ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025

ΦΟΒΟΦΟΒΙΑ

Ἀπό τό ἀρχεῖο τῆς «Ἑστίας», 12 Νοεμβρίου 1918

Δέν ὑπάρχει ἀμφιβολία ὅτι ἐν καιρῷ ἐπιδημίας ὁ φόβος εἶνε ὁ καλλίτερος ἀγωγός της. Ὁ φόβος, ὅπως καί ἡ θλῖψις, ὅπως καί κάθε καταθλιπτική κατάστασις, ἐλαττώνουν τήν ἀντίστασιν τοῦ ὀργανισμοῦ μας, ἐξασθενοῦν τήν ἄμυνάν του καί τόν παραδίδουν ἀφωπλισμένον εἰς τόν ἐχθρόν. Ἀλλά ἡ ἀφοβία εἶνε μία λέξις. Ὑπάρχουν ἄνθρωποι ἐξ ἰδιοσυγκρασίας ἄφοβοι καί ὑπάρχουν πάλεν ἄλλοι, τόσον ἐπιρρεπεῖς εἰς τό αἴσθημα τοῦ φόβου, ὥστε τίποτε νά μήν ἠμπορῇ νά στούς συγκρατήσῃ. Ὁπωσδήποτε, τό μόνον ἀντιφάρμακον τοῦ φόβου εἶνε ἤ ἕνας ἰσχυρός ἐνθουσιασμός, ὁ ὁποῖος ἐπισκιάζει κάθε ἄλλο αἴσθημα καί κάθε ὑπολογισμόν, ἤ μία ἰσχυρά λογική, πείθουσα τόν ἄνθρωπον ὅτι ὁ κίνδυνος, τόν ὁποῖον φοβεῖται, δέν ὑφίσταται ἤ δέν εἶνε τόσον πιθανός, ὅσον τόν φαντάζεται. Καί πάλιν τό πλέον ἄστοχον μέσον τῆς καταπολεμήσεως τοῦ φόβου εἶνε νά λέγωμεν εἰς ἕνα ποῦ φοβεῖται ὅτι δέν πρέπει νά φοβῆται, διότι ὁ φόβος του εἶνε τό μόνον μέσον νά πάθῃ ἐκεῖνο ποῦ φοβεῖται. Τί γίνεται τώρα μέ τήν γρίππην; Πολλοί ἰατροί λέγουν εἰς τούς πελάτας των:

– Μή φοβεῖσθε, κύριοι, τήν ἐπιδημίαν. Εἶνε παρατηρημένον, ὅτι ἐκεῖνοι ποῦ φοβοῦνται εἶνε τά πρῶτα θύματά της.

Τί συμβαίνει τότε; Συμβαίνει ὅ,τι συνέβη ἀκριβῶς πρό ὀλίγων ἡμερῶν εἰς γνωστήν μου κυρίαν, ἡ ὁποία δέν ἠμπορῶ νά εἰπῶ ὅτι ἔχει καί ἐξαιρετικῶς μεταξωτά τά νεῦρα. Ἡ κυρία αὐτή μάλιστα ἀπό τήν ἀρχήν τῆς ἐπιδημίας εἶχεν ἐπιδείξει μίαν μοναδικήν ἀφοβίαν. Ἐπεριποιήθη συγγενεῖς της πάσχοντας, δέν ἄλλαξεν εἰς τό παραμικρόν τόν τρόπον τῆς ζωῆς της καί δέν ἐκράτησε ποτέ κάμφοραν κάτω ἀπό τά ἀνήσυχα ρουθουνάκια της. Ἔξαφνα, πρό ὀλίγων ἡμερῶν, ἤκουσε νά γίνεται λόγος περί τῆς ὀλεθρίας ἐπιδράσεως τοῦ φόβου. Καί ἀπό τήν στιγμήν αὐτήν ἔπαθεν ἀπό… φοβοφοβίαν. […]

– Μά εἶνε δυνατόν, κυρία μου; τῆς ἔλεγα προχθές. Ἐσεῖς νά φοβῆσθε; Ἐσεῖς;

– Δέν φοβοῦμαι, φίλε μου, τήν ἀρρώστεια! μοῦ εἶπε ἐξαιρετικῶς ταραγμένη. Τό ξέρετε καλά πόσον ὀλίγον εἶμαι φοβιτσιάρα. Ἀλλά μοῦ συμβαίνει κἄτι τι ἐντελῶς κωμικοτραγικόν. Φοβοῦμαι μήπως φοβηθῶ. Γνωρίζω ὅτι, ἄν φοβηθῶ, θά τήν πάθω. Ἀλλά πῶς ἠμπορεῖ νά εἶνε κανείς βέβαιος ὅτι δέν θά φοβηθῇ, ὅτι δέν θά βρεθῇ εἰς μίαν στιγμήν λιποψυχίας; Μήπως εἶνε κανείς κύριος τοῦ ἑαυτοῦ του; […]

Ἡ κυρία ἔκαμνε τήν ψυχολογικήν της αὐτοανάλυσιν, μέ ὅλην τήν δυνατήν ἀκρίβειαν καί μέ ὅλην τήν δυνατήν εἰλικρίνειαν. Κατά βάθος, τήν στιγμήν αὐτήν ποῦ ὡμιλοῦσε, τό αἴσθημα πού τήν κατεῖχε δέν ἦτο ἄλλο τίποτε παρά καθαρός φόβος. Δέν ἦτο ὁ φόβος τῆς ἀσθενείας, ἦτο ὁ φόβος τοῦ φόβου, ἀλλ’ ἦτο πάντοτε φόβος, μία κατάστασις δηλαδή καταθλιπτική, ἐξασθενωτική, ὑποβιβάζουσα προφανῶς τήν φυσικήν της ἀντίστασιν ἐνώπιον μιᾶς ἐνδεχομένης ἐπιδρομῆς μικροβίων. Αἱ ἀναπνοαί της ἦσαν συχναί, εἶχε τό πρόσωπον ἀσυνήθως χλωμόν, καί οἱ σφυγμοί της, τούς ὁποίους ἐζήτησα τήν ἄδειαν νά ψηλαφήσω, ὑπερέβαιναν ἀσφαλῶς τούς 100, κατά πρόχειρον ὑπολογισμόν. Ἡ δυστυχισμένη αὐτή γυναίκα, πού δέν ἐφοβεῖτο ἀπ’ εὐθείας τήν ἐπιδημίαν, ἐφοβεῖτο τόν φόβον της. Καί τό θέαμα ἦτο πράγματι κωμικοτραγικόν. Τό νά συμβουλεύωμεν ἑπομένως τούς ὁμοίους μας νά μή φοβοῦνται δέν εἶνε μόνον μάταιον. Εἶνε καί ἐπικίνδυνον. Φαντασθῆτε ἕνα ἀξιωματικόν, ὁ ὁποῖος θά ἔλεγε πρός τούς στρατιώτας του, μίαν στιγμήν πρό τῆς μάχης:

– Παιδιά! Προσέξτε νά μήν τύχῃ καί φοβηθῆτε. Ἐκεῖνος ποῦ θά φοβηθῇ εἶνε σίγουρος πῶς θά τόν βρῇ τό βόλι. Οἱ γενναιότεροι, ὕστερα ἀπό παρόμοιον κήρυγμα, θά ἔτρεμαν ὡς λαγοί. Ἕνας ψυχολόγος ὅμως ἀρχηγός προσπαθεῖ ν’ ἀπομακρύνῃ ἀπό τούς στρατιώτας του κάθε ἰδέαν φόβου καί κινδύνου. Καί δίδει πρῶτος αὐτός τό παράδειγμα τῆς ἀφοβίας, ὁρμῶν πρός τόν κίνδυνον ὡς νά ὁρμᾷ πρός ἑορτήν. Ἀλλά μήπως ἕνας πόλεμος δέν εἶνε καί ὁ πόλεμος πρός τά μικρόβια; Ἡ νίκη καί ἐδῶ ἀνήκει εἰς τούς γενναίους. Ἀλλοίμονον δέ, ἐάν οἱ διευθύνοντες τήν ἄμυναν δέν γνωρίζουν νά ἐξορίσουν τόν φόβον ἀπό τάς ψυχάς τῶν ἀμυνομένων. Δι’ αὐτό ἀκριβῶς ὁ λογικώτερος ἰατρός, μέσα εἰς μίαν ὁποιανδήποτε ἐπιδημίαν, εἶνε ἐκεῖνος ποῦ θά ἔλεγε πρός τά τεταραγμένα πλήθη:

– Κύριοι, ὁ φόβος σας εἶνε ἐντελῶς ἀδικαιολόγητος. Ἡ Ἐπιστήμη ἔχει ὅλα τά μέσα νά προσλάβῃ, κατά μέγα μέρος, τό κακόν, ἀρκεῖ ν’ ἀκολουθῆτε τάς συμβουλάς της. […]

Καί ὁ ἰατρός, ποῦ θά ὡμιλοῦσεν ἔτσι, δέν θά ἔψαλλε ματαίας παρηγορίας. Θά ἔλεγε τήν καθαράν ἀλήθειαν καί θά ἔσωζε τόν κόσμον καί ἀπό τήν ἐπιδημίαν καί ἀπό τόν φόβον τῆς ἐπιδημίας καί ἀπό τόν φόβον τοῦ φόβου της.

ΠΑΥΛΟΣ ΝΙΡΒΑΝΑΣ

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.