ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025

Ὁ σπουδαῖος καθηγητής Χρῆστος Φουρνιάδης…

Ὁ πατέρας μου εἶχε ἕναν φίλο, καθηγητή γαλλικῶν

Ἕναν ἄνθρωπο λιπόσαρκο, ἀλλά πάντα καλοντυμένο, εὐγενέστατο. «Πῶς ἔγινε, βρέ Χρῆστο, νά εἶσαι ἐσύ Κρητικός! Ἐσύ ἔπρεπε νά ἔχεις γενννηθεῖ κάτω ἀπό τόν πύργο τοῦ Ἄιφφελ» ἔλεγε ὁ πατέρας μου στόν Χρῆστο Φουρνιάδη, ὁ ὁποῖος μᾶς ἔμαθε τά πρῶτα γαλλικά ἀλλά καί τήν Ἱστορία τῆς ἀρχαίας Ἑλλάδος.

Τόν θυμήθηκα, διαβάζοντας μιά ἀναφορά σέ αὐτόν, ἀπό τόν μαθητή του, πρώην ὑπουργό Μανώλη Μπεντενιώτη, σήμερα καθηγητή Πανεπιστημίου.

«Στό λιτό βιογραφικό του ἀναφέρονταν σπουδές στή Γαλλία, κοινωνική συνδικαλιστική δράση, δημοσιογραφία σέ περιοδικά, μέλος στά προεδρεῖα δεκάδων κοινωνικῶν συλλόγων καί φορέων, μέ ὁρμητήριο ἕνα μικρό φτωχικό σπιτάκι στή Νίκαια τοῦ Πειραιᾶ.

Μελετῶντας τήν ἱστορία τῆς ἐπαρχίας Τροιζήνας εἶχε τήν ἔμπνευση νά ἀσχοληθεῖ μέ τή συγκέντρωση ὅλων τῶν διάσπαρτων καί ἐγκαταλελειμμένων στούς ἀγρούς καί τῶν ἐντοιχισμένων στούς τοίχους ἀλλά καί ἐνσωματωμένων σέ σκαλοπάτια ἀρχαιολογικούς θησαυρούς. Στό περίεργο γιά τήν ἀντίληψη τῆς μικρῆς ἐπαρχιώτικης κοινωνίας ἔργο του, βοηθούς, προσέλαβε τούς μαθητές του ἀπό τούς ὁποίους εἶχε ἀπαίτηση νά διαβάζουν περισσότερο ἀπό τούς ἄλλους, καί νά εἶναι οἱ πλέον ἄριστοι στό μάθημα.

Πρῶτο εὕρημα, στήν περιοχή τοῦ ναοῦ τοῦ Ποσειδῶνα στό δάσος τοῦ Πόρου, ἕνα πέλμα, ἕνα πόδι τοῦ ἀγάλματος τοῦ Ποσειδῶνα. Ἀλλά στή συνέχεια μιά σειρά εὑρημάτων πού ἦταν διάσπαρτα στήν ὕπαιθρο, στίς αὐλές σπιτιῶν, στά προαύλια τῶν μικρῶν ἐξωκλησιῶν, τοῦ η Γιάννη, τοῦ η Δημήτρη, τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων. Ὅλα αὐτά συγκεντρώνονται σέ μιά αἴθουσα τοῦ Δημοτικοῦ Σχολείου Τροιζήνας, μιά αἴθουσα ἑνός πρόχειρου Μουσείου.

Στήν προσπάθειά του αὐτή ὁ καθηγητής κινητοποίησε ὁλόκληρη τήν ἐπαρχία. Ὁ «Σύλλογος Ἀρχαιοφίλων Τροιζήνας» ἔγινε ἡ ψυχή, τό μυαλό καί τό πάθος αὐτῆς τῆς ὑπέροχης προσπάθειας. Με ὑπομνήματα, ἐνημέρωνε τούς κυβερνητικούς παράγοντες, τή Bουλή, τούς ἁρμόδιους φορεῖς καί τήν ἁρμόδια ἀρχαιολογική ὑπηρεσία. Ἀλλά, ὅπως ἔλεγε, «φωνή βοῶντος ἐν τῇ ἐρήμῳ». Με τήν συγκέντρωση ὅλων αὐτῶν τῶν ἀρχαιολογικῶν εὑρημάτων, εἶχε συντελεστεῖ ἕνα θαῦμα, ἀλλά ἀκούγονταν καί τά σχόλια γιά τόν «τρελό καθηγητή» τοῦ ὁποίου τό ὅραμα ἐλάχιστοι πίστευαν, πέραν ἀπό τούς «δώδεκα», ἀλλά ἴσως καί ἐλαχιστότεροι μαθητές του.

Ἀλλά ἕνα μεσημέρι ἑνός ζεστοῦ κατακαλόκαιρου ὅταν εἶχε τελειώσει καί τό σχολικό ἔτος, ἔφτασαν στήν Τροιζήνα κάποιες ὑπηρεσίες γιά νά πάρουν ἀπό τό πρόχειρο μουσεῖο τοῦ Δημοτικοῦ Σχολείου τήν «πλάκα», τήν ἐπιγραφή τοῦ ψηφίσματος τοῦ Δήμου Ἀθηναίων, πρίν ἀπό τήν Ναυμαχία τῆς Σαλαμίνας πού ἄλλαξε τήν ἱστορία ὅπως ἐδιδάσκετο μέχρι τότε. Τή γνώση γιά τήν ὕπαρξη τῆς «ἐπιγραφικῆς στήλης», οἱ «ὑπηρεσίες» ἀλλά καί ὁλόκληρη ἡ Ἑλλάδα εἶχαν ἀπό τό δημοσίευμα τοῦ περιοδικοῦ «Time» καί τήν ὁλοσέλιδη φωτογραφία τῆς ἐπιγραφικῆς πλάκας, μέ ἕνα ρεπορτάζ πού ὑπέγραφε ἕνας Ἀμερικανός Ἀρχαιολόγος πού εἶχε ἐπισκεφθεῖ τήν Τροιζήνα καί εἶχε φωτογραφήσει τήν ἐπιγραφική πλάκα στό πρόχειρο μουσεῖο τοῦ σχολείου.

Μία «ἐπιγραφική στήλη» πού ἀπό τότε πιά βρίσκεται σέ περίοπτο σημεῖο στό Ἐθνικό Ἀρχαιολογικό Μουσεῖο καί ἀντίγραφό της στό μουσεῖο Πόρου καί στό Πνευματικό Κέντρο Τροιζήνας.

Ὁ καθηγητής ἔφυγε ἀπό τή ζωή, κληροδοτῶντας στή κοινότητα τῆς Τροιζήνας τήν μικρή ἐλάχιστη περιουσία του, ἕνα σπίτι στή Σητεία τῆς Κρήτης καί τά βιβλία του. Κληροδοτῶντας ἀκόμα καί τόν Σύλλογο Ἀρχαιόφιλων Τροιζηνίας στόν τόπο πού ἀγάπησε καί ἐτάφη στό ξωκλήσι τοῦ Ἅι Γιάννη, στόν περίβολο τοῦ ὁποίου εἶχε βρεθεῖ ἕνα ἀπό τά πρῶτα ἀρχαιολογικά εὑρήματα.

Τά «Φουρνιάδια» εἶναι ἄλλως τε πολυήμερες γιορτές πού πραγματοποιοῦνται στήν Τροιζήνα, κάθε χρόνο, κάθε καλοκαίρι ἀπό τόν Πολιτιστικό Σύλλογο Τροιζήνας στή μνήμη του. Μία μνήμη ἱερή, γιά ὅσους τόν ἔζησαν καί κυρίως γιά τούς «μαθητές» του. Αὐτός ἦταν ὁ καθηγητής Χρῆστος Φουρνιάδης.

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.