ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2025

«Πάντα η Αλεξάνδρεια» του Δημήτρη Στεφανάκη από τις εκδόσεις Μεταίχμιο

Μέσα σε λίγες μόνο ημέρες η Δάφνη Χάραμη έχασε τον πατέρα της Κώστα, το εργοστάσιό τους στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου εθνικοποιήθηκε από το καθεστώς Νάσερ και το σπίτι τους σφραγίστηκε.

  • Από τη Γιώτα Βαζούρα

Ο Κωστής Χάραμης, πλέον, δεν υπήρχε και η ίδια δεν ήταν η κόρη του μεγιστάνα των αιγυπτιακών τσιγάρων. Η έπαυλη της οδού Αββασιδών, που αναγνώριζε για σπίτι της, έγινε ένα ξένο οίκημα, στο οποίο δεν της επιτρεπόταν πια να πατήσει το πόδι της.
Η ίδια η Αλεξάνδρεια έγινε ξένη και αφιλόξενη, μια πόλη σκιών και ψιθύρων, με τη νεαρή να καλείται να διαπιστώσει με τον πιο σκληρό τρόπο «ότι τις πιο μεγάλες ανατροπές η μυθοπλασία τις δανείζεται από την πραγματικότητα».

Ο Δημήτρης Στεφανάκης στο νέο του βιβλίο, που κυκλοφόρησε πριν από λίγο καιρό από τις εκδόσεις Μεταίχμιο, μας μεταφέρει στο καλοκαίρι του 1961 σε μία πόλη- φάρο του ελληνισμού, την Αλεξάνδρεια, ακολουθώντας την πορεία της οικογένειας Χάραμη, που πρωτογνωρίσαμε στο παλαιότερο, πολυαγαπημένο και πολυβραβευμένο μυθιστόρημά του «Μέρες Αλεξάνδρειας».

Αξιοποιώντας πραγματικά ιστορικά γεγονότα, στην προκειμένη περίπτωση το βαρύ πρόγραμμα των εθνικοποιήσεων των ξένων επιχειρήσεων από το καθεστώς Νάσερ, που οδήγησε στη μαζική έξοδο των Αιγυπτιωτών Ελλήνων, ο συγγραφέας μάς δίδει ένα συγκινητικό μυθιστόρημα για την αλλαγή, την απώλεια αλλά κυρίως την ασίγαστη ανάγκη του ανθρώπου για την προσωπική αναγέννηση.

Η γραφή του Στεφανάκη μεστή, γεμάτη, με μια σπαρακτική νοσταλγία για έναν κόσμο που σβήνει μέσα στη δίνη των πολιτικών αλλαγών. Η ικανότητά του να συνδυάζει τις ιστορικές λεπτομέρειες με την προσωπική ιστορία της Δάφνης είναι αριστοτεχνική, κάνοντας το καινούργιο του μυθιστόρημα ένα βαθιά στοχαστικό ανάγνωσμα.

Καθώς η ηρωίδα ατενίζει τον ορίζοντα της επικείμενης φυγής της, ο συγγραφέας αποτυπώνει όχι μόνο τη θλίψη της προσωπικής της απώλειας, αλλά και τη διάλυση ενός άλλου παλιότερου κόσμου, ενός μέρους που θα παρέμενε για αρκετές δεκαετίες αργότερα ένας χαμένος παράδεισος.

Στην ουσία του το βιβλίο «Πάντα η Αλεξάνδρεια» είναι ένας στοχασμός πάνω στην ανθεκτικότητα της ανθρώπινης ψυχής. Η Δάφνη δεν είναι απλώς μια ηρωίδα, είναι η ζωντανή μαρτυρία της προσωπικής εξέλιξης, είναι η ενσάρκωση της κάθε ύπαρξης που διαμορφώνεται από τις μεταβαλλόμενες συνθήκες γύρω της.

Ειδήσεις / Άρθρα

Ἀγωνία γιά τό πολίτευμα

Εφημερίς Εστία
Τό Κοινοβούλιο ὑποβαθμίζεται, ἡ Δικαιοσύνη ἐπηρεάζεται, τά ΜΜΕ χειραγωγοῦνται» – Οἱ ἐξεταστικές λειτουργοῦν προσχηματικῶς – Ἡ δικαιοσύνη δέν ἔδωσε ἀπαντήσεις γιά τίς ὑποκλοπές – Ὁ Τύπος δέν εἶναι γιά νά λιβανίζει – Κίνδυνος ἀπό τήν ἀργόσυρτη διολίσθηση – Οἱ πολῖτες θεωροῦν ὅτι τούς πρόδωσαν – Νάρκη τά γκέτα πλουσίων – Βολές Βενιζέλου γιά ἀκρίβεια, διαφθορά, ἀλαζονεία ἐξουσίας, ἀνισότητες, μονοπρόσωπες ἐξουσίες

Ἦταν κάποτε μιά Ἑλλάδα

Μανώλης Κοττάκης
Ξέρετε γιατί «χάλασε κόσμο» τό βίντεο μέ τόν ἀγρότη μας ἀπό τό Νέο Μοναστήρι Θεσσαλονίκης ὁ ὁποῖος ἔκλαιγε μέ μαῦρο δάκρυ μπροστά στήν κάμερα τοῦ κινητοῦ τῆς κόρης του κάνοντας ἔκκληση νά σώσει τά πρόβατά του;

Ἡ βράβευσις τοῦ Γιάννη Σμαραγδῆ

Εφημερίς Εστία
Στήν χθεσινή ἐκδήλωση γιά τά 15 χρόνια τῆς ἐφημερίδος «δημοκρατία» ἐβραβεύθη ὁ διεθνῶς ἀνεγνωρισμένος σκηνοθέτης κ. Γιάννης Σμαραγδῆς γιά τό ἔργο καί τήν διαχρονική προσφορά του στόν ἑλληνικό πολιτισμό.

Περί τοῦ ἀλύτου ἀγροτικοῦ, διά θαλάσσης!

Δημήτρης Καπράνος
Βιώνουμε οἱ πολῖτες αὐτῆς τῆς χώρας –καί οὐ μόνον– τήν τρέχουσα δεινή κρίση στήν παγκόσμια οἰκονομία, οἱ δέ οἰκονομολόγοι δέν φείδονται ἀφορισμῶν.

Πέμπτη, 9 Δεκεμβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟ ΠΑΘΗΜΑ