Ἡ Παναγία ἡ Κομμούνα

ΣΥΝΕΒΗ τό μακρινό 2002. Στό σπίτι τοῦ Χαρίλαου Φλωράκη στό Χαλάνδρι.

Ὁ παλαίμαχος ἡγέτης τῆς Ἀριστερᾶς, μέ πρωταγωνιστικό ρόλο στόν Ἐμφύλιο Πόλεμο, μέ τό ψευδώνυμο καπετάν Γιώτης (καθόλου δημοφιλής στήν ἀπό δῶ πλευρά) εἶχε κάνει τότε τήν προσωπική του ὑπέρβαση καί εἶχε καλέσει γιά τσίπουρο στήν οἰκία του τόν τότε ἀρχηγό τῆς ἀξιωματικῆς Ἀντιπολίτευσης Κώστα Καραμανλῆ. Ὁ ὁποῖος θά διεκδικοῦσε τήν πρωθυπουργία στίς ἐκλογές τοῦ 2004. Οἱ δύο ἄνδρες ἔκαναν ἐκείνη τήν βραδιά μιά μεγάλη ἱστορική συζήτηση γιά ὅλα ὅσα συνέβησαν στήν πατρίδα μας σέ ἐπίμαχες περιόδους τοῦ ἐθνικοῦ μας βίου, ἀλλά δέν ἔλειψαν καί τά παραπολιτικά σχόλια.
Κάποια στιγμή ὁ Φλωράκης ὁ ὁποῖος καθ’ ὅλη τήν διάρκεια τοῦ Ἐμφυλίου Πολέμου κοιμόταν στό βουνό, στήν ὕπαιθρο, σέ δύσκολες συνθῆκες, γύρισε μέ ἐξομολογητική διάθεση καί εἶπε στόν Καραμανλῆ τά ἑξῆς:

‒ – Τί σόι κομμουνιστής εἶμαι ἐγώ, βρέ Κώστα! Νά σκεφτεῖς ὅτι ὅταν κοιμόμασταν στό βουνό ἕνα πρωί ξύπνησα καί εἶδα σέ κοντινή ἀπόσταση ἀπό μένα ἕνα… φίδι! Ξέρεις τί φώναξα μόλις τό εἶδα; Βοήθα, Παναγία μου!

Θυμήθηκα αὐτήν τήν ὡραία ἱστορία ἀπό τό παρελθόν γιατί παρατήρησα μέ προσοχή τήν νέα μόδα: Πῶς οἱ πολιτικοί μας ταγοί ἐπιχειροῦν κάθε χρόνο τόν Δεκαπενταύγουστο νά φέρουν τήν Παναγία μας στά μέτρα τους. Πῶς προσπαθοῦν νά προσαρμόσουν ἕνα θρησκευτικό μας σύμβολο στίς ἰδεολογικές καί πολιτικές ἀνάγκες τῆς συγκυρίας. Ἡ Πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας ταύτισε τήν Παναγία μας ἀπό τήν συγκλονιστική Ἑκατονταπυλιανή τῆς Πάρου μέ τόν ἀδύναμο. Μόνο ἔτσι μπορεῖ νά χρησιμοποιήσει τήν Ὀρθοδοξία. Γιά νά τονώσει τό …ἀριστερό της προφίλ.

Ὁ Πρωθυπουργός στό μήνυμά του ἀπό τήν ἀγαπημένη Τῆνο ἀξιοποίησε τόν ἑορτασμό προκειμένου νά μιλήσει στόν ἑλληνικό λαό γιά τήν ἀνάγκη τῆς ἑνότητας. Ὁ ἀρχηγός τῆς ἀξιωματικῆς Ἀντιπολίτευσης πῆγε ἀπό τό ἕνα ἄκρο στό ἄλλο. Ἀπό τό φλογερό μήνυμα πού τοῦ εἶχε γράψει πρό διετίας ὁ Θανάσης Καρτερός γιά τήν Παναγία τήν Παρηγορήτρα καί ἔκανε ἰσχυρότατη ἐντύπωση στό πλήρωμα τῆς ἐκκλησίας, φέτος ἔφτασε στό σημεῖο νά ἀξιοποιήσει στίχους τοῦ Γιάννη Ρίτσου προκειμένου νά μιλήσει γιά τόν ἑορτασμό τῆς Παναγίας. Νά μιλήσει κανείς γιά τήν ἱστορία τῆς Ἑκατονταπυλιανῆς πού ἀνατρέχει στόν τρίτο αἰῶνα καί συνδέεται μέ τό Βυζάντιο καί τήν ἱστορία μας (τήν ἀνήγειρε ὁ αὐτοκράτορας Κωνσταντῖνος μετά ἐπιθυμία τῆς μητέρας του Ἑλένης) ἤ νά μιλήσει γιά τήν εὕρεση τῆς θαυματουργῆς εἰκόνας τῆς Παναγίας μας στήν Τῆνο ἀπό τούς χωρικούς καί πῶς αὐτή συνδέθηκε μέ τούς ἐθνικούς μας ἀγῶνες ὅταν ἡ Ἐπανάσταση τοῦ 1821 παρέπαιε, οὔτε λόγος βεβαίως. Πού νά τό ξέρει ἄλλως τε!

Κάπου νομίζω τά ἔχουμε παρεξηγήσει ὅλα. Ἡ Παναγία μας εἶναι γιά ὅλους. Καί γιά τούς δεξιούς καί γιά τούς κεντρώους καί γιά τούς κομμουνιστές. Καί γιά τούς δυνατούς καί γιά τούς ἀδύναμους. Καί γιά τούς πλούσιους καί γιά τούς φτωχούς. Δέν κάνει διακρίσεις. Καί τό γεγονός ὅτι μαζί μέ τόν Ἰησοῦ Χριστό καί τούς Ἁγίους τήν ἔχουμε ἀνά πᾶσα στιγμή στά χείλη μας ὅταν βρεθοῦμε σέ δυσκολίες, αὐτό ἀποτελεῖ καί τό μέτρο τῆς ἀγάπης μας καί τῆς λατρείας μας. Ἀκόμη καί τό γεγονός ὅτι οἱ καλοκαιρινές διακοπές περιστρέφονται γύρω ἀπό τό ὁρόσημο τοῦ ἑορτασμοῦ τῆς Χάρης της, λέει πολλά. Καί σέ αὐτούς πού πιστεύουν καί σέ αὐτούς πού δέν πιστεύουν.

Τό δυστύχημα εἶναι ὅτι τά τελευταῖα χρόνια ἀθόρυβα ἐπιχειρεῖται ὁ ἀποχρωματισμός τῆς πίστης μας. Ἡ ἀφυδάτωσή της. Μέ ποικίλους τρόπους. Ὁ ἀρχικός ἦταν νά θεωρηθεῖ ὁ ἑορτασμός τῆς Παναγίας κάτι ὡς ἔθιμο, ὡς παράδοση, ὡς κάτι πού συνδέεται μέ τά πανέμορφα ξωκλλήσια στά Κυκλαδονήσια μας. Ἐνῶ ἡ Παναγία ὅπως δήλωσε στήν ἐφημερίδα μας ὁ Σεβασμιότατος μητροπολίτης Μεσογαίας κ.κ. Νικόλαος, εἶναι δρόμος ζωῆς. Κάτι πολύ παραπάνω ἀπό αὐτά. Ὁ ἀποχρωματισμός συνεχίστηκε μέ τήν παράδοξη εὐχή «καλή Παναγιά» τήν ὁποία ὅταν μοῦ τήν ἀπευθύνουν δέν ἀπαντῶ ποτέ. Ὄχι μόνο γιατί ὅπως εἶπε ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ἱερόθεος εἶναι θεολογικά καί λεκτικά λάθος. Δέν ὑπάρχει καλή Παναγιά, καλός Ἅγιος καί καλός Χριστός. Ὑπάρχουν τά γεγονότα πού συγκλονίζουν τόν βίο μας ὅπως ἡ Γέννηση καί ἡ Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ. Δέν ἀπαντῶ, γιατί ἐκτός ἀπό τόν κακόηχο αὐτό νεολογισμό πού εἶναι τόσο ἐνοχλητικός ὅσο καί ἡ εὐχή «καλό παράδεισο» (δέν εἴμαστε ἐμεῖς οἱ κριτές πού θά προεξοφλήσουμε τόν προορισμό τοῦ καθενός– παρεμπιπτόντως ὁ παράδεισος εἶναι αὐτονοήτως καλός, περιττεύει ὁ ἐπιθετικός προσδιορισμός), ὁ τονισμός «Παναγιά» μοῦ θυμίζει τήν ἀπαράδεκτη ἀπόπειρα τοῦ Ἐρντογάν μέ τό ὄνομα τῆς Ἁγίας Σοφίας. «Ἁγία Σοφία» εἶναι τό σωστό καί ὄχι «Ἁγιά Σοφιά» ὅπως βαρβαρικά θέλουν νά ἐπιβάλλουν οἱ Τοῦρκοι γιά νά ταιριάζει μέ τήν ντοπιολαλιά τους.

Ἀντιστοίχως: «Καλή Παναγία» εἶναι τό σωστό ἄν θέλαμε νά χρησιμοποιήσουμε τόν νεολογισμό καί ὄχι «καλή Παναγιά». Μᾶς τό λέει καί ἡ λέξη: Πᾶν καί Ἁγία.

Ὅλα αὐτά βεβαίως γιά πολλούς στούς καιρούς πού ζοῦμε μπορεῖ καί νά εἶναι ψιλά γράμματα. Νά τά θεωροῦν λεπτομέρειες. Πού δέν εἶναι ὅμως!

Κάποια στιγμή γιά παράδειγμα θά περίμενα ἀπό ἕνα Ἕλληνα πολιτικό νά ρωτήσει τόν Ἐρντογάν πῶς εἶναι δυνατόν νά βαφτίζει ἕνα ἰσλαμικό τέμενος μέ τό ὄνομα τῆς Σοφίας τοῦ Θεοῦ τῶν Χριστιανῶν. Δέν ντρέπεται; Θά περίμενα ἀπό ἕναν Ἕλληνα πολιτικό νά ρωτήσει τόν Ἐρντογάν γιατί τόσα χρόνια δημιούργησε προσκόμματα στήν λειτουργία τῆς Παναγίας τῆς Σουμελᾶ στήν Τραπεζοῦντα ὅταν εἶναι γνωστό ὅτι ἡ Παναγία ὡς θεότητα εἶναι ἀποδεκτή ἀπό τήν θρησκεία τοῦ Ἰσλάμ. Καί ὅταν εἶναι γνωστό ὅτι οἱ μουσουλμάνες γυναῖκες στήν Κομοτηνή πᾶνε πεζῇ κάθε χρόνο φορῶντας φερετζέ στήν Ἱερά μονή Παναγίας Βαθηρύακος (φατίρ γιακᾶ) προκειμένου νά ἀνάψουν στήν ἐκκλησία λαμπάδα στήν Χάρη της! Θά περίμενα ἀπό ἕναν Ἕλληνα πολιτικό –γιά νά ἐπιστρέψω στήν ἀρχή τοῦ συλλογισμοῦ μου– νά μιλήσει γιά τήν Παναγία μας ἀφοῦ ἔχει μελετήσει θεολογικά κείμενα. Καί ὄχι νά κάνει τήν προπαγάνδα του ἐκ τοῦ προχείρου στήν δήλωση γιά τόν ἑορτασμό τῆς Παναγίας. Εἶναι μέν γνωστό ὅτι στήν Ξάνθη ὑπάρχει ἡ Παναγία ἡ Δεξιά (Κρατᾶ τόν Χριστό μέ τό δεξί της χέρι) καί στήν Ἀπείρανθο τῆς Νάξου, στήν γενέτειρα τοῦ Γλέζου καί τοῦ Πρωτοπαπαδάκη, ἡ Παναγία ἡ Κομμούνα (γιατί ἀνεγέρθη μέ τό κοινό ταμεῖο ὅλων τῶν κατοίκων), ἀλλά ἡ χάρη της ἐκτείνεται πολύ μακριά ἀπό τίς διαχωριστικές γραμμές τοῦ μάταιου κόσμου τούτου.

Ὑστερόγραφο: φέτος τήν 1η Αὐγούστου ἔζησα μία πολύ ὄμορφη ἐμπειρία στήν ἐκκλησία μας. Ἱερεῖς μας πού ἀποτελοῦν διαμάντια δέν ξεχνοῦν τήν παράδοση καί τήν σύνδεση τῆς ὀρθοδοξίας μέ τόν ἐθνικό μας βίο. Ὁ πατέρας Δημήτρης Κυδωνιεύς τέλεσε ἐκείνη τήν ἡμέρα ἔναρξης τῆς νηστείας λειτουργία πού ὀνομάζεται «πρόοδος τοῦ Τιμίου καί Ζωοποιοῦ σταυροῦ». Καί ἀκούσαμε αὐγουστιάτικα τό «σῶσον Κύριε τόν λαό σου καί εὐλόγησον τήν κληρονομία σου» καί ἁγιαστήκαμε μέ βασιλικό. Ὅπως μᾶς ἐξήγησε ὁ ἱερεύς, στό Βυζάντιο ὅταν ἔφτανε ὁ Δεκαπενταύγουστος καί ἄρχιζε ἡ προετοιμασία γιά τόν ἑορτασμό τῆς Παναγίας τήν πρώτη τοῦ μηνός, σ’ ὅλες τίς ἐκκλησίες τῆς αὐτοκρατορίας ἐγίνοντο παρουσίᾳ τῶν αὐτοκρατόρων δεήσεις γιά τόν σταυρό ὁ ὁποῖος ἐξήρχετο τοῦ παλατίου καί μέ λιτανεία ἔφθανε σέ ὅλες τίς συνοικίες τῆς Κωνσταντινούπολης, οἱ ὁποῖες ἐδέχοντο τήν εὐλογία του!

Απόψεις

Βόμβα ἀπό τήν Ἀρχή Προστασίας Δεδομένων: Ἐπί θητείας Κεραμέως διέρρευσαν τά 20.000 mails

Εφημερίς Εστία
Γιατί ὁ πρόεδρός της Κωνσταντῖνος Μενουδάκος ἀρνήθηκε νά λάβει ὑπ’ ὄψιν του τό πόρισμα ἐσωτερικοῦ ἐλέγχου πού συνέταξε τό Ὑπουργεῖο Ἐσωτερικῶν γιά νά ἐπιρριφθεῖ ἡ εὐθύνη στόν Διευθυντή Ἐκλογῶν, μέ παραπομπή σέ χρόνο πρό τῆς ἀναλήψεως καθηκόντων τῆς σημερινῆς ὑπουργοῦ – Καί οἱ 300 προσφυγές συνδέονται μέ τήν ἐπιστολική ψῆφο – Μόνον 45.000 ὁμογενεῖς ἐνεγράφησαν στήν πλατφόρμα

Τό Αἰγαῖο τῶν ψευδαισθήσεων καί ἡ τουρκική «θάλασσα τῶν νησιῶν»

Εφημερίς Εστία
Η ΤΟΥΡΚΙΚΗ ἐπιθετικότης δέν περιορίζεται σέ αὐτά πού λέγει ἤ πράττει σήμερα ὁ Ταγίπ Ἐρντογάν.

Συνδικαλιστές ἔδωσαν ἄδεια γιά περιγραφή ἀγῶνος τοῦ Τσάμπιονς Λήγκ, ἀλλά ἡ ΕΡΤ εἶπε ὄχι στήν Ἐκκλησία γιά τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος

Εφημερίς Εστία
Πρό δυσάρεστης ἐκπλήξεως εὑρέθησαν χιλιάδες πιστοί πού προχθές, Μεγάλη Τετάρτη, ὅταν ἄνοιξαν τούς τηλεοπτικούς δέκτες τους γιά νά παρακολουθήσουν τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος, εἶδαν ἐπαναλήψεις τηλεοπτικῶν σειρῶν.

Ἡ λαϊκή ποίηση καί τό Θεῖον Δρᾶμα

Δημήτρης Καπράνος
«Ἀπό τήν καρδιά βγαίνουνε τά στιχάκια» ἔλεγε ἡ κυρία Τάσια Κουράκου, ἡ δασκάλα μας, πού κάθε τόσο μᾶς διάβαζε κάποιους στίχους ἀπό τήν λαϊκή, τήν δημώδη ποίηση.

Σάββατον, 2 Μαΐου 1964

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟ ΕΛΗΣΜΟΝΗΣΕ; Ἀποροῦμεν μέ τήν ἀφέλειαν τοῦ κ. Παπανδρέου, ὁ ὁποῖος ἔσπευσε νά διαψεύσῃ τήν εἴδησιν μιᾶς Ἀγγλικῆς ἐφημερίδος, περί τῆς παραγγελίας εἰδικοῦ ἀεριωθουμένου ἀεροπλάνου, διά τά βασιλικά ταξίδια: «Ἐκφράζω –εἶπε– τήν λύπην μου, διά τήν εἴδησιν, ἡ ὁποία εἶναι ἐντελῶς ἀνυπόστατος». Ἀλλά, πῶς τολμᾷ νά τά λέγῃ αὐτά, ἀφοῦ καί ὁ ἴδιος ὡμολόγησεν ἐπισήμως, κατά τήν πρωθυπουργίαν του τοῦ Δεκεμβρίου, ὅτι ἡ Κυβέρνησις τοῦ παρήγγειλε τό ἀεροπλάνον αὐτό, ἀντί 35 περίπου ἑκατομμυρίων δραχμῶν;… Μέχρι τοιούτου σημείου ἔχει χάσει τήν μνήμην του, διά τά πρόσφατα γεγονότα; ΤΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΟΥ ΕΘΝ. ΣΥΜΒ. ΕΛΛΗΝΙΔΩΝ ΑΙ ΔΙΩΞΕΙΣ ΕΙΣ ΤΟΥΡΚΙΑΝ Τό Ἐθνικόν Συμβούλιον Ἑλληνίδων ἀπηύθυνεν εἰς τό Διεθνές Συμβούλιον Γυναίκων καί τά ἀνά τόν κόσμον ἐθνικά συμβούλια γυναικῶν ἔντονον διαμαρτυρίαν διά τάς διώξεις τῶν Ἑλλήνων τῆς Κωνσταντινουπόλεως καί τόν ἀνήκουστον κατατρεγμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καί τοῦ Πατριαρχείου. Καταγγέλλει τάς πράξεις αὐτάς ὡς καταφώρους παραβιάσεις τῶν ἀρχῶν τοῦ ΟΗΕ καί τῆς παγκοσμίου διακηρύξεως τῶν δικαιωμάτων τοῦ ἀνθρώπου καί ζητεῖ δικαίαν καί ἀνθρωπιστικήν μεταχείρισιν τοῦ Ἑλληνικοῦ πληθυσμοῦ τῆς Τουρκίας καί ἀπόλυτον σεβασμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. * Ἐπειδή ἡ 3η Μαΐου 1964 ἦταν Κυριακή καί ἡ «Ἑστία» δέν εἶχε κυκλοφορήσει, σταχυολογοῦμε κείμενα ἀπό τό φύλλο τῆς προηγουμένης ἡμέρας, 2ας Μαΐου 1964.