Ἡ Δέσποινα Γερουλάνου, «στοῦ κόσμου τό μπαλκόνι»

Μέ εἶχε γοητεύσει! Ἦταν μία γυναῖκα πού ἄστραφτε μέσα στήν πολυτέλεια τῆς ἁπλότητάς της! Τό πῶς ἔφτιαχνε μέ τά δάχτυλα τά μαλλιά της, τό πῶς κρατοῦσε τό φλυτζάνι μέ τό ρόφημα, τό πόσο συμμετρικά καί ὄμορφα τακτοποιοῦσε τίς λέξεις στόν λόγο της…

Ἄς μοῦ ἐπιτραπεῖ νά ἐκφράσω τόν θαυμασμό μου γιά ἐκεῖνο τό αἰθέριο πλάσμα, τήν Δέσποινα Γερουλάνου, ἡ ὁποία πέταξε ψηλά, χωρίς νά προκάμει νά συμπληρώσει τόν «κύκλο ἐργασιῶν» πού τῆς ἔπρεπε…Ἡ ἀπώλειά της, σέ μίαν ἄλλη κοινωνία, σέ ἕνα ἄλλο περιβάλλον, σέ ἕναν διαφορετικό κόσμο ἀπό αὐτόν πού μέ ἐπιμονή διαμορφώνουμε, ἡ εἴδηση τοῦ θανάτου ἑνός τόσο σημαντικοῦ ἀνθρώπου τοῦ πολιτισμοῦ, θά εἶχε λάβει τήν σωστή της διάσταση.

Σέ μία κοινωνία, ὅμως, πού ὅλα προσφέρονται προσάναμμα στήν θράκα τῶν ἐκλογῶν, δέν μπορεῖς νά περιμένεις περισσότερα.

Ὅταν ἔχεις «θέμα» μέ τόν ὀγκόλιθο τῶν τεχνῶν, ὁ ὁποῖος ἐπελέγη ἀπό 165.000 ψηφοφόρους γιά νά μᾶς ἐκπροσωπήσει (καί τό κατόρθωσε ἐπαξίως!) στήν Εὐρώπη, ὅλες οἱ ἄλλες εἰδήσεις περνοῦν σέ μακρινά πλάνα…

Ἡ Δέσποινα Γερουλάνου, λοιπόν, ἦταν ἕνα κορίτσι πού μεγάλωσε σέ ἕνα σπίτι γεμᾶτο σαγηνευτικές προκλήσεις. Στό σπίτι τοῦ σπουδαίου μηχανικοῦ Μαρίνου Γερουλάνου καί τῆς ἀρχαιολόγου – βυζαντινολόγου Αἰμιλίας Γερουλάνου-Καλλιγᾶ, ἐγγονῆς τοῦ Ἀντώνη Μπενάκη, ὑφυπουργοῦ Οἰκονομικῶν τοῦ Ἐλευθερίου Βενιζέλου καί ἱδρυτοῦ τοῦ Μουσείου Μπενάκη. Ἐκεῖ ἀνετράφη μέ τά ἀδέλφια της, τήν Εἰρήνη, τόν Παῦλο καί τήν Μαρίνα.

Τελείωσε τήν Φιλοσοφική Σχολή τοῦ Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης καί, ἐπιστρέφοντας στήν Ἀθήνα, ἐπελέγη ἀπό τόν σπουδαῖο Δημήτρη Χόρν νά ἐμφανισθεῖ μαζί του στόν ρόλο τῆς Χίλντε στόν «Ἀρχιμάστορα Σόλνες» τοῦ Ἴμπσεν!

Μπροστά της ἀνοίγεται μία καρριέρα, ἡ ὁποία τήν ὁδηγεῖ στήν Σχολή τοῦ Καρόλου Κούν καί στόν χορό τῆς παραστάσεως «Θεσμοφοριάζουσες» στόν ἱερό χῶρο τῆς Ἐπιδαύρου. Ἐμφανίζεται στό «Ταξίδι στά Κύθηρα» τοῦ Θόδωρου Ἀγγελόπουλου καί παίζει στήν ταινία τοῦ Νίκου Παναγιωτόπουλου «Βαριετέ».

Ἡ ζωή, ὅμως, ἔχει ἄλλα σχέδια. Γάμος, ἀπώλεια τοῦ πρώτου παιδιοῦ, ἐν συνεχείᾳ υἱοθεσία δύο παιδιῶν (ἀγόρι καί κορίτσι), πού ἐπίσης δέν ἦταν ἀνέφελη. Μέχρι πού ἡ πρόταση τοῦ Ἀγγέλου Δεληβορριᾶ, προκειμένου νά ἀναλάβει τό πωλητήριο τοῦ Μουσείου Μπενάκη, μοιάζει μέ βαλβῖδα ἀποσυμπιέσεως…

Ἡ Δέσποινα μεγαλουργεῖ στόν συγκεκριμένο τομέα καί τό πωλητήριο τοῦ Μουσείου Μπενάκη διαγράφει μοναδική ἀνοδική πορεία.

Μποροῦμε ἄφοβα νά ποῦμε ὅτι ὁ ὅρος «δῶρα τέχνης» πολλά ὀφείλει στήν Δέσποινα Γερουλάνου. Δῶρα πού ἄρχισαν σιγά-σιγά νά γίνονται προσφιλῆ κυρίως στούς νέους, τούς ὁποίους τόσο συχνά φιλοξενεῖ τό μουσεῖο τῆς ὁδοῦ Πειραιῶς.

Ἡ ἀπώλεια τοῦ συντρόφου της, τό 2018, εἶναι ἕνα ἀκόμη σημαντικό χτύπημα τῆς μοίρας, ἐνῷ παράλληλα ἔχει ἀρχίσει νά ἐκδηλώνεται ἡ σπάνια καί ὀδυνηρή πνευμονική πάθηση…

Ἡ «Ἐλευσῖνα 2023» εἶναι μία μεγάλη πρόκληση. Ἡ πόλη τῶν Μυστηρίων, πού μᾶς θύμισε στά «Παράλογά» του ὁ Χατζιδάκις μέ τόν Γκάτσο καί τήν φωνή τῆς Φαραντούρη στόν «Ἐφιάλτη τῆς Περσεφόνης», ἐπελέγη ὡς «Πολιτιστική Πρωτεύουσα τῆς Εὐρώπης». Καί ἡ Δέσποινα ἦταν ἐκεῖ, στό τιμόνι, «στοῦ κόσμου τό μπαλκόνι»…

Πρόλαβε νά δεῖ τήν ἐναρκτήρια ἐκδήλωση καί κάποιες ἀπό τίς ἑπόμενες. Τήν ἀποχαιρετοῦμε μέ ὅλη μας τήν ἀγάπη καί μέ ὀδύνη.

Απόψεις

Πέμπτη, 16 Ἀπριλίου 1964

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟ ΟΥΖΟΚΙΝΗΤΟΝ

«Γιαβόλ!» του Γιώργου Χαρβαλιά: Κυκλοφορεί η εμπλουτισμένη Δ’ έκδοση

Εφημερίς Εστία
Το βιβλίο-ορόσημο του Γιώργου Χαρβαλιά για τις ελληνογερμανικές σχέσεις, με τίτλο «Γιαβόλ! Αίμα, λήθη και υποτέλεια», επανακυκλοφορεί σε Δ’ έκδοση, εμπλουτισμένη με 150 επιπλέον σελίδες πολύτιμης τεκμηρίωσης.

Πρώτη φορά Ἕλλην Ὑπουργός Ἐξωτερικῶν προλέγει ὅτι θά κατηγορηθεῖ γιά μειοδοσία!

Μανώλης Κοττάκης
Πρός συνυποσχετικό γιά ὁριοθέτηση ὑφαλοκρηπῖδος μέ ἑλληνικά χωρικά ὕδατα στά 6 μίλια παντοῦ! – Τό Αἰγαῖο στά δύο – Ἰδού γιατί ὁ κ. Γεραπετρίτης δήλωσε στούς Δελφούς ὅτι ἡ παραπομπή στήν Χάγη θά ἔχει «ἀρνητικές συνέπειες γιά τό πρόσωπό μου» – Ὁ ρόλος Ροζάκη – Ὑποστολή σημαίας γιά τά 12 μίλια, κατ’ ἀπαίτησιν τοῦ κ. Φιντάν

Ἑλλάς καί Κύπρος στήν ὁριογραμμή τῶν συγκρούσεων

Εφημερίς Εστία
ΟΙ ΕΠΟΜΕΝΕΣ ΗΜΕΡΕΣ ἤ ἴσως καί ὧρες θά δείξουν κατά πόσον θά ὑπάρξει αὐτοσυγκράτησις, καί δέν θά ἔχουμε κλιμάκωση, μέ ἐμπλοκή περισσοτέρων χωρῶν, στήν πολεμική ἐμπλοκή τῆς Μέσης Ἀνατολῆς ἤ θά ἀνοίξουν οἱ πύλες ἑνός Ἀρμαγεδδῶνος.

Ἡ ἀσφάλεια τῆς φρεγάτας «Ὕδρα» ἐτέθη στό ΚΥΣΕΑ

Εφημερίς Εστία
ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ πού διαμορφώνεται μετά τήν μαζική ἐπίθεση τοῦ Ἰράν στό Ἰσραήλ ἐξήτασε τό ΚΥΣΕΑ, τό ὁποῖο συνεκλήθη ἐκτάκτως χθές ὑπό τήν προεδρία τοῦ Πρωθυπουργοῦ καί μέ συμμετοχή τοῦ ὑπουργοῦ Ἐθνικῆς Ἀμύνης κ. Νίκου Δένδια, ὁ ὁποῖος ὑπό τήν πίεση τῶν γεγονότων ὑπεχρεώθη νά διακόψει τό ταξίδι του στίς ΗΠΑ καί νά ἐπιστρέψει ἐσπευσμένως στήν Ἀθήνα.