Δύο χρόνια χωρίς τόν ὁλόφωτο Vangelis

Πέρασαν δύο χρόνια χωρίς τόν Βαγγέλη Παπαθανασίου.

Τόν κορυφαῖο, διεθνῶς ἀνεγνωρισμένο καί καταξιωμένο Ἕλληνα μουσικό δημιουργό τοῦ εἰκοστοῦ πρώτου αἰῶνος.

Εἶναι βέβαιο ὅτι ἐμεῖς, οἱ Ἕλληνες, δέν ἔχουμε ἀκόμη ἀξιολογήσει τήν οἰκουμενική μουσική προσωπικότητα τοῦ «Vangelis». Δέν ἔχουμε συλλάβει τό πόσο ἀποφασιστική ἦταν ἡ συμβολή του στήν ἀνάδυση, μέσα ἀπό τήν ἠλεκτρονική μουσική, ἑνός νέου εἴδους, μιᾶς ἐντελῶς νέας τεχνοτροπίας, ἡ ὁποία, ὅμως, κατόρθωσε νά κρατήσει τούς κανόνες τῆς μελωδίας καί τῆς συνθέσεως, ὅπως αὐτοί ἔχουν διαμορφωθεῖ ἀνά τούς αἰῶνες.

Ἀρκεῖ νά σκεφθοῦμε ὅτι ὁ Βαγγέλης Παπαθανασίου ἐκτόξευσε τό συγκρότημα τῶν «Παιδιῶν τῆς Ἀφροδίτης» στά οὐράνια καί καθιερώθηκε ὡς διεθνοῦς ἐμβελείας μουσικός δημιουργός, ἀκολουθῶντας πιστά ἕναν κανόνα! Τόν «Κανόνα» τοῦ Πάχελμπελ.

Στήν μουσική ὁρολογία, ὁ κανών εἶναι σύνθεση, στήν ὁποία ἡ κυρία μελωδία ἀκολουθεῖται μέ χρονική διαφορά (διαφορά φάσεως ἑνός ὀγδόου, τετάρτου, ἑνός μέτρου κ.λπ.) ἀπό μίμηση αὐτῆς στίς ἄλλες φωνές. Ἡ ἀρχική φωνή πού ἔχει καί τήν κύρια μελωδία ὀνομάζεται ὁδηγός (dux ἤ proposta στά λατινικά), ἐνῷ οἱ φωνές πού ἀκολουθοῦν ὀνομάζονται comes ἤ riposta (ἀκόλουθοι).

Ἡ μίμηση αὐτή καθ’ ἑαυτή πρέπει νά εἶναι εἴτε πανομοιότυπη τῆς κυρίας μελωδίας εἴτε παραλλαγή της. Στό ρεπερτόριο τῆς κλασσικῆς μουσικῆς ξεχωρίζει ὁ «Κανών» τοῦ Γερμανοῦ συνθέτη Γιόχαν Πάχελμπελ.

Στόν «Κανόνα» αὐτόν, λοιπόν, ἔκτισε ὁ Βαγγέλης Παπαθανασίου τόν μῦθό του, διασκευάζοντάς τον σέ «πόπ» μελωδία, προσθέτοντας ἕνα μικρό ρεφραίν καί ἀποκαλῶντας τήν σύνθεση αὐτή (δηλαδή τήν ἐλαφρά διασκευή τῆς μελωδίας τοῦ Πάχεμπελ, διανθισμένη μέ ἕνα περαστικό ρεφραίν) «Rain and Tears» (βροχή καί δάκρυα), τήν ὁποία ἑρμήνευσε κατά τρόπο μοναδικό ὁ ἐπίσης μέγας ἑρμηνευτής Ντέμης (Ἀρτέμιος) Ροῦσσος.

Ἐκ Βόλου ὁρμώμενος ὁ Παπαθανασίου, υἱός μουσικοῦ, ἀπό τήν Ἀλεξάνδρεια, πολύγλωσσος καί μορφωμένος μουσικά, καί ὁ Ροῦσσος, μέσα σέ μία τριετία, ἔγιναν παγκοσμίως γνωστοί.

Ὁ Ντέμης γέμιζε στάδια σέ ὅλο τόν πλανήτη καί ὁ Παπαθανασίου βυθιζόταν ὅλο καί περισσότερο στόν ὠκεανό τῶν ἤχων, πού μποροῦσε νά τοῦ δώσει ἡ χρήση τῶν «synthesizers» καί τῶν ἄλλων ἠλεκτρονικῶν ὀργάνων, τά ὁποῖα λίγοι μπόρεσαν νά τά χειρισθοῦν ὅπως ἐκεῖνος!

Θυμᾶμαι ὅσα μοῦ ἔχει πεῖ ὁ ἀείμνηστος φίλος Ἀντώνης Τουρκογιώργης, ἱστορικό μέλος τῆς κορυφαίας ἑλληνικῆς ρόκ μπάντας «Socrates drank the conium», σχετικῶς μέ τήν συνεργασία πού εἶχε τό συγκρότημα μέ τόν Βαγγέλη Παπαθανασίου.

«Μᾶς ἄφησε νά φτιάξουμε τά κομμάτια καί νά τά παίξουμε ὅπως τά εἴχαμε σχεδιάσει καί φαντασθεῖ. Ὕστερα, στό στούντιο, ἄκουσε προσεκτικά τήν δουλειά μας καί πρόσθεσε κάποιες μικρές “πινελιές”. Ἦταν, ὅμως, τόσο ἔντονες, πού ἔδωσαν στά δικά μας κομμάτια τήν δική του λάμψη! Τόν θαύμαζα, ἦταν μοναδικός!»

Ὁ Βαγγέλης ἔφυγε πρίν ἀπό δύο χρόνια, μέσα στόν ἀπόηχο τῆς πανδημίας. Ἡ ἀπουσία του μεγάλη καί τό κενό δυσαναπλήρωτο. Ὡστόσο, ἔχει φροντίσει ἡ NASA, καί ἡ μουσική του θά ταξιδεύει γιά ἑκατονταετίες στό διάστημα, καί εἶναι πολύ πιθανόν νά τήν ἀποκρυπτογραφήσουν καί ἄλλοι πολιτισμοί.

Ἐμεῖς θά ἀπολαμβάνουμε τίς δημιουργίες του καί θά ἀκολουθοῦμε τούς «κανόνες» του, οἱ ὁποῖοι ἔχουν καί αὐτοί μέ τήν σειρά τους γίνει κλασσικοί…

Απόψεις

«Βόμβα» ἀπό τόν Πρόεδρο Βουλῆς Λιβύης: Δέν ἀναγνωρίζουμε ΑΟΖ στήν Κρήτη!

Εφημερίς Εστία
Δῶρον ἄδωρον ἡ διακήρυξις τοῦ Ἀκίλα Σάλεχ ὅτι εἶναι ἄκυρο τό τουρκολιβυκό μνημόνιο ἐπειδή ἡ κυβέρνηση δέν εἶχε λάβει ψῆφο ἐμπιστοσύνης – Υἱοθετεῖ πλήρως τήν τουρκική θέση ὅτι ἡ μέση γραμμή χαράσσεται ἀπό τήν ἠπειρωτική Ἑλλάδα καί ὄχι τά νησιά

Δέν εἶναι ταινία, εἶναι Ἱστορία γιά νά τήν κρατᾶς φυλακτό!

Μανώλης Κοττάκης
Παρακολούθησα τήν πρώτη προβολή τῆς ταινίας «Καποδίστριας» τοῦ Γιάννη Σμαραγδῆ μαζί μέ τόν διευθυντή φωτογραφίας τοῦ φίλμ Δημήτρη Σταύρου ἀπό τά ὀρεινά τοῦ «Ἑλληνικοῦ Κόσμου».

Μέτρα Μητσοτάκη γιά δανειολῆπτες σέ ἑλβετικό φράγκο, ἀγρότες καί στεγαστικό

Εφημερίς Εστία
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στήν ὁμιλία του στήν Βουλή, πρό τῆς ἐγκρίσεως τοῦ προϋπολογισμοῦ τοῦ 2026 μέ ὀνομαστική ψηφοφορία (ἐνεκρίθη μέ 159 ψήφους «ναί», ἔναντι 136 «ὄχι» σέ σύνολο 295 ψηφισάντων), ἀνεφέρθη σέ μιά σειρά μέτρων, μεταξύ τῶν ὁποίων μέτρα γιά τούς δανειολῆπτες σέ ἑλβετικό φράγκο, τόν ΟΠΕΚΕΠΕ, τούς ἀγρότες καί τό στεγαστικό τῶν δημοσίων ὑπαλλήλων.

Μνήμη Μπόστ, μνήμη ἑνός ἄλλου πολιτισμοῦ

Δημήτρης Καπράνος
Πέρασαν τριάντα χρόνια ἀπό τό 1995, ὁπότε μᾶς ἄφησε γιά πάντα ὁ Μέντης Μποσταντζόγλου (Μπόστ), ὁ ἄνθρωπος πού ἐπέβαλε τό δικό του, μοναδικό, ὕφος στόν χῶρο τοῦ Πολιτισμοῦ.

Παρασκευή 17 Δεκεμβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ Η ΚΙΝΕΖΙΚΗ ΑΠΕΙΛΗ