«ΜΕΛΙΣΣΑ, Κοσμώντας τον Μύθο»: Εικαστική Ομαδική Έκθεση στον Ελληνικό Κόσμο

Στον Ελληνικό Κόσμο του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού εγκαινιάζεται η πρωτότυπη θεματική ομαδική έκθεση με τίτλο “ΜΕΛΙΣΣΑ, ΚΟΣΜΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΜΥΘΟ” με τη συμμετοχή εξήντα και πλέον διακεκριμένων σχεδιαστών κοσμήματος και εικαστικών.

Μοναδικά τεχνουργήματα από πολύτιμη ή άλλη ευφάνταστη ύλη παρουσιάζονται σε έναν οργανικό διάλογο με εικαστικά έργα, συνομιλώντας για τη Μέλισσα και τον οίκο της, την εικόνα, τη φόρμα και τον συμβολισμό της.

Από 12 Ιουνίου 2023 έως 15 Σεπτεμβρίου 2023 θα παρουσιαστεί στην Αθήνα μια έκθεση που τιμά την πολυτιμότητα και τους πολυσχιδείς συμβολισμούς της μέλισσας, όπως αυτοί αποτυπώνονται με θαυμαστή πλαστικότητα στις όψεις των πολύτιμων και σπάνιων τεχνουργημάτων της ελληνικής νομισματικής τέχνης αλλά και στις πολύτιμες όψεις και φόρμες των κοσμημάτων της Μινωικής και Μυκηναϊκής Αρχαιότητας, της νεότερης αρχαιότητας, της βυζαντινής τέχνης και της ελληνικής λαϊκής παράδοσης. 

ΜΕΛΙΣΣΑ

Κόρη, Κεντρί, Κυψέλη, Μελίσσι, Κερί, Μέλι 

Με την πρωτοβουλία της δημοσιογράφου-ερευνήτριας κοσμήματος Τζένης Φραγκούλη και την επιμέλεια της αρχαιολόγου-ιστορικού της τέχνης Ίριδας Κρητικού, με αφετηρία τους πολυσχιδείς συμβολισμούς του μικρού δέματος της μέλισσας που αποτυπώνονται με θαυμαστή πλαστικότητα στις όψεις των πολύτιμων και σπάνιων τεχνουργημάτων της ελληνικής νομισματικής τέχνης αλλά και στις πολύτιμες όψεις και φόρμες των κοσμημάτων και της ενδυμασίας ή των υφαντών και των σκευών της Μινωικής και Μυκηναϊκής Αρχαιότητας, της νεότερης αρχαιότητας, της βυζαντινής τέχνης και της ελληνικής λαϊκής παράδοσης, αλλά ακόμη, σε συνομιλία με τον ιδιαίτερο κόσμο των μελισσοκόμων, ή το πρωτογενές σχήμα της κυψέλης και τη λειτουργία του μελισσιού, καθώς και το μέλι ή το μελισσοκέρι ως πρώτη ύλη και σύμβολο, σχεδιάστηκε και προτείνεται ένας δημιουργικός εικαστικός διάλογος με πηγή έμπνευσης τη Μέλισσα.  

Η μυθολογία και η σημασία της Μέλισσας στην αρχαία Ελλάδα αλλά και στον κόσμο είναι σχεδόν ανεξάντλητες. Μοναδικού κάλλους και ενδελέχειας είναι και οι απεικονίσεις της στην τέχνη και τη μικροτεχνία, κυριότερα δε, ως λαμπρού λατρευτικού συμβόλου στον Μινωικό και τον Μυκηναϊκό πολιτισμό. Σε κάθε περίπτωση, η μέλισσα, έμβλημα πόλεων και στολίδι πολλών νομισμάτων σε διάφορα ιερά και ισχυρά κέντρα της αρχαιότητας, συνδεόταν επίσης με τις γενεσιουργές δυνάμεις της φύσης και είχε εμβληματική θέση στα λατρευτικά έθιμα, γεγονός που ο άνθρωπος συνειδητοποίησε, θεοποίησε και προστάτευσε από πολύ νωρίς. Η συνομιλία με τον ιδιαίτερο κόσμο των μελισσοκόμων, το πρωτογενές σχήμα της κυψέλης, η λειτουργία του μελισσιού, το μέλι, το μελισσοκέρι, οι συμβολισμοί, αποτελούν πηγή έμπνευσης στον εικαστικό διάλογο.

Μνήμη και τιμή στη «Βασίλισσα Μέλισσα», το χρυσό κόσμημα από την Ελεύθερνα της Κρήτης, ηλικίας 2.700 ετών – μοναδική απεικόνιση της µέλισσας ως θεάς-, και το «Κόσμημα των Μελισσών», το χρυσό κόσμημα εξαίρετης τέχνης από το ανάκτορο των Μαλλίων (2.100-1700 π.Χ.) Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου.

Η οργανική σύνδεση της Μέλισσας με όλα τα παραπάνω και η σημασία της διαχρονίας στους συμβολισμούς της αποτελούν τους κύριους άξονες αναφοράς και έμπνευσης των συμμετεχόντων σχεδιαστών και εικαστικών. Με χρήση παραδοσιακών τεχνικών, χειροποίητη διαδικασία, επιστράτευση πολύτιμων ή εφήμερων υλικών, προσμένουμε τη δημιουργία μικρόκοσμων ωραιότητας και ιστορικής αναφοράς, με την παράλληλη παρουσίαση μεγαλύτερης κλίμακας αυτοδύναμων εικαστικών έργων και εγκαταστάσεων.

Παράλληλες δράσεις όπως ξεναγήσεις και εκπαιδευτικά εργαστήρια για ενήλικες και παιδιά καθώς και επιστημονική ημερίδα, θα πλαισιώσουν την έκθεση. 

Στο πλαίσιο της έκθεσης σχεδιάζεται και θα κυκλοφορήσει ομότιτλο λεύκωμα, ενώ ήδη προγραμματίζεται η μεταφορά της στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Η Έκθεση τελεί υπό την Αιγίδα της Περιφέρειας Αττικής, του Δήμου Αθηναίων και της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού και Δημόσιας Διπλωματίας από το Υπουργείο Εξωτερικών.

 

Συμμετέχουν με δημιουργίες τους οι καλλιτέχνες:

Ιωάννα Αγγελίδου, Χριστίνα Αθανασούλα-Μαντζαβίνου, Mari Aoyama, Άννα Αχιλλέως, Κωστής Βελώνης, Βασίλης Βλασταράς, Γιώτα Βόγκλη, Μάρω Βούλγαρη, Μάριος Βουτσινάς, Μαίρη Γαλάνη-Κρητικού, Νίκος Γαρμπής, Εργαστήριο Γυψοτεχνίας και Χαλκολυτικής της ΑΣΚΤ (υπεύθυνος εργ. Μάρκος Γερωγιλάκης), Μαρία Γκίζη, Άκης Γκούμας, Γεωργία Γκρεμούτη, Τερέζα Δαμιανίδου, Παναγιώτης Δαραμάρας, Ελένη Δασκαλάκη, Μάρθα Δημητροπούλου & Απόστολος Καρακατσάνης, Μαρία Διακοδημητρίου, Polina Ellis, Κατερίνα Ιωαννίδου, Σταυρούλα Καζιάλε, Δέσποινα Καλλιγά, Κωνσταντίνος Καλογερόπουλος, Bάσω Καλουδιώτη, Αναστασία Κανδαράκη, Τίνα Καραγεώργη, Bούλα Καραμπατζάκη, Πάνος Καρδάσης, Μαρία Καπρίλη, Μάρω Κορνηλάκη, Άγγελος Κωνσταντακάτος, Ρόδη Κωνσταντόγλου, Σοφία Λαμπροπούλου, Κωνσταντίνος Μάρος, Μηνάς Μαυρικάκης, Άνθια Μέγα-Χαβρέ, Χαρίτων Μπεκιάρης, Χριστίνα Μόραλη, Γεωργία Μπλιάτσου, Λαμπρινή Μποβιάτσου, Ισμήνη Μπονάτσου, Δημήτρης Νικολαΐδης, Ιόλη Ξιφαρά, Γιώργος Παπαδομανωλάκης, Νίκος-Γιώργος Παπουτσίδης, Σοφία Πάσχου, Δέσποινα Πανταζοπούλου, Γιώργος Παπαδομανωλάκης, Joanna Peters, Βαγγέλης Πολύζος, Κλάρα Πουλαντζά, Τιτίκα Σάλλα,Ρουμπίνα Σαρελάκου, Ιφιγένεια Σδούκου, Ζωή Σεκλειζιώτη, Ελένη Σιούστη, Χριστίνα Σούμπλη, Μάριος Σπηλιόπουλος, Παρασκευή Σπύρου, Αλίκη Στρουμπούλη, Ιωάννα Τερλίδου, Ντίνα Τζαβιδοπούλου, Ζαφειρία Τριβιζά, Βάσω Τρίγκα, Λίνα Φανουράκη, Μαρία Χάνιου, Αλέκος Φασιανός, Τζένη Φραγκούλη, Οίκος ZOLOTAS.

 

Διάρκεια Έκθεσης: 12 Ιουνίου 2023 έως 15 Σεπτεμβρίου 2023

Κέντρο Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος:  Πειραιώς 254, 177 78 Ταύρος

Είσοδος Ελεύθερη

Οργάνωση: Τζένη Φραγκούλη          Επιμέλεια: Ίρις Κρητικού

Εγκαίνια: Δευτέρα 12 Ιουνίου 2023

Ειδήσεις / Άρθρα

Ροζάκης δικαιώνει «Ἑστία»: Χάρτες μέ 6 μίλια στά νησιά μας ἀνατολικά τοῦ 25ου μεσημβρινοῦ!

Εφημερίς Εστία
Καί 6 μίλια ἐναέριος χῶρος! – Mέ ἄρθρο του στήν «Καθημερινή» ἀποκαλύπτει τό παρασκήνιο τῶν διερευνητικῶν ἐπαφῶν τοῦ 2003 ἐπί Σημίτη καί ἐπιβεβαιώνει τίς πληροφορίες μας – «Προσωρινά μέτρα διευθέτησης πρακτικοῦ χαρακτῆρα» προτείνει ὁ Εὐ. Βενιζέλος γιά τό Αἰγαῖο καί τήν Μεσόγειο – Ἡ Τουρκία ἐκπρόσωπος τῶν Τουρκοκυπρίων!

Τό νέο κόμμα «κάμερα» χωρίς ὀργανώσεις καί ἡ ἀπέραντη ἡσυχία τοῦ ὁλοκληρωτισμοῦ

Μανώλης Κοττάκης
TO KOMMATIKO φαινόμενο ἐξελίσσεται. Ὅταν ἀποκαταστάθηκε ἡ Δημοκρατία, τά κόμματα ἔχαιραν μεγάλης αἴγλης καί ἐκτιμήσεως. Ἡ Νέα Δημοκρατία καί τό ΠΑΣΟΚ εἶχαν ἕκαστο ἕνα ἑκατομμύριο μέλη. Σέ κάθε χωριό καί σέ κάθε πόλη ἄνοιγαν γραφεῖα τοπικῶν ὀργανώσεων. Οἱ κομματικοί μηχανισμοί ἦταν γιγαντιαῖοι καί κινητοποιοῦσαν κόσμο: γιά ἀφισοκόλληση, γιά μεταφορά σέ συγκεντρώσεις ἐκτός νομῶν, γιά οἰκονομική ἐξόρμηση μέ κουπόνια, γιά πολλά. Στίς ἐκλογές γιά τήν ἀνάδειξη τοπικῶν ἐπιτροπῶν καί νομαρχιακῶν ἐπιτροπῶν μετεῖχε χιλιάδες κόσμος. Σέ μιά ἐποχή οἱ ὀργανωμένοι ὀπαδοί τῆς Νέας Δημοκρατίας μετεῖχαν καί σέ ἐσωκομματικά δημοψηφίσματα γιά τό ποιοί ὑποψήφιοι θά περιληφθοῦν στά ψηφοδέλτια τῆς Νέας Δημοκρατίας. Τό μοντέλο τοῦ μαζικοῦ κόμματος καί τοῦ κόμματος ἀξιωματούχων σήμερα πεθαίνει. Εἶναι στά σπαράγματά του. Ὁ ΟΠΕΚΕΠΕ, στόν ὁποῖο τό κόμμα παρενέβαινε γιά νά γίνουν πλούσιοι ὀλίγοι προὔχοντες εἰς βάρος χιλιάδων ἐντίμων νεοδημοκρατῶν, εἶναι ὁ ἐνταφιασμός αὐτοῦ τοῦ μοντέλου. Σήμερα αὐτό τό μοντέλο λειτουργίας κόμματος ἔχει ἀπομείνει νά τό ἐφαρμόζει μόνο τό ΚΚΕ τό ὁποῖο διαθέτει ὀργανωμένη βάση. Ἡ Νέα Δημοκρατία καί τό ΠΑΣΟΚ περιορίζονται στήν διεξαγωγή ἐσωκομματικῶν ἐκλογῶν γιά τήν ἀνάδειξη ἀρχηγοῦ, καί τέλος. Ἡ δημοκρατία τελειώνει ἐκεῖ. Ἀλλά ἡ πυραμίδα πρός τά κάτω ἔχει ἀλλοιωθεῖ καί, ὅπως θά ἀναλύσουμε μέ ἀποκαλύψεις, ἔχει ἀντικατασταθεῖ ἀπό τό μοντέλο τοῦ καθολικοῦ ὁλοκληρωτισμοῦ. Σέ […]

Δύσκολες ὧρες γιά τόν κ. Βορίδη στό Ἡράκλειο Κρήτης

Εφημερίς Εστία
ΣΚΗΝΕΣ πού θυμίζουν ἐποχές μνημονίων διεδραματίσθησαν τό Σάββατο βράδυ στό Ἡράκλειο Κρήτης, μέ δεκάδες κουκουλοφόρους νά ἐπιτίθενται στόν κ. Μάκη Βορίδη, ὁ ὁποῖος συνοδευόμενος ἀπό τήν οἰκογένεια, δειπνοῦσε σέ ἑστιατόριο τῆς πόλεως.

Πού εἶδε τόν κόσμο, σάν ἔργο Τέχνης

Δημήτρης Καπράνος
«Μιά τόσο μακρινή ἀπουσία.» Ἦταν μιά ταινία τοῦ ἐξαίρετου Σταύρου Τσιώλη.

Τετάρτη, 27 Ὀκτωβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟ ΛΙΚΕΡ ΤΩΝ ΔΟΝ-ΖΟΥΑΝ