Ληστοκρατία, στο πανί του Θεάτρου Σκιών

Ο Νικόλας Πέππας παρουσιάζει σε μία μοναδική παράσταση, την Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου, το ληστρικό δράμα «Ο Καραγκιόζης και ο λήσταρχος Νταβέλης»

Στο ελληνικό θέατρο σκιών, εκτός από τις κωμωδίες και τα περίφημα «ηρωικά έργα», που αποτελούσαν πυρήνα του ρεπερτορίου των Καραγκιοζοπαιχτών, υπήρχε επιπλέον μια ξεχωριστή θεματική κατηγορία, με την ονομασία «ληστρικά έργα». Πρωταγωνιστές ήταν ληστές και λήσταρχοι, βασισμένοι συχνά σε λαϊκές παραδόσεις και πραγματικά πρόσωπα, όπως ο Νταβέλης, ο Γιαγκούλας κ.λπ. Τα έργα αυτά, συχνά επηρεασμένα από λαϊκά μυθιστορήματα της εποχής, αποτελούσαν ένα δυνατό χαρτί για το δραματολόγιο των Καραγκιοζοπαιχτών.

Ο Νικόλας Πέππας, θέλοντας να τιμήσει τους παλιούς Καραγκιοζοπαίχτες, οι οποίοι άφησαν παρακαταθήκη έναν μεγάλο αριθμό ληστρικών έργων, παρουσιάζει μία παράσταση για την ιστορία του δημοφιλέστερου, ίσως, ληστή, ο οποίος αποτέλεσε έναν θρύλο για την λαϊκή σκέψη, μουσική και ποίηση.

«Ο ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ ΚΑΙ Ο ΛΗΣΤΑΡΧΟΣ ΝΤΑΒΕΛΗΣ»

Η ιστορία μπλέκει την πραγματικότητα με την μυθοπλασία και την παράδοση, δημιουργώντας έναν θρύλο γύρω από τα πρόσωπα και τα γεγονότα της εποχής.

Το έργο «Ο λήσταρχος Νταβέλης» διαδραματίζεται στις αρχές της δεκαετίας του 1850, στην εποχή της ληστοκρατίας, επί βασιλείας του Όθωνα. Ο Χρήστος Νάτσιος (Νταβέλης), η αντιμετώπισή του από την Πολιτεία, η καταδίωξη της συμμορίας του, η καταφυγή στο Ζεμενό, η σύγκρουση με τον πρώην σύντροφό του Ιωάννη Μέγα. Η δραματική μονομαχία, και ο θάνατος του λήσταρχου.

Η ιστορία θα προβληθεί ζωντανά σε μεγάλη τετράμετρη σκηνή, με δερμάτινες, σκαλιστές και πλαστικές φιγούρες, φτιαγμένες ειδικά για την παράσταση αυτή, καθώς και σκηνικά, επηρεασμένα από αληθινά κτήρια της εποχής.

Την παράσταση θα συνοδεύει ζωντανή ορχήστρα, με παραδοσιακά τραγούδια της εποχής, που περιγράφουν τα κατορθώματα του λήσταρχου. Συμμετέχουν ζωντανά οι μουσικοί: Ηλίας Μαρκαντώνης (κλαρίνο, τραγούδι), Νικόλας Κούλελης (σαντούρι), Γιάννης Καλλιακμάνης (λαούτο).

Μέσω αυτής της παράστασης, γίνεται μια σοβαρή προσπάθεια προσέγγισης της ελληνικής Ιστορίας με διδακτική διάσταση, δημιουργώντας ενδιαφέρον τόσο για το ευρύ κοινό όσο και για νέους θεατές, ενώ παράλληλα αναδεικνύεται η πολιτιστική κληρονομιά και η αξία του ελληνικού θεάτρου σκιών.

O Νικόλας Πέππας γεννήθηκε στην Αθήνα το 2004 και από μικρή ηλικία ασχολήθηκε με την τέχνη του Καραγκιόζη. Το ταλέντο του τον οδήγησε στο Καλλιτεχνικό Σχολείο Γέρακα, ενώ σήμερα φοιτεί στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει συνεργαστεί με σημαντικούς καλλιτέχνες του θεάτρου σκιών, μαθαίνοντας όλα τα μυστικά της τέχνης.

Από νεαρή ηλικία, παρουσιάζει προσωπικές παραστάσεις σε εκπαιδευτικούς και πολιτιστικούς φορείς. Σημαντικοί σταθμοί στην πορεία του αποτελούν η συμμετοχή του στην Παγκόσμια Ημέρα Μουσείων (2018, Μουσείο Θεάτρου Σκιών Ευγένιος Σπαθάρης), η φιλανθρωπική δράση στην προσφυγική δομή Σχιστού (2021), η συμμετοχή του στο Πρώτο Φεστιβάλ Καραγκιόζη-Φασουλή (2024), καθώς και η συμμετοχή του στο 12ο Φεστιβάλ Καραγκιόζη του Δήμου Νέας Ιωνίας.

Πολλές από τις φιγούρες του έχουν παρουσιαστεί σε εκθέσεις, ενώ αρκετές κοσμούν ιδιωτικές συλλογές.

 Info

Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου

Ώρα έναρξης: 21.00

Μουσείο Ιστορίας Πανεπιστημίου Αθηνών (Αίθριο): Θόλου 5, Αθήνα

Εισιτήρια στο ticketservices.gr και στο θέατρο την ημέρα της παράστασης

ΧΟΡΗΓΟΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: «ΕΣΤΙΑ»

Ειδήσεις / Άρθρα

«Χρῖσμα» Κίμπερλυ στόν Νῖκο Δένδια

Εφημερίς Εστία
Ὁ πρῶτος Ἕλλην ὑπουργός πού φωτογραφίζεται μέ τήν Ἀμερικανίδα πρέσβυ – Καί ὁ Β. Κικίλιας στό πλευρό της – Ἀνοίγει θέμα γιά τό λιμάνι τοῦ Πειραιᾶ καί τήν COSCO – «Κεραυνοβόλος» ἐπικοινωνιακή προέλασις τῆς κ. Γκίλφοϋλ

Ἐκρηκτικό κλῖμα

Μανώλης Κοττάκης
Εδῶ καί καιρό εἶναι σαφές, εἰδικῶς μετά τήν ὀπισθοχώρησή της στήν ὑπόθεση τῆς ἐκταφῇς τῶν θυμάτων τῶν Τεμπῶν, ὅτι ἡ Κυβέρνηση ἔχει χάσει τήν πρωτοβουλία τῶν κινήσεων.

Ὄπισθεν ὁλοταχῶς τῆς Κυβερνήσεως λόγῳ τῶν ἐντόνων ἀντιδράσεων γιά τά ΕΛΤΑ

Εφημερίς Εστία
Υπό τό βάρος τῶν σφοδρῶν ἀντιδράσεων ἀπό πολῖτες, τοπικούς φορεῖς, ἀκόμα καί στελέχη τῆς Νέας Δημοκρατίας, τά ΕΛΤΑ ἔκαναν ἕνα βῆμα πίσω, ἀναθεωρῶντας τό σχέδιο μαζικῶν ἀναστολῶν λειτουργίας.

Νά τήν βράσω ἐγώ τέτοια πρόοδο

Δημήτρης Καπράνος
«Βγῆκα λίγο ἔξω νά περπατήσω στό Πασαλιμάνι, ἀκουγόταν ἀπό ἕνα διαμέρισμα στόν πρῶτο ἡ τηλεόραση, ἔπαιζε εἰδήσεις, περνάω ἀπό δίπλα, ἀκούω τή φωνή μιᾶς ἡλικιωμένης γυναίκας νά λέει: “Σᾶς παρακαλῶ πάρα πολύ, μήν κλείνετε τό ταχυδρομεῖο μας, ποῦ θά πηγαίνω ἐγώ τώρα νά πληρώνω τά τηλέφωνά μου, τά ἠλεκτρικά μου, τά νερά μου;”.

Τετάρτη, 3 Νοεμβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΝ ΔΑΙΜΟΝΙΟΝ!