Παρανόμως ἐξήγαγε ὁ Ἔλγιν τά Γλυπτά

Ἀποκαλύψεις Τούρκων ἱστορικῶν σέ Ρωσσικό πρακτορεῖο

ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ μακρᾶς ἐρεύνης γιά τά ἐπίσημα ἔγγραφα τῆς Ὀθωμανικῆς Αὐτοκρατορίας τά ὁποῖα συνδέονται μέ τόν Λόρδο Ἔλγιν παρουσίασαν οἱ Τοῦρκοι ἐρευνητές Ζεϊνέπ Ἐγκέν καί Ὄρχαν Σακίν σέ συνέντευξη Τύπου πού παρεχωρήθη στό Μουσεῖο τῆς Ἀκροπόλεως. Ὅπως ἀναφέρει ἀνταπόκρισις τοῦ ΡΙΑ-Νόβοστι στό συνδρομητικό μέ τίτλο «Τοῦρκοι ἐρευνητές δέν βρῆκαν ἄδεια ἐξαγωγῆς τῶν Μαρμάρων τοῦ Παρθενῶνα στή Μεγάλη Βρεταννία», στά τουρκικά ἀρχεῖα δέν ὑπάρχουν ἔγγραφα πού νά ἐπιβεβαιώνουν ὅτι ἐδόθη ἄδεια στόν Λόρδο Ἔλγιν νά ἐξαγάγει γλυπτά τοῦ Παρθενῶνος ἀπό τήν Ἀθήνα, γεγονός πού ἀποδεικνύει τήν παρανομία τῶν ἐνεργειῶν του. Ἐπίσης, σημειώνει ὅτι ὁ Ἔλγιν, ὁ ὁποῖος διατέλεσε πρέσβυς τῆς Βρεταννίας στήν Κωνσταντινούπολη ἀπό τό 1799 ἕως τό 1803, μετέφερε ἕναν τεράστιο ἀριθμό ἔργων τῆς ἀρχαίας ἑλληνικῆς τέχνης ἀπό τήν Ἀθήνα στό Βρεταννικό Μουσεῖο.

«Ἡ Ἑλλάδα ἐπιζητεῖ καί διεκδικεῖ τόν ἐπαναπατρισμό αὐτῶν τῶν παρανόμως ἐξαχθέντων ἔργων, ἀλλά τό Βρεταννικό Μουσεῖο ἀρνεῖται τήν ἐπιστροφή τῶν μαρμάρων, τονίζοντας ὅτι ὁ Ἔλγιν εἶχε λάβει εἰδική ἄδεια ἀπό τόν Τοῦρκο Βεζίρη. Οἱ Τοῦρκοι ἐρευνητές, ὡστόσο, διαψεύδουν αὐτόν τόν ἰσχυρισμό» προσθέτει τό ΡΙΑ-Νόβοστι.

Σύμφωνα μέ τούς ἐρευνητές, τό 1081 φέρεται νά ἐξεδόθη ἄδεια στόν Ἔλγιν νά ἐπισκεφθεῖ τή Ρόδο, τήν Κρήτη καί τήν Ἀθήνα. Ἐπί πλέον, εὑρέθησαν τρία ἔγγραφα, τά ὁποῖα ἀποτελοῦσαν ἄδειες ἐπισκέψεως στήν Χίο τό 1802 καί τήν Ἀθήνα τόν Μάρτιο καί τόν Μάιο τοῦ 1802. «Ὅλα τά φιρμάνια ἦταν γραμμένα σέ ἕνα εἰδικό βιβλίο. Τό περιεχόμενό τους ἦταν ἐπίσης γραμμένο σέ αὐτό» ὑπεστήριξε ὁ Ὄρχαν Σακίν, ὁ ὁποῖος ἀπέρριψε τόν βρεταννικό ἰσχυρισμό, ὅτι τά ἔγγραφα τοῦ Ἔλγιν ἀποτελοῦσαν ἄδεια ἐξαγωγῆς τῶν Μαρμάρων. «Πρῶτα ἀπ’ ὅλα, αὐτό δέν ἦταν φιρμάνι. Ἴσως ἦταν ἕνα προσωπικό γράμμα ἀλλά ὄχι φιρμάνι. Τό φιρμάνι θά μποροῦσε νά ὑπογραφεῖ μόνον ἀπό τόν Σουλτάνο, ὄχι ἀπό τόν Πασᾶ. Ὑπῆρχε μόνο ἄδεια γιά ἐπίσκεψη» ἐξήγησε, μεταξύ ἄλλων, ὁ ἱστορικός συμπληρώνοντας: «Ἔχουμε ἐξετάσει ὅλα τά ἐπίσημα ἔγγραφα» χωρίς νά ἀποκλείει τόν ἐντοπισμό καί ἄλλων ἐγγράφων στό μέλλον.

Ὁ διευθυντής τοῦ Μουσείου Ἀκροπόλεως Δημήτρης Παντερμαλῆς ἐπεσήμανε ὅτι τά εὑρήματα ἀποδεικνύουν τήν μή νομιμότητα τῆς ἐξαγωγῆς τῶν Γλυπτῶν τοῦ Παρθενῶνος, τονίζοντας ὅτι: «Μετά τή σημερινή παρουσίαση, κατανοοῦμε καλύτερα τή γραφειοκρατία τοῦ παλατιοῦ τοῦ Σουλτάνου. Καί θά γίνεται πιό ξεκάθαρο ὅτι τό ἔγγραφο, τό ὁποῖο ἰσχυρίζονται οἱ Βρετανοί ὅτι διαθέτουν, δέν ἀποτελεῖ φιρμάνι». Ἐπίσης, ἀνεφέρθη καί στό συμπέρασμα ὅτι μόνον ὁ Σουλτάνος εἶχε τή δικαιοδοσία γιά τήν παραχώρηση ἀδείας ἐξαγωγῆς ἀρχαιοτήτων. «Θά συνεχίσουμε νά μαχόμαστε γιά τήν ἐπιστροφή τῶν γλυπτῶν» κατέληξε ὁ κ. Παντερμαλῆς.

Ειδήσεις / Άρθρα

Σάββατον, 8 Μαΐου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
O ΚΟΣΜΟΣ ΔΙΚΑΙΟΣ ΕΠΑΙΝΟΣ

Πέτρος Γαϊτάνος: «Χαίρε Νίκαια – Κλέος Ορθοδοξίας»

Εφημερίς Εστία
Ένας Ύμνος στην Πίστη, την Ιστορία και τη Μουσική

Ἡ ἐθνική Πινακοθήκη προκαλεῖ ἡ Νέα Δημοκρατία «εὐλογεῖ»

Μανώλης Κοττάκης
Ὁ φιλελεύθερος δογματισμός κοστίζει – Ὁ σεβασμός στά σύμβολα, ἡ ἐπανάστασις τῶν ἱερέων, ἡ αὐτονόμησίς τους ἀπό τούς Μητροπολῖτες καί τό σφυροκόπημα πρός τό Ὑπουργεῖο Πολιτισμοῦ – Μέ ταχύτητα πρός τόν τοῖχο τό Μαξίμου!

Ὁ Βενιζέλος καί ἡ Μικρά Ἀσία

Εφημερίς Εστία
ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ, διάφοροι συγγραφεῖς, ἀνταγωνίζονται στήν ἄσκηση κριτικῆς κατά τοῦ Ἐλ. Κ. Βενιζέλου. Σ’ ἀντίλογο ἀναγκαῖο εἶναι ὅ,τι ἀκολουθεῖ.

Αἰχμές Καραμανλῆ γιά τά ἐξωτερικά μέσῳ… Μολυβιάτη

Εφημερίς Εστία
ΣΥΣΣΩΜΗ ἡ πολιτειακή καί πολιτική ἡγεσία τῆς χώρας ἀπένειμε χθές τό ὕστατο χαῖρε στόν πρώην ὑπουργό Ἐξωτερικῶν Πέτρο Μολυβιάτη.