ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Παρασκευή 24 Οκτωβρίου 2025

«Ἀνατρέφουμε» τραυματισμένες ψυχές

TI ΕΙΝΑΙ οἰκογένεια σήμερα;

Ποιός ὁ ὁρισμός της; Τί σημαίνει στήν πράξη ἰσότητα μεταξύ ἀνδρῶν – γυναικῶν; Ποιά ἡ θέση τοῦ παιδιοῦ ἐντός τῆς οἰκογένειας στίς μέρες μας καί ποιά τά δικαιώματά του; Ποιό εἶναι τό ἰδανικό περιβάλλον γιά νά μεγαλώσει καί νά ἀνατραφεῖ, ὥστε νά ἔχει τίς λιγότερες δυνατές «ἀποκλίσεις»; Ποιά ἡ ποινική ἀξιολόγηση γιά τήν ἀποπλάνηση ἀνηλίκου; Σέ πόσο χρόνο παραγράφεται ὁ βιασμός γυναίκας ἀπό ἄνδρα ἤ καί ἄνδρα ἀπό ἄνδρα; Οἱ ἐρωτήσεις πού θέτω εἰσαγωγικῶς δέν προκύπτουν τυχαῖα. Ζοῦμε ἐδῶ καί καιρό σέ ἐντελῶς νέες συνθῆκες καί ἡ προσέγγιση πού κάνουν οἱ ἁρμόδιες ἀρχές εἶναι γιά τήν ὥρα ἐπιεικῶς ἀποσπασματική. Ἐνῶ θά ἔπρεπε νά εἶναι «ὁλιστική». Ἡ σαφής ὁριοθέτηση τῶν σχέσεων πού διέπουν τό οἰκογενειακό δίκαιο ὑπό τήν μορφή ἑνός κώδικος πού θά ἐφαρμόζουν ad hoc δικαστήρια καί θά διδάσκουν σχολές γονέων εἶναι παραπάνω ἀπό ἀπαραίτητη. Καμμιά φορά οἱ ἄνθρωποι τρέχουν πιό μπροστά ἀπό τήν ἐποχή τους καί ἐκείνη δέν μπορεῖ νά τούς παρακολουθήσει: ἡ Εὐτυχία Παπαγιαννοπούλου ἔγραψε τήν «Μαλάμω μέ τήν φούρια της καί μέ τά κουμπούρια της» τήν δεκαετία τοῦ 1960, ἀλλά ὁ Μανώλης Χιώτης τήν ἀπέρριψε γιατί δέν ταίριαζε μέ τά ἤθη τῆς ἐποχῆς. Τήν ἑρμήνευσε τελικῶς σέ μουσική Σταμάτη Κραουνάκη ἡ Ἄλκηστις Πρωτοψάλτη τό 1985, δύο ἀκριβῶς χρόνια μετά τήν ἀναμόρφωση τοῦ οἰκογενειακοῦ δικαίου. Πρῶτα ἄλλαξε ὁ νόμος καί μετά ἐνομιμοποιήθη ἡ Μαλάμω! Συμβαίνει ὅμως ὑπό συνθῆκες καί τό ἀντίθετο: Καμμιά φορά ἡ ἐποχή τρέχει πιό γρήγορα ἀπό τούς ἀνθρώπους καί ἀφήνει πίσω νόμους, ἀρχές καί ἡγεσίες. Ζοῦμε θεωρῶ σέ μία τέτοια ἀρρύθμιστη ἐποχή κατά τήν διάρκεια τῆς ὁποίας ἡ κοινωνία ὑπερβαίνει τόν νομοθέτη καί διαμορφώνει τετελεσμένα. Οἱ προκλήσεις, πλῆθος. Καθημερινῶς. Τά πιό πρόσφατα παραδείγματα: ἡ διαμάχη πού ἔχει ξεσπάσει γιά τήν συνεπιμέλεια τέκνων διαζευγμένων ζευγαριῶν. Ἡ ἐπωνυμία ἤ ἡ ἀνωνυμία τῆς παρένθετης μητέρας στήν ληξιαρχική πράξη γεννήσεως τέκνου. Τό δικαίωμα ἑνός ἄνδρα μέ γνωστό σεξουαλικό προσανατολισμό νά συνάπτει σύμφωνο συμβίωσης μέ μία γυναίκα μέ ἀντικειμενικό σκοπό νά υἱοθετήσει παιδί καί νά γίνει πατέρας. Οἱ δηλώσεις τοῦ Ὑπουργοῦ Δικαιοσύνης ὅτι δύο παιδιά πού μεγαλώνουν σέ μιά πυρηνική οἰκογένεια μέ πατέρα καί μητέρα ἐμφανίζουν «μικρότερες ἀποκλίσεις» στήν ζωή τους. Ἡ μονογονεϊκή οἰκογένεια ὡς ἐπιλογή. Ἀκόμη καί τό κίνημα #metoo μέ τό ὁποῖο καταγγέλλονται καθημερινῶς ἄνδρες straight καί ἄνδρες gay γιά ἀνάρμοστες πράξεις στό μέτρο πού διαμορφώνει γενικευμένα στερεότυπα γιά τήν προσωπικότητα τοῦ ἀνδρός, σέ αὐτήν τήν ἑνότητα θεμάτων συζήτησης ἀνήκει. Καί βεβαίως μήν λησμονεῖται ἡ ἔκθεση ἀνηλίκων γόνων σέ σχέσεις παρά τῷ νόμῳ, ὅπως ὁ νεαρός 13χρονος μαθητής πού ξελόγιασε ἡ 35χρονη καθηγήτρια ἤ ἡ ἄλλη ὑπόθεση φερόμενου βιασμοῦ μέ τόν καθηγητή καί τήν νεαρά ἱστιοπλόο. Ὅπως ἐπίσης καί ἡ ἐξαφάνιση τῆς 19χρονης ἀπό τό Λαύριο . Ὅλα συνδέονται μέ τήν ἀτμόσφαιρα πού ἐπικρατεῖ ἐντός τῆς οἰκογένειας. Ὅσο πιό καλά ἀνατραφεῖ καί μεγαλώσει ἕνα παιδί τόσο καλύτερες ἄμυνες διαθέτει.

Οἱ προκλήσεις εἶναι ἐδῶ λοιπόν. Μᾶς ἀρέσουν δέν μᾶς ἀρέσουν. Ἡ ἴδια ἡ ζωή τίς φέρνει μπροστά μας ἐρήμην τῶν ἐδαφίων τοῦ ἰσχύοντος ἀστικοῦ κώδικα. Οἰκογένεια δέν δημιουργεῖται πλέον μόνο μέ τόν κλασσικό τύπο πού προέβλεπε ὥς τώρα τό ἄρθρο 1367 ΑΚ. Οἰκογένεια μεταξύ τῶν δύο φύλων συνάπτεται καί μέ σύμφωνο συμβίωσης. 7.924 σύμφωνα συνήφθησαν τό 2019 (200 μεταξύ ὁμόφυλων ζευγαριῶν) ἔναντι 47.137 γάμων. Ἡ ἰδιότης τοῦ συζύγου ἀντικαθίσταται ἀπό τήν ἰδιότητα τοῦ «συντρόφου». Χαρακτηριστικά τά παραδείγματα τῆς Προέδρου τῆς Δημοκρατίας καί τοῦ ἀρχηγοῦ τῆς Ἀντιπολίτευσης. Οἰκογένεια συνάπτεται ἐπίσης ἀπό ἄνδρες πού ἔχουν ὑπογράψει σύμφωνο συμβίωσης ὁμόφυλου ζευγαριοῦ. Οἰκογένεια συνάπτεται καί ἀπό γυναῖκες πού ἔχουν ὑπογράψει σύμφωνο συμβίωσης ὁμόφυλου ζευγαριοῦ. Σέ πλεῖστες ὅσες περιπτώσεις μάλιστα Ἑλληνίδες ἔχουν τελέσει μεταξύ τους γάμο στό Ἄμστερνταμ καί ἔχουν υἱοθετήσει καί παιδί. Οἰκογένεια συνάπτεται καί μέ ὅρους μονογονεϊκότητας. Ὑπάρχουν νέες γυναῖκες πού δέν ἐπιθυμοῦν νά μεγαλώσουν παιδί μέ σύζυγο. Τεκνοποιοῦν μέ ὠάρια ἀπό τράπεζα σπέρματος, γίνονται μητέρες, ἀλλά δέν ἐπιθυμοῦν πατέρα στήν σχέση. Οἰκογένεια θεωρεῖται ἐπίσης ἡ ἀπόκτηση παιδιοῦ μέσω παρένθετης μητέρας. Ἐσχάτως ἐγείρονται ζητήματα γιά τήν διαγραφή τοῦ ὀνόματος τῆς παρένθετης μητέρας ἀπό τίς ληξιαρχικές πράξεις γεννήσεως σύμφωνα μέ νομοθετική ρύθμιση τοῦ Ὑπουργείου Δικαιοσύνης. Γιά κάθε παράδειγμα ἀπό τά ἀνωτέρω πού σᾶς παραθέτω γνωρίζω προσωπικῶς καί μία περίπτωση. Εἶμαι βέβαιος ὅτι στούς περισσοτέρους ἀπό ἐσᾶς ἠχεῖ περίεργα ἡ ἀπόδοση τοῦ ὅρου «οἰκογένεια» στίς ὡς ἄνω μορφές σχέσεων, πέραν τῆς παραδοσιακῆς. Καί σέ μένα ἠχεῖ. Εἶμαι βέβαιος ὅτι πολλοί ἀπό ἐσᾶς συμφωνεῖτε μέ τίς ἀπόψεις πού μοῦ ἐξέφρασε γιά τό θέμα τῆς υἱοθεσίας ἀπό ὁμόφυλα ζευγάρια τό 2012 ὁ μακαριστός Μητροπολίτης Σισανίου Παῦλος σύμφωνα μέ τήν ὁποία «τί εἶναι ἕνα παιδί, κομφόρ; Στολίδι νά τό βάλουμε στό σπίτι μας; Γιά νά δικαιωθοῦμε ἀπέναντι σέ ποιούς; Τόν ψυχικό του κόσμο δέν τόν ὑπολογίζουμε;».

Ὡστόσο γιά ὅλα αὐτά τά ζητήματα ταμπού ὑπάρχει μία ἐξέλιξη πού διαφεύγει ἀπό ἐμᾶς τούς συντηρητικούς. Ἡ ἐποχή ἔχει ἤδη γυρίσει σελίδα ἐναντίον τῶν ἀντιλήψεών μας. Εἴμαστε μπροστά σέ νέες πραγματικότητες πού ἀκόμη καί ἄν θέλαμε νά ἀποτρέψουμε δέν μποροῦμε. Ὑπάρχουν. Μᾶς ἔχουν προσπεράσει. Καί μιά πικρή ἀλήθεια πού ὀφείλουμε νά ὁμολογήσουμε, εἶναι ὅτι ὁ νέος τύπος οἰκογενειῶν καί ἡ μόδα τῶν ἀπελευθερωμένων σεξουαλικῶν σχέσεων δέν προέκυψε ἀπό κάποια φιλελεύθερη ἐπανάσταση. «Ξεπήδησε» μέσα ἀπό τήν κρίση τῆς πυρηνικῆς παραδοσιακῆς οἰκογένειας. Ὅλοι ἀναρωτηθήκαμε «τί κάνουμε λάθος» ὅταν παρακολουθήσαμε σέ βίντεο τόν ἀνηλεῆ ξυλοδαρμό τοῦ σταθμάρχη ἀπό ἀνηλίκους, μέλη πυρηνικῆς οἰκογένειας, πού κλωτσοῦσαν τόν ἄτυχο μέ τόν ἀέρα τοῦ… Proficiency. Ἀρκετοί ὑποψιαζόμαστε ὅτι οἱ νέες σεξουαλικές ταυτότητες ἴσως προέκυψαν μέσα ἀπό τήν κακοποίηση μιᾶς κόρης ἀπό τόν ἀλκοολικό πατέρα, ἀπό τήν καταπίεση ἑνός γυιοῦ ἀπό μία ἀδιάφορη μάνα, ἀπό τήν ἄρνηση ἑνός πατέρα νά ἀναγνωρίσει τό ἐκτός γάμου τέκνο του. Δεκάδες τραυματισμένες προσωπικότητες προέκυψαν δυστυχῶς ἀπό πυρηνικές παραδοσιακές οἰκογένειες. Ἕνα μέγα θέμα λοιπόν σήμερα εἶναι τί ὁρίζουμε ὡς οἰκογένεια στόν 21ο αἰῶνα. Τίς διαφορετικές μορφές της. Καί ἀφοῦ τό λύσουμε αὐτό, τότε ὅσοι πιστεύουμε ἀκράδαντα αὐτά πού λέει ἡ Ἐκκλησία μας, ἡ Ἱστορία τοῦ Ἔθνους μσς καί ἡ παράδοσή μας γιά τήν καθοριστική σημασία τῆς πυρηνικῆς οἰκογένειας ὡς παράγοντος κοινωνικῆς συνοχῆς, ἐθνικῆς συνέχειας καί οἰκονομικῆς ἀνάπτυξης, μποροῦμε τότε νά δώσουμε τίς μάχες μας γιά νά ἀποκτήσει ἡ παραδοσιακή οἰκογένεια τήν παλαιά αἴγλη της. Ὡς ἡ προτιμητέα ἐπιλογή ἀπό ἄλλες ὑπαρκτές. Ἐξ ἴσου μεγάλο θέμα ὅμως εἶναι «πῶς» δημιουργεῖται στίς μέρες μας ἡ οἰκογένεια. Ποιός εἶναι ἄξιος νά ἀναλάβει τό βάρος τῆς εὐθύνης νά ἑνώσει τήν ζωή του μέ κάποιον ἄλλο καί νά ἀναθρέψει παιδιά. Ἡ ἀνατροφή, σήμερα πού τά παιδιά ἔχουν καί ἄλλες πηγές πληροφόρησης, εἶναι ὁλόκληρη ἐπιστήμη. Ἡ γενική παιδεία πρός ὑποψηφίους γονεῖς ἀλλά καί οἱ εἰδικότερες θεματικές στό Γυμνάσιο – Λύκειο (πολύ πρίν ἀπό τόν γάμο) πρός ἀπάντηση τοῦ ἐρωτήματος «Πότε εἶμαι ἕτοιμος νά κάνω οἰκογένεια» εἶναι ἐκ τῶν ὧν οὐκ ἄνευ. Ὅπως κατά τήν γνώμη μου καί ὁ συμβουλευτικός ρόλος τῆς Ἐκκλησίας ὅταν εἶναι ἐπιθυμητός ἀπό τήν οἰκογένεια.

Συμπερασματικῶς: Πρέπει νά τό καταλάβουμε: ἔχουμε τραυματισμένη κοινωνία γιατί ἔχουμε τραυματισμένους ἀνθρώπους. Γιά τά 140.000 διαζύγια μεταξύ 2008-2019 ἡ συντριπτική πλειονότης τῶν ὁποίων μέ παιδιά, δέν φταίει ἡ σεξουαλική συμπεριφορά τῶν τρίτων. Φταίει ὅτι δημιουργήθηκαν οἰκογένειες χωρίς ἰσχυρές βάσεις. Καί ἀπό αὐτές τίς οἰκογένειες –ἕνα ποσοστό τους, ὄχι ὅλες– γεννιοῦνται ἄνθρωποι μέ παραβατικές ροπές, ἄνθρωποι θυμωμένοι πού σέ κάποιες περιπτώσεις καταλήγουν σέ ἄλλο σεξουαλικό πρότυπο γιά νά ἀποκηρύξουν ἐκεῖνο πού μίσησαν μέσα στήν οἰκογένεια. Γι’ αὐτό εἶναι καθοριστική ἡ ἰσορροπία πού πρέπει νά ὑπάρχει μεταξύ τοῦ (μαχητοῦ) προβαδίσματος τῆς μητέρας στήν ἀνατροφή κατά τήν συνεπιμέλεια τῶν τέκνων καί τῆς θεσμοθετημένης ἐπικοινωνίας τοῦ πατέρα μακριά ἀπό ποσοστώσεις. Ἡ ἰσορροπία ἀφορᾶ τήν ψυχική ὑγεία τῶν νέων παιδιῶν μέ στόχο μήν ἐνταχθοῦν στήν κοινωνία καί ἄλλες τραυματισμένες ψυχές. Στόν νέο κόσμο πού ζοῦμε ἡ Πολιτεία πρέπει νά ἀπομυθοποιήσει τίς «ἀπαγορευμένες» ἐπιλογές οἰκογένειας (χωρίς νά τούς δίδει ὑπεροχή) καί στό μέτρο πού τό ἐπιθυμεῖ νά ἐπανιδρύσει τήν παραδοσιακή οἰκογένεια. Σέ αὐτό τό πλαίσιο πρέπει νά κινηθοῦμε.

Απόψεις

Ὁ κύριος Πρωθυπουργός ἐνοχλεῖται ἀπό τίς ὑποδείξεις τοῦ Προέδρου

Εφημερίς Εστία
Αἰχμές πρός τόν ὑπουργό Ἐθνικῆς Ἀμύνης: «Καλό εἶναι νά μένει ἔξω ἀπό τίς πολιτικές συζητήσεις τό ὄνομά του» – Παράπονα Μητσοτάκη γιά τίς δημοσκοπήσεις γιατί «μετροῦν κόμματα πού δέν ὑπάρχουν» – Στό στόχαστρό του καί ὁ Εὐ. Βενιζέλος γιά τήν «μή κυβερνήσιμη χώρα»

Ὁ πλησίον

Μανώλης Κοττάκης
Μέ Αφορμή τόν θάνατο τοῦ Διονύση Σαββόπουλου εἰσηγοῦμαι μιά ἄσκηση πρός ἐπίλυση μέ τήν βοήθεια μιᾶς ἐκπληκτικῆς ἀνθρώπινης αἴσθησης πού δέν ἔχει ἡ ΑΙ: τῆς φαντασίας! Ἄν θέλαμε νά περιγράψουμε τήν μουσική ὅλων τῶν μεγάλων συνθετῶν τῆς ἐποχῆς μας, ποιά ἀνθρώπινη χειρονομία θά ἐπιλέγαμε γιά νά τήν συμβολίσουμε; Ἐναλλακτικά, μέ ποιά εἰκόνα θά τήν ταυτίζαμε; Γιά ὅσο σκέπτεστε τίς ἀπαντήσεις σας, εἰσφέρω ὡς τροφή γιά σκέψη τίς δικές μου. Θά ταύτιζα τόν Μίκη μέ μιά ὑψωμένη γροθιά. Αὐτός ἦταν ὁ Θεοδωράκης, αὐτή καί ἡ Μεταπολίτευση. Ἀνεκπλήρωτοι πόθοι. Τόν Μάνο μέ μιά μεγάλη ἀγκαλιά. Τῆς συμφιλιώσεως, τῆς ἀνοχῆς καί τῆς πολιτικῆς συμπεριλήψεως. Τόν Μαρκόπουλο μέ τίς ρίζες. Ἦταν ὁ σκαπανεύς τους. Τόν Ξαρχάκο μέ τό σῆμα τῆς νίκης ἀπέναντι στό ἄδικο. Καί τόν Νιόνιο μέ ἕναν κύκλο. Τόν κύκλο τοῦ «ὅλοι μαζί». Πῶς ἀγκαλιάζονται καί χορεύουν οἱ παῖκτες τῆς Ἐθνικῆς μπάσκετ μετά ἀπό κάθε νίκη; Αὐτό. Αὐτός ἦταν ὁ Σαββόπουλος. Ἡ ἑλληνική χαρά κλεισμένη σέ κύκλο. Ὅλους ὅμως τούς μεγάλους μας τούς ἑνώνει μιά λεπτή νοητή γραμμή, ἡ ὁποία λείπει σήμερα κατά βάση ἀπό τόν δημόσιο βίο. Ἡ γραμμή τῆς Ἑλληνικότητας. Πολλούς ἐξ αὐτῶν τούς ἑνώνει καί τό πνεῦμα τῆς Ὀρθοδοξίας πού ἐπηρέασε τό ἔργο τους. Ὁ ἀριστερός Θεοδωράκης ἐκτόξευσε τό […]

Ἡ Ντόρα προτείνει τήν ἐπαναφορά τοῦ Συμβουλίου Δημοκρατίας!

Εφημερίς Εστία
Σέ μιάν ἀπροσδόκητη ἐξέλιξη, ἡ κ. Ντόρα Μπακογιάννη πρότεινε νά καθήσουν στό ἴδιο τραπέζι οἱ πρώην Πρωθυπουργοί, Κώστας Καραμανλῆς, Γιῶργος Παπανδρέου, Ἀλέξης Τσίπρας καί Ἀντώνης Σαμαρᾶς, καθώς καί ὁ Εὐάγγελος Βενιζέλος, προκειμένου νά ὑπάρξει ἐθνική συνεννόησις γιά τά ζητήματα πού ἀφοροῦν στήν ἐξωτερική πολιτικῆς τῆς χώρας σέ σχέση μέ τήν Τουρκία. Καί τοῦτο ἐνῶ κατ’ ἐπανάληψιν ὁ Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ἔχει δηλώσει ὅτι ὁ ἴδιος ἔχει τήν ἀποκλειστική εὐθύνη τῆς διακυβερνήσεως καί τῆς χαράξεως τῆς ἐξωτερικῆς πολιτικῆς. Ἡ πρότασις αὐτή τῆς κ. Μπακογιάννη συνιστᾶ ἐπαναφορά, ἔστω καί ἄτυπη, τοῦ Συμβουλίου τῆς Δημοκρατίας, τό ὁποῖο προεβλέπετο ἀπό τό Σύνταγμα τοῦ 1975 καί κατηργήθη μέ τήν συνταγματική ἀναθεώρηση τοῦ 1986, κατά τήν ὁποία ὁ Πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας κατέστη ἀποκλειστικῶς τελετουργικός, μέ τό σύνολον τῶν ἁρμοδιοτήτων νά περιέρχονται στόν Πρωθυπουργό. Στό Συμβούλιο τῆς Δημοκρατίας, τό ὁποῖο συγκαλοῦσε ὁ Πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας, μετεῖχαν, πέραν τοῦ ἐν ἐνεργείᾳ Πρωθυπουργοῦ, οἱ διατελέσαντες Πρωθυπουργοί, καθώς καί οἱ διατελέσαντες Πρόεδροι τῆς Δημοκρατίας. Τό Συμβούλιο αὐτό ἐλάχιστες φορές εἶχε συγκληθεῖ καί προεβλέπετο νά λειτουργεῖ συμβουλευτικῶς γιά πράξεις ρυθμίσεως τοῦ πολιτεύματος, μέ πρώτη προτεραιότητα τήν σύγκλιση τῶν ἀπόψεων ὅλων τῶν συμμετεχόντων. Τό πνεῦμα τῆς προτάσεως τώρα εἶναι πολύ διαφορετικό καί φαίνεται ὅτι στήν βάση της ὑπάρχει ὁ φόβος γιά τήν […]

Ἆσμα ἡρωικό καί πένθιμο γιά τόν Διονύσιο μελωδό

Δημήτρης Καπράνος
Ἦταν ἕνα «μουσικό πρωινό» τοῦ Νίκου Μαστοράκη, νομίζω τό ’65.

Σάββατον 23 Ὀκτωβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ H ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΕΟΤ