Ὅταν ἡ τηλεόραση προσφέρει πολιτισμό…

Γενικῶς εἶμαι πρωινός τύπος

Τό πολύ στίς ἕξι, ἔχω ξυπνήσει. Καμμιά φορά, πού τό πάπλωμα εἶναι κάπως βαρύ, βαριέμαι νά σηκωθῶ καί πατάω τό κουμπί τοῦ τηλεκοντρόλ. Στό ἕνα κανάλι εἶναι δύο καλά παιδιά, ἀλλά ὁ ἕνας εἶναι μονίμως ἀγουροξυπνημένος. Μία συμβουλή: Τό κοινό δέν ἐνδιαφέρεται τί ὥρα κοιμᾶσαι ἤ ξυπνᾶς. Σέ θέλει ἕτοιμο ἀνά πᾶσα στιγμή… Στό ἄλλο μοιράζουν δεκαχίλιαρα. Καί μόνο γι’ αὐτό, ἀποφεύγω τήν ἐπαφή. Στό τρίτο, δέν μπορῶ νά ταιριάξω. Στόν ἑπόμενο, πού μέχρι πρό τινος δέν μέ ἐνοχλοῦσε, ἔχει ἀρχίζει νά μέ ἐνοχλεῖ ἡ ξερολίτιδα. ΄Ένα ἄλλο δείχνει κάθε μέρα ἕναν παπποῦ μέ τό κορακίσιο μαλλί, τίς ἐγγονές του κι ἕνα φίλτρο γιά νερό, στό ἄλλο, δείχνουν μηνύματα τηλεθεατῶν.

Κι ἔτσι, καταλήγω στήν ΕΡΤ3. Ἕνα κανάλι πού νωρίς τό πρωί προβάλλει θησαυρούς! Κάτι ἀπίθανα ντοκυμανταίρ γιά τήν Ἀφρική καί τήν Ἀσία, ἀλλά καί ἐκπομπές πού σέ ἀφήνουν μέ ἀνοιχτό τό στόμα. Χθές, λοιπόν, στίς ἕξι πέφτω ἐπάνω στήν ἐκπομπή «Ἑλλήνων δρώμενα», μέ ἀφιέρωμα στό μπουζοῦκι! Πανδαισία!

Ἠχητικά, ἐγκυκλοπαιδικά, ὀπτικά, ἀκουστικά. Καί, χαράματα, ξετυλίγεται μπροστά σου ἡ τέχνη τοῦ ὀργανοποιοῦ, ἀκοῦς ὀνόματα μέ τά ὁποῖα μεγάλωσες, ὀνόματα πού ἄκουγες στά στέκια τῶν μουσικῶν, στά κέντρα πού ἐργάσθηκες, ὡς μουσικός-φοιτητής, στίς καφετέριες μέ τούς φίλους σου, μουσικούς, ὅταν κουβεντιάζετε γιά τά ὄργανα, γιά τήν προέκταση, δηλαδή τῆς ψυχῆς τοῦ κάθε μουσικοῦ. «Παναγῆς», «Τσακιριάν», «Ζοζέφ» (Τερζιβασιάν), «Σκεντερίδης». Ὀνόματα θρυλικά, Χιώτης, ὁ δημιουργός τοῦ «ὀκτάχορδου», Ζαμπέτας, ὁ μάγος τῆς ταστιέρας, Τσιτσάνης, Παπαϊωάννου, «Σπόρος», Μωραΐτης, Στουραΐτης, Νικολόπουλος, καί βλέπεις τόν Μανώλη Καραντίνη, αὐτόν τόν ἀκάματο ἐργάτη τοῦ μπουζουκιοῦ, νά χαϊδεύει ἕνα ὄργανο καί νά λέει τήν μεγάλη ἀλήθεια: «Τό ὄργανο εἶναι ἐκεῖνο πού σέ “πάει” κι ὄχι ἐσύ τό ὄργανο!»… Καί οἱ ὀργανοποιοί, πού ὅλοι τους γνωρίζουν τά μυστικά καί τά κουμπιά τοῦ κάθε ὀργάνου, σοῦ μιλοῦν γιά τά ξύλα, γιά τίς ζωγραφιές, γιά τά ὄστρακα, γιά τόν ἦχο. Καί σκέπτεσαι τόν Μάρκο, τόν Χατζηχρῆστο, τόν Κηρομύτη, τόν Γενίτσαρη, τόν Νταλγκᾶ, τούς πρωτεργάτες τοῦ ρεμπέτικου, πού τούς ἔκανε ὁ Χιώτης μάγκες, ὅταν τούς ἔβαλε ἀνάμεσα σέ ὀκτώ καί ὄχι σέ ἕξι χορδές. Πραγματικά, κάποια στιγμή θά πρέπει νά γίνει μία ἀποτίμηση τοῦ σπουδαίου ἔργου τοῦ Μανώλη Χιώτη, τοῦ ἀνθρώπου ὁ ὁποῖος ἄλλαξε τήν ἱστορία τοῦ μπουζουκιοῦ καί τό καθιέρωσε ὡς ἰσάξιο μέ τά ἄλλα ἔγχορδα. Τοῦ Χιώτη, ὁ ὁποῖος μέ τήν προσθήκη δύο ἀκόμη χορδῶν, ἄλλαξε τόν ἦχο, τήν κατεύθυνση, τήν κουλτούρα, τόν προορισμό τοῦ μπουζουκιοῦ. «Μαθητής τοῦ Χιώτη στά 9/8» δήλωσε ὁ Μίκης, «θαυμαστής» ὁ Μάνος Χατζιδάκις…

Καί σηκώνεσαι ἀπό τό κρεβάτι γεμᾶτος εἰκόνες, γεμᾶτος νότες, χορτᾶτος ἀπό τόν ἠλεκτρικό πλήν ὑπέροχο ἦχο τοῦ Μανώλη Χιώτη, τοῦ ἀνθρώπου πού ἔδωσε στό μπουζοῦκι τήν εὐκαιρία νά ἐπιτρέπει κατέντζες δίχως νά ἀνεβοκατεβαίνει τό χέρι στόν βραχίονα τοῦ ὀργάνου. Καί φτιάχνεις καφέ καί παίρνεις τό δικό σου ὀργανάκι καί, πρωί-πρωί, παίζεις σιγά κάτι ταξιμάκια. «Τί ἔγινε παπποῦ; Γράφεις τραγούδια;» ρωτάει ἡ ἐγγονή, πού κατεβαίνει γιά τηλεκπαίδευση. «Ὄχι, μωρό μου, χιλιόμετρα γράφω» λέω καί τῆς δίνω τό καθημερινό μας φιλάκι (στό κεφάλι)…

Απόψεις

Ἡ Μητρόπολις Νέας Ἰωνίας δημιουργεῖ τό πρῶτο ἐργαλεῖο AI

Εφημερίς Εστία
Η ΙΕΡΑ Μητρόπολις Νέας Ἰωνίας, Φιλαδελφείας, Ἡρακλείου καί Χαλκηδόνος εἶναι ἡ πρώτη στήν χώρα πού εἰσέρχεται δυναμικά στόν κόσμο τῆς Τεχνητῆς Νοημοσύνης.

Τά ἀπόρρητα πρακτικά τῶν διερευνητικῶν ὅπλο στά χέρια τῶν Τούρκων

Εφημερίς Εστία
Τά ἐπεκαλέσθη ὁ Χακάν Φιντάν, ἐπειδή ἡ Ἑλλάς εἶχε καταθέσει ἐπί Γιώργου Παπανδρέου χάρτες (!) μέ χωρικά ὕδατα 6 μιλίων γιά τά νησιά, καί ἐπί Κώστα Σημίτη εἴχαμε δεχθεῖ 12 μίλια μόνο γιά τήν δυτική πλευρά τῶν νησιῶν καί μειωμένη αἰγιαλίτιδα ζώνη γιά Θράκη, Θάσο, Σαμοθράκη

Ἡ δασκάλα μέ τά χρυσᾶ μάτια

Μανώλης Κοττάκης
ΤΗΝ ΓΝΩΡΙΣΑ τό 1986, πρωτοετής φοιτητής στήν Νομική Σχολή Θράκης.

«Ψαλίδισε» τήν τροπολογία γιά τόν Ἄγνωστο ὁ κ. Δένδιας

Εφημερίς Εστία
Η ΧΘΕΣΙΝΗ κατάθεσις τῆς τροπολογίας πού περιγράφει τό καθεστώς πού θά ἰσχύει ἀπό ἐδῶ καί εἰς τό ἑξῆς στό Μνημεῖο τοῦ Ἀγνώστου Στρατιώτου καί τίς ἁρμοδιότητες στό Ὑπουργεῖο Ἐθνικῆς Ἀμύνης καί τήν Ἑλληνική Ἀστυνομία, ἐπιβεβαιώνει τό «παζάρι» πού ἔκανε ὁ ὑπουργός κ. Νῖκος Δένδιας, προκειμένου νά μήν δοῦμε στρατιῶτες μέ σκοῦπες καί σφουγγαρίστρες, οὔτε στρατιωτικά ὀχήματα σταθμευμένα πλησίον τοῦ χώρου. Καί αὐτό γιατί οἱ διαμαρτυρίες τοῦ ὑπουργοῦ ἔπιασαν τόπο καί ἀφῃρέθησαν ἀπό τήν τροπολογία οἱ ἁρμοδιότητες τῆς ἀσφάλειας καί τῆς καθαριότητος ἀπό τίς Ἔνοπλες Δυνάμεις. Οἱ ἁρμοδιότητες πού θά ἔχει τό ΥΠΕΘΑ εἶναι ἡ λῆψις μέτρων γιά τήν συντήρηση, φροντίδα καί ἀνάδειξη τοῦ Μνημείου, καί ἡ ΕΛΑΣ, ἡ τήρησις τῆς δημοσίας τάξεως. Ἐπιβεβαιώνονται δέ οἱ πληροφορίες, ὅτι ἡ ἀνάθεσις τῆς καθαριότητος τοῦ χώρου, καί εἰδικώτερα τοῦ δύσκολου ἔργου μέ τό σβήσιμο τῶν ὀνομάτων τῶν θυμάτων τῶν Τεμπῶν ἀπό τό πεζοδρόμιο μπροστά στό Μνημεῖο, τό ΥΠΕΘΑ θά τό ἀναθέσει «μέσῳ ἀνάθεσης σχετικῶν συμβάσεων» σέ ἰδιωτική ἑταιρεία. Ἀπό αὔριο, καθώς σήμερα θά ψηφισθεῖ ἡ τροπολογία, ἀπαγορεύεται ἡ χρῆσις ἤ κατάληψις τῆς ἐπιφάνειας τοῦ χώρου γιά ὁποιονδήποτε σκοπό πέραν τῆς ἐπισκέψεως τοῦ Μνημείου καί τῆς ἀναδείξεως τῆς σημασίας του. Ἐπίσης, δέν θά ἐπιτρέπεται ἡ ὁποιαδήποτε ἀλλοίωσις τοῦ χώρου, ἡ πραγματοποίησις τῆς ὁποιασδήποτε δημόσιας […]

Περιμένοντας ποῦ θά καταλήξει ἡ μεγάλη κινητικότης

Δημήτρης Καπράνος
«Τί εἶναι πάλι ἐτοῦτο;» μοῦ εἶπε καλός συνάδελφος, ὅταν μάθαμε τό ἀποτέλεσμα τῆς ἐκλογικῆς ἀναμετρήσεως στήν κατεχόμενη Κύπρο.