ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025

Παντοῦ Ἑλλάδα, παντοῦ τά χνάρια τοῦ πολιτισμοῦ

Στίς 31 Αὐγούστου τοῦ 1899 ἱδρύθηκε, στήν Μασσαλία, ἡ ποδοσφαιρική ὁμάδα «Μαρσέιγ». Γιά νά τιμήσουν τούς Ἕλληνες ἱδρυτές τῆς πόλης τους οἱ ἄνθρωποι τῆς ὁμάδας υἰοθέτησαν τό ὄνομα «Ὀλυμπίκ Μαρσέιγ».

Ἡ Μασσαλία εἶναι ἡ ἑλληνική ἀποικία τήν ὁποία ἵδρυσαν οἱ Φωκαεῖς καί οἱ Μασσαλιῶτες (καί ὄχι οἱ… Μασσαλοί, ὅπως τούς ἀποκαλοῦν οἱ ἡμιμαθεῖς «σπορτκάστερ») κάποιες χιλιάδες χρόνια πρίν.

Φυσικά, οἱ σημερινοί Μαρσεγιέζοι δέν ξεχνοῦν ποτέ τήν ἑλληνική τους καταγωγή. Δέν λησμονοῦν ὅτι ἡ πόλη τους ἱδρύθηκε τόν ἕβδομο αἰῶνα πρό Χριστοῦ. Διδάσκονται ἀπό μικροί ὅτι σ’ αὐτό τό σπουδαῖο γαλλικό λιμάνι ἔχουν γεννηθεῖ καί τρεῖς σημαντικοί Ἕλληνες: ὁ Πυθέας, μηχανικός, γεωγράφος καί ἐξερευνητής τοῦ 4ου αἰῶνος π.Χ., ὁ Εὐθυμένης ὁ Μασσαλιώτης, θαλασσοπόρος καί ἐξερευνητής τοῦ 5ου αἰῶνος π.Χ., καί πολύ ἀργότερα ὁ ἥρως τοῦ Μακεδονικοῦ Ἀγῶνος Παῦλος Μελᾶς.

Οἱ Μασσαλιῶτες (Μαρσεγιέζοι γαλλιστί) δέν λησμόνησαν ποτέ ὅτι τήν πόλη τους ἵδρυσαν οἱ Φωκαεῖς. Στό δημαρχεῖο τους ὑπάρχει ἐπιγραφή στήν ὁποία ἀναφέρεται ὅτι «Τό 600 π.Χ οἱ Ἕλληνες ναυτικοί πού ἦλθαν ἀπό τήν Φώκαια τῆς Μικρᾶς Ἀσίας ἵδρυσαν τήν Μασσαλία καί ἔστειλαν τήν λάμψη τοῦ πολιτισμοῦ στήν Δύση». Κατά τήν Μυθολογία, ἱδρυτής τῆς πόλεως εἶναι ὁ Πρωτεύς ὁ Φωκαεύς, ὁ ὁποῖος ἔφυγε ἀπό τήν Φώκαια τῆς Μικρᾶς Ἀσίας καί «ἀνακάλυψε» τόν κόλπο, στόν ὁποῖο ἱδρύθηκε ἡ πόλη, ὡς ἀποικία τῶν Φωκαέων. Γι’ αὐτό καί οἱ Μασσαλιῶτες ἀναφέρουν πάντα ὅτι εἶναι «Φωκαεῖς» ( Phocéens).

Τά θυμᾶμαι καί τά γράφω ὅλα αὐτά ἐπειδή εἶδα προσφάτως φωτογραφίες ἀπό τό στάδιο «Βελοντρόμ» (ποδηλατοδρόμιο), ἔδρα τῆς τοπικῆς ποδοσφαιρικῆς ὁμάδας. Εἶδα, λοιπόν, τίς χιλιάδες τῶν φιλάθλων τῆς «Ὀλυμπίκ Μαρσέιγ»να ἐκφράζουν τήν ἀγάπη τους πρός τήν Ἑλλάδα. Ἔμαθα ἐπίσης ὅτι, στούς ἀγῶνες πού διεξάγονται στό «Βελοντρόμ», τοποθετεῖται πάντα ἕνα «πανώ» μέ τήν ἐπιγραφή «Μασσαλία» στά ἑλληνικά. Σέ ἕναν ἀγῶνα δέ μέ τήν «Λίλ», φρόντισαν νά κάνουν ἀκόμα πιό σαφῆ τά αἰσθήματά τούς, καθώς σχημάτισαν ἕνα πανέμορφο «κορεό» τό ὁποῖο ἀπεικόνιζε τήν ἑλληνική σημαία, εἶχε στό κέντρο του τήν μορφή τοῦ ἱδρυτοῦ τῆς Μασσαλίας Πρωτέα καί συνοδευόταν ἀπό τήν ἐπιγραφή: «Ἐμεῖς δέν ἀρνούμεθα τήν καταγωγή μας».

Τί νά μᾶς ποῦν τώρα οἱ Σκοπιανοί, οἱ Ἀλβανοί, οἱ Τοῦρκοι, πού τά ἐδάφη τους εἶναι γεμᾶτα ἑλληνικά δημιουργήματα καί προσπαθοῦν νά παραχαράξουν τήν Ἱστορία; Ἡ Ἑλλάδα εἶναι παντοῦ. Ἄν δέν ὑπῆρχε ἡ φλόγα τοῦ ἑλληνικοῦ πολιτισμοῦ, δέν θά ὑπῆρχε αὐτό πού σήμερα ἀποκαλοῦμε «Εὐρώπη» καί «Δύση».

Κι’ αὐτό τό γνωρίζουν πολύ καλά ὅσοι ἔχουν ταξιδέψει στήν Μασσαλία, στήν Σικελία, στήν Κορσική, στήν Ἀπουλία, στό Μοναστήρι, στήν Μεσημβρία (Νεσεμπούρ), στήν Ὀδησσό, στό Βουκουρέστι, στήν Σμύρνη, στήν Τροία, στήν Βακτριανή, στήν Περσέπολη, στήν Τραπεζοῦντα, στήν Συμφερόπολη, στήν Σεβαστούπολη, στό Παντικάπαιο, στήν Μίλητο. Παντοῦ ἑλληνικά χνάρια, παντοῦ τά ἀποτυπώματα τῆς «Μεγάλης Ἑλλάδας».

Καί κάτι ἀκόμη. Βλέπω ἔξω ἀπό τό Δημαρχεῖο τοῦ Πειραιῶς ἕνα σῆμα μέ μιά τριήρη καί τόν ἀριθμό «1835». Μόνο πού ὁ Πειραιεύς ἦταν δῆμος πρίν ἀκόμη γίνουν δῆμος αἱ Ἀθῆναι τοῦ Περικλέους!

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.