Μπορεῖ ἡ Κομμισσιόν νά ἄναψε «πράσινο φῶς» στό μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα, πού περιλαμβάνει καί τήν ἐνεργοποίηση τῶν μέτρων στηρίξεως ὕψους 1,1 δισ. εὐρώ, καί ἡ ἀνάπτυξις νά τρέχει μέ ρυθμούς ἄνω τοῦ εὐρωπαϊκοῦ μέσου ὅρου, ἀλλά στήν ἔκθεσή της γιά τό εὐρωπαϊκό ἑξάμηνο ἀποτυπώνει τά μεγάλα προβλήματα τῆς ἑλληνικῆς οἰκονομία.
Ἡ χώρα συνεχίζει νά ἔχει σημαντικά βαρίδια, ὅπως τό ὑψηλό ποσοστό χρέους, τό ἔλλειμμα τρεχουσῶν συναλλαγῶν, τό ποσοστό ἀνεργίας, τό ὁποῖο παραμένει τό δεύτερο ὑψηλότερο τῆς ΕΕ, τίς χαμηλές ἐπενδύσεις καί τήν μεγάλη αὔξηση στίς τιμές τῶν ἐνοικίων.
Παραλλήλως, ἡ ἔκθεσις ἐπισημαίνει ὅτι τό λαθρεμπόριο στά καύσιμα φθάνει στά 500 ἑκατομμύρια εὐρώ ἐτησίως, ἐνῶ οἱ ὑψηλές τιμές ἠλεκτρικῆς ἐνεργείας ἔχουν ἀρνητικό ἀντίκτυπο τόσο στήν ἀνταγωνιστικότητα τῶν ἑλληνικῶν ἐπιχειρήσεων ὅσο καί στό διαθέσιμο εἰσόδημα τῶν ἑλληνικῶν νοικοκυριῶν.
Μάλιστα, οἱ τιμές χονδρικῆς πωλήσεως ἠλεκτρικῆς ἐνεργείας στήν Ἑλλάδα παραμένουν πάνω ἀπό τόν μέσο ὅρο τῆς ΕΕ καί ἔχουν ἀρνητικό ἀντίκτυπο στήν ἀνταγωνιστικότητα τῶν ἐνεργοβόρων βιομηχανιῶν τῆς Ἑλλάδος. Ἐπίσης σχεδόν ἕνα στά τρία νοικοκυριά εἶχαν ληξιπροθέσμους λογαριασμούς τό 2023 .
Ὅπως ἐπισημαίνει:
• Τό δημόσιο χρέος παραμένει τό ὑψηλότερο στήν ΕΕ.
• Τό ἔλλειμμα τρεχουσῶν συναλλαγῶν ηὐξήθη στό 6,4% τοῦ ΑΕΠ.
• Καταγράφεται μεγάλο «κενό» στίς ἐπενδύσεις καί ὑψηλή ἐξάρτησις ἀπό εἰσαγωγές.
• Ἡ ἀναδιάρθρωσις τῶν μή ἐξυπηρετουμένων δανείων πού κατέχουν τράπεζες καί «διαχειριστές» πιστώσεων ἐξακολουθεῖ νά εἶναι ἀργή. Ἡ ἐκκαθάρισις τῶν ΜΕΔ παραμένει πιό ἀργή ἀπό τήν προγραμματισμένη.
Αὐτό ὀφείλεται σέ καθυστερήσεις καί ἀναποτελεσματικότητα στίς δικαστικές διαδικασίες, ὑψηλό ἐπίπεδο ἀνεπιτυχῶν πλειστηριασμῶν κατασχεθέντων ἀκινήτων, τῶν ὑποθηκῶν πού οἱ ἀρχικοί ἰδιοκτῆτες δέν μπόρεσαν νά ἐξυπηρετήσουν.
• Ἡ ἀνεργία παραμένει ἀπό τίς ὑψηλότερες στήν Εὐρώπη, ἰδίως γιά γυναῖκες καί νέους.
• Οἱ τιμές τῶν κατοικιῶν αὐξάνονται μέ ρυθμό 9,3%, νέοι καί εὐάλωτες ὁμάδες εὑρίσκονται στό ἐπίκεντρο τῆς στεγαστικῆς κρίσεως.
• Τό φορολογικό πλαίσιο τῆς Ἑλλάδας ἐξακολουθεῖ νά εἶναι πολύπλοκο, κατακερματισμένο καί ὑπόκειται σέ συχνές ἀλλαγές.
Οἱ ἐπενδυτές ἀντιλαμβάνονται τό ὑψηλό διοικητικό βάρος πού ἀπαιτεῖται γιά τήν συμμόρφωση μέ τούς φορολογικούς κανόνες ὡς σημαντικό ἐμπόδιο γιά τήν ἐπιχειρηματική δραστηριότητα.
• Ἡ Ἑλλάς παραμένει οὐραγός στήν ΕΕ στόν δείκτη ἐπενδύσεων ὡς ποσοστό τοῦ ΑΕΠ (15,3%)
• Ἡ ἐνεργειακή φτώχεια ἀφορᾶ σχεδόν σέ ἕναν στούς πέντε, ἐνῶ ἡ παιδική φτώχεια κινεῖται πάνω ἀπό τόν εὐρωπαϊκό μέσο ὅρο.
• Ἡ λειψυδρία, ἰδιαίιτέρως κατά τήν διάρκεια τοῦ καλοκαιριοῦ, ἐπηρεάζει τόσο τόν τουρισμό ὅσο καί τήν βιομηχανία στήν Ἑλλάδα
• Ἡ ἀπορρόφησις τοῦ Ταμείου Ἀνακάμψεως προχωρᾶ μέ ἀργούς ρυθμούς, μέ μόλις 35% τῶν ὁροσήμων νά ἔχουν ἐπιτευχθεῖ.
Ἡ Ἐπιτροπή διαπιστώνει ταυτοχρόνως πλήρη συμμόρφωση τῆς χώρας μέ τίς ὀροφές αὐξήσεως τῶν πρωτογενῶν δαπανῶν γιά τά ἔτη 2024-2025, ἀφοῦ τό 2024 ἔναντι στόχου γιά αὔξηση δαπανῶν κατά 2,6% εἶχε ὁριακή μείωση κατά 0,3%, ἐνῶ γιά τό 2025 οἱ δαπάνες ἀναμένεται νά αὐξηθοῦν κατά 4,3% ἔναντι στόχου γιά αὔξηση δαπανῶν 3,7%. Συνεπῶς, σέ ἐπίπεδο διετίας, ἡ Ἑλλάς εὑρίσκεται χαμηλότερα ἀπό τούς στόχους γιά αὔξηση τῶν καθαρῶν πρωτογενῶν δαπανῶν.