Ἡ ἔννοια τοῦ «εἰδώλου» ἤ τοῦ «ἐπωνύμου» εἶναι ἄρρηκτα συνδεδεμένη μέ τήν προβολή, τήν ἐπιρροή καί τήν ἀποδοχή ἀπό τό κοινό.
Ἡ φήμη, ὅμως, δέν ἀποτελεῖ μόνιμη κατάκτηση. Ἀντιθέτως, εἶναι ἕνα εὔθραυστο ἀγαθό, πού μπορεῖ νά καταρρεύσει ἀπότομα, ὅταν οἱ προσωπικές ἐπιλογές καί ἡ δημόσια συμπεριφορά ἐκτεθοῦν σέ ἀρνητικό σκηνικό. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τῶν τελευταίων μηνῶν εἶναι ἡ περίπτωση τοῦ γνωστοῦ καί «ἐπωνύμου» ἠθοποιοῦ, ὁ ὁποῖος βρέθηκε στό ἐπίκεντρο συζητήσεων ὄχι τόσο γιά τήν καλλιτεχνική του πορεία ὅσο γιά τίς προσωπικές του σχέσεις, τήν στάση του σέ δημόσιες ἐμφανίσεις, μέ ἀποκορύφωμα τήν ἐμπλοκή του στό γνωστό περιστατικό μέ τήν «ἐπέλαση» τοῦ αὐτοκινήτου του στά στενά τῆς Φιλοθέης.
Ὁ ἐν λόγῳ, μέσα ἀπό τήν σχέση του μέ ἐπίσης ἐπώνυμη καί δημοφιλῆ ἀοιδό, βρέθηκε, δυνατά, στό προσκήνιο. Ἡ σχέση αὐτή ἀπεδείχθη ὅτι τόν ἔφερε σέ πρῶτο πλάνο, μέ μεγαλύτερη δύναμη ἀπ’ ὅ,τι οἱ ὑποκριτικές του ἱκανότητες. Ὡστόσο, ἡ ὑπερ-προβολή τῆς ἰδιωτικῆς του ζωῆς καί ἡ συχνά πομπώδης στάση του ἀπέναντι σέ δημοσιογράφους καί μέσα ἐνημερώσεως δημιούργησαν κλίμα ἀρνητισμοῦ. Τό κοινό, πού μέχρι πρό τινος τόν θαύμαζε γιά τό ταλέντο του καί τούς ρόλους του στό θέατρο καί τήν τηλεόραση, ἄρχισε νά ἑστιάζει περισσότερο στά προσωπικά του παρά στίς ἐπαγγελματικές του ἐπιλογές. Ἔτσι, ἡ εἰκόνα του θόλωσε, ἀποδεικνύοντας πόσο εὔκολα ἡ δημοσιότητα μπορεῖ νά μετατραπεῖ σέ δίκοπο μαχαίρι.
Δέν εἶναι ὅμως ὁ μοναδικός. Ἡ Ἱστορία βρίθει παραδειγμάτων ἐπωνύμων πού ὑπονόμευσαν οἱ ἴδιοι τήν καριέρα τους. Ὑπῆρξαν κατά καιρούς καί ἄλλοι ἠθοποιοί, οἱ ὁποῖοι ἔχουν δεχθεῖ ἐπικρίσεις γιά τήν αὐστηρή καί εἰρωνική στάση τους ἀπέναντι σέ τηλεθεατές ἤ δημοσιογράφους. Καί δέν εἶναι λίγες οἱ φορές πού διαβάσαμε ἤ ἀκούσαμε σχόλια περί «ἀφ’ ὑψηλοῦ» καί περί ἀλαζονείας.
Χαρακτηριστική ἦταν ἐπίσης ἡ περίπτωση ἄλλου γνωστοῦ ἄνδρα ἀπό τόν χῶρο τοῦ «μόντελινγκ». Παρά τό γεγονός ὅτι εἶχε μιά ἀξιοπρόσεκτη πορεία καί τήν συμμετοχή του σέ τηλεοπτικές παραγωγές, ἡ ὑπερβολική ἔμφαση στήν προσωπική του ζωή καί σέ δηλώσεις πού ξάφνιαζαν ἤ προκαλοῦσαν τό κοινό μείωσαν τήν σοβαρότητα μέ τήν ὁποία τόν ἀντιμετώπιζε ἡ βιομηχανία τοῦ θεάματος. Ἀποκορύφωμα, ἡ ἀπαρίθμηση… χιλιάδων ἐρωτικῶν περιπετειῶν του, μέ ὕφος πού προσέβαλλε τό κοινό αἴσθημα καί ἀπαξίωνε τήν γυναῖκα. Ἀπό «εἴδωλο» ἐξελίχθηκε σέ τηλεοπτική φιγούρα πού συχνά ἀντιμετωπίζεται μέ χιοῦμορ ἤ καί ἀπαξίωση.
Καί στόν διεθνῆ, ὅμως, χῶρο, δέν εἶναι λίγες οἱ περιπτώσεις στάρ πού εἶδαν τήν καριέρα τους νά καταρρέει ἐξ αἰτίας αὐτοκαταστροφικῶν ἐπιλογῶν. Ἔχουμε, τά τελευταῖα χρόνια, δεῖ ἁλματώδεις πορεῖες νά καταστρέφονται καί μεγάλες δημοτικότητες νά μηδενίζονται, ἐξ αἰτίας τῆς προσωπικῆς συμπεριφορᾶς ἤ κάποιων προκλητικῶν δηλώσεων ἤ ἐνεργειῶν.
Τά διάφορα παραδείγματα καταδεικνύουν ὅτι τό κοινό εἶναι μέν πρόθυμο νά ἀποθεώσει, ἀλλά καί ἐξ ἴσου πρόθυμο νά ἀποδομήσει τά εἴδωλά του. Ἡ φήμη στηρίζεται στήν διαρκῆ ἰσορροπία ἀνάμεσα στό ταλέντο, τήν συνέπεια καί τήν δημόσια εἰκόνα. Ὅταν τό ἕνα ἀπό τά τρία αὐτά στοιχεῖα καταρρεύσει, ἡ πορεία πρός τήν ἀπαξίωση μοιάζει σχεδόν ἀναπόφευκτη.
Ἐκεῖνοι πού ἐπιθυμοῦν νά διατηρήσουν τήν καταξίωσή τους ὀφείλουν νά θυμοῦνται ὅτι ἡ συμπεριφορά τους ἔχει ἀντίκτυπο ὄχι μόνο στήν δική τους εἰκόνα, ἀλλά καί στήν κοινωνική τους ἐπιρροή. Ἡ καριέρα χτίζεται μέ κόπο, ἀλλά μπορεῖ νά χαθεῖ σέ μιά στιγμή ἀπερισκεψίας.