ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2025

Ἡ Στοκχόλμη, ἡ πλατεῖα καί ἡ κατάσταση

Γιά νά ἐξηγούμεθα, τό «σαράντα καί κάτι» τοῖς ἑκατό τῶν ψήφων γιά ἕνα κόμμα ἐξουσίας, εἶναι κάτι πού θεωρεῖται –παγκοσμίως– φυσιολογικό.

Ἄλλο τό ἄν δέν μᾶς ἀρέσει. Δικαίωμα τοῦ καθενός εἶναι νά τοῦ ἀρέσει ἤ νά μήν τοῦ ἀρέσει ὁτιδήποτε. Ἀλλά, γιά νά εἴμαστε σοβαροί, τά «σαραντάρια» γιά τά κόμματα ἐξουσίας στήν Ἑλλάδα (ἐκτός ἀπό τίς περιόδους τοῦ μνημονίου, τῆς πλατείας καί τῶν προπηλακισμῶν μέχρις αἵματος εἰς βάρος τῶν πολιτικῶν ἀντιπάλων, Κ. Χαζηδάκης, Γ. Κουμουτσάκος, Ἀπ. Κακλαμάνης), ἦταν «πίνατς», πού λένε καί οἱ φιλόζωοι… Τώρα τό πῶς ἕνα ἁπλό, σύνηθες, «σαράντα τοῖς ἑκατό» γίνεται, αἴφνης, φόβητρο καί ἐμφανίζεται ὡς πρόξενος «συνδρόμου τῆς Στοκχόλμης» ἀπό τόν ὀδοντίατρο, φιλότεχνο καί παλαιό μας συνάδελφο, εἶναι «ἄλλου παπᾶ Εὐαγγέλιο».

Ὁ λαός λέει τό γνωστό «τό γάρ πολύ τῆς θλίψεως» (ἤ «τοῦ ἔρωτος», ἀναλόγως), ἀλλά ἐδῶ δέν πρόκειται γιά θλίψη ἀλλά γιά σύνθλιψη! Δηλαδή τί θέλει νά πεῖ ὁ (κάθε) ποιητής; Ὅτι ἐπειδή ἡ ἀριστερά (φαίνεται ὅτι) ἔπαψε νά ἀποτελεῖ τήν κυρίαρχη ἰδεολογία στήν χώρα, πρέπει νά καθυβρίζονται ὅσοι τήν ἀπέρριψαν καί νά βάλουμε ὁμαδικῶς τά κλάματα; Καί στό κάτω-κάτω, τί κακό ἔχει ἡ Στοκχόλμη, βρέ παιδιά; Μιά χαρά πόλη εἶναι, καθαρή, ὄμορφη, καλοδιατηρημένη! Τί τό ἤθελε καί ἀνέτρεξε στό γνωστό σύνδρομο ὁ ἔρμος ἀποτυχών τέως ὑπουργός; Εἶπα «Στοκχόλμη» καί θυμήθηκα ὅσα μοῦ ἔλεγε προχθές φίλος, πού ἦλθε ἀπό τήν Σκωτία, καί συναντηθήκαμε στό ὑπερῶον τοῦ «Πάμπλικ», στό Σύνταγμα. «Πιάτο» ἀπό κάτω μας ἡ Βουλή καί ἡ πλατεῖα.

«Τί ὄμορφη πόλη!» μοῦ λέει ὁ Σκωτσέζος. «Ποῦ τήν βλέπεις τήν ὀμορφιά;» τοῦ λέω, πιστός στήν «μίρλα» πού μᾶς ἔχει καταλάβει ὅλους τά τελευταῖα χρόνια.

«Μά, τώρα πού ἐρχόμουν νά σέ συναντήσω, εἶδα πόσο ὄμορφη ἔγινε ἡ πλατεῖα. Εἶδα ὁμοιόμορφες ὅλες τίς καρέκλες τῶν καφέ, εἶδα ἐκείνους τούς ὄμορφους μαρμάρινους πάγκους μέ τά συντριβάνια» μοῦ λέει…

«Ἔχω ἐπίσης νά συναντήσω πολλούς φίλους ἀπό τή Γλασκώβη, πού ἔχουν ἔλθει κι αὐτοί γιά λίγες μέρες στήν Ἀθήνα. Ἔχει ἀλλάξει πολύ ἡ πόλη, τήν χαίρομαι» μοῦ λέει…

Ὅταν χωρίσαμε, κατέβηκα στήν πλατεῖα καί παρατήρησα ὅτι τά «καφέ» ἔχουν στεγάσει πλέον τίς (ὁμοιόμορφες) καρέκλες καί τά (ὁμοιόμορφα) τραπεζάκια τους σέ ἕνα ὄμορφο, στεγασμένο κομμάτι, πού δέν προσβάλλει τόν περιβάλλοντα χῶρο. Καί στούς μαρμάρινους πάγκους, γιά τούς ὁποίους, πρίν ὁλοκληρωθεῖ ἡ ὅλη κατασκευή, ἐμεῖς γράφαμε ὅτι πρόκειται γιά «ταφόπλακες», κάθονται νέα παιδιά καί συζητοῦν δυνατά.

Μιά εἰκόνα πολύ διαφορετική ἀπό ἐκείνη πού παρουσίαζε ὁ χῶρος ὅταν ἦταν «γιαπί», κι ἐμεῖς σχολιάζαμε εἰρωνικά, χωρίς νά περιμένουμε νά δοῦμε τό τελικό ἀποτέλεσμα.

Ἀπό τό μπαλκόνι τοῦ πέμπτου ὀρόφου τοῦ «Πάμπλικ», ἡ πλατεῖα εἶναι ἀλλοιώτικη. Καί στό βάθος, ἡ Ἀθήνα φαίνεται ὄμορφη. Ναί, ἀπό τήν Ὁμόνοια καί κάτω, κυρίως στόν χῶρο πέριξ τῆς Ἁγίου Κωνσταντίνου, τά πράγματα εἶναι πολύ-πολύ ἄσχημα. Ἀλλά οἱ ξένοι ἐπισκέπτες ἔχουν «μάθει» στίς πόλεις μέ «περιθωριακούς» χώρους, ἔχουν συνηθίσει τούς ἄστεγους, πράγματα, δηλαδή, στά ὁποῖα ἐμεῖς (ἡ δική μας γενιά) δέν εἶχε μάθει. Αὐτή εἶναι, δυστυχῶς, ἡ ἀλήθεια…

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.