ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2025

Ὁ ὑπερτουρισμός τῆς ἄδειας πλαστικῆς φιάλης

Ὑπάρχει τουρισμός καί τουρισμός. Ὑπάρχει καί τό… ἄλλο πρᾶγμα, πού ἀποκαλοῦμε «ὑπερτουρισμό» καί νομίζουμε ὅτι εἶναι εὐλογία. Ἔ, λοιπόν, δέν εἶναι. Ἤ, τοὐλάχιστον, ὄχι πάντα. Γιατί, ὅταν ὁ τουρίστας ἔρχεται γιά νά ἀφήσει πίσω του μόνο ἄδεια μπουκάλια νεροῦ, καρπουζόφλυδες καί selfies μπροστά στήν Ἀκρόπολη, τότε κάτι δέν πάει καλά.

  • Του Δημήτρη Καπράνου

Ὁ χαμηλῆς ποιότητας ὑπερτουρισμός εἶναι τό νέο μας «ἐθνικό προϊόν». Τό βλέπουμε παντοῦ. Στά σοκάκια τῶν Κυκλάδων, πού θυμίζουν οὐρά στόν ΟΑΕΔ Αὔγουστο μῆνα. Στίς παραλίες, ὅπου ὁ ἦχος τῶν κυμάτων χάνεται κάτω ἀπό τόν ἀπαίσιο ἦχο τοῦ πλαστικοῦ ποτηριοῦ μέ τό mojito. Στίς ταβέρνες, πού ἀναδύουν ἄρωμα καμένου λαδιοῦ κακῆς ποιότητας.

 

Θά μοῦ πεῖτε: «Μά φέρνουν λεφτά». Φέρνουν. Ἀλλά τί λεφτά; Ὁ τουρίστας τοῦ «χαμηλοῦ μπάτζετ» θά ἔλθει μέ πτήση πού βρῆκε στά 19,99 εὐρώ, θά κλείσει δωμάτιο πού βλέπει στόν πίσω τοῖχο τοῦ γείτονα, θά φάει μιά τυρόπιττα καί θά φύγει μέ τρία μαγνητάκια. Δέν ἐπενδύει στόν τόπο, δέν καταναλώνει, δέν ἀγοράζει. Ὁ «χαμηλός τουρισμός» εἰσβάλλει πλέον καί μάλιστα μαζικά, σέ ποσότητες πού δέν ἀντέχουν οἱ ὑποδομές μας.

 

Τό ἀποτέλεσμα; Πόλεις καί νησιά πού ἀσφυκτιοῦν, περιβάλλον πού ὑποβαθμίζεται, πολιτιστικά μνημεῖα πού φθείρονται. Καί ὅλα αὐτά γιά ἕναν τουρισμό πού μοιάζει περισσότερο μέ ἐπιδρομή παρά μέ εὐμάρεια καί ἀνάπτυξη.

 

Τό πιό ἀνησυχητικό, ὅμως, δέν εἶναι ὁ τουρισμός αὐτός καθ’ ἑαυτός. Εἶναι ἡ ἐθνική μας μανία νά θεωροῦμε κάθε ξένο ἐπισκέπτη πελάτη, πού πρέπει νά εὐχαριστήσουμε, ἀκόμη κι ἄν αὐτό σημαίνει νά θυσιάσουμε τήν ποιότητα, τήν αὐθεντικότητα καί τελικά τήν ἴδια μας τήν ταυτότητα. Ὅταν ἡ χώρα σου μετατρέπεται σέ θεματικό πάρκο φθηνῆς ψυχαγωγίας, πολύ δύσκολα ξαναγίνεται κανονικός τόπος.

 

Ἔχουμε ἐπίσης τήν ἐπιδρομή τῶν γιγαντιαίων κρουαζιεροπλοίων μέ τίς χιλιάδες ἐπιβάτες καί κάνα δύο χιλιάδες πλήρωμα. Πού βγαίνουν στά λιμάνια μας καί γίνεται τό «ἔλα νά δεῖς». Παίρνουν δωρεάν ἕνα πλαστικό μπουκάλι μέ νερό ἀπό τό βαπόρι, ὅπου ἔχουν πληρώσει «all inclusive», γεμίζουν τά νησιά μέ θόρυβο καί σκόνη καί ἀφήνουν πίσω τους μόνο τό ἄδειο πλαστικό μπουκάλι! Ὁ Πειραιᾶς ἤδη ὑφίσταται τίς συνέπειες αὐτῆς τῆς σύγχρονης «καταλήψεως» ἀπό στίφη τουριστῶν χαμηλοῦ εἰσοδηματικοῦ ἐπιπέδου.

 

Ἐλᾶτε στόν Πειραιᾶ μιά μέρα πού ἔχουν δέσει στό λιμάνι καμμιά δεκαριά πλοῖα-πόλεις! Ἕνα δρᾶμα, πού δέν περιγράφεται…

 

Ὁ χαμηλῆς ποιότητας ὑπερτουρισμός δέν εἶναι ἀναπόφευκτος. Εἶναι ἐπιλογή. Ἐπιλογή πολιτικῆς, στρατηγικῆς καί –κυρίως– νοοτροπίας. Θέλει σχέδιο, ρύθμιση, καί τολμηρή ἀπόφαση νά πεῖς «ὄχι» ἐκεῖ πού σήμερα λέμε «περάστε, ἔχουμε ἀπ’ ὅλα». Ἄν δέν γίνει αὐτό, τότε τό μέλλον μας εἶναι μιά ἀτελείωτη high season γεμάτη φτηνά cocktails, ἀκριβές ξαπλῶστρες καί τουρίστες πού ἦλθαν, εἶδαν, ξόδεψαν… δέκα εὐρώ καί ἔφυγαν.

 

Καί τότε, ὅταν θά ἀναρωτηθοῦμε γιατί ἡ χώρα μας δέν «ἀνεβαίνει ἐπίπεδο», θά πρέπει νά θυμηθοῦμε ὅτι τό εἴχαμε δεῖ νά ἔρχεται. Μέ ἕνα μαγνητάκι στό ψυγεῖο καί μιά τυρόπιττα στό χέρι.

 

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.