφέας Μάριο Μάφι γράφει γιά τόν Ἔλβις: «…ἀφοῦ σκανδάλισε ὅλους τούς μυαλωμένους, τούς γονεῖς τούς ἐκπαιδευτικούς, τίς θυγατέρες τῆς ἀμερικανικῆς ἐπανάστασης, καί κυρίως τούς ἱεροκήρυκες, μέ τό συνεχές κυκλικό κούνημα καί τίναγμα τῶν γοφῶν του, ὁ Πρίσλεϊ πῆρε τό ρόκ ἀπό τό χέρι καί τό ὁδήγησε στό θυσιαστήριο τοῦ καθωσπρεπισμοῦ. Καί χρειάστηκαν οἱ Beatles μέ τήν προσωπικότητα καί τόν κυνισμό τους γιά νά ξαναβάλουν τά πάντα σέ κίνηση. Μετά τόν Πρίσλεϊ, ἡ μουσική θά γίνει λιγώτερο διασκέδαση καί περισσότερο τρόπος ἐπικοινωνίας μέσα ἀπό τή συγκίνηση καί τίς εἰκόνες, Γι’ αὐτό, γι’ αὐτή τήν ἐνδιάμεση θέση του, γιά τήν ὑπνωτική δύναμή του, γι’ αὐτό τό ἔργο ἕλξης κι ἀπομάκρυνσης, ὁ Ἔλβις ὀνομάστηκε “Ρασπούτιν” τοῦ ρόκ».

Ὁ Ἔλβις, πού ἔφυγε τό 1977, στά 42 του, ὑπέρβαρος καί γεμᾶτος ἀναβολικά, θά ἦταν σήμερα 90 ἐτῶν.

Απόψεις

Μητσοτάκης ὅπως Πάγκαλος: «Ὅλοι μαζί τά φάγαμε!»

vaso
Ἐπετέθη μέ λεξιλόγιο 1989 στήν «σύναξη τῶν πράσινων κλεφτῶν», θύμισε τά σκάνδαλα τῶν ἀγροτικῶν συνεταιρισμῶν καί τοῦ καλαμποκιοῦ, καί δικαιολόγησε πλήρως τήν τακτική τοῦ ρουσφετιοῦ τοῦ πατρός του – Νέες αἰχμές κατά Καραμανλῆ γιά 2004-2009 – Καί πλάτες «Ἑλληνικῆς Λύσης», μέ ἐπίθεση κατά τοῦ «δελφίνου» Δένδια καί μέ σιωπή γιά Βορίδη

Στό 24% μέ ἀναγωγή ἡ ΝΔ

vaso
Ἀπειλήθηκε ἀπό ἀγνώστους δημοσκόπος, ἐπειδή διενήργησε ἐμπιστευτική ἔρευνα μέ τήν ὁποία κατέγραψε τήν πραγματική ἐκλογική ἐπιρροή τῆς κυβερνητικῆς παρατάξεως

Ποιός φοβᾶται τόν Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό στήν Ἑλλάδα;

vaso
ΜΕ ΠΡΟΕΔΡΙΚΗ Ἐγκύκλιο πού δημοσιεύθηκε στίς 24 Ἰουλίου 2025 ἡ Τουρκία ἵδρυσε Συντονιστικό Συμβούλιο Θαλάσσιου Χωροταξικοῦ Σχεδιασμοῦ, ὑπό τήν προεδρία τοῦ Ἀντιπροέδρου καί μέ τή συμμετοχή ἐννέα συναρμόδιων ὑπουργείων καί τοῦ Γενικοῦ Γραμματέα τῆς Προεδρίας. Τό Συμβούλιο θά συνεδριάζει ἀνά ἑξάμηνο καί θά ἔχει τή δυνατότητα δημιουργίας ἐπιτροπῶν καί πρόσκλησης ἐκπροσώπων ἀπό ἐπιστημονικούς, κοινωνικούς καί ἰδιωτικούς φορεῖς. Στόχος εἶναι ἡ ἐνίσχυση τοῦ στρατηγικοῦ συντονισμοῦ στόν θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό τῆς χώρας μέ ὑποστήριξη ἀπό ἐπιστημονικούς φορεῖς.

Ἔχει καί τό κουτσομπολιό τήν Ἱστορία του

vaso
Ὁ Θεοδόσης Πελεγρίνης, πού γεννήθηκε στό Σουδάν καί πιθανώτατα νά τόν συνάντησα ἐκεῖ, ὅταν, τό 1969, εἴχαμε ἐμφανιστεῖ μέ ἕνα ἑλληνικό «ἐλαφρό» μουσικό σχῆμα γιά κάποια μεγάλη ἐκδήλωση τῆς ἑλληνικῆς παροικίας στό (ἑνιαῖο τότε) Σουδάν, εἶναι φίλος μου καλός καί πολύ ἀγαπητός. Διετέλεσε πρύτανις τοῦ Ἐθνικοῦ καί Καποδιστριακοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν (πόσο ἀντιπαθῶ αὐτό τό καόηχο ΕΚΠΑ), ἦταν καθηγητής τῆς Φιλοσοφικῆς Σχολῆς, εἶναι θεατρικός συγγραφεύς, ἔχει διατελέσει (καί διατελεῖ ἀκόμη) ἠθοποιός, ἀπολαμβάνει τήν ζωή καί τούς ἀνθρώπους, καί γράφει!

Παρασκευή, 30 Ἰουλίου 1965

vaso
O ΚΟΣΜΟΣ ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΡΩΜΑΙΟΙ