ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Παρασκευή 24 Οκτωβρίου 2025

Είναι καιρός να κατεβάσουμε ταχύτητα

Στην δεκαετία του ΄60, μαθητές του Γυμνασίου, ξετρελαθήκαμε με τους Beatles

Ήταν το άκουσμα που μας άνοιξε ένα διαφορετικό παράθυρο στον κόσμο. Στο συγκρότημα που είμε κι εμείς σκαρώσει (παίζουμε ακόμη μαζί, όποτε βρούμε την ευκαιρία) ξχωρίζαμε τα «ροκ» κομμάτια του συγκροτήματος. Ήταν συνήθως κάποιες διασκευές αμερικάνικων κομματιών. Κάποια «δωδεκάμετρα» ή «εικοσιτετράμετρα», τα οποία η θαυματουργή τετράδα από το Λίβερπουλ απέδιδε με έναν μοναδικό, δικό της τρόπο. Από την αρχή, επέλεξα ένα κομμάτι που έκρινα ότι «μου ταίριαζε». ‘Ηταν το “Slowdown”,ένα τραγούδι με δυνατό ήχο και «στακάτο» ρυθμό, με κάποια «ουρλιαχτά» ενδιάμεσα, κάτι που του έδινε το «χρώμα» που απαιτούσαν οι παρέες των πάρτυ στα οποία εμφανιζόμασταν αλλά και του κοινού των κινηματογράφων, όπου ελάμβαναν χώρα κυριακάτικα «Μουσικά Πρωινά», με πρώτο το σινεμά «Τερψιθέα», στον Πειραιά, με διοργανωτή τον δαιμόνιο διαφημιστή Κίιμωνα Αρέτα. Εκεί (για να μην το ξεχνάμε) είχαμε την τύχη να δούμε τον μεγάλο μουσικό, ίνδαλμα σήμερα της μουσικής, κιθαρίστα, τον Άγγλο Έρικ Κλάπτον, ο οποίος εμφανιζόταν στο «Ιγκλού» της Φωκίωνος Νέγρη, με μια παρέα μουσικών.
Βέβαια τότε τα αγγλικά μας ήταν φτωχά. Οι περισσότεροι-για να θυμόμαστε- άρχισαν μαθήματα αγγλικών, για να μπορέσουν να καταλάβουν τί έλεγαν οι στίχοι των τραγουδιών τα οποία λάτρευαν!… Προσωπικά, είχα τα αγγλικά μέσα στο σπίτι! Ο μεγαλύτερος αδεφλός σπούδαζε ήδη στην Αγγλία, όπου βρισκόταν ήδη η αδελφή μου, ενώ ο εξάδελφός μας (Άγγλος, από μητέρα Ελληνίδα) ήταν κοντά μας τα καλοκαίρια. Έτσι και «ξεσκόνιζα» τα αγγλικά που διδασκόμουν στο «Ινστιτούτο» και μάθαινα καινούριες λέξεις αλλά και-κυρίως- τους πολλούς βρεταννικούς ιδιωματισμούς.

Μοιραία, λοιπόν, ζήτησα από τον εξάδελφο να μου ερμηνεύσει τον όρο «slowdown”. Ομολογώ ότι στην αρχή μπερδεύτηκα. «Είναι κάτι σαν το “coolit, man”, δηλαδή «κάνε το πιο δροσερό» μου λέει, χωρίς να με διαφωτίσει. Επέμεινα για μια καλύτερη απόδοση και κατέφυγα στην θεία, την μητέρα του. «Slowdown» Δημητράκη, σημαίνει «κατέβασε ταχύτητα», «κατέβασε τους ρυθμούς», «σταμάτα να τρέχεις» και, γενικώτερα, είναι μια έκφραση που συνιστά λιγώτερη κίνηση, λιγώτερο τρέξιμο… Φυσικά, τότε ο κόσμος μας ήταν διαφορετικός. Στην γειτονιά μας αυτοκίνητο είχε μόνο ο πατέρας μας και ένας κουμπάρος του φίλου μου του Γιώργου Μέγκουλα (διάσημος σήμερα παγκοσμίως γλύπτης) που έμενε απέναντί μας. Ο κόσμος δεν έτρεχε, οι ρυθμοί μας ήταν πολύ χαμηλοί, δεν είχαμε ακόμη τηλεόραση, υπολογιστή, internet, δεν είχαμε «κάρτα» και καταθέσεις, δεν είχαμε e.shops, δεν είχαμε «ντελιβεράδες». Κι όμως, από τότε, κάποιοι φώναζαν «Slowdown»! Αχ, πόσο μου λείπουν οι άλλοι τρεις του συγκρότήματός μας, του «Νόμος 4000»! Τους έστειλα ήδη μια λίστα με τραγούδια για μελέτη, ώστε με λίγες πρόβες να είμαστε έτοιμοι για την ώρα που θα μπορέσουμε και πάλι να παίξουμε σε κάποιο μικρό χώρο, για τους φίλους μας. Κι αυτή την φορά θα αλλάξουμε τραγούδι ενάρξεως. Θα πράσουμε και πάλι στο ρεπερτόριό μας το “Slowdown”! Γιατί πλέον κατεβάσαμε όλοι μας ταχύτητα. Καταλάβαμε ότι ο κόσμος που φτιάξαμε είναι υπερβολικά γρήγορος, υπερβολικά έντονος, υπερβολικά θορυβώδης…

Απόψεις

Ὁ κύριος Πρωθυπουργός ἐνοχλεῖται ἀπό τίς ὑποδείξεις τοῦ Προέδρου

Εφημερίς Εστία
Αἰχμές πρός τόν ὑπουργό Ἐθνικῆς Ἀμύνης: «Καλό εἶναι νά μένει ἔξω ἀπό τίς πολιτικές συζητήσεις τό ὄνομά του» – Παράπονα Μητσοτάκη γιά τίς δημοσκοπήσεις γιατί «μετροῦν κόμματα πού δέν ὑπάρχουν» – Στό στόχαστρό του καί ὁ Εὐ. Βενιζέλος γιά τήν «μή κυβερνήσιμη χώρα»

Ὁ πλησίον

Μανώλης Κοττάκης
Μέ Αφορμή τόν θάνατο τοῦ Διονύση Σαββόπουλου εἰσηγοῦμαι μιά ἄσκηση πρός ἐπίλυση μέ τήν βοήθεια μιᾶς ἐκπληκτικῆς ἀνθρώπινης αἴσθησης πού δέν ἔχει ἡ ΑΙ: τῆς φαντασίας! Ἄν θέλαμε νά περιγράψουμε τήν μουσική ὅλων τῶν μεγάλων συνθετῶν τῆς ἐποχῆς μας, ποιά ἀνθρώπινη χειρονομία θά ἐπιλέγαμε γιά νά τήν συμβολίσουμε; Ἐναλλακτικά, μέ ποιά εἰκόνα θά τήν ταυτίζαμε; Γιά ὅσο σκέπτεστε τίς ἀπαντήσεις σας, εἰσφέρω ὡς τροφή γιά σκέψη τίς δικές μου. Θά ταύτιζα τόν Μίκη μέ μιά ὑψωμένη γροθιά. Αὐτός ἦταν ὁ Θεοδωράκης, αὐτή καί ἡ Μεταπολίτευση. Ἀνεκπλήρωτοι πόθοι. Τόν Μάνο μέ μιά μεγάλη ἀγκαλιά. Τῆς συμφιλιώσεως, τῆς ἀνοχῆς καί τῆς πολιτικῆς συμπεριλήψεως. Τόν Μαρκόπουλο μέ τίς ρίζες. Ἦταν ὁ σκαπανεύς τους. Τόν Ξαρχάκο μέ τό σῆμα τῆς νίκης ἀπέναντι στό ἄδικο. Καί τόν Νιόνιο μέ ἕναν κύκλο. Τόν κύκλο τοῦ «ὅλοι μαζί». Πῶς ἀγκαλιάζονται καί χορεύουν οἱ παῖκτες τῆς Ἐθνικῆς μπάσκετ μετά ἀπό κάθε νίκη; Αὐτό. Αὐτός ἦταν ὁ Σαββόπουλος. Ἡ ἑλληνική χαρά κλεισμένη σέ κύκλο. Ὅλους ὅμως τούς μεγάλους μας τούς ἑνώνει μιά λεπτή νοητή γραμμή, ἡ ὁποία λείπει σήμερα κατά βάση ἀπό τόν δημόσιο βίο. Ἡ γραμμή τῆς Ἑλληνικότητας. Πολλούς ἐξ αὐτῶν τούς ἑνώνει καί τό πνεῦμα τῆς Ὀρθοδοξίας πού ἐπηρέασε τό ἔργο τους. Ὁ ἀριστερός Θεοδωράκης ἐκτόξευσε τό […]

Ἡ Ντόρα προτείνει τήν ἐπαναφορά τοῦ Συμβουλίου Δημοκρατίας!

Εφημερίς Εστία
Σέ μιάν ἀπροσδόκητη ἐξέλιξη, ἡ κ. Ντόρα Μπακογιάννη πρότεινε νά καθήσουν στό ἴδιο τραπέζι οἱ πρώην Πρωθυπουργοί, Κώστας Καραμανλῆς, Γιῶργος Παπανδρέου, Ἀλέξης Τσίπρας καί Ἀντώνης Σαμαρᾶς, καθώς καί ὁ Εὐάγγελος Βενιζέλος, προκειμένου νά ὑπάρξει ἐθνική συνεννόησις γιά τά ζητήματα πού ἀφοροῦν στήν ἐξωτερική πολιτικῆς τῆς χώρας σέ σχέση μέ τήν Τουρκία. Καί τοῦτο ἐνῶ κατ’ ἐπανάληψιν ὁ Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ἔχει δηλώσει ὅτι ὁ ἴδιος ἔχει τήν ἀποκλειστική εὐθύνη τῆς διακυβερνήσεως καί τῆς χαράξεως τῆς ἐξωτερικῆς πολιτικῆς. Ἡ πρότασις αὐτή τῆς κ. Μπακογιάννη συνιστᾶ ἐπαναφορά, ἔστω καί ἄτυπη, τοῦ Συμβουλίου τῆς Δημοκρατίας, τό ὁποῖο προεβλέπετο ἀπό τό Σύνταγμα τοῦ 1975 καί κατηργήθη μέ τήν συνταγματική ἀναθεώρηση τοῦ 1986, κατά τήν ὁποία ὁ Πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας κατέστη ἀποκλειστικῶς τελετουργικός, μέ τό σύνολον τῶν ἁρμοδιοτήτων νά περιέρχονται στόν Πρωθυπουργό. Στό Συμβούλιο τῆς Δημοκρατίας, τό ὁποῖο συγκαλοῦσε ὁ Πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας, μετεῖχαν, πέραν τοῦ ἐν ἐνεργείᾳ Πρωθυπουργοῦ, οἱ διατελέσαντες Πρωθυπουργοί, καθώς καί οἱ διατελέσαντες Πρόεδροι τῆς Δημοκρατίας. Τό Συμβούλιο αὐτό ἐλάχιστες φορές εἶχε συγκληθεῖ καί προεβλέπετο νά λειτουργεῖ συμβουλευτικῶς γιά πράξεις ρυθμίσεως τοῦ πολιτεύματος, μέ πρώτη προτεραιότητα τήν σύγκλιση τῶν ἀπόψεων ὅλων τῶν συμμετεχόντων. Τό πνεῦμα τῆς προτάσεως τώρα εἶναι πολύ διαφορετικό καί φαίνεται ὅτι στήν βάση της ὑπάρχει ὁ φόβος γιά τήν […]

Ἆσμα ἡρωικό καί πένθιμο γιά τόν Διονύσιο μελωδό

Δημήτρης Καπράνος
Ἦταν ἕνα «μουσικό πρωινό» τοῦ Νίκου Μαστοράκη, νομίζω τό ’65.

Σάββατον 23 Ὀκτωβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ H ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΕΟΤ