Οἱ τσαρλατᾶνοι ὑπῆρχαν καί θά ὑπάρχουν πάντα

Εἶναι φρικώδη αὐτά πού ἀπεκαλύφθησαν γιά τήν δῆθεν θαυματουργή εἰκόνα σέ Μοναστήρι τῆς Κύπρου.

Ὡστόσο, δέν θά πρέπει νά σοκάρουν κανέναν, ἀφοῦ ὁ τσαρλατανισμός καί ἡ ἀπάτη ἔχουν τήν ἴδια ἀκριβῶς ἡλικία μέ τίς θρησκεῖες. Εἴχαμε καί ἐδῶ «ἁγίους» καί ἄλλους τσαρλατάνους, οἱ ὁποῖοι, ἐκμεταλλευόμενοι τήν πίστη κάποιων ἀφελῶν (δηλαδή τόν μεγάλο τους φόβο ἀπέναντι στόν ἀναπόφευκτο θάνατο), ἀπεκόμιζαν σημαντικά οἰκονομικά ὀφέλη.

Οἱ παλαιότεροι θυμόμαστε, ἀσφαλῶς, τήν περίφημη «Ἁγία Ἀθανασία τοῦ Αἰγάλεω», ἡ ὁποία, ἐκμεταλλευόμενη μιά δερματική πάθηση, ἡ ὁποία ἐμφανιζόταν κατά περιόδους μέ διάφορα σημάδια στό σῶμα της, τήν «προμοτάρισε» ὡς σημάδια πού στέλνει ὁ Θεός καί συγκέντρωσε γύρω της μιά μεγάλη ὁμάδα «πιστῶν» ἀλλά καί μιά ἐξ ἴσου μεγάλη ὁμάδα οἰκονομικῶν «χορηγῶν»…

Ἀνέκαθεν ὁ ἄνθρωπος, στήν μεγάλη του ἀνάγκη, ἀναζητοῦσε τό «ἐκ τῶν οὐρανῶν θαῦμα.» Αὐτή ἡ ἀνάγκη γέννησε τίς θυσίες, τούς βωμούς, τούς ναούς καί τούς ἄλλους χώρους λατρείας. Καί πάντοτε ὑπῆρχαν, ὑπάρχουν καί θά ὑπάρχουν οἱ ἐπιτήδειοι, πού θά κερδοσκοποῦν ἐπικαλούμενοι θαύματα, σημάδια καί γραφές. Καί κάποιοι, δυστυχῶς, θά τό κάνουν μέσα ἀπό τήν Ἐκκλησία, μέσα ἀπό κάθε θρησκεία καί πίστη…

Ἀλήθεια, σέ τί διαφέρει, ἄραγε, τό «θεῖο μύρο» πού ἀνέβλυζε, δῆθεν, ἀπό τήν «θαυματουργό εἰκόνα» ἀπό ἐκεῖνο τό περίφημο «νερό τοῦ Καματεροῦ»; Τί διαφορά ἔχει τό ἄν ὁ «θαυματοποιός» ἦταν δικηγόρος καί ὄχι ἱερεύς;

Μπορῶ νά ξεχάσω ἐκείνη τήν ἀλήστου μνήμης σκηνή, πού βρισκόμαστε ἕνα σωρό δημοσιογράφοι-ρεπόρτερ σέ ἕνα διαμέρισμα, στό Κολωνάκι καί κρεμόμαστε ἀπό τά χείλη τοῦ μικροῦ θεοῦ, δικηγόρου Καματεροῦ;

Καί τυχαίνει νά κάθομαι, εἰκοσιπέντε μόλις ἐτῶν, νέος δημοσιογράφος, ὀκλαδόν πλάι σέ μεγάλο διευθυντή γνωστοῦ συγκροτήματος, τό ὁποῖο εἶχε πάρει τόν «θαυματοποιό δικηγόρο» ἀπό τό χέρι καί τόν περιδιάβαινε στίς γειτονιές, ὅπου μοίραζε μέ τό …βυτίο τό «θαυματουργό νερό», πού τό εἶχε ἐνεργοποιήσει μέ ἕνα μυστικό φάρμακο καί καταπολεμοῦσε ἀποτελεσματικά τόν καρκίνο!

«Μά, τί εἶναι αὐτά πού μᾶς λέτε, κύριε; Αὐτά εἶναι κόλπα τσαρλατάνων, τά ἔχουν δεῖ καί οἱ παλαιότεροι μέ τό περίφημο “κίτρινο ὑγρό” στήν Θεσσαλονίκη!» λέγω, βέβαιος ὅτι ὁ τύπος μᾶς λέει βλακεῖες!

«Πῶς τολμᾶς καί μιλᾶς ἔτσι στόν δάσκαλο;» μοῦ λέει ὁ μέγας διευθυντής τοῦ γνωστοῦ συγκροτήματος, πού ἔπαιζε κάθε μέρα πρῶτο θέμα τό «Νερό τοῦ Καματεροῦ!».

Σιώπησα, ἀλλά τήν ἑπομένη, στήν «Βραδυνή», ὅπου ἐργαζόμουν, ἔβγαλα τό ἄχτι μου, καθώς ὁ ἐκδότης, ἀείμνηστος Τζώρτζης Ἀθανασιάδης δέν ἦταν καί τόσο «ὑπέρ» τοῦ τσαρλατάνου Καματεροῦ!

Μήν ἐκπλήττεσθε, λοιπόν, ἀπό τούς τσαρλατάνους τῶν θρησκειῶν, ρασοφόρους ἤ ὄχι. Μικρή ἔχει σημασία αὐτή ἡ λεπτομέρεια.

Ὅσο θά ὑπάρχει ὁ φόβος τοῦ θανάτου (ἡ γενεσιουργός, δηλαδή, αἰτία τῆς γεννήσεως τῶν θρησκειῶν) θά ὑπάρχουν καί οἱ «θαυματουργές εἰκόνες» καί τά ποικίλα «θαύματα» μέ τά μύρα καί τά ἀναβλύζοντα δάκρυα.

Οὐδεμία σχέση ἔχει ἡ πίστη σέ κάτι ὑψηλότερο, μέ τά σκαρφίσματα τῶν τσαρλατάνων.

Ὁ καθείς εἶναι ἐλεύθερος νά πιστεύει ὅπου θέλει καί νά ἀσπάζεται τήν θρησκεία πού ἐπιθυμεῖ.

Ἀλλά οἱ τσαρλατᾶνοι θά ὑπάρχουν πάντα. Εἶναι κάτι σάν «ἀξεσουάρ»…

Απόψεις

Ὁ κύριος Πρωθυπουργός ἐνοχλεῖται ἀπό τίς ὑποδείξεις τοῦ Προέδρου

Εφημερίς Εστία
Αἰχμές πρός τόν ὑπουργό Ἐθνικῆς Ἀμύνης: «Καλό εἶναι νά μένει ἔξω ἀπό τίς πολιτικές συζητήσεις τό ὄνομά του» – Παράπονα Μητσοτάκη γιά τίς δημοσκοπήσεις γιατί «μετροῦν κόμματα πού δέν ὑπάρχουν» – Στό στόχαστρό του καί ὁ Εὐ. Βενιζέλος γιά τήν «μή κυβερνήσιμη χώρα»

Ὁ πλησίον

Μανώλης Κοττάκης
Μέ Αφορμή τόν θάνατο τοῦ Διονύση Σαββόπουλου εἰσηγοῦμαι μιά ἄσκηση πρός ἐπίλυση μέ τήν βοήθεια μιᾶς ἐκπληκτικῆς ἀνθρώπινης αἴσθησης πού δέν ἔχει ἡ ΑΙ: τῆς φαντασίας! Ἄν θέλαμε νά περιγράψουμε τήν μουσική ὅλων τῶν μεγάλων συνθετῶν τῆς ἐποχῆς μας, ποιά ἀνθρώπινη χειρονομία θά ἐπιλέγαμε γιά νά τήν συμβολίσουμε; Ἐναλλακτικά, μέ ποιά εἰκόνα θά τήν ταυτίζαμε; Γιά ὅσο σκέπτεστε τίς ἀπαντήσεις σας, εἰσφέρω ὡς τροφή γιά σκέψη τίς δικές μου. Θά ταύτιζα τόν Μίκη μέ μιά ὑψωμένη γροθιά. Αὐτός ἦταν ὁ Θεοδωράκης, αὐτή καί ἡ Μεταπολίτευση. Ἀνεκπλήρωτοι πόθοι. Τόν Μάνο μέ μιά μεγάλη ἀγκαλιά. Τῆς συμφιλιώσεως, τῆς ἀνοχῆς καί τῆς πολιτικῆς συμπεριλήψεως. Τόν Μαρκόπουλο μέ τίς ρίζες. Ἦταν ὁ σκαπανεύς τους. Τόν Ξαρχάκο μέ τό σῆμα τῆς νίκης ἀπέναντι στό ἄδικο. Καί τόν Νιόνιο μέ ἕναν κύκλο. Τόν κύκλο τοῦ «ὅλοι μαζί». Πῶς ἀγκαλιάζονται καί χορεύουν οἱ παῖκτες τῆς Ἐθνικῆς μπάσκετ μετά ἀπό κάθε νίκη; Αὐτό. Αὐτός ἦταν ὁ Σαββόπουλος. Ἡ ἑλληνική χαρά κλεισμένη σέ κύκλο. Ὅλους ὅμως τούς μεγάλους μας τούς ἑνώνει μιά λεπτή νοητή γραμμή, ἡ ὁποία λείπει σήμερα κατά βάση ἀπό τόν δημόσιο βίο. Ἡ γραμμή τῆς Ἑλληνικότητας. Πολλούς ἐξ αὐτῶν τούς ἑνώνει καί τό πνεῦμα τῆς Ὀρθοδοξίας πού ἐπηρέασε τό ἔργο τους. Ὁ ἀριστερός Θεοδωράκης ἐκτόξευσε τό […]

Ἡ Ντόρα προτείνει τήν ἐπαναφορά τοῦ Συμβουλίου Δημοκρατίας!

Εφημερίς Εστία
Σέ μιάν ἀπροσδόκητη ἐξέλιξη, ἡ κ. Ντόρα Μπακογιάννη πρότεινε νά καθήσουν στό ἴδιο τραπέζι οἱ πρώην Πρωθυπουργοί, Κώστας Καραμανλῆς, Γιῶργος Παπανδρέου, Ἀλέξης Τσίπρας καί Ἀντώνης Σαμαρᾶς, καθώς καί ὁ Εὐάγγελος Βενιζέλος, προκειμένου νά ὑπάρξει ἐθνική συνεννόησις γιά τά ζητήματα πού ἀφοροῦν στήν ἐξωτερική πολιτικῆς τῆς χώρας σέ σχέση μέ τήν Τουρκία. Καί τοῦτο ἐνῶ κατ’ ἐπανάληψιν ὁ Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ἔχει δηλώσει ὅτι ὁ ἴδιος ἔχει τήν ἀποκλειστική εὐθύνη τῆς διακυβερνήσεως καί τῆς χαράξεως τῆς ἐξωτερικῆς πολιτικῆς. Ἡ πρότασις αὐτή τῆς κ. Μπακογιάννη συνιστᾶ ἐπαναφορά, ἔστω καί ἄτυπη, τοῦ Συμβουλίου τῆς Δημοκρατίας, τό ὁποῖο προεβλέπετο ἀπό τό Σύνταγμα τοῦ 1975 καί κατηργήθη μέ τήν συνταγματική ἀναθεώρηση τοῦ 1986, κατά τήν ὁποία ὁ Πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας κατέστη ἀποκλειστικῶς τελετουργικός, μέ τό σύνολον τῶν ἁρμοδιοτήτων νά περιέρχονται στόν Πρωθυπουργό. Στό Συμβούλιο τῆς Δημοκρατίας, τό ὁποῖο συγκαλοῦσε ὁ Πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας, μετεῖχαν, πέραν τοῦ ἐν ἐνεργείᾳ Πρωθυπουργοῦ, οἱ διατελέσαντες Πρωθυπουργοί, καθώς καί οἱ διατελέσαντες Πρόεδροι τῆς Δημοκρατίας. Τό Συμβούλιο αὐτό ἐλάχιστες φορές εἶχε συγκληθεῖ καί προεβλέπετο νά λειτουργεῖ συμβουλευτικῶς γιά πράξεις ρυθμίσεως τοῦ πολιτεύματος, μέ πρώτη προτεραιότητα τήν σύγκλιση τῶν ἀπόψεων ὅλων τῶν συμμετεχόντων. Τό πνεῦμα τῆς προτάσεως τώρα εἶναι πολύ διαφορετικό καί φαίνεται ὅτι στήν βάση της ὑπάρχει ὁ φόβος γιά τήν […]

Ἆσμα ἡρωικό καί πένθιμο γιά τόν Διονύσιο μελωδό

Δημήτρης Καπράνος
Ἦταν ἕνα «μουσικό πρωινό» τοῦ Νίκου Μαστοράκη, νομίζω τό ’65.

Σάββατον 23 Ὀκτωβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ H ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΕΟΤ