ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025

Ὁ Βοναπάρτης, ὁ Καλόμερος καί ἡ Κορσική…

Μαθητής τοῦ Γυνασίου ἤμουν, ὅταν ἄκουσα γιά πρώτη φορά τή μητέρα μου νά…

… λέει –σέ κάποιο ἀπό τά πολλά «τραπέζια» πού παρέθετε ἡ οἰκογένειά μας σέ φίλους καί συγγενεῖς– ὅτι «ὁ Ναπολέων ἦταν Μανιάτης!»… Ἀργότερα, σέ μιά συζήτηση πού εἶχε ὁ πατέρας μου μέ τόν συγγενῆ τῆς μητέρας μου Φίλιππο Βρεττᾶκο, φιλόλογο καθηγητή καί ὑποδιευθυντή τῆς «Ἰωνιδείου», ἄκουσα τόν καθηγητή νά ὑποστηρίζει τήν ἄποψη ὅτι τό Βοναπάρτης εἶναι ἡ ἰταλική ἀπόδοση τοῦ μανιάτικου ἐπωνύμου «Καλόμερος» (buona parte), ἀλλά ὁ πατέρας μου εἶχε ἄλλη ἄποψη καί τοῦ ἔλεγε ὅτι «αὐτά εἶναι μανιάτικες μεγαλομανίες»…

Ἀργότερα, σέ ἕνα ἀπό τά βιβλία τοῦ παπποῦ μου, Ἰωάννου Β. Πατσουράκου, «Ἡ Μάνη καί οἱ Μανιᾶται», συνάντησα τήν ἄποψη αὐτή, τήν ὁποία ὁ συγγραφεύς στήριζε σέ «ὀνόματα καί διευθύνσεις». Ἀναφερόταν στόν Κάρολο Βοναπάρτη, πατέρα τοῦ Ναπολέοντος καί στήν πολύ στενή του φιλία μέ τήν οἰκογένεια τῆς Πανωραίας (Πανώριας) Στεφανοπούλου (Stefanopoli), στά χέρια τῆς ὁποίας μάλιστα ἄφησε ὁ πατέρας τοῦ μετέπειτα αὐτοκράτορος τήν τελευταία του πνοή. Ἐκεῖ διάβασα –μπορεῖ καί κάπου ἀλλοῦ, ἀφοῦ τότε εἶχα ἀσχοληθεῖ ἐπισταμένως μέ τό θέμα– καί γιά τήν Λάουρα Στεφανοπούλου-Ζενότ, δούκισσα Ντ’ Ἀμπραντές, θυγατέρα τῆς Πανώριας καί σύζυγο τοῦ ὑπασπιστοῦ τοῦ Μεγάλου Ναπολέοντος. Ἡ Δούκισσα, λοιπόν, στά ἀπομνημονεύματά της, τά ὁποῖα ἔχουν δημοσιευθεῖ στήν Γαλλία, ἀναφέρεται στήν ἑλληνική καταγωγή τοῦ αὐτοκράτορος, γράφοντας χαρακτηριστικά: «Στό σπίτι τοῦ Βοναπάρτη μιλούσαμε ἑλληνικά μέ τόν πατέρα τοῦ Μεγάλου Ναπολέοντος»… Στίς ἀρχές τοῦ ’70 ἀπασχολήθηκα γιά λίγο καιρό στό συμβολαιογραφεῖο τοῦ θείου μου Ἀνδρέα Ἰω. Πατσουράκου, στόν Πειραιᾶ. Ἐκεῖνος, πάλι, εἶχε ἀσχοληθεῖ μέ τό θέμα «Ἡρακλῆς». Μελετοῦσε μέ τίς ὧρες τήν Ἱστορία καί τήν Μυθολογία καί ἐξέδωσε ἕνα βιβλίο, μέ τό ὁποῖο προσπαθοῦσε νά ἀποδείξει ὅτι «Ὁ Ἡρακλῆς δέν εἶναι μῦθος»… Ὁ πατέρας μου, Ἀρκάς καί μέ τάση νά «πικάρει» τούς Μανιᾶτες, ὅταν μᾶς ἔφερε ὁ θεῖος τό βιβλίο, τοῦ εἶπε χαμογελώντας: «Μά, φυσικά καί δέν εἶναι μῦθος ὁ Ἡρακλῆς. Εἶναι …ποδοσφαιρική ὁμάδα στήν Θεσσαλονίκη!»…

Ὁ θεῖος Ἀνδρέας, λοιπόν, ἐπέμενε ὅτι ὁ Ναπολέων «Καλόμερος» εἶχε μανιάτικες ρίζες. «Δέν εἶναι τυχαῖο ὅτι ὁ Καλόμερος ἀναφερόταν συνεχῶς στήν ἀρχαία Σπάρτη καί εἶχε πρότυπο τόν στρατό τῆς Λακεδαίμονος» μοῦ ἔλεγε. Καί ἡ μητέρα μου, ὅμως, ἡ ὁποία σέ κάθε εὐκαιρία ἀναφερόταν στήν μανιάτικη κατατωγή της, ἰσχυριζόταν ὅτι οἱ Stefanopoli (Στεφανόπουλοι-Κομνηνοί) Μανιᾶτες πρόσφυγες τῆς Κορσικῆς, ὅταν μιλοῦσαν γιά τούς Βοναπάρτες χρησιμοποιοῦν πάντοτε τό ἑλληνικό τους ἐπώνυμο «Καλόμερος, Καλόμεροι ἤ Καλομεριάνοι». Ἐπέμενε ἐπίσης καί ἰσχυριζόταν ὅτι ὁ Μέγας Ναπολέων, πού μεγάλωσε ἀνάμεσα σέ Μανιᾶτες τῆς Κορσικῆς, στήν πρώτη του πνευματική ἐργασία-πραγματεία, στήν Στρατιωτική Σχολή πού φοιτοῦσε, ἀναφερόταν στήν «στρατιωτική ἀγωγή τῶν νέων Μανιατῶν». Μήν μέ ρωτήσετε πῶς, αἴφνης, ἀσχολήθηκα μέ τό θέμα αὐτό. Τό ἐρέθισμα τό ἔλαβα ἀπό τήν συνάντηση τοῦ πρωθυπουργοῦ μας μέ τόν Πρόεδρο Μακρόν στήν Κορσική. Δέν θά ἦταν ἐνδιαφέρον νά ἄρχιζε ἡ μεταξύ τους συνομιλία μέ τόν Κυριάκο Μητσοτάκη νά λέει στόν Μακρόν γιά τούς Μανιᾶτες τῆς Κορσικῆς καί τό «ἑλληνικό αἷμα» τοῦ Ναπολέοντος; Μακάρι κάποιος νά τόν εἶχε πληροφορήσει.

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.