Ἕνα τζούκ-μπόξ, πενῆντα χρόνια ἀργότερα

Στήν γωνία τοῦ σπιτιοῦ μας, εἶχε ἀνοίξει ἕνα «καφέ-μπάρ». Λίγο πρίν τό 1960, ἕνας τέτοιος χῶρος ἀποτελοῦσε σπουδαία ἐξέλιξη, ἴσως καί πρόοδο…

Τότε, πού ἡ Ἑλλάδα ἦταν μιά ἄλλη χώρα, τά καλοκαίρια κοιμόμασταν στά μπαλκόνια. Μιά κουβέρτα στό τσιμέντο, ἕνα σεντόνι γιά σκέπασμα καί μετροῦσες τά ἀστέρια μέ ἄνεση…

Ἐκεῖ, ἕνα βράδυ, μαθητής τοῦ Δημοτικοῦ, ἄκουσα γιά πρώτη φορά τό «It’s now or never»! Μέσα στήν κλάψα τῆς «Μαντουμπάλας» καί τῆς «Ζινγκουάλας», μέσα στούς κλαυθμηρισμούς τῆς «Φαρίντας», ὅπου τήν μοναδική διέξοδο ἀποτελοῦσε (στό τζούκ-μπόξ τῆς γειτονιᾶς μας) ὁ Νῖκος Γούναρης καί ὁ Ἀλέκος Πάντας, ἡ φωνή τοῦ φτωχόπαιδου ἀπό τό Τούπελο τοῦ Μισισιπῆ ἦλθε νά ἀλλάξει τήν ζωή μας…

Σέ ἐλάχιστο χρόνο, τό «It’s now or never» χορευόταν στά ἀπογευματινά πάρτυ (μέ ἔπαιρνε μαζί της ἡ κατά πολύ μεγαλύτερη ἀδελφή μου, λέγοντας στόν πατέρα μας ὅτι μέ πήγαινε σινεμά καί ἐξαγοράζοντας τήν σιωπή μου μέ σοκολάτες) καί εἶχε μπεῖ σέ ὅλα σχεδόν, ἀκόμη καί στά αὐστηρότερα, σπίτια.

«Εἶναι ὡραῖο καί μελωδικό, πρόκειται γιά διασκευή τῆς ἰταλικῆς καντσονέτας “O,sole mio”» ἀπεφάνθη ὁ πατέρας μας, πού τραγουδοῦσε ὡς τενόρος στήν χορωδία τοῦ Ἰατρικοῦ Συλλόγου.

Κι ἔτσι, ὁ Ἔλβις, πού στήν γειτονιά μας γεννήθηκε σέ ἕνα τζούκ-μπόξ «Seabnurg» τοῦ 1957 , μπῆκε στό σπίτι καί στήν καρδιά μας… Ἔπειτα ἀπό σχεδόν πενῆντα χρόνια, βρῆκα τό τζούκ-μπόξ σέ ἕνα παλαιοπωλεῖο.

Καί σήμερα τό ἔχω στό γραφεῖο μου!

Οὐρές στά κεντρικά, ἀλλά καί τά συνοικιακά σινεμά πού ἔπαιζαν τό «Ξεφάντωμα μέ τόν Πρίσλεϊ», τό «Διακοπές στό Ἀκαποῦλκο», τό «Κορίτσια-κορίτσια-κορίτσια» καί ξεβιδώνονταν οἱ νεολαῖοι στήν πίστα μέ τό «Μπόσα-νόβα μπέιμπι»…

Τόν ἀκολούθησα πιστά, ἀπό τό βράδυ ἐκεῖνο πού ἄκουσα τό «It’s now or never» μέχρι τό ἄδοξο καί ξαφνικό τέλος.

Καί, φυσικά, δέν ἦταν μόνο ἡ λάτιν «Μαργαρίτα» ἤ τό ταγκό «Υοu’ll be gone» πού μᾶς κατέκτησαν. Κυρίως ἦταν τά ρόκ-εντ-ρόλ κομμάτια του, ἐκεῖνα πού ἄνοιξαν τόν δρόμο στήν ἔκρηξη τῆς δεκαετίας τοῦ ‘60.

Στό βιβλίο του «Underground» (ἐκδόσεις Ὀδυσσέας), ὁ Ἰταλός συγγραφέας Μάριο Μάφι γράφει γιά τόν Ἔλβις: «…ἀφοῦ σκανδάλισε ὅλους τούς μυαλωμένους, τούς γονεῖς τούς ἐκπαιδευτικούς, τίς θυγατέρες τῆς ἀμερικανικῆς ἐπανάστασης, καί κυρίως τούς ἱεροκήρυκες, μέ τό συνεχές κυκλικό κούνημα καί τίναγμα τῶν γοφῶν του, ὁ Πρίσλεϊ πῆρε τό ρόκ ἀπό τό χέρι καί τό ὁδήγησε στό θυσιαστήριο τοῦ καθωσπρεπισμοῦ. Καί χρειάστηκαν οἱ Beatles μέ τήν προσωπικότητα καί τόν κυνισμό τους γιά νά ξαναβάλουν τά πάντα σέ κίνηση. Μετά τόν Πρίσλεϊ, ἡ μουσική θά γίνει λιγώτερο διασκέδαση καί περισσότερο τρόπος ἐπικοινωνίας μέσα ἀπό τή συγκίνηση καί τίς εἰκόνες, Γι’ αὐτό, γι’ αὐτή τήν ἐνδιάμεση θέση του, γιά τήν ὑπνωτική δύναμή του, γι’ αὐτό τό ἔργο ἕλξης κι ἀπομάκρυνσης, ὁ Ἔλβις ὀνομάστηκε “Ρασπούτιν” τοῦ ρόκ».

Ὁ Ἔλβις, πού ἔφυγε τό 1977, στά 42 του, ὑπέρβαρος καί γεμᾶτος ἀναβολικά, θά ἦταν σήμερα 90 ἐτῶν.

Απόψεις

Ο Όμιλος Φιλιππάκη επεκτείνεται στον ραδιοφωνικό κλάδο με την εξαγορά ραδιοφωνικού σταθμού στη Θεσσαλονίκη

Εφημερίς Εστία
Ο Όμιλος Φιλιππάκη ανακοινώνει την εξαγορά του ραδιοφωνικού σταθμού 107,1 με έδρα τη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο της στρατηγικής ενίσχυσης της παρουσίας του στον χώρο των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και διεύρυνσης των δραστηριοτήτων του στον ραδιοφωνικό κλάδο.

Πρόβα συνεκμεταλλεύσεως Ἑλλάδος-Τουρκίας στήν Λιβύη

Εφημερίς Εστία
Ἰδού γιατί ἡ Κυβέρνησις γύρισε τήν πλάτη στόν στρατηγό Χάφταρ καί ἄνοιξε τόν δρόμο στήν Τουρκία νά νομιμοποιήσει τό παράνομο καί ἀνυπόστατο μνημόνιο μέσῳ τῆς ἐπικυρώσεώς του ἀπό τήν Βουλή τῆς Βεγγάζης

Τίποτε δέν γίνεται κατά λάθος

Μανώλης Κοττάκης
H Eλλάδα ἦταν παροῦσα στήν Ἀνατολική Λιβύη μέχρι τόν Ἰούλιο τοῦ 2023. Ἕως τό πέρας τῆς θητείας Δένδια στό Ὑπουργεῖο Ἐξωτερικῶν. Οἱ μυστικές συναντήσεις πού εἶχαν γίνει μέχρι τότε μακριά ἀπό τά φῶτα τῆς δημοσιότητας μέ τόν στρατηγό Χάφταρ καί τόν Πρόεδρο τῆς Βουλῆς εἶναι ἀναρίθμητες. Ἡ ἐποπτεία πού εἶχαν πάνω τους οἱ αἰγυπτιακές μυστικές ὑπηρεσίες μέ ἐντολή τοῦ ὑπουργοῦ Ἐξωτερικῶν καί φίλου τοῦ Δένδια, Σούκρι, ἦταν καταλυτικές. Ἡ χρηματοδότηση τῆς ἀναβαθμίσεως τοῦ λιμένος τῆς Βεγγάζης, στά ἐγκαίνια τοῦ ὁποίου δέν παρέστη ἡ πατρίδα μας ἐπί Γεραπετρίτη, ἦταν ἔργο καθαρά ἑλληνικό. Μέ χρήματα ἀπό τούς φόρους μας. Ἡ στρατηγική αὐτή εἶχε μιά ἁπλή στόχευση. Ὁ ρόλος τῆς λιβυκῆς Βουλῆς ἦταν ἰδιαιτέρως κρίσιμος γιά τήν μή ἀναγνώριση τοῦ τουρκολιβυκοῦ μνημονίου. Ἡ λιβυκή Βουλή εἶχε λάβει ἀπόφαση τότε νά μήν κυρώσει τό τουρκολιβυκό μνημόνιο. Καί αὐτό ἦταν ἐξαιρετικά σημαντικό γιά τόν ἑξῆς ἁπλό λόγο: Σύμφωνα μέ τό Δίκαιο τῶν Συνθηκῶν πού ὑπεγράφη στήν Βιέννη, μιά διεθνής συμφωνία εἶναι ἔγκυρη καί ἰσχύει ἔναντι ὅλων ἄν, πρῶτον, ὑπογραφεῖ μεταξύ νομίμων διεθνῶν παραστατῶν κρατῶν καί ἄν, δεύτερον, κυρωθεῖ ἀπό τά Κοινοβούλιά τους προκειμένου νά καταστεῖ ἐσωτερικό δίκαιο. Τό τουρκολιβυκό μνηνόνιο πού διχοτομεῖ τό Αἰγαῖο καί τήν Μεσόγειο γιά νά ἀναγνωρίζει τήν γαλάζια τουρκική πατρίδα εἶχε […]

«Καμπανάκια» Κομμισσιόν γιά ἐπενδύσεις, ἀνεργία, ἔλλειμμα τρεχουσῶν συναλλαγῶν

Εφημερίς Εστία
Μπορεῖ ἡ Κομμισσιόν νά ἄναψε «πράσινο φῶς» στό μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα, πού περιλαμβάνει καί τήν ἐνεργοποίηση τῶν μέτρων στηρίξεως ὕψους 1,1 δισ. εὐρώ, καί ἡ ἀνάπτυξις νά τρέχει μέ ρυθμούς ἄνω τοῦ εὐρωπαϊκοῦ μέσου ὅρου, ἀλλά στήν ἔκθεσή της γιά τό εὐρωπαϊκό ἑξάμηνο ἀποτυπώνει τά μεγάλα προβλήματα τῆς ἑλληνικῆς οἰκονομία.

Ὑπάρχουν ἄραγε πλέον ροῦχα «ντεμί-σαιζόν»;

Δημήτρης Καπράνος
« Μά, τί τό θές πιά τό “πτί καρώ”; Δῶσε το νά τό φορέσει κάνας φτωχός» μοῦ λέει ἡ κυρία.