Τά παλαιά, ἀγαπημένα μας αὐτοκίνητα…

Τήν περασμένη Κυριακή, στόν Πειραιᾶ, ὑπῆρξε μιά σύναξη παλαιῶν αὐτοκινήτων, τά ὁποῖα ἐξετέθησαν σέ κοινή θέα, στό Πασαλιμάνι.

Ἄς μᾶς συγχωρηθεῖ πού δέν χρησιμοποιοῦμε τήν ὀνομασία Λιμήν Ζέας, ὅπως μᾶς λέει καί ἡ ἐκφωνήτρια τῶν στάσεων στό τρόλλεϋ τῆς Καστέλλας, τό ὁποῖο πλέπον περνᾶ ἀπό τήν παραλιακή μας ὁδό ὅποτε τοῦ καπνίσει. Ἀνήκουμε σέ μιά σχολή πού ἔμαθε νά τραγουδᾶ τόν Πειραιᾶ μέ τά τοπόσημά του. «Χθές τό βράδυ σέ μιά βάρκα, μπήκαμε νά πᾶμε τσάρκα/ ἀπ’ τῆς Ζέας τό λιμάνι, μέχρι τό Πασαλιμάνι» λέει τό παλιό τραγούδι τοῦ σπουδαίου Γιάννη Παπαϊωάννου. Ὁ λαϊκός βάρδος θεωρεῖ διαφορετικές τοποθεσίες τῆς Ζέας τό λιμάνι καί τό Πασαλιμάνι, ἐνῷ στήν οὐσία πρόκειται γιά τόν ἀρχαῖο λιμένα τῆς Ζέας, ἕνα ἀπό τά τρία φυσικά λιμάνια τῆς πόλεώς μας (Κανθάρου, Μουνυχίας καί Ζέας)… Στό Πασαλιμάνι, λοιπόν, ἐπί τῶν πεζοδρομίων, στάθμευσαν λαμπερά αὐτοκίνητα ἄλλων ἐποχῶν. Σεβρολέτ, Σιτροέν (βάτραχοι καί ντέ σεβώ), BMW (τά πανέμορφα δίθυρα 1602-2002), Μίνι Κοῦπερ (τά κανονικά μίνι, τά μικροσκοπικά, ὄχι τά σημερινά πού εἶναι μάξι καί χοντροκομμένα), Φίατ (ἐκεῖνα τά ὑπέροχα πεντακοσαράκια, πού σήμερα ἔχουν γίνει SUV), Ὄπελ (κάτι ὄμορφα καντέτ τοῦ ’60), Ὠτομπιάνκι (τό δημοφιλέστατο ἰταλικό μίνι τοῦ 70-80), VW (ὁ περίφημος σκαραβαῖος, τό γερμανικό αὐτοκίνητο τοῦ λαοῦ, τό πλέον λαϊκό ὄχημα στόν κόσμο), Τράιομφ (ἐκεῖνο τό ἀπίθανο herald, πού ἀποτελοῦσε τόν πόθο κάθε νέου τῆς δεκαετίας τοῦ ’70 καί πού θαύμαζαν τά κορίτσια), Ἔμ-τζί (τό ἐξαιρετικό σπόρ ἀγγλικό αὐτοκίνητο, τό ὁποῖο κέρδιζε μέ διαφορά σέ κομψότητα), Πεζώ (ποιός δέν θυμᾶται τήν λιμουζίνα, τό 404), Ρενώ (τό μικρό Ντωφέν μέ τήν μηχανή πίσω ἀλλά καί τό κατρέλ μέ ἐκεῖνον τόν συρόμενο λεβιέ ταχυτήτων).

Πέρασα ἀρκετή ὥρα, χαζεύοντας τά αὐτοκίνητα τῆς νεότητάς μας. Καί θυμόμουν πόσα ἀπό αὐτά εἶχα ὁδηγήσει. Βεβαίως, τήν ΒΜW 2002, τοῦ 1971, τήν ἔχω ἀκόμη, στήν Σαλαμῖνα, στό γκαράζ, καλοδιατηρημένη. Παρά τίς ἀντιρρήσεις τῆς κυρίας μας, ἡ ὁποία διερωτᾶται τί τό θέλεις, ἀπαντῶ μέ ἕνα ἀόριστο «θά τοῦ κάνω πλήρη ἀνακατασκευή ὅταν θά ἔχω τά χρήματα καί ἀποφεύγω τίς περαιτέρω συζητήσεις»…

Ἀπό τά χέρια μου, λοιπόν, πέρασαν ἕνα Φίατ 1100, τό Σίμκα ἐτουάλ τοῦ πατέρα μας, μέ τίς ταχύτητες στό χέρι, ἕνα κατακόκκινο Ὄπελ ρέκορντ, κόνβερτιμπλ, ἀπολαυστικότατο τά καλοκαίρια, ἡ 2002, τρία διαφορετικά Ρενώ, ἕνα ἀπίθανο Λάντσια 1000 αὐτόματο, μιά μικρή Μερσεντές Α140, μέχρι νά καταλήξουμε σέ μιά κομπρέσορ, ἡ ὁποία ἐφέτος συμπλήρωσε τά εἴκοσι χρόνια της καί μᾶς πηγαίνει μιά χαρά. Νά σᾶς πῶ τήν ἁμαρτία μου, δέν μοῦ ἀρέσουν τά σημερινά αὐτοκίνητα, πού εἶναι πολύπλοκα, πού ἔχουν ὀθόνες, αἰσθητῆρες καί διάφορα ἄλλα ἠλεκτρονικά. Λατρεύω τήν μπέμπα μου, πού ἀνοίγω τό καπώ καί γνωρίζω ποῦ βρίσκεται ἀκριβῶς τό κάθε τί. Τό καρμπυρατέρ, ὁ παπᾶς, τό σύρμα γιά τό γκάζι. Ἔπεφτα ἀπό κάτω καί μαστόρευα, μιλοῦσα μέ τό αὐτοκίνητο.

Σήμερα, ὅλα εἶναι στόν ὑπολογιστή. Ἀλλά, c’ est la vie, ὅπως λένε καί οἱ Γάλλοι…

Απόψεις

Βερολῖνο: Δίνει φύλλο πορείας γιά τήν Ἑλλάδα σέ χιλιάδες μετανάστες

Εφημερίς Εστία
Ἀπόφασις τοῦ Ἀνωτάτου Δικαστηρίου αἴρει τό τελευταῖο νομικό ἐμπόδιο γιά τήν ἔναρξη ἐπιστροφῶν – Πρό τῶν ἐπιπτώσεων τῶν συμφωνιῶν τοῦ Δουβλίνου γιά μία ἀκόμη φορά ἡ χώρα μας

Ἀνάστασις καί ἐπανάστασις

Εφημερίς Εστία
ΑΥΤΕΣ τίς ἡμέρες τῶν Ἁγίων Παθῶν, ἄς ὑψωθῶμεν δι’ ὀλίγον ὑπεράνω τῶν φροντίδων τῆς ὑλικῆς ζωῆς.

Κλιμακώνονται οἱ ἀντιδράσεις τῆς Τουρκίας στήν θαλάσσια χωροθέτηση

Εφημερίς Εστία
Η ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ἀντίδρασις τῆς Τουρκίας μετά τήν ἀνακοίνωση τοῦ Θαλάσσιου Χωτοταξικού Σχεδιασμοῦ ἀπό τήν ἑλληνική Κυβέρνηση δέν υἱοθετήθηκε καί ἀπό τά τουρκικά ΜΜΕ, τά ὁποῖα φοβοῦνται ὅτι ἀκόμη καί οἱ τουρκικές παραλίες σέ Σμύρνη καί Ἀϊβαλί θά εἶναι ἀπλησίαστες γιά τούς Τούρκους.

Ἄς τά δοῦμε ὡς Παράδοση καί Παρακαταθήκη

Δημήτρης Καπράνος
«Σήμερα μαῦρος οὐρανός, σήμερα μαύρη μέρα» λέει ὁ λαός, ὁ ὁποῖος –παρά τίς ἐπίμονες προσπάθειες τῶν «προχωρημένων»– θά γεμίσει τό πρωί τούς ναούς γιά τήν Ἀποκαθήλωση, καί τό βράδυ θά ἀκολουθήσει τήν περιφορά τοῦ Ἐπιταφίου.

Σάββατον, 17 Ἀπριλίου 1965

Εφημερίς Εστία
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΣΤΟΥ ΚΟΥΦΟΥ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ!