ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025

Μέ χρώματα παστέλ, ἀλλά ποιός ἀσχολεῖται μέ αὐτά…

«Ναί, τό ξέρω ὅτι ὁ Τέτσης ἔχει φτιάξει κι ἄλλα πορτραῖτα φίλων του, ἀλλά αὐτό τῆς “Α.Π” εἶναι τό μοναδικό στό ὁποῖο ὁ ζωγράφος δούλεψε μέ παστέλ» εἶπε ὁ φίλος, παλαιός φιλότεχνος, ἤρεμος καί χωρίς πολιτικά πάθη, πρός τόν ὁποῖο οἱ περισσότεροι ἀπό τήν παρέα εἴχαμε προστρέξει γιά νά δώσει μιάν ἐξήγηση γιά τό «πῶς βρέθηκε τό πορτραῖτο τῆς συνεργάτιδας τῆς ὑπουργοῦ Πολιτισμοῦ νά ἐκτίθεται στήν Ἐθνική Πινακοθήκη.»

«Δέν ξέρω ἄν ἤτανε παστέλι ἤ μαντολᾶτο, ἀλλά εἶναι βέβαιο ὅτι δέν μπαίνει πίνακας στήν Πινακοθήκη ἄν δέν δοθεῖ σῆμα ἀπό τό ὑπουργεῖο» εἶπε ὁ μονίμως ἀμφισβητῶν τούς πάντες φίλος, μέλος τῆς καθημερινῆς συντροφιᾶς, μέ τήν ὁποία διεξοδικῶς ἀναλύουμε τά συμβαίνοντα, χωρίς νά χρειάζεται νά «ξεκατινιαστοῦμε» στό διαδίκτυο.

«Ἀγαπητέ, παρ’ ὅτι γνωρίζω ὅτι ἔχεις μεσάνυχτα ἀπό Τέχνη, θά σοῦ πῶ ὅτι σέ ἕναν πίνακα κρίνουμε τήν δουλειά τοῦ ζωγράφου καί ὄχι τό θέμα. Ἄν δέν σ’ ἀρέσει, τό προσπερνᾶς, ἄν, ὅμως, ἕνα ἔργο σέ “κρατήσει”, τό περιεργάζεσαι, τό μελετᾶς, τό ἀναλύεις» τοῦ εἶπε ὁ φιλότεχνος καί «ξεναγός» τῆς παρέας στόν δύσβατο καί ὀλισθηρό χῶρο τῶν Τεχνῶν.

«Ἅμ’ πές μας το, ρέ φίλε! Γιά διαφήμιση τῆς Ἔκθεσης τό βάλανε ἐκεῖ τό πορτραῖτο! Για νά γίνει βαβούρα!» ἀπεφάνθη ἕτερον μέλος τῆς συντροφιᾶς, καί ἀρκετοί συμφώνησαν μαζί του. Ἄν στόχος μιᾶς ἔκθεσης ζωγραφικῆς εἶναι νά προκαλέσει συζητήσεις καί θόρυβο στούς κόλπους τοῦ φιλοτέχνου –καί ἴσως ὄχι μόνον αὐτοῦ– κοινοῦ, τότε τό ἐπίμαχο πορτραῖτο τήν ἔκανε σωστά τήν δουλειά του!

Ἀκούστηκε, βέβαια καί ὁ μονίμως πολέμιος τῆς «θολοκουλτούρας», ὅστις ἀνερωτήθη: «Γιατί δέν ξεσηκώθηκαν τώρα ἐκεῖνοι πού ἔσχιζαν τά ἱμάτιά τους γιά τόν βανδαλισμό τῶν ἔργων πού παρουσίαζαν τήν Παναγία καί τόν Χριστό ὡς ζόμπι καπνίζοντα; Τώρα, μέ ὅσα λένε, δέν θίγεται ἡ Τέχνη καί ὁ ζωγράφος;». Τόν ἀφήσαμε γρήγορα πίσω, γιά νά ἐπιστρέψουμε στόν ξεναγό μας.

«Δηλαδή, θέλεις νά μᾶς πεῖς ὅτι ἦταν τυχαία ἡ ἐπιλογή τοῦ πορτραίτου τῆς συνεργάτιδος τῆς κυρίας ὑπουργοῦ; Γιά χαζούς μᾶς πέρασες;» Ἐκεῖνος, ὅμως, ἐπέμεινε στήν ἄποψή του.

«Ἐμένα, ὡς φιλότεχνο καί μελετητή, μέ ἐνδιαφέρει ὅτι εἶναι τό μοναδικό πορτραῖτο πού φιλοτέχνησε ὁ Τέτσης χρησιμοποιῶντας παστέλ. Δευτερεύουσα ἤ ἐλάχιστη σημασία ἔχει ἡ ταυτότητα τοῦ ἀτόμου τό ὁποῖο ἀπεικονίζεται. Ἐξ ἄλλου, ὑπάρχουν παντοῦ, σέ ὅλες τίς πινακοθῆκες καί τίς ἐκθέσεις τοῦ κόσμου, προσωπογραφίες ἀνθρώπων τούς ὁποίους συμπαθοῦμε ἤ ἀντιπαθοῦμε. Ὁ καλλιτέχνης, ὅμως, ὅταν ζωγραφίζει, ἀποτυπώνει στόν καμβᾶ ἐκεῖνο πού ὁ ἴδιος κρίνει ὡραῖο καί θεωρεῖ ἐνδιαφέρον» ἀπεφάνθη ὁ φιλότεχνος.

Πάλι πετάχτηκε ὁ πολέμιος τῆς «κουλτούρας», ἐπιθετικότερος αὐτήν τήν φορά. «Βρέ, ἄς εἶχε ζωγραφίζει κάναν Ἄρη Βελουχιώτη, ἀκόμη καί τῆς κακιᾶς ὥρας, καί δέν θά μίλαγε κανένας! Ὕμνους θά γράφανε οἱ ἀριστεροί κουλτουριάρηδες καί οἱ δεξιοί δέν θά ἔβγαζαν μιλιά!» Τόν ἀφήσαμε πάλι στήν ἄκρη καί πιέσαμε τόν μύστη τοῦ χρωστῆρος γιά περαιτέρω ἐξηγήσεις.

«Ἀκοῦστε ἐδῶ. Τό ὅτι κανείς –μά κανείς– δέν μίλησε μέχρι στιγμῆς γιά τήν ποιότητα τοῦ ἔργου, γιά τά χρώματά του, γιά τήν χρήση, γιά μία καί μοναδική φορά, τοῦ παστέλ ἀπό τόν σπουδαῖο Τέτση, δείχνει ὅτι κανείς δέν ἐνδιαφέρθηκε γιά τήν ζωγραφική, γιά τήν πραγματική, δηλαδή, αἰτία γιά τήν ὁποία πραγματοποιήθηκε ἡ ἔκθεση. Σᾶς λέει κάτι αὐτό;» μᾶς εἶπε καί ἄναψε τό τσιμπούκι του.

Υ.Γ: Είμαι εὐτυχής πού γνώρισα τόν σπουδαῖο Παναγιώτη Τέτση. Ἦταν Πειραιώτης, γνωστός οἰκογενειακός τῆς Ὑδραίας γιαγιᾶς μου Ζαφειρίας Ἐλευθερίου-Πατσουράκου. Θά ἐπισκεφθῶ τήν Ἔκθεση καί θά μελετήσω τό μοναδικό πορτραῖτο μέ παστέλ. Ἐλπίζω νά μήν ἀποσυρθεῖ.

Απόψεις

Τo Σάββατο 20.12 με την Εστία: Κλασσικά παραμύθια

Εφημερίς Εστία
Μη χάσετε το Σάββατο 20.12 και κάθε Σάββατο με την Εστία: ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΛΑΣΣΙΚΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ

Την Κυριακή 21.12 με την Εστία της Κυριακής: Συλλεκτικό ημερολόγιο 2026

Εφημερίς Εστία
Την Κυριακή 21.12 η Εστία γιορτάζει 150 χρόνια κυκλοφορίας και σας προσφέρει το επετειακό επιτοίχιο ημερολόγιο της Εστίας 2026

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!