Στήν Ἐπίδαυρο, μέ ἕναν ὅρκο, ἐπιστρέψαμε στό κείμενο

Τό Φεστιβάλ Ἀθηνῶν-Ἐπιδαύρου τό γνωρίζω ἀπό μικρό παιδί.

Εἴχαμε ἕναν πατέρα ἰατρο-φιλόσοφο, πού μᾶς ἔδωσε, σέ ὅλη τήν οἰκογένεια, τήν εὐκαιρία νά γνωρίσουμε τήν Ἑλλάδα, τήν Ἱστορία της, ἀλλά καί τίς Τέχνες της. Πρέπει νά ἤμουν ἕνα ἀπό τά ἐλάχιστα δωδεκάχρονα παιδιά πού παρακολούθησαν στήν Ἐπίδαυρο τήν «Μήδεια» τοῦ Κερουμπίνι μέ τήν Μαρία Κάλλας, σέ σκηνοθεσία Ἀλέξη Μινωτῆ, σκηνικά Γιάννη Τσαρούχη, στό Ἡρώδειο τούς «Ὄρνιθες» τοῦ Ἀριστοφάνη μέ τό Θέατρο Τέχνης τοῦ Καρόλου Κούν, μέ κοστούμια Γιάννη Τσαρούχη, μουσική Μάνου Χατζιδάκι καί χορογραφίες Ζουζοῦς Νικολούδη («Ἕναν μῦθο θά σᾶς πῶ» τραγουδούσαμε ἔκτοτε, στά γλέντια τοῦ σπιτιοῦ, ἡ οἰκογενειακή χορωδία), τόν «Πλοῦτο» μέ Χριστόφορο Νέζερ καί Παντελῆ Ζερβό, τίς «Φοίνισσες» μέ τήν Κατίνα Παξινοῦ καί τήν Ἄννα Συνοδινοῦ καί μουσική Μίκη Θεοδωράκη, σκηνοθεσία Μινωτῆ, καί ἄλλες, ὅπως τήν «Ἀντιγόνη» μέ τήν μεγάλη μου φίλη Ἄννα Συνοδινοῦ. Ὅλες, ἱστορικές καί σπουδαῖες παραστάσεις.

Ἀργότερα, ἐργαζόμενος ὡς μουσικός, φρόντιζα νά πηγαίνω ὅσο πιό συχνά μποροῦσα στίς παραστάσεις τοῦ Φεστιβάλ, στό ὁποῖο πίστευα ἀπό παιδί, καί ὅταν, κάποια στιγμή, ἐκλήθην νά τό ὑπηρετήσω ἀπό ὑψηλό διοικητικό πόστο, προσπάθησα γιά τό καλύτερο. Σεμνύνομαι δέ πού μαζί μέ τόν Γιάννη Καραχισαρίδη συναντηθήκαμε μέ τόν σπουδαῖο Φράνκο Τζεφιρέλλι καί μᾶς ἔφτιαξε (παραγωγή τοῦ Φεστιβάλ Ἀθηνῶν) τούς «Παλιάτσους» τοῦ Λεονκαβάλο, παραγωγή πού παίχθηκε στό Ἡρώδειο καί τήν ὁποία συμφωνήσαμε νά παιχθεῖ καί σέ ἄλλα διεθνῆ φεστιβάλ, ἀλλά ἡ ἑπομένη ἀπό ἐμᾶς διοίκηση δέν ὑλοποίησε τίς συμφωνίες.

Ἐπίσης, ὁ μεγάλος Ἔνιο Μορικόνε, μέ ἰδιόχειρη ἐπιστολή, μᾶς ζήτησε νά γράψει ἕνα ἔργο ἀφιερωμένο στήν Ἀθήνα –τόν μετακαλέσαμε γιά δύο ὑπέροχες (ἀδιαχώρητο) βραδυές στό Ἡρώδειο–, ἀλλά αὐτή του ἡ ἐπιθυμία δέν πραγματοποιήθηκε, ὅταν ἄλλαξε ἡ διοίκηση. Συμβαίνουν αὐτά, συχνά, στήν Ἑλλάδα. Θέλω λοιπόν νά σᾶς ἐκμυστηρευθῶ, ὅτι, τό περασμένο Σάββατο, ἔπειτα ἀπό πολλά, πάρα πολλά, χρόνια, καθηλώθηκα ἐπί δύο καί πλέον ὧρες στήν θέση μου, ἀπό τό ΚΕΙΜΕΝΟ τῆς παραστάσεως «Ὁ Ὅρκος τῆς Εὐρώπης».

Ἕνα κείμενο πού ἔγραψε ὁ ἴδιος ὁ σκηνοθέτης καί συγγραφεύς Οὐαζντί Μουαουάντ, μέ καταγωγή ἀπό τόν Λίβανο, κάτοικος Καναδᾶ καί μέ ἕδρα τό Παρίσι! Ἔπειτα ἀπό πολλά-πολλά χρόνια, θυμήθηκα ὅτι θέατρο δέν εἶναι μόνο κίνηση, μουσική, ἑρμηνεία ἤ ἐφέ, ἀλλά εἶναι –καί πρέπει νά εἶναι– καί ΚΕΙΜΕΝΟ! Ἕνα κείμενο πυκνό, γεμᾶτο λέξεις-φωτιά, μέ τίς βωμολοχίες καί τόν πρωτογονισμό πού εἶχαν καί περιέχουν ὅλες οἱ ἀρχαῖες τραγωδίες, ὁ σκηνοθέτης-συγγραφεύς-δημιουργός, μέ ἕξι ἠθοποιούς καί μιά μικρούλα, «κέντησε» στήν ἱερά ὀρχήστρα τοῦ καθαγιασμένου Ἐπιδαυρείου χώρου μιά τραγωδία, ἕνα «κατηγορῶ» γιά τίς ἄφρονες καί φονικές σφαγές καί συγκρούσεις, χρησιμοποιῶντας τό θέατρο ὡς μέσον συγγνώμης καί ἐξαγνισμοῦ. Ὅλα αὐτά, μέ σκληρό λόγο καί ὀδυνηρές (ἀφηγηματικές) εἰκόνες, ρίχνοντας στήν χύτρα μερικές λέξεις-σόκ, πού ἦταν ὅμως «κλειδιά» γιά νά ἀνοίξουν τήν ἑρμητικά κλειστή πόρτα, χτυποῦσε τό κουδούνι της, πού γράφει: «Ποιός φταίει;».

«Μήν σέ παρασύρει τό μεγάλο ὄνομα τῆς Ζυλιέτ Μπινός. Αὐτή ἡ σπουδαία ἠθοποιός εἶναι ἁπλῶς μιά ἀπό τίς ἠθοποιούς τῆς παραστάσεως» μοῦ εἶπε ἡ ἐκλεκτή συνάδελφος καί παλαιότερα συνεργάτις Ἑλένη Γαλάνη, ἐπί κεφαλῆς τοῦ «Πολιτιστικοῦ» (παλαιά τό ἀποκαλούσαμε «Καλλιτεχνικό») στήν «Καθημερινή» τῆς Ἑλένης Βλάχου. Ἰδού οἱ ἐξαίρετοι (ἕνας κι ἕνας) ἠθοποιοί: Ζυλιέτ Μπινός (Wediha), Βιολέτ Σωβώ (Jovette), Δανάη Ἐπιθυμιάδη (Mégara), Δαρεία Πισάρεβα (Assia), Λεόρα Ρίβλιν (Europe), Ἐμμανουέλ Σβάρτς (Zacharie), Ρετό Λεφόρ (μικρούλα Europe). Δέν θά εἰσέλθω στά τῆς κριτικῆς τοῦ ἔργου, ὑπάρχουν οἱ «ἁρμόδιοι» πρός τοῦτο. Θά συγχαρῶ, ὅμως, τό Φεστιβάλ Ἀθηνῶν-Ἐπιδαύρου γιά τήν ἐπιλογή τοῦ συγκεκριμένου ἔργου. Μπράβο σέ ὅποιον τό ἀποφάσισε. Δέν λέω, καλά εἶναι τά ἐφέ, οἱ ἐξυπνάδες καί τά «γκάνγκ», ἀλλά τό θέατρο, ἀγαπητοί, (πρέπει νά) εἶναι, κυρίως, ΚΕΙΜΕΝΟ!

Απόψεις

Ἡ Μητρόπολις Νέας Ἰωνίας ἐτίμησε τήν Παναγία τήν Βουρλιώτισσα

Εφημερίς Εστία
Ἑορτασμοί μέ καλλιτεχνικά δρώμενα στήν Νέα Φιλαδέλφεια

Ὁ νέος ρόλος τοῦ Προέδρου τοῦ Antenna Θοδωρῆ Κυριακοῦ στήν γεωπολιτική καί τίς ἐπενδύσεις

Εφημερίς Εστία
ΣΤΗΝ Νέα Ὑόρκη, στό περιθώριο τῆς 80ῆς Γενικῆς Συνελεύσεως τοῦ ΟΗΕ, ἔκανε πρεμιέρα ἡ Συμμαχία γιά τήν Εὐρώπη καί τόν Κόλπο στή Γεωπολιτική καί τίς Ἐπενδύσεις (AEGGIS), ἕνα σχέδιο πού φέρει τήν προσωπική σφραγῖδα τοῦ Προέδρου τοῦ Ὁμίλου ΑΝΤΕΝΝΑ, Θοδωρῆ Κυριακοῦ, σέ συνεργασία μέ τό Atlantic Council, τό ἰσχυρότερο think tank τῶν ΗΠΑ.

Ἱστορικά ἐπίκαιρα Δένδια γιά μειοδοσία καί διαφθορά

Εφημερίς Εστία
Νέα ὑπονοούμενα γιά τήν τρέχουσα συγκυρία ἀπό τόν ὑπουργό Ἀμύνης στήν ὁμιλία του γιά τήν ἀπελευθέρωση τῆς Τριπολιτσᾶς – Οἱ νέες φρεγάτες ἀπό τήν Ἰταλία καί ἡ κατάργησις τῆς λογικῆς τῆς «μίζας»

Μέ λένε «Ρίζο», καί ὅπως θέλω…

Μανώλης Κοττάκης
ΤΟ ΘΕΜΑ ΜΑΣ σήμερα εἶναι ὁ κυβερνητικός μηχανισμός ἐπικοινωνίας. Ἐξαιρετικός.

Τήν Πέμπτη στήν Ἀθήνα ἡ Εὐρωπαία Εἰσαγγελεύς Λάουρα Κοβέσι

Εφημερίς Εστία
Σέ Aναμμένα κάρβουνα μᾶλλον θά κάθονται ἀπό χθές ὁρισμένοι ἐκ τῶν πολιτικῶν πού ἐμπλέκονται στίς πολύκροτες ὑποθέσεις τῶν Τεμπῶν καί τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ καί γενικώτερα ὑπουργικά στελέχη πού ἔχουν βάλει τήν ὑπογραφή τους σέ ἀποφάσεις πού ἐλέγχονται.