Οἱ ἐπισκέψεις «ἐπί τῆ ὀνομαστικῆ σας ἑορτῆ»…

Παλιότερα, θυμᾶμαι ὅτι τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου οἱ γονεῖς μου ἄρχιζαν τό «σαφάρι» τῶν ἐπισκέψεων ἀπό ἐνωρίς τό ἀπόγευμα.

Τότε ὁ κόσμος πήγαινε στίς ὀνομαστικές ἑορτές γιά νά «χαιρετίσει». Προσέφερε τό δωράκι του (συνήθως γλυκά ἤ ἕνα ποτό), καθόταν λίγη ὥρα στό σαλόνι, ἀντάλλασσε μερικές κουβέντες (ἀφοῦ προηγοῦντο οἱ ἀπαιτούμενες συστάσεις) μέ τούς ἄλλους ἐπισκέπτες, χαιρετοῦσε εὐγενικά καί ἔφευγε, γιά τήν ἑπόμενη ἐπίσκεψη.

Θυμᾶμαι ὅτι μέχρι νά ἀγοράσουμε τό πρῶτο μας αὐτοκίνητο (ἕνα Simca Étoile) oι γονεῖς μας πήγαιναν στίς ἐπισκέψεις μέ τό λεωφορεῖο! Φανταστεῖτε ἕναν Μαραθώνιο, ἀπό Πειραιᾶ γιά Πατήσια, Λαμπρινή, Παγκράτι καί ἐπιστροφή Πειραιᾶ, γιά ἄλλες ἐπισκέψεις, μέχρι νά καταλήξουν στήν Καστέλλα, στό σπίτι τῆς θείας Ἰωάννας, ὅπου γινόταν καί κάποιο μικρό γλεντάκι.

Μόνο πού τό σκέπτομαι σήμερα, ἀπορῶ γιά δύο πράγματα. Γιά τό πῶς τά προλάβαιναν ὅλα καί γιά τό πῶς δέν γύριζαν μέ τά νεῦρα σπασμένα.

Ὅμως αὐτή ἦταν τότε ἡ ζωή καί οἱ ἐπισκέψεις ἀποτελοῦσαν αὐτό πού σήμερα μᾶς λείπει, ἡ «κοινωνικότητα». Οὔτε SMS, οὔτε e-mail, οὔτε τηλεφωνήματα. Ἐκεῖ, ἐπί τόπου, ἐπίσκεψη, χειραψία, φιλιά σταυρωτά, «πῶς εἶστε, τί κάνετε» καί τά τοιαῦτα, ἕνα φοντανάκι, ἕνα λικεράκι, μιά πάστα, πολλά χαμόγελα, ἕνα «Καί τοῦ χρόνου» καί ἡ κοινωνία ζοῦσε τό δικό της ὄνειρο, καθώς εἰσερχόταν ἀργά ἀλλά μέ τά μάτια ὀρθάνοιχτα, ἀπό τήν ἔκπληξη στόν καταναλωτισμό… Σήμερα, προγραμματίζεις τό κινητό σου, ἀποθηκεύεις τά ὀνόματα τῶν ἑορταζόντων καί μόλις περάσει ἡ δωδεκάτη, τά sms φεύγουν αὐτομάτως. Τά ἴδια, σέ ὅλους. «Χρόνια πολλά καί καλά». Καί θά ἐκπέμψει τόν χαρακτηριστικό ἦχο τό τηλέφωνο, θά πατήσει ὁ παραλήπτης τό κουμπάκι καί θά δεῖ τίς εὐχές. Καί θά λείπει ἐκεῖνο πού λέγαμε τότε «Κοινωνικότητα»…

Ὅλα πιά ἐξ ἀποστάσεως, ὅλα ψηφιακά, ἄντε νά σοῦ στείλουν καί κανένα μήνυμα μέ τίποτε σκιτσάκια ἤ ἕνα κορίτσι νά σοῦ στέλνει φιλιά. Μπορεῖ καί νά λάβεις καμμιά ψηφιακή κάρτα στό e-mail, ἀλλά κι αὐτή ψυχρή. Ἐνῶ παλιότερα εὕρισκες κάτω ἀπό τήν πόρτα τόν φάκελο μέ τήν κάρτα, μέ τό γραμματόσημο, τόν ἄνοιγες καί διάβαζες τό σχετικό μήνυμα.

Πᾶνε καί οἱ κάρτες, λιγόστεψαν καί τά γραμματόσημα, στό γραμματοκιβώτιο βρίσκεις πιά μόνο λογαριασμούς καί «ραβασάκια» τραπεζῶν καί εἰσπρακτικῶν ἑταιρειῶν.

Τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου, λοιπόν, πού ἦταν καί ἡ τελευταία ἡμέρα τῶν μαθητικῶν διακοπῶν γιά τά Χριστούγεννα, δέν ὑπῆρχε γειτονιά χωρίς γλέντι. Σχεδόν κάθε σπίτι εἶχε τόν δικό του Γιάννη καί ἀργά τό βράδυ, ὅταν ἔμεναν πιά μόνο οἱ στενοί φίλοι καί οἱ συγγενεῖς, στρωνόταν τό τραπέζι, ἔρχονταν οἱ μεζέδες καί οἱ νταμιτζάνες μέ τήν ρετσίνα καί στρωνόταν στό πί καί φί τό γλέντι.

Ἁπλά πράγματα, καμμιά συκωταριά, κανά ἀρνάκι στόν φοῦρνο μέ πατάτες, μπόλικο κρασί καί κέφι. Ἄν ὑπῆρχε καί καμμιά κιθάρα, ἡ χορωδία σκαρωνόταν ἀμέσως, ἀλλιῶς ὑπῆρχαν τά «ἠλεκτρόφωνα» καί τά δισκάκια τῶν 45 στροφῶν. Ἔτσι, μέ τά λίγα, χωρίς ἀπαιτήσεις, ἀλλά μέ κέφι καί συντροφικότητα. Ὄχι, δέν τολμῶ νά πῶ «τότε ζούσαμε καλύτερα». Μᾶς ἔλειπαν πολλά. Ἀλλά εἴχαμε περισσότερη ἐπαφή καί παραπάνω συναίσθημα…

Απόψεις

G7: Ἡ γεωπολιτική κρίση μιᾶς παγκοσμιοποιημένης ἐποχῆς

Εφημερίς Εστία
Τό «μεγάλο παράδοξο» εἶναι ὅτι οἱ ἀδύναμες καί ἀντιδημοφιλεῖς ἡγεσίες συνυπάρχουν μέ μιά οἰκονομική παγκοσμιοποίηση, πού ὄχι μόνον ἀρνεῖται πεισματικά νά «πεθάνει», ἀλλά ἐξαπλώνεται καί μεταλλάσσεται μέ γοργούς ρυθμούς!

Περικυκλώνουν τά νησιά μέ τήν «Γαλάζια Πατρίδα»

Μύρνα Νικολαΐδου
Θαλάσσιες ζῶνες δικῆς του δικαιοδοσίας ἀπαιτεῖ ὁ Πρόεδρος Ἐρντογάν ἀπό τόν Πρόεδρο τῶν ΗΠΑ Τράμπ γύρω ἀπό τά νησιά πού θεωρεῖ «ἀποστρατιωτικοποιημένα», γιά νά ἐξουδετερώσει μέ πολεμικά πλοῖα τήν «ἰσραηλινή ἀπειλή» τῶν πυραύλων Spike στό Βόρειο Αἰγαῖο – Γιατί δέν θά κλείσει ἡ Τουρκική Ἐθνοσυνέλευσις τήν 1η Ἰουλίου Στό τραπέζι καί ἡ ΑΟΖ τοῦ Καστελλορίζου, πού ἐπηρεάζει τήν ὁριοθέτηση στά Κατεχόμενα – Τί σημαίνουν γιά τήν Κύπρο ἡ κοινή ἄσκησις Τουρκίας – Αἰγύπτου – Ἀζερμπαϊτζάν καί τό ἀνακοινωθέν τοῦ Τουρκικοῦ Συμβουλίου Ἐθνικῆς Ἀσφαλείας

Δέν ὑπάρχει οὔτε μία «κιβωτός γνώσης» ἀπό τό ἑλληνικό κράτος γιά τήν Μικρασιατική Καταστροφή!

Εφημερίς Εστία
Μέ ἀφορμή τό 7ο Πανελλήνιο Ἀντάμωμα Μικρασιατικῶν Συλλόγων στήν Νέα Ἰωνία, συνομιλοῦμε μέ τόν Πρόεδρο τῆς Ἕνωσης Σπάρτης Μικρᾶς Ἀσίας καί Πρόεδρο τῆς Δ.Ε. ΚΕ.ΜΙ.ΠΟ.

Ἀποχή διαμαρτυρίας 14 ἀρεοπαγιτῶν ἀπό τήν ἀκρόαση τοῦ Κοινοβουλίου

Εφημερίς Εστία
Ἐπί συνόλου 25 – Στήν συνεδρίαση γιά τήν ἔκφραση γνώμης γιά τούς ὑποψηφίους πού διεκδικοῦν τό ἀξίωμα τοῦ προέδρου τοῦ Ἀρείου Πάγου

Δεύτερες σκέψεις γιά τήν Σχολή τῆς Χάλκης

Εφημερίς Εστία
Θέμα Επαναλειτουργίας τῆς Σχολῆς τῆς Χάλκης τίθεται μετ’ ἐπιτάσεως τίς τελευταῖες ἡμέρες, γεγονός πού μᾶς δημιουργεῖ πολλούς προβληματισμούς.