ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Παρασκευή 19 Σεπτεμβρίου 2025

Οἱ Τοῦρκοι ἐπιμένουν στήν ἀποστρατιωτικοποίηση

Τό τουρκικό ὠκεανογραφικό «Πιρί Ρεΐς»

Πρώτη φορά τίθεται σέ Navtex ὁ ἐξοπλισμός 23 ἑλληνικῶν νησιῶν

Ὅταν ἡ Ἄγκυρα προβαίνει σέ στρατιωτικές ἤ διπλωματικές ἐνέργειες, πάντα ἔχει ἕναν ἀπώτερο στόχο καί πάντα τίς ἐντάσσει σέ ἕνα πλαίσιο μακρόπνοου σχεδιασμοῦ. Τόσο λοιπόν ἡ ἀναγγελία ἐξόδου τοῦ ὠκεανογραφικοῦ «Πιρί Ρεΐς» ὅσο καί οἱ ἀλλεπάλληλες Navtex πού ἐξέδωσε ὁ σταθμός τῆς Σμύρνης ἐξυπηρετοῦν σκοπιμότητες τίς ὁποῖες ἔχει πολύ προσεκτικά ἐπεξεργασθεῖ τό τουρκικό ΥΠΕΞ. Σέ ἀντίθεση μέ ἐμᾶς, οἱ Τοῦρκοι δέν λειτουργοῦν ἀντιδραστικά. Κάνουν κινήσεις ὥστε νά διατηροῦν τήν πρωτοβουλία καί νά ὑποχρεώνουν ἐμᾶς σέ κινήσεις ἀντιδράσεως. Πάντα ὅμως ἔχοντας ἕνα σχέδιο καί ἕναν ἀπώτερο στόχο.

Στήν συγκεκριμένη περίπτωση θά σημειώσουμε ὅτι εἶναι ἡ πρώτη φορά πού περιλαμβάνεται σέ Navtex κατάλογος νησιῶν τά ὁποῖα, κατά τήν Ἄγκυρα, «πρέπει νά εἶναι ἀποστρατιωτικοποιημένα». Μιά τέτοια παράθεσις δέν ἔχει νόημα. Ἡ Navtex εἶναι μιά ὁδηγία πρός ναυτιλομένους προκειμένου νά ἀποφεύγουν ζῶνες στίς ὁποῖες γίνονται στρατιωτικές ἀσκήσεις ἤ ἄλλες ἐνέργειες (ἔρευνες κ.λπ.) πρός ἀποφυγήν ναυτικῶν ἀτυχημάτων. Καί συνήθως οἱ Navtex ἀναφέρονται σέ διεθνῆ ὕδατα. Σπανίως σέ χωρικά καί πάντως σέ καμμία περίπτωση στά χωρικά ὕδατα ἄλλης χώρας. Καί ὅμως αὐτό κάνει ἐν προκειμένῳ ἡ Τουρκία. Ὄχι μόνον παραθέτει τόν κατάλογο 23 ἑλληνικῶν νησιῶν τά ὁποῖα θεωρεῖ ἀποστρατιωτικοποιημένα, ἀλλά καί ὑποστηρίζει ὅτι ἀπαγορεύεται ἡ διεξαγωγή στρατιωτικῶν ἀσκήσεων στά χωρικά ὕδατα τῶν νησιῶν αὐτῶν.

Συγκεκριμένα, στήν Navtex ἀναφέρεται ὅτι «οἱ Νῆσοι Θάσος, Ἅγιος Εὐστράτιος, Ψαρᾶ, Σαμοθράκη, Λῆμνος, Λέσβος, Χίος, Ἰκαρία, Σάμος, Ἀστυπάλαια, Ρόδος, Χάλκη, Κάρπαθος, Κάσος, Τῆλος, Νίσυρος, Κάλυμνος, Λέρος, Πάτμος, Λειψοί, Σύμη, Κῶς, Καστελλόριζο βρίσκονται ὑπό καθεστώς μόνιμης ἀποστρατικοποιήσεως σύμφωνα μέ τήν ἀπόφαση τῆς Διασκέψεως τοῦ Λονδίνου τῆς 13ης Φεβρουαρίου 1914, τήν Συνθήκη Εἰρήνης τῆς Λωζάννης τοῦ 1923 καί τήν Συνθήκη Εἰρήνης τῶν Παρισίων τοῦ 1947. Ἑπομένως, δέν ἐπιτρέπεται νά διεξάγονται στρατιωτικές δραστηριότητες στά χωρικά ὕδατα αὐτῶν τῶν νησιῶν».

Δέν ἔχουμε δηλαδή ἁπλῶς μιάν ἐπιμονή τῆς Τουρκίας στό ζήτημα τῆς ἀποστρατιωτικοποιήσεως τῶν νησιῶν, ἀλλά καί μιάν εὐθεῖα παρέμβασή της σέ περιοχές (χωρικά ὕδατα) στά ὁποῖα ἡ Ἑλλάς ἀσκεῖ κυριαρχία.

Δέν ἔχει ἁπλῶς κυριαρχικά δικαιώματα. Αὐτό εἶναι τό ζήτημα πού θά ἔπρεπε νά ἀπασχολεῖ τήν ἑλληνική Κυβέρνηση. Οἱ διεκδικήσεις τῆς Τουρκίας μέ αὐτήν τήν Navtex ἔχουν περάσει σέ ἄλλο ἐπίπεδο. Καί βεβαίως ὀρθῶς πράττει ἡ ἑλληνική Κυβέρνησις πού διατηρεῖ ἠπίους τόνους, θέλουμε ὅμως νά ἐλπίζουμε ὅτι, πίσω ἀπό τίς κλειστές πόρτες τοῦ ΚΥΣΕΑ, τό ζήτημα ἀπησχόλησε πολύ σοβαρά τόν Πρωθυπουργό καί τούς ἁρμοδίους ὑπουργούς.

Ἡ κλιμάκωσις τῶν περιστατικῶν ἄρχισε μέ τήν ἀναγγελία ἐξόδου τοῦ ὠκεανογραφικοῦ «Πιρί Ρεΐς» στό Αἰγαῖο, ὁπότε ἐξεδόθη καί ἡ σχετική Navtex. Τοῦτο σημαίνει ὅτι δυνητικῶς θά μποροῦσαν νά παραβιασθοῦν κυριαρχικά δικαιώματα τῆς Ἑλλάδος. Ἀκολούθησε μιά ἑλληνική anti-Navtex καί ἐν συνεχείᾳ μιά φαινομενικῶς μή συνδεομένη ἄσκησις ἑτοιμότητος τῶν ἑλληνικῶν Ἐνόπλων Δυνάμεων σέ ὅλο τό μῆκος τῶν χερσαίων καί θαλασσίων συνόρων. Ἄν καί ἡ ἐνέργεια αὐτή εἶναι ὀρθή, δεικνύει ὅτι ἡ Ἑλλάς παραμένει ἐγκλωβισμένη στήν λογική τῶν κινήσεων ἀντιδράσεως πρός τίς ἐνέργειες τῆς Τουρκία, ἡ ὁποία διατηρεῖ τήν πρωτοβουλία κινήσεων.

Νά θυμίσουμε ὅτι ζήτημα ἀποστρατιωτικοποιήσεως τῶν νησιῶν εἶχε θέσει καί πάλι ἡ Τουρκία τόν Νοέμβριο τοῦ 2024 καί τόν Δεκέμβριο τοῦ 2022. Καί στίς δύο αὐτές περιπτώσεις μέ ἀποφάσεις τοῦ Συμβουλίου Ἐθνικῆς Ἀσφαλείας τῆς χώρας ἡ Τουρκία ἔθετε τό ζήτημα τῆς ἀποστρατιωτικοποιήσεως ὡς προϋπόθεση γιά τήν διατήρηση τῆς ἑλληνικῆς κυριαρχίας στά νησιά τοῦ Αἰγαίου. Ἤθελε μάλιστα νά περιλάβει καί τά ζητήματα αὐτά στό «πακέτο θεμάτων» τοῦ ἑλληνο-τουρκικοῦ διαλόγου ἤ τῶν διευθετήσεων στά διεθνῆ δικαιοδοτικά ὄργανα.

Εἶναι πολύ πιθανόν, ἐν ὄψει νέων συζητήσεων γιά τέτοιες διαπραγματεύσεις, νά προετοιμάζει ἡ Τουρκία τό ἔδαφος προκειμένου νά θέσει ἐν νέου ζητήματα ἀποστρατιωτικοποιήσεως καί κυριαρχίας.




Κεντρικό θέμα