ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025

Τά 200 χρόνια καί ἡ διαθήκη τοῦ Κολοκοτρώνη

Παρακολούθησα τήν πανηγυρική τελετή ἐπ’ εὐκαιρία τῆς συστάσεως τῆς Ἐπιτροπῆς ἡ ὁποία…

… θά ἡγηθεῖ τῶν ἐκδηλώσεων γιά τόν ἑορτασμό τῶν 200 ἐτῶν ἀπό τήν Ἐπανάσταση τοῦ 1821.

Ἔχοντας κατά νοῦ τήν ἄψογη διοργάνωση τῶν Ὀλυμπιακῶν Ἀγώνων τοῦ 2004, διοργάνωση ἡ ὁποία –μέ τό κῦρος καί τήν ἀποτελεσματικότητά της– ὑποχρέωσε τούς Ἕλληνες πολῖτες νά συμπεριφερθοῦν ἀναλόγως, μέ ἀποτέλεσμα ἡ χώρα νά εἶναι ἐντελῶς διαφορετική –πρός τό καλύτερο– γιά τήν περίοδο ἐκείνη, πιστεύω ὅτι κάτι καλό θά βγεῖ.

Καί δέν εἶναι τώρα ἡ στιγμή γιά νά ἐκφράσουμε τυχόν ἀντιρρήσεις μας γιά τήν ἐπιλογή τῶν προσώπων τά ὁποῖα θά στελεχώσουν τήν Ἐπιτροπή ἤ γιά ἄλλες ἐπί μέρους γκρίνιες. Ἔχουμε καιρό γιά τέτοια.

Ἐκεῖνο πού χρειάζεται εἶναι ἡ ἐνεργοποίηση τῶν ἑστιῶν πολιτισμοῦ οἱ ὁποῖες λειτουργοῦν στίς ἑλληνικές πόλεις ἀλλά καί σέ κάποιες μεγάλες πόλεις τοῦ ἐξωτερικοῦ, ὥστε νά καταθέσουν ἰδέες καί ἀπόψεις, τίς ὁποῖες ἡ Ἐπιτροπή ἤ ὅποιος ἄλλος ὁρισθεῖ, θά μελετήσει καί θά ἐπιλέξει.

Ἀσφαλῶς, ὁ ἑορτασμός τῶν 200 ἐτῶν δέν πρέπει νά ἀναλωθεῖ σέ «ταρατατζούμ» καί νομίζω –ἀπό ὅσα ἄκουσα νά λέγονται χθές– δέν θά γίνει κάτι τέτοιο. Δέν θά πρέπει, ἐπίσης, νά περιοριστοῦμε σέ κάποια διεθνῆ συνέδρια, τά ὁποῖα βεβαίως πρέπει νά ὀργανωθοῦν καί στά ὁποῖα πρέπει νά κληθοῦν νά συμμετάσχουν προσωπικότητες οἱ ὁποῖες ὑπηρετοῦν τά ἑλληνικά γράμματα καί τίς τέχνες παγκοσμίως.

Ἐκεῖνο, ὅμως, πού θά πρέπει νά προσέξει ἰδιαιτέρως ἡ Ἐπιτροπή καί ἐκεῖνοι πού θά ἀναλάβουν τά ἐπί μέρους θέματα, εἶναι τό ὅτι τά 200 χρόνια συμπίπτουν μέ μία ἀπό τίς πλέον δύσκολες περιόδους πού διέρχεται ἡ χώρα μας. Μία περίοδος κατά τήν ὁποία τό φρόνημά μας ἔχει τρωθεῖ ποικιλοτρόπως, ἡ ἐθνική μας κυριαρχία ἔχει ἐν μέρει ἐκχωρηθεῖ ἀλλά καί ἀμφισβητεῖται ἀπό ἐκείνους τῶν ὁποίων τόν ζυγό ἀποτινάξαμε μέ τήν Ἐπανάσταση τοῦ ’21.

Φυσικά, δέν πρέπει νά ὀμφαλοσκοπήσουμε γιά μιά ἀκόμη φορά. Καί, ἀσφαλῶς, δέν εἴμαστε «τό κέντρο τοῦ κόσμου», ὅπως εἶπε χθές ἡ πρόεδρος τῆς Ἐπιτροπῆς. Νά προσέξουμε, ὅμως, καί νά μήν λησμονήσουμε ὅτι ναί, ἐδῶ σέ αὐτήν τή γῆ, ὑπῆρξε τό κέντρο τοῦ κόσμου. Ναί, ἐδῶ γεννήθηκε ἡ ἀθηναϊκή δραχμή, ἡ ὁποία ἀπετέλεσε τό ἰσχυρότερο νόμισμα στόν τότε γνωστό κόσμο καί ἐπί 300 χρόνια ἡ ὑποτίμησή της δέν ὑπερέβη τό 2%! Νά μήν λησμονήσουμε ὅτι, θέλουμε-δέν θέλουμε, κατοικοῦμε στόν τόπο ὅπου γεννήθηκε καί λειτούργησε ἡ Δημοκρατία, τό πολίτευμα στό ὄνομα τοῦ ὁποίου ὀμνύουν σήμερα ὅλα τά ἔθνη καί τά κράτη.

Καί αὐτό δέν εἶναι ἀρχαιολατρεία, ὅπως ἴσως νομίζουν οἱ διάφοροι, κατ’ ὄνομα μόνον προοδευτικοί, οἱ ὁποῖοι προτάσσουν πρό πάντων τόν μηδενισμό. Οὔτε θά εἶναι «πατριδολαγνεία» νά ἀνατρέξει ἡ Ἐπιτροπή στήν κατακλεῖδα τῆς διαθήκης τοῦ Θεόδωρου Κολοκοτρώνη πρός τούς νέους, ἀνήμερα τῶν Ἁγίων Ἀσωμάτων στήν Πνύκα, τόν Νοέμβριο τοῦ 1828!

«Σέ ἐσᾶς μένει νά γιατρέψετε καί νά στολίσετε τόν τόπον πού ἐμεῖς λευτερώσαμε. Καί γιά νά γίνει αὐτό πρέπει νά ἔχετε θεμέλια τήν ὁμόνοια, τήν θρησκεία καί τήν λευτεριά». Καί σέ ἐμᾶς, δηλαδή, γιά νά ἐξηγούμεθα…

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.