ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2025

ΤΑ ΣΗΜΑΔΙΑ ΤΟΥ ΚΟΡΜΙΟΥ

Ἀπό τό ἀρχεῖο τῆς «Ἑστίας», 7 Αὐγούστου 1923

Ἡ πιστή γυναῖκα τοῦ δημοτικοῦ τραγουδιοῦ ζητεῖ ἀπό τόν ἄνδρα της, ποῦ ξαναγυρίζει ὕστερ’ ἀπό χρόνια ἐξαφανισμοῦ καί τῆς κτυπᾷ τήν θύραν της, «σημάδια κορμιοῦ», διά νά πεισθῇ, ὅτι πράγματι εἶνε αὐτός.

Πές μου σημάδια τοῦ κορμιοῦ γιά νά σ’ ἀνοίξω νἄμπῃς.

Τόσον εἶνε βέβαια ἡ πιστή γυναῖκα, ὅτι κανείς ἄλλος, ἐκτός ἀπό τόν ἄνδρα της, δέν εἶνε εἰς θέσιν νά παρουσιάσῃ παρόμοια πιστοποιητικά ταυτότητος. Σήμερον πιστοποιητικά τοῦ εἴδους αὐτοῦ θά ἦσαν ὀλίγον ἀστεῖα καί δέν θά ἠμπορούσαν νά βεβαιώσουν τίποτε. Ἐάν ὅμως τά «σημάδια τοῦ κορμιοῦ» δέν χρησιμεύουν πλέον εἰς μίαν γυναῖκα διά τήν βεβαίωσιν τῆς ταυτότητος τοῦ ἀνδρός της, χρησιμεύουν ὅμως διά τήν ἀπόδειξιν τῆς κυριότητος «τοῦ κυνός, αἰγός, τοῦ ἀλέκτορος καί τῆς ὄρνιθος», πού ἀνεκάλυψε καί φυλάσσει ἡ Ἀστυνομία Πόλεων τοῦ Πειραιῶς, ἀναζητοῦσα τούς κυρίους των.

Ἐλῃά στό μάγουλο, κ’ ἐλῃά στήν ἀμασχάλη,

Κι ἀνάμεσα στά στήθη στοῦ τ’ ἄστρι καί τό φεγγάρι.

Ἀπαντᾷ, ὁ ξενητεμένος ἄνδρας πρός τήν γυναῖκά του. Ἡ Ἀστυνομία τοῦ Πειραιῶς δέν περιμένει, παραδόξως, νά τῆς εἰποῦν οἱ κύριοι τῶν ἀποπλανηθέντων ζώων τά σημάδια τοῦ κορμιοῦ των. Τοῦ τάς λέγει ἡ ἰδία καί μέ λεπτομέρειας, τάς ὁποίας πολύ ἀμφιβάλλω ἄν γνωρίζουν τόσον καλά οἱ ἴδιοι. Ἰδού, λοιπόν, τά σημάδια τοῦ σκύλου, τῆς κατσίκας, τοῦ πετεινοῦ καί τῆς κόττας, κατά τό κείμενον τῆς ἀστυνομικῆς εἰδοποιήσεως, τοῦ ὁποίου τηρῶ εὐλαβῶς τήν ἀρχαιοπρεπῆ λέξιν καί τήν ἰδιόρρυθμον σύνταξιν:

1ον) Κυνός: Ἀναστήματος μεγάλου χρώματος λευκοῦ μέ στίγματα καφέ ἐφ’ ὅλου τοῦ σώματος, μέ μακράν οὐράν καί μέ τρίχωσιν καφέ, ἐκτάσεως δύο παλαμῶν εἰς τήν βάσιν καί ἄνωθεν αὐτῆς, μέ μεγάλα ὦτα χρώματος καφέ, ἐκτεινομένου μέχρις ἀμφοτέρων τῶν ὀφθαλμῶν. Κατά μῆκος τοῦ μετώπου μέχρι τοῦ ἄνω χείλους τρίχωσις λευκή. Πιθανῶς κυνηγετικός. Ἀρκετά εὐτραφής.

2ον) Αἰγός: Μικροῦ ἀναστήματος μέ βραχείαν φιλόξανθον τρίχωσιν ἄνευ κεράτων, μέ μακρά τεταμένα πρός τά πλάγια ὦτα, μέ στίγματα λευκά εἰς τούς πόδας καί ἡλικίας ἑνός ἔτους.

3ον) Ἀλέκτορος: Χρώματος κιτρινολεύκου, γεγηρακός.

4ον) Ὄρνιθος: Μετρίου μεγέθους, χρώματος πετρωτή, μέ διπλά λιριά.

Δέν γνωρίζω, ἄν εἰς τά μέ τόσην ἀκρίβειαν καί φιλολογικότητα περιγραφόμενα χαρακτηριστικά, περιλαμβάνονται ὅλα τά «σημάδια τοῦ κορμιοῦ» τῶν φυλασσομένων εἰς τό ἀστυνομικόν κατάστημα τετραπόδων καί πτερωτῶν. Φαντάζομαι ὅμως, ὅτι ἡ Ἀστυνομία θά ἐφρόντισε νά τηρήσῃ καί μερικά μυστικά, ὅσα τοὐλάχιστον κρατεῖ διά τόν ἑαυτόν της καί ἡ τολμηροτέρα εἰς γυμνικάς ἐμφανίσεις Ἀθηναία. Διότι διαφορετικά ὅλοι οἱ καλοί μας γείτονες, οἱ ἔχοντες ἀνάγκην «κυνός, αἰγός, ἀλέκτορος καί ὄρνιθος», θ’ ἀποστηθίσουν ἀστυνομικόν ἔγγραφον καί θά σπεύσουν νά διεκδικήσουν μέ ἴσα δικαιώματα τήν αἶγα μέ τήν «φιλόξανθον τρίχωσιν», τήν ὄρνιθα «χρώματος πετρωτή», τόν «εὐτραφῆ καί πιθανῶς κυνηγετικόν κύνα» καί τόν «κιτρινόλευκον γεγηράκος ἀλέκτορα». Δι’ αὐτό ἀκριβῶς ὑποθέτω, ὅτι ἡ κάποια παγίς ἔχει στηθῇ εἰς τούς πονηρούς, μέ ὡρισμένας παραποιήσεις τῶν πραγματικῶν χαρακτηριστικῶν τῶν ἀνευρεθέντων ζωντανῶν, ἤ, ὅπως εἶπα, οἱ διεκδικοῦντες αὐτά θά ὑποχρεωθοῦν νά φανοῦν κάτοχοι καί μερικῶν μυστικῶν ἀκόμη «σημαδιῶν τοῦ κορμιοῦ», τά ὁποῖα δέν περιέχει ἡ ἀστυνομική περιγραφή.

Ὁπωσδήποτε, τό ἀστυνομικόν ἔγγραφον, τό ὁποῖον ἀντέγραψα ἀνωτέρω, εἶνε μοναδικόν εἰς τά ἀστυνομικά μας χρονικά καί ἕνας τίτλος τιμῆς διά τόν θεσμόν τῆς Ἀστυνομίας τῶν Πόλεων. Διότι μία Ἀστυνομία, ποῦ ὄχι μόνον ἀνευρίσκει τά ἀποπλανηθέντα ζωντανά μας, ἀλλά καί τά περισυλλέγει καί τά τρέφει καί τά περιποιεῖται καί μᾶς εἰδοποιεῖ διά τῶν ἐφημερίδων νά σπεύσωμεν νά τά παραλάβωμεν, εἶνε μία Ἀστυνομία ἀξία ὅλης τῆς ἐμπιστοσύνης μας. Ἔχασα κι’ ἐγώ κάποτε πρό ἐτῶν ἕνα θαυμάσιον λευκόν γάτον τῆς Ἀγκύρας. Ὅταν ἐπῆγα νά εἰδοποιήσω τήν Ἀστυνομίαν περί τῆς ἀπωλείας μου, μοῦ ἐμειδίασαν.

-Ἐδῶ, κύριε, χάνονται ἄνθρωποι καί τοῦ λόγου σας γυρεύετε τό γάτο σας;

Ἐπί τέλους, ἄν δέν μοῦ τόν ἀνεκάλυψεν ἡ Ἀστυνομία, ποῦ τόν ἀνεκάλυψεν ἡ Τύχη. Ὁ ἄνθρωπος, εἰς τοῦ ὁποίου τό σπίτι ἀνευρέθη, ἐπροθυμοποιήθη νά μοῦ τόν ἀποδώσῃ. Μοῦ ἐζήτησεν ὅμως τά τροφεῖά του.

-Θά πληρώσετε, κύριε, ἑκατό δραχμές γιά τήν τροφή του. Φτάνει ποῦ εἶχα τόν μπελᾶ του πέντε ἡμέρες καί κόπηκε καί τό αἷμα τῶν παιδιῶν μου, ποῦ τόν πήρανε στήν ἀρχή γιά θηρίο…

-Καί μέ τί τόν ἔτρεφες, Χριστιανέ μου, ποῦ ζητᾷς ἑκατό δραχμές;

-Μέ τί νά τόν θρέψω, κύριε; Τό εἶδα ζῶο ἀπό σώι. Πλεμόνι ἤθελες νά τοῦ δώσω ἤ μαρίδα; Τοὔπαιρνα καθημερινῶς τά μπριτζολάκια του καί τά μπαρμπουνάκια του!

Τί νά κάμω; Ἐπλήρωσα. Ὁ καλός ἄνθρωπος μοῦ τόν παρέδωκε χωρίς νά ζητήσῃ «σημάδια τοῦ κορμιοῦ», μολονότι θά ἠμποροῦσα νά τοῦ ἀναφέρω ὅτι ὁ γάτος μου «εἶχε τά μάτια γαλανά καί τήν οὐρά μακρέα». Ἄν τόν εἶχα χάσει σήμερον, σκέπτομαι, ὅτι, ὄχι μόνον θά μοῦ τόν ἀπέδιδε σῶον καί ἀβλαβῆ ἡ Ἀστυνομία τῶν Πόλεων, ἀλλά δέν θά ἐπλήρωνα καί πεντάραν διά τήν διατροφήν του.

Ὦ γάτος μου θά εἶχε τραφῇ δημοσίᾳ δαπάνῃ.

ΠΑΥΛΟΣ ΝΙΡΒΑΝΑΣ

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.