ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025

Τό Τατόι, ὁ Κάρολος, ἐμεῖς καί οἱ Μπολσεβίκοι…

Τό 1979, μέ τόν Νορβηγό δημοσιογράφο καί συγγραφέα Ράγκναρ Γκράντ Στενέ…

… εἴχαμε συστήσει ἕνα δίδυμο ἀνταποκριτῶν νορβηγικῶν περιοδικῶν καί ἐφημερίδων, καθώς καί τοῦ πρακτορείου εἰδήσεων Ι.P.F. Ὁ Ράγκναρ λάτρευε τήν Ἑλλάδα καί ἔμενε, μαζί μέ τήν γυναῖκα του, στήν Πειραϊκή. Γνωριστήκαμε στήν Σκανδιναβική Ναυτική Ἐκκλησία, στήν ἀκτή Θεμιστοκλέους, ὅταν πῆγα νά κάνω ἕνα ρεπορτάζ γιά τήν «Βραδυνή» καί γίναμε ἀχώριστοι.

Ὀργανώσαμε ἀποστολές σέ ὅλη τήν Ἑλλάδα (οἱ Νορβηγοί ἀγαποῦν τήν χώρα μας καί τήν Ἱστορία της) ἀλλά καί σέ Ἰταλία, Ἱσπανία, Πορτογαλία, Κύπρο, Λίβανο, γιά λογαριασμό τῶν Νορβηγῶν, οἱ ὁποῖοι πλήρωναν γιά τά ρεπορτάζ μας τοὐλάχιστον δέκα φορές περισσότερο ἀπό ὅ,τι θά πλήρωνε ἕνας Ἕλληνας ἐργοδότης.

Τό 1978 λάβαμε ἐντολή ἀπό τό I.P.F γιά ἕνα ρεπορτάζ: Στό ἀνάκτορο τοῦ Τατοΐου, πού ρημάζει. Ἐπαναλαμβάνω τήν χρονολογία: Τό 1978!

Πήραμε, λοιπόν τήν Matra Simca πού εἴχαμε τότε, ἕνα ἀπίθανο τριθέσιο σπόρ αὐτοκίνητο καί βρεθήκαμε στό Τατόι. Καμμία φύλαξη, κανείς δέν μᾶς ἐμπόδισε. Καί ἀκτινογραφήσαμε τά κτίρια, μπήκαμε μέσα, ἀφοῦ πολλά παράθυρα καί πόρτες ἦταν παραβιασμένα. Εἰκόνα καταστροφῆς! Οὔτε στήν βομβαρδισμένη κατεχόμενη Ἀμμόχωστο, πού εἴχαμε προσφάτως ἐπισκεφθεῖ γιά ρεπορτάζ (ἡ ταυτότητα τοῦ I.P.F ἄνοιγε ὅλες τίς πόρτες), δέν εἴχαμε ἀντικρύσει τέτοια λεηλασία, τέτοια καταστροφή.

Τότε, τό 1978 (!), εἴδαμε ὅλα ὅσα προσφάτως ἀνακαλύφθηκαν καί διασώθηκαν ἀπό τό ἀνάκτορο τοῦ Τατοΐου. Τίς ἅμαξες, τά αὐτοκίνητα, τίς φιάλες μέ τά κρασιά, τίς βαρειές ξύλινες πόρτες. Ὅσα, δηλαδή, δέν μποροῦσαν νά ἁρπάξουν καί νά μεταφέρουν ἐκεῖνοι πού εἶχαν λεηλατήσει τόν χῶρο! Τά φωτογραφίσαμε καί τό ρεπορτάζ μας πουλήθηκε ἀπό τό Πρακτορεῖο μας στήν Νορβηγία, Σουηδία, Δανία, Ἱσπανία, Ἡνωμένο Βασίλειο, Βέλγιο, Ὁλλανδία, Λουξεμβοῦργο. Πληρωθήκαμε ἁδρά γιά ἐκείνη τήν ἐπιτυχία. Καί, φυσικά, τό ρεπορτάζ μας δημοσιεύθηκε –πολυσέλιδο–στόν Ταχυδρόμο, τοῦ ΔΟΛ, τόν ὁποῖο τότε διηύθυνε ὁ ἐξαίρετος συνάδελφος (ἀπό τήν ἀριστερά προερχόμενος) Νῖκος Κυριαζίδης. Πρόκειται περί ἠλιθίων εἶπε, ὅταν πῆρε τό ρεπορτάζ στά χέρια του. Πράγματι, περί ἠλιθίων ἐπρόκειτο, ἀφοῦ ἕνας ἀληθινός θησαυρός καί κειμήλια ἀξίας ἀνυπολόγιστης, κτῆμα τοῦ ἑλληνικοῦ κράτους, εἶχε ἀφεθεῖ νά ρημάξει.

Εἶναι αὐτή ἡ γελοία ἀντίληψη: Τσιμέντο νά γίνει ἐπειδή ἦταν Βασιλικό ἀνάκτορο! μοῦ εἶπε ὁ Κυριαζίδης.

Τό ἄρθρο δημοσιεύθηκε, πολυσέλιδο! Οὐδείς συνεκινήθη! Καί τό Τατόι ἀφέθηκε νά ρημάζει, μέχρι πού ἐνδιαφέρθηκαν κάποιοι πολῖτες μέ λογική καί συναίσθηση, καί ἄρχισε κάτι νά κινεῖται.

Ἐπειδή ἔχω ζήσει τό δρᾶμα τοῦ Τατοΐου ἀπό τότε, ἐπειδή καί ἀργότερα, πῆγα καί περπάτησα στά χαλάσματα, μόνον ἐπαίνους ἔχω γιά τήν πρωτοβουλία τοῦ Πρωθυπουργοῦ νά ἐνδιαφερθεῖ ὁ ἴδιος, προσωπικά, γιά τό βασιλικό κτῆμα.

Καί πολύ σωστά ἐπέλεξε τόν φίλο καί λάτρη τῆς Ἑλλάδος πρίγκηπα Κάρολο τῆς Οὐαλλίας, προκειμένου νά τόν συμβουλευθεῖ γιά τό πώς θά ἀξιοποιηθεῖ καλύτερα τό Τατόι.

Δέν εἶναι ἠλίθιοι οἱ Ἄγγλοι πού μαζεύουν κάθε χρόνο ἑκατομμύρια ἀπό τούς ἐπισκέπτες τῶν βασιλικῶν ἀκινήτων. Ὅσο γιά τούς ἀλαλάζοντες στά κανάλια καί τά ραδιόφωνα, προφανῶς ἀνιστόρητους καί ἁπλῶς φωνασκοῦντες γιά μπούγιο, ἄς δοῦν πῶς οἱ Μπολσεβίκοι, τούς ὁποίους θαυμάζουν, σεβάστηκαν τά ἀνάκτορα τῶν Τσάρων καί ἀντελήφθησαν ἐνωρίς ὅτι ἐπρόκειτο γιά περιουσία τοῦ κράτους. Ἐμεῖς, χρειάσθηκε νά περάσουν περισσότερα ἀπό πενῆντα χρόνια γιά νά τό ἀντιληφθοῦμε. Καί ὄχι ὅλοι, δυστυχῶς!

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.