Οὔτε συγγνώμη δέν ζητεῖ ἡ Πινακοθήκη

Προσωρινῶς ἀπεμάκρυνε τά προσβλητικά ἔργα

Εμμένει προκαλοῦσα τό δημόσιο καί θρησκευτικό αἴσθημα ἡ διοίκησις τῆς Ἐθνικῆς Πινακοθήκης – Μουσείου Ἀλεξάνδρου Σούτσου ἀφοῦ ἀνεκοίνωσε μόνον ὅτι ἀπεμάκρυνε τά… ἔργα τέχνης, ὅπως χαρακτηριστικῶς ἀναφέρει, τοῦ Χριστόφορου Κατσαδιώτη τά ὁποῖα παρουσιάζονταν στήν ἔκθεση «Ἡ σαγήνη τοῦ ἀλλόκοτου» καίὅτι… σκοπίμως παραποιοῦνται στοιχεῖα καί προβάλλονται ἀναληθῆ περιστατικά!

Σέ ἐπεξηγηματική συνάντηση-ξενάγηση στούς χώρους τῆς ἐκθέσεως, ἡ διευθύντρια τῆς Πινακοθήκης ἰσχυρίσθηκε πώς «εἶναι ὁρατά τά ἴχνη τῆς βίας καί τοῦ βανδαλισμοῦ ὡς σύμπτωμα». Μάλιστα, χωρίς νά γίνει καμμία ἀναφορά στό πῶς ἐπελέγησαν καί ἐτοποθετήθησαν σέ δημόσια θέα στό πρῶτο εἰκαστικό ἵδρυμα τῆς χώρας τά προκαλοῦντα τό θρησκευτικό συναίσθημα τῶν Ἑλλήνων δημιουργήματα τοῦ δημοσιογραφοῦντος σέ ἱστολόγια κ.ἄ. μέσα εἰκαστικοῦ, τονίζεται ἁπλῶς ὅτι ἀπεμακρύνθησαν ἀπό τό δάπεδο μέ… τήν σύμφωνο γνώμη τοῦ καλλιτέχνου! Ἐπίσης δέν διετυπώθη καμμία φράσις ἀνασκευῆς ἤ οὐσιαστικῶν διευκρινίσεων σχετικῶς μέ τόν δημόσιο σάλο πού προεκλήθη. Ἀφέθη ὡς δικαιολόγησις ἡ ἕωλος καί παραμένουσα ἐν ἰσχύι φράσις τῆς διευθυντρίας τοῦ ἱδρύματος ὅτι «τά ἔργα τοῦ Χριστόφορου Κατσαδιώτη δέν ἔχουν θρησκευτική ἀξία. Πρόκειται γιά καλλιτεχνικά ἔργα πού συνομιλοῦν μέ τήν παράδοση τῆς εἰκονογραφίας, ἀλλά μεταφέρονται μέ νέο… νοηματικό περιεχόμενο».

Ἡ κ. Συραγώ Τσιάρα, σέ δηλώσεις της, ἐμμένουσα στίς ἐπιλογές της ἐτόνισε ὅτι ὑπάρχουν πάρα πολλά στοιχεῖα πού ἔχουν παραποιηθεῖ, «πού μέ κάνουν νά σκεφτῶ ὅτι ὑπάρχει μιά ἐνορχήστρωση σέ ὅλα αὐτά, δέν μπορῶ νά ἀποδώσω καί δέν μ’ ἐνδιαφέρει ἀλλά θεωρῶ ὅτι σκόπιμα παραποιοῦνται στοιχεῖα καί προβάλλονται ἀναληθῆ περιστατικά».

Αἰφνιδίως ἡ Ἐθνική Πινακοθήκη ἀνεκοίνωσε τήν ἀπομάκρυνση τῶν ἔργων, μέ ἐπίσημο δικαιολόγηση τήν «ἀσφάλεια» τοῦ μουσείου, τῶν ἐργαζομένων καί τῶν ἐπισκεπτῶν, ἀπόφαση πού, ἄν δικαιολογεῖται μέ ὅρους ὑπηρεσιακῆς ἐμμέσου διευθετήσεως πρός ἐξεύρεση λύσεως, στήν πραγματικότητα ἐπιβεβαιώνει ὅτι οἱ ὅροι ἐπιλογῆς τῶν ἐκτιθεμένων ἀντικειμένων δέν μετεβλήθησαν, παρά τήν ὁμόθυμο κοινωνική ἀμφισβήτηση καί τήν δημόσια ἀποδοκιμασία τῶν προκλητικῶν καί βλασφήμων ἀποτυπώσεων πού ἐπελέγησαν ἐν κρυπτῷ καί παραβύστω ὡς ἐργαλεῖα ἀπαξιώσεως θρησκείας, παραδόσεων καί θεσμικῶν λειτουργιῶν τοῦ αὐτονομημένου κόσμου τῆς τέχνης. Οὔτε λόγος βεβαίως γιά ἔνθεν κακεῖθεν εὐθῦνες, ἐμμονή στόν ὅρο «ἔργα τέχνης», ἐνῶ παραμένει ἄγνωστον ἐάν θά ἐπιχειρηθεῖ τυχόν ἐπαναφορά τους μετά τήν σίγαση τῶν ἀντιδράσεων. Τό σημαντικότερο ὅμως εἶναι ὅτι δέν ἀναφέρεται κάποια ἐπεξήγησις γιά τίς εὐθῦνες καί δέν ἐδόθησαν λεπτομέρειες γιά τά κριτήρια ἐπιλογῆς, τήν θεματολογία κ.ἄ.

Συμφώνως μέ τήν ἀνακοίνωση, ἡ ἀπομάκρυνσις τῶν ἔργων ἔγινε «μέ γνώμονα τήν ἀσφάλεια τῆς Ἐθνικῆς Πινακοθήκης -Μουσείου Ἀλεξάνδρου Σούτσου, τῶν ἔργων τέχνης, τῶν ἐργαζομένων καί τῶν ἐπισκεπτῶν, καθώς καί τήν ἀποκατάσταση τῆς εὔρυθμης θεσμικῆς λειτουργίας».

Σέ ἐπικοινωνία μέ μέσα ἐνημερώσεως, ἐκπρόσωπος τῆς Ἐθνικῆς Πινακοθήκης ἀπέφυγε νά προβεῖ σέ περαιτέρω διευκρινίσεις.

Ειδήσεις / Άρθρα

Γιώργος Ανδρούτσος: Ο πολυβραβευμένος διεθνούς φήμης ζωγράφος παρουσιάζει στην Ιαπωνία την πέμπτη ατομική του έκθεση

Εφημερίς Εστία
​Ο Γιώργος Ανδρούτσος, διακεκριμένος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης, παρουσιάζει την πέμπτη ατομική του έκθεση με τίτλο «George Androutsos Exhibition» τον Μάιο του 2025 στην γκαλερί SZK, στην Τσιγκασάκι της Καναγκάουα, Ιαπωνία.

Ἡ ἀπάθεια στό Αἰγαῖο πληρώνεται: «Τετελεσμένα» δημιούργησε τό «Ὀρούτς Ρεΐς»

Εφημερίς Εστία
Ὁ Χακάν Φιντάν ὑποστηρίζει ὅτι ἡ Τουρκία χάραξε στήν κρίση τοῦ 2020 τά ἐξωτερικά ὅρια τῆς ὑφαλοκρηπῖδος της

Οἱ Βρυξέλλες δέν εἶναι τό κέντρο τοῦ κόσμου

Εφημερίς Εστία
ΜΕ ΜΕΓΑΛΟ σκεπτικισμό ἀντιμετωπίζουμε τίς ἐξαγγελίες καί τά προγράμματα φορέων τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἑνώσεως περί ἀμυντικῆς βιομηχανίας καί στρατηγικῆς αὐτονομίας.

Ὁ Μάκης Βορίδης προειδοποιεῖ τήν Γερμανία γιά τούς μετανάστες

Εφημερίς Εστία
Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΙΣ δέν πρόκειται νά ἀποδεχθεῖ εὔκολα ὁποιοδήποτε αἴτημα τῆς Γερμανίας νά ἐπιστραφοῦν στήν Ἑλλάδα μετανάστες πού ἔχουν λάβει πρῶτο ἄσυλο στήν χώρα μας.

Ἕνας ἁγνός, ἄδολος ὀπαδός τῆς Τέχνης τῶν Μουσῶν

Δημήτρης Καπράνος
Ὁ Γιῶργος Χαρωνίτης, πού ἔφυγε ἀπό κοντά μας ἥσυχα, ὅπως ἔζησε, στά μόλις ἑβδομήντα του χρόνια, ἦταν ἕνας ἐξαιρετικός δημοσιογράφος, ἕνας συνεπής στίς ἀρχές του ἄνθρωπος, μία ἤρεμη ‒ἄν καί Κρητικός‒ μορφή, ἕνα παιδί πού ἀσπάσθηκε τήν θρησκεία τῶν Μουσῶν ἀπό μικρός καί προσπάθησε νά μᾶς μεταδώσει ἐκείνη τήν πολύπλοκη μορφή πού ἔχει ἡ ἄδολη ἀγάπη γιά τήν Μουσική.