ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025

ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΓΙΑΤΡΟΣΟΦΙΑ

Ἀπό τό ἀρχεῖο τῆς «Ἑστίας», 10 Ἰουνίου 1924

Διά τάς περιπλόκους ἀσθενείας ὅλοι οἱ ἄνθρωποι, ὡς γνωστόν, ποῖος περισσότερον, ποῖος ὀλιγώτερον, εἶνε ἰατροί.

Δέν ἠμποροῦσαν, ἑπομένως, νά λείψουν καί εἰς τήν ἀσθένειαν τῆς παρούσης στιγμῆς.

-Καί, ἐν τούτοις, κύριε –μοῦ ἔλεγε χθές κάποιος ἀπό τούς ἰατρούς αὐτούς– ὑπάρχει ἕνα ἁπλούστατον καί πρακτικώτατον φάρμακον, διά νά καταπολεμηθοῦν ριζικῶς αἱ καταχρήσεις.

-Ποῖον; Τόν ἐρώτησα μέ διαιολογημένον ἐνδιαφέρον.

-Νά μή διορίζωνται, ἁπλούστατα, εἰς θέσεις διαχειριστῶν ἄνθρωποι νέοι.

-Φρονεῖτε, λοιπόν, ὅτι ἡ νέα γενέα;…

-Δέν πρόκειται περί αὐτοῦ, φίλε μου. Ὅλαι αἱ γενεαί, συμπεριλαμβανομένων καί τῶν δεκατεσσάρων ἀπό Ἀρβαάμ μέχρις Ἰωσήφ, εἶνε πάρε τή μία, χτύπα τήν ἄλλη. Πρόκειται περί τοῦ ὅτι ἕνας νέος ἄνθρωπος, ὁ ἀνθυπολοχαγός λόγου χάριν διαχειριστής, δέν εἶνε ὅπως ἕνας γέρος. Ἔχει παλμόν ζωῆς μέσα του. Θέλει νά γλεντήσῃ, νά χαρῇ, νά πανηγυρίσῃ τήν νεότητά του. Ὁ πειρασμός, ἑπομένως, τοῦ χρήματος εἶνε μέγας πειρασμός διά τήν ἡλικίαν του. Πῶς τό θέλετε; Δέν ἀντέχει. Βουτάει κ’ ὅ,τι βρέξῃ ἄς κατεβάσῃ.

-Ἡ τόλμη τῆς νεότητος…

-Βεβαιότατα! Ἡ νεότης τολμᾶ, ριψοκινδυνεύει, ἀψηφεῖ τούς κινδύνους. Ἡ τόλμη της φθάνει καί μέχρις αὐτοκτονίας.

Εἴδατε κανένα γέρο ν’ αὐτοκτονήσῃ: Καί ἄν εὑρεθῇ κανείς, σημαίνει ὅτι ἔχει νεανικήν ψυχήν εἰς τά στήθη του.

Ἔπειτα, ἡ νεότης εἶνε αἰσιόδοξος. Τά βλέπει ὅλα ρόδινα. Φαντάζεται ὅτι ὅλα θά τελειώσουν καλά…

-Ἐνῷ τό γῆρας;

-Τό γῆρας, φίλε μου, εἶνε δειλόν, ἄτολμον, νωθρόν. Ὑπολογίζει, διστάζει, συλλογίζεται τάς συνεπείας. Πῶς νά καταχρασθῇ ἕνας γέρος ἄνθρωπος τά χρήματα, ποῦ τοῦ ἐμπιστεύονται; Τρέμει καί τόν ἤσκιο του! Ἔπειτα, ἔχει οἰκογένειαν. Συλλογίζεται τά παιδιά του. Σκέπτεται τή συνταξούλα του, διά τήν ὁποίαν ἔχει ἀγωνισθῇ μιά ὁλόκληρη ζωή. Νά τήν πετάξῃ ἔτσι στούς δρόμους; Ἔπειτα, τό περιθώριον τῆς ζωῆς του εἶνε μικρόν. Δέν τοῦ περισσεύει καί γιά μερικά χρονάκια φυλακῆς. Σκέπτεται, ὅτι μπορεῖ νά τελειώσῃ τάς ἡμέρας του στή φυλακή. Πόσα πράγματα! Ἐκτός αὐτοῦ, ἔχει τήν κεκτημένην ταχύτητα τῆς τιμιότητος. Δέν τοῦ εἶνε εὔκολον νά ἀλλάξῃ συνηθείας. Δέν τοῦ εἶνε εὔκολον νά ἀλλάξῃ συνηθείας. Θά πεθάνῃ πτωχός καί τίμιος. Τό σπουδαιότερον ὅμως…

-Ὑπάρχει καί σπουδαιότερον;

-Βεβαιότατα! Τό σπουδαιότερον εἶνε ἡ ἔλλειψις εὐκινησίας, οἱ ρευματισμοί, τό λαχάνιασμα στό δρόμο. Γιά νά κλέψῃ κανείς, πρέπει εἰς ὡρισμένην στιγμήν νά εἶνε ἕτοιμος νά τό σκάσῃ. Ἀλλά πῶς νά τό σκάσῃ ἕνας ἄνθρωπος, ποῦ λαχανιάζει ὕστερ’ ἀπό δέκα βήματα; Θά τόν τσακώσουν στό ἑνδέκατον καί θά γίνῃ καί μασκαρᾶς τῶν σκυλιῶν. Καί τό κάτω-κάτω τῆς γραφῆς, ποῦ νά τά χρησιμοποιήσῃ τά κλεμένα ἕνας γερός; Νά τά φάῃ μέ τῇς γυναῖκες; Τό χρῆμα, βεβαίως, εἶν’ ἐκεῖνο ποῦ κάμνει τόν πόλεμον. Γιά τόν πόλεμον ὅμως χρειάζονται πρό πάντων ὅπλα. Καί ὅλα τά ὅπλα δέν ἀγοράζονται μέ χρήματα, οὔτε ἐπισκευάζονται! Καί ὁ ἄνθρωπος μέ τό γιατροσόφι κατέληξεν:

-Ὅλα, λοιπόν, αὐτά τά χαρίσματα τοῦ γήρατος εἶνε παράγοντες τιμιότητος. Καί ταυτοχρόνως παράγοντες ἀσφαλείας διά τόν δημόσιον θησαυρόν. Τόπον, λοιπόν, εἰς τούς γέροντας!

Τό γιατροσόφι δέν εἶνε, νομίζω, ἀξιοπεριφρόνητον. Καί μία δοκιμή δέν θά ἔβλαπτε. «Πειρατέον», ὅπως ἔλεγε καί ὁ Ἀφεντούλης εἰς τήν Φαρμακολογίαν του.

ΠΑΥΛΟΣ ΝΙΡΒΑΝΑΣ

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.