Νεφελώδεις οἱ ἐξαγγελίες γιά «πράσινα καύσιμα»

Ἄν ἔχουμε ἕναν τομέα τῆς οἰκονομίας μας ὁ ὁποῖος βρίσκεται στήν πρώτη γραμμή παγκοσμίως, αὐτός εἶναι ἡ Ναυτιλία.

Μιά Ναυτιλία, τήν ὁποία ἐμεῖς ἀποκαλοῦμε «ἑλληνόκτητη» ἀλλά γιά ὅλους τούς ἄλλους εἶναι ἑλληνική, οἱ δέ Ἕλληνες ἐφοπλιστές ἀποκαλοῦνται «The Greeks». Εἶναι, λοιπόν, φυσικό ἡ Ναυτιλία νά ἀποτελεῖ κομμάτι τῶν συζητήσεων στό «Οἰκονομικό Φόρουμ» τῶν Δελφῶν, πού σιγά-σιγά ἔγινε τῆς μόδας καί νά ἀκούγονται σέ αὐτό ἀπόψεις, τίς ὁποῖες ἐκφράζει ὁ κόσμος τῆς Ναυτιλίας, πού γνωρίζει καλύτερα ἀπό ὅλους κάθε τί πού συμβαίνει στόν κόσμο.

«Οἱ ἀναταράξεις ἀπό τούς δασμούς Τράμπ στόν χῶρο τῆς Ναυτιλίας δέν θά εἶναι γενικευμένες. Θά ὑπάρξουν μεμονωμένες ἀναταράξεις σέ συγκεκριμένους τύπους πλοίων. Θεωρῶ πολύ μεγαλύτερη ἀπειλή ἀπό τούς δασμούς τήν πρόθεση τῶν ΗΠΑ γιά τήν ἐπιβολή τελῶν στήν ναυτιλία. Τά τέλη ἀναμένεται νά ἀνακοινωθοῦν στό τέλος τοῦ μηνός καί θά ἐφαρμοσθοῦν (μετά ἀπό μία περίοδο 100 ἡμερῶν διαβουλεύσεων) τόν Νοέμβριο τοῦ 2025» ἀνέφερε χαρακτηριστικά ὁ Πάνος Λασκαρίδης. Ὡστόσο, διεχώρισε ἀπό τήν ἐν λόγῳ ἀπειλή τήν ἑλληνική ναυτιλία, καθώς πιστεύει ὅτι τά τέλη αὐτά εἶναι πιθανόν νά μεταφερθοῦν καί νά καταστοῦν ὑποχρέωση τῶν ναυλωτῶν τῶν ἑλληνόκτητων πλοίων.

Κατά τόν Πάνο Λασκαρίδη, ἡ Εὐρώπη εἶναι ἕνας γίγας μέ πήλινα πόδια, ὁ ὁποῖος πού δέν ἔχει γεωπολιτική, ἀμυντική καί ναυτιλιακή στρατηγική. «Ἡ Εὐρώπη δέν ἔχει βοηθήσει τήν ναυτιλία της συνολικά. Ἡ ἀνάπτυξη τῆς εὐρωπαϊκῆς ναυτιλίας παραμένει μία πρόκληση» ἀνέφερε.

Ἀναφερόμενος στόν περιλάλητο τομέα τῆς «πράσινης Ναυτιλίας», ὁ Π. Λασκαρίδης ἔθεσε βασικά ἐρωτήματα, τά ὁποῖα χρήζουν ἀπαντήσεως: Ποιό εἶναι τό καύσιμο τό ὁποῖο θά ἀντικαταστήσει τό πετρέλαιο; Πόσο εὔκολα θά εἶναι διαθέσιμο στά λιμάνια ὅλου τοῦ κόσμου;

«Αὐτά τά ἐρωτήματα θέλουν χρόνια γιά νά ἀπαντηθοῦν καί κακῶς κάποιοι λομπίστες ἔβαλαν στή συζήτηση τῆς ἀπο-ἀνθρακοποίησης τήν Ναυτιλία. Στήν Συμφωνία τῶν Παρισίων ὁ κλάδος τῆς Ναυτιλίας εἶχε ἐξαιρεθεῖ, καθώς θεωρήθηκε ὅτι ἡ ρύπανση πού προκαλεῖ διεθνῶς εἶναι ἀνάξια σημασίας» ἀνέφερε.

Ὁ ἐπιφανής πλοιοκτήτης δέν παρέλειψε νά ὑπενθυμίσει ὅτι ἡ Ἑλλάς, παρά τό γεγονός ὅτι εἶναι ἕνα ἀπό τά μεγαλύτερα πλοιοκτητικά κέντρα, παραμένει χαμηλά στήν κατάταξη (θέση 9 ἤ 10) ὡς ναυτιλιακό κέντρο, κυρίως λόγῳ τῆς ἐλλείψεως κουλτούρας καί σωστῆς στρατηγικῆς τοῦ κλάδου νά προβληθεῖ σωστά.

«Ἡ ἐπίδραση τοῦ κλάδου εἶναι μικρή σέ σχέση καί μέ τό μέγεθος καί τίς δυνατότητές του. Ἄλλες χῶρες, ὅπως ἡ Δανία, ἡ Ὁλλανδία καί ἡ Γερμανία, μέ πολύ μικρότερους στόλους ἔχουν καλύτερο lobbying καί μεγαλύτερη ἐπιδραστικότητα διεθνῶς» εἶπε μέ ἔμφαση, ἐνῷ ἐπανέλαβε τήν ἄποψή του γιά τήν παρατηρουμένη ἔλλειψη Ἑλλήνων ναυτικῶν.

«Οἱ νέοι δέν προτιμοῦν τήν θάλασσα, παρά τό ὅτι ἄν ἀσχοληθοῦν μέ τήν Ναυτιλία θά ἔχουν συγκριτικό πλεονέκτημα, καθώς εἶναι ἕνας πολύ σημαντικός καί ἀνταγωνιστικός κλάδος τῆς ἑλληνικῆς οἰκονομίας.

Δυστυχῶς, τό ἐν λόγῳ φαινόμενο θά ἔχει καί ὡς συνέπεια σέ λίγα χρόνια τά ἑλληνικά πλοῖα νά μήν ἔχουν ἐγχώρια πληρώματα.»

Ἐδῶ νά σημειώσουμε ὅτι σήμερα ἀναμένεται νά ἀποφασίσει ὁ Διεθνής Ναυτιλιακός Ὀργανισμός (ΙΜΟ) γιά τό ἐάν ὁ φόρος τόν ὁποῖο ἔχει ἐπιβάλει στά πετρελαιοφόρα πλοῖα ἡ «Κομμισσιόν» καί ἰσχύει μόνο γιά τά εὐρωπαϊκά λιμάνια, θά ἐπεκταθεῖ σέ ὅλον τόν κόσμο. Ἡ ἑλληνική ναυτιλιακή κοινότης διαφωνεῖ μέ μία τέτοια προοπτική.

Απόψεις

Ροζάκης δικαιώνει «Ἑστία»: Χάρτες μέ 6 μίλια στά νησιά μας ἀνατολικά τοῦ 25ου μεσημβρινοῦ!

Εφημερίς Εστία
Καί 6 μίλια ἐναέριος χῶρος! – Mέ ἄρθρο του στήν «Καθημερινή» ἀποκαλύπτει τό παρασκήνιο τῶν διερευνητικῶν ἐπαφῶν τοῦ 2003 ἐπί Σημίτη καί ἐπιβεβαιώνει τίς πληροφορίες μας – «Προσωρινά μέτρα διευθέτησης πρακτικοῦ χαρακτῆρα» προτείνει ὁ Εὐ. Βενιζέλος γιά τό Αἰγαῖο καί τήν Μεσόγειο – Ἡ Τουρκία ἐκπρόσωπος τῶν Τουρκοκυπρίων!

Τό νέο κόμμα «κάμερα» χωρίς ὀργανώσεις καί ἡ ἀπέραντη ἡσυχία τοῦ ὁλοκληρωτισμοῦ

Μανώλης Κοττάκης
TO KOMMATIKO φαινόμενο ἐξελίσσεται. Ὅταν ἀποκαταστάθηκε ἡ Δημοκρατία, τά κόμματα ἔχαιραν μεγάλης αἴγλης καί ἐκτιμήσεως. Ἡ Νέα Δημοκρατία καί τό ΠΑΣΟΚ εἶχαν ἕκαστο ἕνα ἑκατομμύριο μέλη. Σέ κάθε χωριό καί σέ κάθε πόλη ἄνοιγαν γραφεῖα τοπικῶν ὀργανώσεων. Οἱ κομματικοί μηχανισμοί ἦταν γιγαντιαῖοι καί κινητοποιοῦσαν κόσμο: γιά ἀφισοκόλληση, γιά μεταφορά σέ συγκεντρώσεις ἐκτός νομῶν, γιά οἰκονομική ἐξόρμηση μέ κουπόνια, γιά πολλά. Στίς ἐκλογές γιά τήν ἀνάδειξη τοπικῶν ἐπιτροπῶν καί νομαρχιακῶν ἐπιτροπῶν μετεῖχε χιλιάδες κόσμος. Σέ μιά ἐποχή οἱ ὀργανωμένοι ὀπαδοί τῆς Νέας Δημοκρατίας μετεῖχαν καί σέ ἐσωκομματικά δημοψηφίσματα γιά τό ποιοί ὑποψήφιοι θά περιληφθοῦν στά ψηφοδέλτια τῆς Νέας Δημοκρατίας. Τό μοντέλο τοῦ μαζικοῦ κόμματος καί τοῦ κόμματος ἀξιωματούχων σήμερα πεθαίνει. Εἶναι στά σπαράγματά του. Ὁ ΟΠΕΚΕΠΕ, στόν ὁποῖο τό κόμμα παρενέβαινε γιά νά γίνουν πλούσιοι ὀλίγοι προὔχοντες εἰς βάρος χιλιάδων ἐντίμων νεοδημοκρατῶν, εἶναι ὁ ἐνταφιασμός αὐτοῦ τοῦ μοντέλου. Σήμερα αὐτό τό μοντέλο λειτουργίας κόμματος ἔχει ἀπομείνει νά τό ἐφαρμόζει μόνο τό ΚΚΕ τό ὁποῖο διαθέτει ὀργανωμένη βάση. Ἡ Νέα Δημοκρατία καί τό ΠΑΣΟΚ περιορίζονται στήν διεξαγωγή ἐσωκομματικῶν ἐκλογῶν γιά τήν ἀνάδειξη ἀρχηγοῦ, καί τέλος. Ἡ δημοκρατία τελειώνει ἐκεῖ. Ἀλλά ἡ πυραμίδα πρός τά κάτω ἔχει ἀλλοιωθεῖ καί, ὅπως θά ἀναλύσουμε μέ ἀποκαλύψεις, ἔχει ἀντικατασταθεῖ ἀπό τό μοντέλο τοῦ καθολικοῦ ὁλοκληρωτισμοῦ. Σέ […]

Δύσκολες ὧρες γιά τόν κ. Βορίδη στό Ἡράκλειο Κρήτης

Εφημερίς Εστία
ΣΚΗΝΕΣ πού θυμίζουν ἐποχές μνημονίων διεδραματίσθησαν τό Σάββατο βράδυ στό Ἡράκλειο Κρήτης, μέ δεκάδες κουκουλοφόρους νά ἐπιτίθενται στόν κ. Μάκη Βορίδη, ὁ ὁποῖος συνοδευόμενος ἀπό τήν οἰκογένεια, δειπνοῦσε σέ ἑστιατόριο τῆς πόλεως.

Πού εἶδε τόν κόσμο, σάν ἔργο Τέχνης

Δημήτρης Καπράνος
«Μιά τόσο μακρινή ἀπουσία.» Ἦταν μιά ταινία τοῦ ἐξαίρετου Σταύρου Τσιώλη.

Τετάρτη, 27 Ὀκτωβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟ ΛΙΚΕΡ ΤΩΝ ΔΟΝ-ΖΟΥΑΝ