Βερολῖνο, Χάντεμπεργκστράσσε 15 Μαρτίου, 1921

Τίς προάλλες περπάτησα στήν Εὐριπίδου, ψάχνοντας νά βρῶ ἕνα ὑπόγειο ὅπου κατοικοεδρεύει ἕνας τεχνίτης εἰδικός στήν ἀναζωογόνηση μπρούτζινων ἀντικειμένων.

Ἔχω κάποια ὄμορφα, παλιά μπρούντζινα κομμάτια, δύο σαμοβάρια καί κάτι παλιές κατσαρόλες τῆς γιαγιᾶς, ἕναν μικρό ἀποστακτῆρα καί ἕναν μύλο τοῦ καφέ, πού θέλουν «φρεσκάρισμα».

Περπατῶντας, λοιπόν, ἔφθασα καί στό κατάστημα ἀλλαντικῶν μέ τό γνωστό ἀρμενικό ὄνομα. Παλιός γνώριμος ἀπό τήν Νίκαια ὁ ἰδιοκτήτης, μπῆκα μέσα γιά νά εὐφρανθοῦν οἱ ρώθωνες καί οἱ πνεύμονές μου ἀπό τά ἀρώματα τοῦ παστουρμᾶ, τῶν ἀλλαντικῶν καί ὅλων ἐκείνων τῶν ἀρωμάτων, τά ὁποῖα ἀπολάμβανα στά σπίτια τῶν φίλων μου Ἀρμενίων, τοῦ Ὀβανές, τοῦ Χαΐκ, τοῦ Γερβάντ, τοῦ Ἐγιά, τοῦ Μπογός, τοῦ Ἀράμ, τῆς Βαρτουί, τῆς Ἰσκουί, τῆς Ἀναΐτ, τῶν κοριτσιῶν μέ τά ἀδέλφια τῶν ὁποίων κάναμε παρέα καί παίζαμε μπάλλα στήν αὐλή τοῦ «Ζαβαριάν».

Καί χθές, ξαναθυμήθηκα τούς Ἀρμενίους, ὅπως κάθε χρόνο, στίς 24 Ἀπριλίου, ἡμέρα μνήμης τῆς φρικώδους Γενοκτονίας τῶν Ἀρμενίων ἀπό τούς Τούρκους τό 1915.

Τῆς μεγάλης σφαγῆς, πού ἄρχισε μέ τήν σύλληψη διακοσίων πενῆντα ἐπιφανῶν Ἀρμενίων στήν Κωνσταντινούπολη, οἱ ὁποῖοι ἐκτελέσθηκαν τό ἴδιο βράδυ μέ σύνθημα: «Θάνατος στούς διανοούμενους»…

Ἦταν ξημερώματα τῆς 24ης Ἀπριλίου, τήν ἴδια μέρα πού ἔλαβε χώρα ἡ ἀποτυχημένη συμμαχική ἀπόβαση στήν Καλλίπολη, ὅταν ἡ Ἀστυνομία τῆς Κωνσταντινουπόλεως συνέλαβε διακόσιους πενῆντα (τριακόσιους, κατ’ ἄλλες πηγές) διανοούμενους ἀλλά καί προβεβλημένες προσωπικότητες τῆς τοπικῆς ἀρμενικῆς κοινότητας (δημοσιογράφους, πολιτικούς, συγγραφεῖς, ἰατρούς, δασκάλους), μέ τόν ἀριθμό νά μεγαλώνει μέ ταχύτητα, καθώς ἀθρόες συλλήψεις Ἀρμενίων ἔγιναν σέ ὅλη τήν ὀθωμανική ἐπικράτεια.

Οἱ περισσότεροι βασανίσθηκαν ἄγρια καί ἐκτελέσθηκαν ἀτιμωτικά, τήν ἴδια ὥρα πού ἄλλοι φυλακίσθηκαν, ἐκτοπίσθηκαν ἤ ἐστάλησαν στά φοβερά «καραβάνια τοῦ θανάτου».

Οἱ εἰκόνες ἀπό ἐκείνη τήν φοβερή σφαγή, ἡ ἐφιαλτική ἁλυσίδα τῶν ἐσταυρωμένων Ἀρμενίων γυναικῶν, ἡ σφαγή τῶν γυναικόπαιδων, οἱ πυραμίδες ἀπό τά κομμένα κεφάλια τῶν δύστυχων Ἀρμενίων, φωτογραφήθηκαν ἀπό τούς παλληκαράδες τοῦ στυγεροῦ δολοφόνου Ταλαάτ πασᾶ, ὁ ὁποῖος εἶχε ἐπιτύχει τήν προσκόλληση τῆς Τουρκίας στό πλευρό τῶν Γερμανῶν στόν Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Μέ Γερμανούς συμβούλους ἐκπόνησε καί ἔθεσε σέ ἐφαρμογή τό ἐφιαλτικό σχέδιό του γιά «τήν κάθαρση τοῦ τουρκικοῦ ἔθνους ἀπό τά ξένα στοιχεῖα.»

Στίς 15 Μαρτίου τοῦ 1921 ὁ Ταλαάτ, πρώην ἰσχυρός ἄνδρας τῆς Τουρκίας, ἔξω ἀπό τό σπίτι του στό Βερολῖνο, στήν Χάντεμπεργκστράσσε 4, δέχθηκε τούς πυροβολισμούς τοῦ εἰκοσιτετραετοῦς Ἀρμενίου Σογομόν Τεχλιριάν καί ἔπεσε νεκρός, σέ ἡλικία 47 ἐτῶν.

Ὁ Τεχλιριάν εἶχε ἀντικρύσει τίς ἀδελφές του νά βιάζονται, τόν ἀδελφό του νά ἀποκεφαλίζεται καί τούς γονεῖς του νά δολοφονοῦνται κατά τήν διάρκεια τῆς «πορείας θανάτου» στό Ἐρζερούμ τό 1915.

«Ἡ ἄρνησή της γιά τήν ἀναγνώριση τῆς Γενοκτονίας, ἀφήνει ἀνοιχτό τόν δρόμο γιά τή διάπραξη κι ἄλλων, ἀντίστοιχων ἐγκλημάτων. Ἀκόμη καί ἡ δίκη μου γενιά ἔχει ἐπηρεασθεῖ ἀπό αὐτά τά γεγονότα, ἄν καί δέν τά ἔζησε.

Εἶναι ἀδύνατο, ὅμως, νά τά ἀφήσουμε πίσω μας. Εἶναι ἀδύνατο νά τά ξεχάσουμε» δηλώνει ὁ Ἀρμένιος ἱστορικός καί διευθυντής τοῦ Μουσείου Γενοκτονίας τῶν Ἀρμενίων, Χαΐκ Ντεμογιάν. Πῶς νά ξεχάσουμε;

Απόψεις

Ὁ κύριος Πρωθυπουργός ἐνοχλεῖται ἀπό τίς ὑποδείξεις τοῦ Προέδρου

Εφημερίς Εστία
Αἰχμές πρός τόν ὑπουργό Ἐθνικῆς Ἀμύνης: «Καλό εἶναι νά μένει ἔξω ἀπό τίς πολιτικές συζητήσεις τό ὄνομά του» – Παράπονα Μητσοτάκη γιά τίς δημοσκοπήσεις γιατί «μετροῦν κόμματα πού δέν ὑπάρχουν» – Στό στόχαστρό του καί ὁ Εὐ. Βενιζέλος γιά τήν «μή κυβερνήσιμη χώρα»

Ὁ πλησίον

Μανώλης Κοττάκης
Μέ Αφορμή τόν θάνατο τοῦ Διονύση Σαββόπουλου εἰσηγοῦμαι μιά ἄσκηση πρός ἐπίλυση μέ τήν βοήθεια μιᾶς ἐκπληκτικῆς ἀνθρώπινης αἴσθησης πού δέν ἔχει ἡ ΑΙ: τῆς φαντασίας! Ἄν θέλαμε νά περιγράψουμε τήν μουσική ὅλων τῶν μεγάλων συνθετῶν τῆς ἐποχῆς μας, ποιά ἀνθρώπινη χειρονομία θά ἐπιλέγαμε γιά νά τήν συμβολίσουμε; Ἐναλλακτικά, μέ ποιά εἰκόνα θά τήν ταυτίζαμε; Γιά ὅσο σκέπτεστε τίς ἀπαντήσεις σας, εἰσφέρω ὡς τροφή γιά σκέψη τίς δικές μου. Θά ταύτιζα τόν Μίκη μέ μιά ὑψωμένη γροθιά. Αὐτός ἦταν ὁ Θεοδωράκης, αὐτή καί ἡ Μεταπολίτευση. Ἀνεκπλήρωτοι πόθοι. Τόν Μάνο μέ μιά μεγάλη ἀγκαλιά. Τῆς συμφιλιώσεως, τῆς ἀνοχῆς καί τῆς πολιτικῆς συμπεριλήψεως. Τόν Μαρκόπουλο μέ τίς ρίζες. Ἦταν ὁ σκαπανεύς τους. Τόν Ξαρχάκο μέ τό σῆμα τῆς νίκης ἀπέναντι στό ἄδικο. Καί τόν Νιόνιο μέ ἕναν κύκλο. Τόν κύκλο τοῦ «ὅλοι μαζί». Πῶς ἀγκαλιάζονται καί χορεύουν οἱ παῖκτες τῆς Ἐθνικῆς μπάσκετ μετά ἀπό κάθε νίκη; Αὐτό. Αὐτός ἦταν ὁ Σαββόπουλος. Ἡ ἑλληνική χαρά κλεισμένη σέ κύκλο. Ὅλους ὅμως τούς μεγάλους μας τούς ἑνώνει μιά λεπτή νοητή γραμμή, ἡ ὁποία λείπει σήμερα κατά βάση ἀπό τόν δημόσιο βίο. Ἡ γραμμή τῆς Ἑλληνικότητας. Πολλούς ἐξ αὐτῶν τούς ἑνώνει καί τό πνεῦμα τῆς Ὀρθοδοξίας πού ἐπηρέασε τό ἔργο τους. Ὁ ἀριστερός Θεοδωράκης ἐκτόξευσε τό […]

Ἡ Ντόρα προτείνει τήν ἐπαναφορά τοῦ Συμβουλίου Δημοκρατίας!

Εφημερίς Εστία
Σέ μιάν ἀπροσδόκητη ἐξέλιξη, ἡ κ. Ντόρα Μπακογιάννη πρότεινε νά καθήσουν στό ἴδιο τραπέζι οἱ πρώην Πρωθυπουργοί, Κώστας Καραμανλῆς, Γιῶργος Παπανδρέου, Ἀλέξης Τσίπρας καί Ἀντώνης Σαμαρᾶς, καθώς καί ὁ Εὐάγγελος Βενιζέλος, προκειμένου νά ὑπάρξει ἐθνική συνεννόησις γιά τά ζητήματα πού ἀφοροῦν στήν ἐξωτερική πολιτικῆς τῆς χώρας σέ σχέση μέ τήν Τουρκία. Καί τοῦτο ἐνῶ κατ’ ἐπανάληψιν ὁ Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ἔχει δηλώσει ὅτι ὁ ἴδιος ἔχει τήν ἀποκλειστική εὐθύνη τῆς διακυβερνήσεως καί τῆς χαράξεως τῆς ἐξωτερικῆς πολιτικῆς. Ἡ πρότασις αὐτή τῆς κ. Μπακογιάννη συνιστᾶ ἐπαναφορά, ἔστω καί ἄτυπη, τοῦ Συμβουλίου τῆς Δημοκρατίας, τό ὁποῖο προεβλέπετο ἀπό τό Σύνταγμα τοῦ 1975 καί κατηργήθη μέ τήν συνταγματική ἀναθεώρηση τοῦ 1986, κατά τήν ὁποία ὁ Πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας κατέστη ἀποκλειστικῶς τελετουργικός, μέ τό σύνολον τῶν ἁρμοδιοτήτων νά περιέρχονται στόν Πρωθυπουργό. Στό Συμβούλιο τῆς Δημοκρατίας, τό ὁποῖο συγκαλοῦσε ὁ Πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας, μετεῖχαν, πέραν τοῦ ἐν ἐνεργείᾳ Πρωθυπουργοῦ, οἱ διατελέσαντες Πρωθυπουργοί, καθώς καί οἱ διατελέσαντες Πρόεδροι τῆς Δημοκρατίας. Τό Συμβούλιο αὐτό ἐλάχιστες φορές εἶχε συγκληθεῖ καί προεβλέπετο νά λειτουργεῖ συμβουλευτικῶς γιά πράξεις ρυθμίσεως τοῦ πολιτεύματος, μέ πρώτη προτεραιότητα τήν σύγκλιση τῶν ἀπόψεων ὅλων τῶν συμμετεχόντων. Τό πνεῦμα τῆς προτάσεως τώρα εἶναι πολύ διαφορετικό καί φαίνεται ὅτι στήν βάση της ὑπάρχει ὁ φόβος γιά τήν […]

Ἆσμα ἡρωικό καί πένθιμο γιά τόν Διονύσιο μελωδό

Δημήτρης Καπράνος
Ἦταν ἕνα «μουσικό πρωινό» τοῦ Νίκου Μαστοράκη, νομίζω τό ’65.

Σάββατον 23 Ὀκτωβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ H ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΕΟΤ