ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2025

Ἔχει ἰδεολογία τό κοινό ἔγκλημα;

ΕΙΜΑΙ βέβαιος ὅτι ἡ ἔκθεση τῶν ἰατροδικαστῶν πού διερεύνησαν τά αἴτια θανάτου τοῦ Ζάκ Κωστόπουλου ἀπογοήτευσε τήν Κυβέρνηση, καί εἰδικῶς τόν ὑπουργό Ἐπικρατείας Χριστόφορο Βερναρδάκη, ὁ ὁποῖος χθές ἔσπευσε ἀνοήτως νά ὑποστηρίξει ὅτι ὁ θάνατος τοῦ νεαροῦ ὀφείλεται σέ δράση ἀκροδεξιῶν ὁμάδων.

Τόν συσχέτισε, μάλιστα, ἀπαραδέκτως μέ τήν ἐπίθεση πού δέχθηκε στήν Καλαμάτα ἀπό (ὄντως) ἀκραῖα στοιχεῖα ὁ βουλευτής τοῦ ΣΥΡΙΖΑ Πέτρος Κωνσταντινέας. Εἶμαι βέβαιος ἐπίσης ὅτι τά εὑρήματα τῶν ἰατροδικαστῶν ἀπογοήτευσαν ὅλους ἐκείνους οἱ ὁποῖοι θέλησαν νά ἀξιοποιήσουν τό τραγικό περιστατικό γιά νά «ἀνεβάσουν» τό ἔργο «ἀκροδεξιοί τῶν Ἀθηνῶν λιντσάρουν καί δολοφονοῦν γκέι τῆς πρωτευούσης».

Ἡ ἀλήθεια ὅμως εἶναι αὐτή, καί μᾶς τήν λένε οἱ εἰδικοί: ὁ θάνατος τοῦ νεαροῦ ἄνδρα δέν ὀφείλεται σέ κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις. Ἄνθρακες, λοιπόν, ὁ θησαυρός γιά τά τάγματα ἐφόδου. Γι’ αὐτό παρακαλῶ θερμά μέ τήν εὐκαιρία ὅλους ὅσοι μετέχουμε στόν δημόσιο διάλογο νά ἀξιολογοῦμε κάθε συμβάν ἀντικειμενικά, ἀποχρωματισμένα, μέ ψυχραιμία καί ἀπό ἀπόσταση ἄν εἶναι δυνατόν! Διότι ἄλλως, μέ τίς ὑπερβολές, τίς ἐμπάθειες καί τούς αὐτοματισμούς, ρίχνουμε πράγματι νερό στόν μύλο τῆς ἀκροδεξιᾶς.

Ἡ σεξουαλική ταυτότητα ἑνός νέου ἄνδρα πού ἔφυγε πρόωρα ἀπό τήν ζωή μετά ἀπό ἀπόπειρα ληστείας μέ πρωταγωνιστή τόν ἴδιο δέν μπορεῖ νά εἶναι αἰτία πρόκλησης ἰδεολογικῆς ἀντιπαράθεσης. Δέν μπορεῖ νά ἀποτελεῖ ἀφορμή γιά θετική διάκριση ὑπέρ τοῦ ἐκλιπόντος (θεωροῦμε πώς στοχοποιήθηκε γι’ αὐτό πού εἶναι) οὔτε βεβαίως ἀφορμή γιά ἀρνητική διάκριση (τοῦ ἄξιζε νά πάθει ὅ,τι ἔπαθε ἐπειδή ἦταν «πρεζόνι» καί γκέι).

Τολμῶ νά προσθέσω καί τό ἑξῆς: ἐπιβάλλεται νά νοιαζόμαστε γιά ὅποιον «ἀποσυνάγωγο» τῆς κοινωνίας μας ρισκάρει τήν ζωή του, ἀνεξαρτήτως τῆς κοινότητας στήν ὁποία μετέχει. Διότι πολύ φοβᾶμαι πώς ἄν ὁ ἄτυχος νέος ἦταν στρέιτ, κανείς δέν θά ἐνδιαφερόταν σήμερα γιά τήν τύχη του. Πολύ λίγοι ἀπό ἐκείνους πού «κρεμοῦν» τά δακρυσμένα σχόλιά τους στούς τοίχους τοῦ Facebook θά ἔδιναν τήν παραμικρή δεκάρα γιά ἐκεῖνον. Δυστυχῶς, στούς καιρούς πού ζοῦμε, ὑπάρχει ρατσισμός ἀκόμη καί στήν θλίψη, ἀκόμη καί στήν ἀπώλεια.

Πλησιάζει, νομίζω, ἡ στιγμή νά τά ἀφήσουμε ὅλα αὐτά πίσω μας καί νά ἀποδράσουμε ἀπό αὐτούς τούς ἀνόητους διαχωρισμούς. Ἀπό τίς περιττές φορτίσεις καί ἐντάσεις. Ἄς κρίνουμε τόν καθένα καί ἄς τόν ἀξιολογοῦμε, θετικά ἤ ἀρνητικά, ἀναλόγως τοῦ τί πράττει καί ὄχι τοῦ τί κάνει στήν ἰδιωτική του ζωή. Ἄν ὁ ἀποθανών Ζάκ Κωστόπουλος δέν εἰσέβαλε στό κοσμηματοπωλεῖο καί ἦταν ἁπλῶς ἕνας νομοταγής πολίτης, τό ἄν ἦταν «drag queen» στό μπάρ «Κοῦκλες», μοῦ εἶναι ἐντελῶς ἀδιάφορο. Δικαίωμά του νά ἔχει αὐτή τήν ζωή, ἀπό τήν στιγμή πού δέν βλάπτει τήν κοινωνία. Ποιοί εἴμαστε ἐμεῖς πού θά τόν κρίνουμε; Ἄν ὅμως ὁ ἀπαθανών ἔπαιξε μέ τήν ζωή καί τήν περιουσία ἑνός συμπολίτη μας, τότε δέν μπορεῖ ἡ σεξουαλική ταυτότητά του νά εἶναι a priori κριτήριο ἀθώωσης γιά τόν ἴδιο καί ἐξ ὁρισμοῦ καταδίκης γι’ αὐτόν πού δέχθηκε ἐπίθεση στήν ἰδιοκτησία του καί τόν καταδίωξε.

Ἐπιχειρήματα τῆς αὐτῆς λογικῆς ἀφοροῦν καί τόν κοσμηματοπώλη. Ὁ ποινικός κώδικας προβλέπει τά ὅρια τῆς νόμιμης ἄμυνας καί θεσπίζει συγκεκριμένα κριτήρια πού δικαιολογοῦν τήν ἄρση τοῦ ἀξιοποίνου γιά τήν τέλεση ἄδικης πράξης. Ἡ ὑπέρβαση τῶν ὁρίων αὐτῶν ὁδηγεῖ στίς αἴθουσες τῶν δικαστηρίων. Εἰδικότερα: Ἐάν ἡ ἀπόπειρα ληστείας ἐκρίνετο ἀπρόσφορος καί ὁ δράστης τρεπόμενος σέ φυγή ἔπαυε νά θέτει σέ κίνδυνο τήν ζωή ἤ τήν περιουσία τοῦ κοσμηματοπώλη, τότε σαφῶς καί θά εἴχαμε ὑπέρβαση ὁρίων ἄμυνας ἄν ὁ ἐπιχειρηματίας τοῦ ἐπέφερε θανατηφόρα κτυπήματα. Καί τότε, ναί, σέ αὐτή τήν περίπτωση θά ἦταν «δολοφόνος», ὅπως τοῦ ἔγραψαν σέ συνθήματα ἔξω ἀπό τό κατάστημά του. Ἐάν ὅμως ὁ ἐπιχειρηματίας τοῦ κατάφερε δύο ἀνώδυνα λακτίσματα στά ὀπίσθια –ὅπως προκύπτει ἀπό τό ὑπάρχον ὀπτικό ὑλικό– χωρίς νά ὑπάρχει αἰτιώδης συνάφεια μεταξύ τῆς πράξης του καί τοῦ θανάτου τοῦ Κωστόπουλου, τότε πρέπει κάποιοι νά τοῦ ζητήσουν συγγνώμη γιά τήν διαπόμπευση.

Κοντολογίς: Θρηνοῦμε ἐπειδή χάθηκε ἕνας νέος ἄνθρωπος. Ὄχι ἐπειδή χάθηκε ἕνας ἄνθρωπος πού ἦταν γκέι. Ἐπίσης «περνᾶμε ἀπό τήν τρῦπα τῆς βελόνας» τόν ἀμυνόμενο κοσμηματοπώλη γι’ αὐτό πού πραγματικά ἔκανε (στήν βάση τῶν ἀποδεικτικῶν στοιχείων) καί ὄχι αὐτό πού εὐχόμαστε νά εἶχε κάνει γιά τίς ἀνάγκες τῆς ἰδεολογικῆς μας ἀντιπαράθεσης. Ἰδεολογία στό κοινό ἔγκλημα δέν ὑπάρχει! Ἡ ληστεία εἶναι ληστεία καί ἡ δολοφονία (ἄν διαπράχθηκε) δολοφονία. Τά ὑπόλοιπα εἶναι ἀνοησίες.

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.