ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025

ΕΝΑ ΑΝΔΡΙΚΟ ΠΡΟΝΟΜΙΟΝ

Ἀπό τό ἀρχεῖο τῆς «Ἑστίας», 11 Ἰουλίου 1923

Οἱ σύζυγοι θά στερηθοῦν, φαίνεται, ὁριστικῶς πλέον, ἕνα ἀπό τά γλυκύτερα προνόμιά των: Τό δικαίωμα τοῦ νά δέρνουν τάς γυναῖκάς των. Δικαίωμα, ἰσχῦον νομίμως μέχρις ἐσχάτων. Εἰς τήν Γαλλίαν, τοὐλάχιστον -φαντάζομαι δέ καί εἰς τήν Ἑλλάδα- τό ξύλο ἀπετέλει ἕως χθές ἀκόμη, νόμιμον δικαίωμα τοῦ ἀνδρός ἀπέναντι τῆς συζύγου του. Ὅσον καί ἄν φαίνεται μιά τελευταία δικαστική ἀπόφασις τοῦ Ἀρείου Πάγου τῶν Παρισίων, ἡ ὁποία ἀπασχολεῖ τάς Παρισινάς ἐφημερίδας. Ἡ ἀπόφασις αὐτή ἀκυρώνει προηγουμένην ἀπόφασιν κἄποιου ἀστυνομικοῦ δικαστηρίου, τό ὁποῖον εἶχεν ἀθωώσει ἕνα σύζυγον, καταγγελθέντα ὅτι ἔδειρε τήν γυναῖκά του. Ὁ ἀστυνομικός δικαστής, θρεμμένος μέ τάς ἀρχάς τοῦ Ρωμαϊκοῦ Δικαίου, εἶχε θεωρήσει τήν χειρονομίαν τοῦ μαστιγοφόρου συζύγου ὡς πρᾶξιν, ἀπορρέουσαν ἐκ νομίμου ἐπανορθωτικοῦ δικαιώματος. Ἀλλά ὁ Ἄρειος Πάγος τόν ἐπανέφερεν εἰς ἀντιλήψεις μᾶλλον συγχρονισμένας πρός τό πνεῦμα τῆς ἐποχῆς. Καί οἱ φεμινισταί τῶν Παρισίων πανηγυρίζουν.

Πάει, λοιπόν, μαζῆ μέ τόσα ἄλλα, καί ἕνα ἀπό τά ἀρχαιότερα δικαιώματα τῆς ἀνδρικῆς ἐξουσίας! Διότι τό ξύλο, ἐάν δέν ἐβγῆκεν ἀπό τόν Παράδεισον, ὅπως πρεσβεύει ἡ λαϊκή σοφία, εἶνε σύγχρονον ὁπωσδήποτε μέ τόν Παράδεισον. Ἡ Εὔα ὑπῆρξεν ἡ πρώτη γυναῖκα, ἡ ὁποία ἐδοκίμασε τήν γλυκύτητα τῆς ἀνδρικῆς αὐτῆς περιποιήσεως. Εἰς τήν ἀρχαίαν Ρώμην ἡ σύζυγος εἶχε δικαίωμα ζωῆς καί θανάτου ἐπί τῆς συζύγου του, ὑπό κἄποιον σκιώδη ἔλεγχον οἰκογενειακοῦ δικαστηρίου. Εἰς τήν Ρωσσίαν ὑπῆρχεν ὁλόκληρος λαογραφία περί τῶν διαφόρων τρόπων, μέ τούς ὁποίους ἠμπορεῖ κανείς νά δέρνῃ καλλίτερα τήν γυναῖκά του. Ἀλλά χωρίς νά πηγαίνῃ κανείς τόσον μακρυά, εἰς αὐτήν ἀκόμη τήν Γαλλίαν, ἡ ὁποία θεωρεῖται Παράδεισος τῶν γυναικῶν, οἱ νόμοι δέν προσέφεραν ἕως τώρα καμμιάν σπουδαίαν προστασίαν πρός τά γυναικεῖα ψαχνά! Κατά τό ἄρθρον 82 τῆς παλαιᾶς Νομοθεσίας τοῦ Μπερζεράκ, ἕνας σύζυγος, δέρνων τήν γυναῖκά του, δέν ἐθεωρεῖτο ὡς διαπράττων κολάσιμον πρᾶξιν, ἐκτός ὅταν ἐπρόκειτο περί κτυπημάτων, τά ὁποῖα ἐπέφεραν τόν θάνατον. Ὁ νόμος ἐθεώρει τό συζυγικόν ξυλοκόπημα ὡς «ἐκδήλωσιν ἀγαθοῦ ζήλου πρός σωφρονισμόν τῆς γυναικός».

Μόλις κατά τόν XVIII αἰῶνα τό συζυγικόν ξύλο ἀρχίζει νά χάνῃ κάπως τήν ὑψηλήν του ἀναγνώρισιν ἀπό τούς νόμους. Διάφοροι νομοδιδάσκαλοι, ὅπως ὁ Ντελακρουά, ἀναγνωρίζουν μέν ὅτι ὁ σύζυγος ἔχει δικαίωμα νά ἐπαναφέρῃ δι’ αὐστηρῶν μέτρων εἰς τήν τιμιότητα καί τήν εὐπρέπειαν τήν ἀποπλανωμένην τῆς εὐθείας ὁδοῦ ἀγαπητήν του σύντροφον, ἀλλά φείδονται ὁπωσδήποτε τῶν ψαχνῶν τῆς γυναικός. Πόσας ὅμως ἀντιδράσεις δέν ἀπήντησε μόλις ἐξεδηλώθη καί ἡ σχετική αὐτή ἐπιείκεια; Μιά ἀπόφασις δικαστηρίου τοῦ Σαμπερύ, ἐκδοθεῖσα τήν 4ην Μαΐου 1872, ἐπῆλεθν ὡς ἀπάντησις εἰς τό πνεῦμα αὐτό τῆς ἐπιεικείας. Ἡ ἀπόφασις ἀπέρριψεν, ἁπλούστατα, μίαν αἴτησιν διαζυγίου ἐκ μέρους γυναικός, τῆς ὁποίας εἶχε μαυρίσει τά κρέατα ἡ συζυγική ράβδος, ἀναγνωρίσασα εἰς τόν σύζυγον τό δικαίωμα «νά διευθύνῃ τήν γυναῖκά του καί νά… συμπληρώνῃ τήν ἠθικήν της ἀνατροφήν, ὅταν μάλιστα εἶνε νέα, μεταχειριζόμενος μέ ἀγάπην μέν, ἀλλά καί σταθερότητα τά πρός τοῦτο κατάλληλα μέτρα». Δηλαδή, χωρίς πολλάς περιστροφάς, τό ξύλο!

Ἐχρειάσθη νά περάσουν περισσότερα ἀπό πενῆντα χρόνια, παρατηρεῖ μία Γαλλική ἐφημερίς, διά ν’ ἀναθεωρηθῇ ἡ παλαιά αὐτή ἀπόφασις. Ἀλλά τί σημαίνει; Ὑπάρχουν πολλοί ὑποστηρίζοντες, ὅτι ὁ προαιώνιος θεσμός τοῦ συζυγικοῦ ξύλου, καί ἄν ἀκόμη καταργηθῇ ἤ ἀτονίσῃ, δέν θ’ ἀργήσῃ νά ἐπανέλθῃ εἰς τήν παλαιάν του ἀκμήν. Θά τόν ἐπαναφέρουν αἱ γυναῖκες, διά τάς ὁποίας ὁ κόσμος ἄνευ ξύλου θά καταντήσῃ ἄνοστος καί ἡ ζωή χωρίς ἐνδιαφέρον. Καί αὐτός θά εἶνε ὁ μεγαλείτερος καί ὁ πλέον ἀνέλπιστος θρίαμβος τοῦ Φεμινισμοῦ.

ΠΑΥΛΟΣ ΝΙΡΒΑΝΑΣ

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.