Καμπάνα 20.000 εὐρώ σέ κανάλι ἑταιρείας πού μεταδίδει στό YouTube στίχους πού διαφημίζουν τήν ἐκτροπή καί τήν ἀνομία – Πρώτη ἀπόφασις γιά τό Διαδίκτυο, στά 36 χρόνια λειτουργίας του
ΜΕΧΡΙ πρίν ἀπό λίγο καιρό, στό διαδίκτυο (πλήν τῶν καθιερωμένων ἐνημερωτικῶν δικτυακῶν τόπων), ὑπῆρχε μιά αἴσθησις ἀσυδοσίας καί ἀτιμωρησίας. Οἱ διάφοροι «youtubers», «influencers» κ.λπ. θεωροῦσαν ὅτι δέν τούς ἀκουμπάει κανείς καί ἔχουν τό ἐλεύθερο νά λέγουν ὅ,τι θέλουν. Ἀκόμη καί νά προβάλλουν τήν παρανομία. Αὐτή ἡ κατάστασις πλέον ἀνατρέπεται, καθώς τό Ἐθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεοράσεως ἔλαβε μίαν ἱστορική ἀπόφαση, ἐπιβάλλοντας πρόστιμο 20.000 εὐρώ σέ «τράπερ», τά τραγούδια τοῦ ὁποίου (ἄν ὑποτεθεῖ ὅτι εἶναι τραγούδια) ὑμνοῦν τά ναρκωτικά, τήν παράνομη ὁπλοκατοχή καί προβάλλουν τόν μισογυνισμό.
Ἴσως ἡ ἀπόφασις νά μήν μπαίνει στό πρόβλημα εἰς βάθος. Ἡ ληφθεῖσα ἀπόφασις ὅμως εἶναι μιά ἀρχή. Εἶναι μάλιστα ἡ πρώτη ἀπόφασις γιά συγκεκριμένες διαδικτυακές παραβάσεις στά 36 χρόνια λειτουργίας τοῦ ὀργάνου. Οἱ αὐστηροί νόμοι περί Τύπου, πού εἶχαν ἐφαρμογή καί στά ἠλεκτρονικά μέσα ἐνημερώσεως, θά ἀρχίσουν ἐφεξῆς νά θέτουν τά ὅρια τῆς νομιμότητος καί στίς μέχρι πρό τινος ἀσύδοτες πλατφόρμες.
Χωρίς νά ἀναζητήσει εὐθῦνες ἀπό τό YouTube στήν ὑπόθεση τῶν τραγουδιῶν τῶν τράπερ, τό ΕΣΡ περιορίσθηκε σέ ἕνα πρόστιμο τῆς τάξεως τῶν 20.000 εὐρώ σέ μία ἐκ τῶν ἑταιρειῶν πού ἀνεβάζουν μουσική τράπ, ἡ ὁποία κατηγορεῖται ὄτι προωθεῖ τήν ὁπλοκατοχή, τήν ὁπλοχρησία, τό ἐμπόριο τῶν ναρκωτικῶν καί τήν σεξιστική ἀντιμετώπιση τῶν γυναικῶν.
Ἐν προκειμένῳ, ἡ ἀπόφασις ἀφορᾶ τραγούδια τοῦ «τράπερ» Sin Boy. Ἡ Ἀρχή, μέ τήν ὑπ’ ἀριθμ. 28/2025 ἀπόφασή της, κατέληξε στήν κυρωτική διαδικασία τοῦ προστίμου ὕψους 20.000 εὐρώ στήν ΓΕΜ ΙΚΕ γιά τό περιεχόμενο τοῦ καναλιοῦ AlphaPop Records, τό ὁποῖο διατίθεται ἀπό τό YouTube. Ἡ προώθησις τοῦ ἐπιμάχου περιεχομένου φέρνει ἀκροαματικότητα στά κανάλια τῆς τράπ μουσικῆς καί κατά συνέπεια διαφημίσεις ἀπό τίς πολυεθνικές ἐπιχειρήσεις, πού συνοδεύονται ἀπό παραστατικά. Μέ τά ἔσοδα ἀπό τίς πλατφόρμες καί τά παραστατικά νομιμοποιοῦνται τά… «ἄλλα» πού ἔρχονται, ἐνδεχομένως μέ μή νόμιμο τρόπο πρός τούς «ἐνδιαφερομένους».
Στήν ἀπόφαση ἀναφέρεται:
«Γίνεται συχνά ἐξύμνηση καί προβολή μέσῳ τῶν τραγουδιῶν ἔκνομων καί βίαιων συμπεριφορῶν, συμπεριλαμβανομένης καί τῆς ἐμφάνισης πλάνων ὁπλοκατοχῆς καί ὁπλοχρησίας.
– Γίνονται ἄμεσες καί ἔμμεσες ἀναφορές στούς στίχους στά ναρκωτικά καί στήν ἀποκόμιση μεγάλων χρηματικῶν ποσῶν ἀπό τήν ἐμπορία τους.
– Γίνεται ὑποτίμηση τῶν γυναικῶν μέ ἀπαξιωτικές καί προσβλητικές ἀναφορές σέ αὐτές.
– Οἱ στίχοι ὁρισμένων τραγουδιῶν περιέχουν ὑβριστικές ἐκφράσεις καί λέξεις, ἐνῷ ἐνίοτε προβάλλονται καί προσβλητικές χειρονομίες.
– Γενικότερα, ἐπιχειρεῖται συχνά ἡ ἀνάδειξη μέσῳ τῶν τραγουδιῶν ἑνός προτύπου εὔκολου καί ἄκοπου πλουτισμοῦ καί τῆς ἐπιτυχίας μέσῳ τῆς ἀντικοινωνικῆς συμπεριφορᾶς καί τῆς παρανομίας».
Τό σκεπτικό τῆς ὁμοφώνου ἀπόφασεως τοῦ ΕΣΡ ἐβασίσθη στό γεγονός ὅτι ἡ ἑταιρεία «φορέας τοῦ ἠλεκτρονικοῦ καναλιοῦ “AlphaPop Original”, παραβίασε τίς ἀναφερόμενες στό νομικό μέρος της παρούσας διατάξεις, κατά τά εἰδικότερα ἀναφερόμενα στό σκεπτικό.
Ἐπιβάλλει σέ αὐτή: α) τή διοικητική κύρωση τοῦ προστίμου τῶν εἴκοσι χιλιάδων (20.000) εὐρώ γιά τήν προσβολή τῆς ἠθικῆς καί πνευματικῆς ἀνάπτυξης τῶν ἀνηλίκων καί β) τῆς συστάσεως ὅπως μήν προβάλλει πρόγραμμα χωρίς ἐγγραφή στό οἰκεῖο μητρῶο ἐπιχειρήσεων τοῦ Ἐθνικοῦ Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης, μέ τήν ἀπειλή ἐπιβολῆς αὐστηρότερων κυρώσεων σέ περίπτωση μή συμμόρφωσης».
Ἐμπειρογνώμονες ἐπισημαίνουν ὅτι τό πρόβλημα θά εἶχε λυθεῖ ἄν τό Ὑπουργεῖο Ψηφιακῆς Διακυβερνήσεως εἶχε ζητήσει νά τοποθετηθοῦν φίλτρα στό YouTube. Ὅμως, τά τελευταῖα πέντε χρόνια ἡ Κυβέρνησις ἀποφεύγει νά συγκρουσθεῖ μέ τίς πλατφόρμες, ἐνῷ θά μποροῦσε νά ἀκολουθήσει μιά πολιτική ἀνάλογη μέ τό «KIDS Wallet» γιά τήν ἀντιμετώπιση τοῦ ἐθισμοῦ τῶν ἀνηλίκων στό διαδίκτυο.
Ἡ εὐρωπαϊκή νομοθεσία δίδει στό ΕΣΡ τήν δυνατότητα νά παρεμβαίνει «ὅταν μιά ὑπηρεσία ὀπτικοακουστικῶν μέσων πού παρέχεται ἀπό πάροχο ὑπηρεσιῶν μέσων ἐπικοινωνίας ὑπό τή δικαιοδοσία ἄλλου κράτους-μέλους παραβαίνει προδήλως, σοβαρῶς καί βαρέως τό ἄρθρο 8 ἤ τήν παρ. 1 τοῦ ἄρθρου 9 ἤ μπορεῖ νά βλάψει ἤ νά θέσει σέ σοβαρό καί μείζονα κίνδυνο τή δημόσια ὑγεία, νά ἀποφασίσει ὥς καί τήν προσωρινή ἀναστολή τῆς λήψης ἤ/ καί τῆς μετάδοσης τῆς ὑπηρεσίας.» Καί ἐπίσης νά καλέσει σέ ἀπολογία τίς πλατφόρμες πού δραστηριοποιοῦνται στήν Ἑλλάδα χωρίς νά ἔχουν ἕδρα στήν χώρα «προκειμένου ἡ τελευταία νά καλέσει τόν πάροχο νά συμμορφωθεῖ πρός τούς ἐν λόγῳ κανόνες γενικοῦ δημοσίου συμφέροντος.»
Ἡ εὐρωπαϊκή Πρᾶξις γιά τίς Ψηφιακές Ὑπηρεσίες, ἡ ὁποία ἐνσωματώθηκε στό ἐθνικό δίκαιο, ἀναφέρει πώς τόσο ἡ ΕΕ ὅσο καί τά κράτη μέλη ἔχουν τήν δυνατότητα νά ἐπιβάλλουν πρόστιμα ὕψους ἕως καί 6% ἐπί τῶν παγκόσμιων ἐσόδων τῶν πλατφορμῶν. Ἡ Ἐθνική Ἐπιτροπή Τηλεπικοινωνιῶν καί Ταχυδρομείων εἶναι ὁ Ἐθνικός Συντονιστής Ψηφιακῶν Ὑπηρεσιῶν καί εἶναι ὑπεύθυνη γιά τήν ἐποπτεία καί τόν ἔλεγχο συμμορφώσεως μέ τούς κανόνες τῆς Πράξεως γιά τίς ψηφιακές ὑπηρεσίες στήν Ἑλλάδα. Ἐπίσης, τό ΕΣΡ καί ἡ Ἀρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικοῦ Χαρακτῆρος ἔχουν ὁριστεῖ ἁρμόδιες γιά ζητήματα, ὅπως ἡ διαφήμισις καί ἡ προστασία ἀνηλίκων.
Ἡ νομοθεσία προβλέπει τήν τήρηση δύο μητρώων παρόχων ὀπτικοακουστικῶν μέσων καί ἀλλοδαπῶν καναλιῶν ἀπό τό ΕΣΡ. Τό ΕΣΡ ἔχει ὑποχρέωση νά κοινοποιεῖ τόν κατάλογο αὐτό στήν Εὐρωπαϊκή Ἐπιτροπή.
Στό Μητρῶο τῶν Ὀπτικοακουστικῶν Μέσων ἔχουν ἐνταχθεῖ συνολικῶς 33 ἐπιχειρήσεις. Ἡ Ὁδηγία 2/2023 προβλέπει ὅτι τό ΕΣΡ εἶναι ὑποχρεωμένο νά τηρεῖ Μητρῶο Ἀλλοδαπῶν Καναλιῶν πού μεταδίδονται στήν Ἑλλάδα.