ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025

Τῶν ἐν θαλάσσῃ μακράν, τήν ἕκτη Δεκεμβρίου

Κάθε πού ξημερώνει τοῦ Ἁγίου Νικολάου –σάν προχθές…

… βοήθειά μας, θά πάρω τό τρόλλεϋ καί θά κατέβω στόν ναό του, στό λιμάνι γιά νά ἀνάψω ἕνα κερί «ὑπέρ τῶν ἐν θαλάσσῃ μακράν».

Ἔχοντας κι ἐγώ συγγενῆ στή θάλασσα (ταξίδευε ὁ μεγάλος μας ἀδελφός γιά πολλά χρόνια) ξέρω τί σημαίνει ὁ «Ἅγιος Ναύτης» (ἔτσι ἀπεκάλεσε τόν ἅη-Νικόλα ὁ Νέστωρ τοῦ ναυτιλιακοῦ ρεπορτάζ καί μέντορας ἀρκετῶν νεοτέρων, Εὐστάθιος Μπάτης) καί ἡ ἕκτη ἡμέρα τοῦ Δεκεμβρίου γιά τούς ναυτικούς καί τίς οἰκογένειές τους.

Ἔτσι κι ἐφέτος, ἀκολούθησα τό ἴδιο, ἀπαράλλαχτο δρομολόγιο. Τό πρωί κεράκι καί προσκύνημα (μέ τήν εὐχή τοῦ παπα-Ανδρέα, ἐφημέριου σήμερα στόν Ἅγιο Νικόλαο καί παλαιότερα στόν ἅγιο Γεώργιο τοῦ Κορυδαλλοῦ, μέ τήν μητέρα μου στό Φιλόπτωχο) καί νωρίς τό ἀπόγευμα, στήν λιτάνευση τῆς εἰκόνας, στήν καθιερωμένη λιτανεία στούς δρόμους τοῦ λιμανιοῦ, μέ τήν μπάντα τοῦ Πολεμικοῦ Ναυτικοῦ καί τό ἄγημα νά σέρνει τό δεξί πόδι, ἴσα πού ν’ ἀκούγεται ὁ ἦχος τῆς ἐπαφῆς τῆς ἀρβύλας μέ τήν ἄσφαλτο.

Ἐφέτος, ὅμως, δέν ἄναψα κερί μόνο στόν ἅγιο. Στάθηκα καί εἶπα ἕνα «εὐχαριστῶ» στόν ἅγιο τῆς θαλασσινῆς λογοτεχνίας, στόν Νῖκο Καββαδία, τόν ἀλησμόνητο «Κόλλια», ἡ προτομή τοῦ ὁποίου κοσμεῖ ἐδῶ καί δύο χρόνια τό λιμάνι μας, τόν Πειραιᾶ μας. Πόσο τυχερός αἰσθάνομαι πού τόν γνώρισα, λίγο καιρό πρίν φύγει γιά πάντα, στά ἑξηνταπέντε του μόλις χρόνια, ἔχοντας «ἕναν θάνατο ἁπλό καί μία κηδεία σάν τῶν πολλῶν ἀνθρώπων τίς κηδεῖες.» Καί σκέφτομαι συχνά, μέ ἀγάπη, τόν Μανώλη Σαΐτη, τόν ἐμβληματικό Πρόεδρο τοῦ σωματείου τῶν Ἀσυρματιστῶν, πού μεσολάβησε, καί συνάντησα αὐτή τήν γιγαντιαία μορφή τῆς ἑλληνικῆς λογοτεχνίας… Τόν ἄνθρωπο πού ἔζησε μόνος, ἀλλά ἐρωτεύθηκε σφόδρα στά 63 του, μιά φιλόλογο εἰκοσιπέντε ἐτῶν! Ἕνας ἔρωτας ἀνεκπλήρωτος, ἀλλά τόσο δυνατός, ὥστε τόν ἔκανε νά τῆς στέλνει ἐρωτικές ἐπιστολές, πού ἡ καθεμιά τους εἶναι λογοτεχνικό κομψοτέχνημα. Καί καθώς στεκόμουν, κοιτάζοντας τήν μαρμαρένια μορφή του ἐκεῖ, στό παλιό Τελωνεῖο, θυμήθηκα τό ἀνέκδοτο πού εἶχε ἀφηγηθεῖ γιά τόν φίλο της, τόν «Μαραμπού», ἡ Κατίνα Παξινοῦ, παιδί κι ἐκείνη τοῦ Πειραιᾶ μας.

Κάποτε ἡ Παξινοῦ τόν εἶχε παροτρύνει νά κάνει, σέ ὅλη τήν παρέα, τό τραπέζι, ἀποκαλῶντας τον μάλιστα μέ τό παρατσούκλι του, πού ἦταν «Κόλλιας». Μόλις εἶχε γυρίσει ὁ Καββαδίας ἀπό κάποιο ταξίδι του, ὅταν ἐπῆγαν τελικά ὅλοι στοῦ «Βασίλαινα», τήν διάσημη ταβέρνα στά «Μανιάτικα», πού σερβίριζε τότε 30-40 πιάτα. Στό μέσον τοῦ γεύματος, ὅμως, ὁ Κόλλιας ζήτησε συγγνώμη κι ἔφυγε, λέγοντας ὅτι θά ἐπέστρεφε σύντομα, ἀφοῦ τακτοποιοῦσε κάτι ἐπεῖγον. Ὁ Καββαδίας δέν εἶχε χρήματα καί ἐκείνη τήν στιγμή ἀποφάσισε νά πάει νά ζητήσει ἕνα ποσόν ἀπό κάποιον θεῖο τοῦ ἐφοπλιστῆ, πού εἶχε τό γραφεῖο του στήν περιοχή, δηλώνοντάς του ὅτι πέθανε ἡ μητέρα του καί εἶχε ἀνάγκη τά χρήματα αὐτά γιά τήν κηδεία. Μετά ἀπό λίγη ὥρα, πραγματικά, ἐπέστρεψε στήν ταβέρνα, πλήρωσε ἀξιοπρεπέστατα, ἀλλά ὅταν –στό μεταξύ– ὁ θεῖος του ἀπελπισμένος ἀπό τό ξαφνικό πένθος πῆγε στό σπίτι τοῦ ποιητῆ καί τοῦ ἄνοιξε ἡ μητέρα του –καί δική του ἀδερφή– κόντεψε νά τρελαθεῖ…

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.