ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2025

Ἡ πλατεῖα Ἐξαρχείων, ὁ Μπίσμαρκ καί τά δένδρα

Γιά νά εἴμεθα εἰλικρινεῖς, πάντοτε, ὅταν κάποιος καθηγητής ἀναμειγνύεται μέ τήν πολιτική, μᾶς ἔρχονται στό μυαλό τά λόγια τοῦ Μπίσμαρκ, ὁ ὁποῖος εἶχε ἐκφράσει τήν ἄποψη, ὅτι ἀρκοῦν τρεῖς καθηγητές γιά νά χαθεῖ ἡ πατρίδα. (Drei Professoren, Vaterland verloren –καθηγηταί τρεῖς, ἐχάθη ἡ πατρίς.)

Ὄχι ὅτι ἡ ἄποψη αὐτή ἀποτελεῖ θέσφατον, ἀλλά, δυστυχῶς, τίς περισσότερες φορές, ἀποδεικνύεται σωστή! Ἰδιαίτερα στήν Ἑλλάδα, ὅπου τό καθηγητιλίκι εἶναι σχεδόν ὅπως τό βουλευτιλίκι, δηλαδή ἀσκεῖται, κατά κάποιον τρόπο, κληρονομικῷ δικαιῶματι (ἐνίοτε καί συζυγικῷ), τό ἀπόφθεγμα τοῦ Μπίσμαρκ βρίσκεται κοντά στήν πραγματικότητα.

Πᾶμε τώρα στά Ἐξάρχεια. Ἐκεῖ, ἔχει ἀποφασισθεῖ νά λειτουργήσει σταθμός τοῦ μετρό. Καί ὅλοι γνωρίζουμε ὅτι τό μετρό ἔχει εὐεργετικές συνέπειες γιά τίς μεγαλουπόλεις. Βεβαίως, οἱ ἄλλες πόλεις τῆς Εὐρώπης ἔχουν μετρό ἀπό τίς ἀρχές τοῦ περασμένου αἰῶνα, ἐνῷ ἐμεῖς ἀκόμη τσακωνόμαστε γιά τούς σταθμούς! Αὐτό, ὅμως, εἶναι ἄλλο θέμα, καί ἡ χρησιμότης τοῦ μέσου μεταφορᾶς, ἀδιαμφισβήτητη. Στήν πλατεῖα Ἐξαρχείων, λοιπόν, ἔχει ἀποφασισθεῖ τά δένδρα πού ὑπάρχουν ἐκεῖ νά μεταφερθοῦν καί μετά τό πέρας τῶν ἐργασιῶν νά ἐπαναφυτευθοῦν. Αὐτό εἶναι τό σχέδιο, ἀλλά ἄλλο πρᾶγμα εἶναι τά σχέδια καί ἄλλο ἡ πραγματικότης.

Καί στήν περίπτωση τῶν Ἐξαρχείων, αὐτῆς τῆς ὄμορφης γωνιᾶς τῶν Ἀθηνῶν, ἡ πραγματικότης εἶναι ὅτι μιά (μεγάλη) ὁμάδα παρεπιδημούντων (καί ὄχι κατοίκων) τῆς περιοχῆς, ἡ ὁποία τήν ἔχει καταλάβει, δέν ἐπιθυμεῖ νά ὑπάρξει ὁ σταθμός, διότι δέν θά μποροῦν πλέον τἀφοῦ θά ἀλλάξει τό ὕφος, ἡ χρήση καί ὁ ἀέρας τῆς περιοχῆς– νά κρατοῦν τά κλειδιά της.

Στά Ἐξάρχεια ἔχουμε περάσει ἐξαιρετικά ὄμορφα, στά νιάτα μας. Ἦταν –καί πρέπει νά παραμείνουν– μιά περιοχή πού σφύζει ἀπό ζωή, πού προσελκύει τήν νεολαία, πού φιλοξενεῖ λογίους καί καλλιτέχνες, περιοχή ὅπου ἀκμάζει ἡ ἀμφισβήτηση καί ἡ ἀνησυχία.

Αὐτά, ὅμως, ὅλα, ἔχουν, τίς τελευταῖες δεκαετίες, παρεξηγηθεῖ, καί ἡ περιοχή μετατρέπεται συχνά σέ πεδίο μάχης, λόγῳ τῶν συγκρούσεων τῶν παιδιῶν μέ τήν Ἀστυνομία. Οἱ καταλήψεις, πού ἔγιναν μόδα, μετέτρεψαν κτήρια σέ ὁρμητήρια ἀνωμαλίας. Τά γραφεῖα τοῦ ΠΑΣΟΚ στήν Χαριλάου Τρικούπη ἔγιναν σταθερός στόχος τῆς ἀμφισβήτησης καί οἱ κάτοικοι –ὅσοι ἔχουν ἀπομείνει– ἀσφυκτιοῦν. Καί ἔρχεται τώρα ὁ καθηγητής Δούκας, ὁ ὁποῖος ἐξελέγη δήμαρχος Ἀθηναίων ὑποδειχθείς ἀπό τό ΠΑΣΟΚ, καί ἀφήνει –μέσῳ μιᾶς ἥξεις ἀφήξεις δηλώσεως– ἀνοιχτό τό θέμα τῆς ἐγκαταστάσεως τοῦ σταθμοῦ στήν πλατεῖα! Ἀντιλαμβανόμεθα ὅτι στήν προσπάθειά του νά κερδίσει τόν Δῆμο, στηρίχθηκε καί στίς συλλογικότητες, ἀλλά ἐδῶ τό πρᾶγμα ξεφεύγει λιγάκι. Ἕνα ἔργο πού βρίσκεται ἤδη σέ ἐξέλιξη καί τό ὁποῖο μόνο ὀφέλη θά ἔχει γιά τήν πρωτεύουσα, δέν μπορεῖ νά σταματᾶ ἐπειδή θά ἀπομακρυνθοῦν προσωρινά καί ἐν συνεχείᾳ θά ἐπαναφυτευθοῦν τά δένδρα τῆς πλατείας.

Ὁ καθηγητής-πολεοδόμος δήμαρχος μπορεῖ νά καταπρασινίσει τήν πλατεῖα μετά τήν ἀποπεράτωση τοῦ ἔργου καί πολύ ὀρθῶς θά πράξει. Ἀλλά ἀπό τοῦ σημείου αὐτοῦ μέχρι τοῦ νά εἴμεθα καί μέ τόν ἀστυφύλαξ καί μέ τόν χωροφύλαξ, ὑπάρχει διαφορά μεγάλη.

Ἄς ἐλπίσουμε ὅτι ὁ συμπαθής καθηγητής δέν θά προκαλέσει ζημιά στήν πόλη πού τόν ἐπέλεξε νά τήν διοικήσει. Καλές εἶναι οἱ συμμαχίες, ἀλλά καλύτερη εἶναι ἡ περαιτέρω ἀποσυμφόρηση τοῦ κέντρου. Καί τό μετρό εἶναι τέτοιο μέσον, παγκοσμίως!

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.