Δικογραφία στήν Βουλή γιά Καραμανλῆ – Σπίρτζη καί ὑφυπουργούς

Η ΧΘΕΣΙΝΗ πολυδιαφημισμένη παρουσίασις τοῦ νομοσχεδίου τοῦ Ὑπουργείου Μεταφορῶν πού θά ἐκσυγχρονίσει ὑπηρεσίες τοῦ ΟΣΕ, τίς ὁποῖες ἐδῶ καί χρόνια διαθέτουν οἱ περισσότεροι εὐρωπαϊκοί σιδηρόδρομοι, ἐπεσκιάσθη ἀπό διαβίβαση τῆς δικογραφίας γιά τούς δύο πρώην ὑπουργούς, κ.κ. Σπίρτζη καί Καραμανλῆ, ἀπό τόν Ἄρειο Πάγο στήν Βουλή γιά διερεύνηση τυχόν ποινικῶν εὐθυνῶν πού ὁδήγησαν στήν τραγωδία τῶν Τεμπῶν.

Ἡ συνέντευξις Τύπου τοῦ ἀναπληρωτοῦ ὑπουργοῦ Μεταφορῶν κ. Κωνσταντίνου Κυρανάκη δέν ἔτυχε τῆς ἴδιας προσοχῆς ὅπως τό γεγονός ὅτι ἡ Βουλή θά ἀποφασίσει γιά τό τί θά πράξει ἀναφορικῶς γιά τούς πολιτικούς καί τίς πολιτικές προεκτάσεις πού σηματοδοτεῖ ἡ δικαστική αὐτή ἐξέλιξις.

Ὁ ἀνακριτής κ. Σωτήρης Μπακαΐμης πού ἐρευνᾶ τήν τραγωδία τῶν Τεμπῶν στήν δικογραφία δεκάδων χιλιάδων σελίδων πού διεβίβασε στόν Ἄρειο Πάγο δέν ἀναφέρει τά ὀνόματα τῶν δύο ὑπουργῶν, ἀλλά μόνο τήν χρονική περίοδο 2016 – 2023, πού περιλαμβάνει βεβαίως τούς κ.κ. Καραμανλῆ καί Σπίρτζη. Συνεπῶς θεωρεῖται σχεδόν βέβαιον πώς θά προστεθοῦν καί τά ὀνόματα ἄλλων πολιτικῶν πού ἐμπλέκονται μέ τήν σύμβαση 717, ὅπως ὑφυπουργοί. Ἤδη ὁ κ. Μπακαΐμης μελετᾶ καί ἄλλη δικογραφία, γιά νά συντάξει κατηγορητήρια γιά ἑπτά γενικούς γραμματεῖες τοῦ Ὑπουργείου Μεταφορῶν ἀπό τό 2016 ἕως τό 2023, οἱ ὁποῖοι ἀναμένεται νά κληθοῦν ὡς κατηγορούμενοι.

Προηγουμένως συμφώνως πρός τόν νόμο περί εὐθύνης ὑπουργῶν, ἡ Εἰσαγγελεύς τοῦ Ἀρείου Πάγου κ. Γεωργία Ἀδειλίνη διεβίβασε ἀμελλητί στόν ὑπουργό Δικαιοσύνης κ. Γιῶργο Φλωρίδη τήν δικογραφία γιά τό τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα τῶν Τεμπῶν, ὁ ὁποῖος μέ τήν σειρά τήν διεβίβασε στήν Βουλή, προκειμένου νά ἐρευνηθοῦν πιθανές εὐθῦνες τῶν κ.κ. Σπίρτζη καί Καραμανλῆ, λόγῳ ἐλλιποῦς ἐποπτείας τῆς ΡΑΣ καί τοῦ ΟΣΕ ἀναφορικά μέ τήν ἀσφαλῆ λειτουργία τῶν σιδηροδρομικῶν συγκοινωνιῶν. Ὑπενθυμίζεται ὅτι οἱ κατηγορίες εἰς βάρος τοῦ κ. Σπίρτζη ἔχουν παραγραφεῖ βάσει τοῦ νόμου περί εὐθύνης ὑπουργῶν. Ἐπίσης σέ ὅ,τι ἔχει νά κάνει μέ τόν κ. Καραμανλῆ, ἡ ἔρευνα θά πρέπει νά ἔχει ὁλοκληρωθεῖ μέχρι τόν προσεχῆ Ὀκτώβριο, γιατί ἀλλιῶς θά παραγραφοῦν οἱ ὅποιες κατηγορίες, ὅπως ἔχει ἐπισημάνει ὁ συνταγματολόγος κ. Εὐάγγελος Βενιζέλος. Ἡ δέ Κυβέρνησις ὡστόσο ὑποστηρίζει πώς μέ τόν τελευταῖο νόμο ἔχει ἐξαιρεθεῖ ἡ «εὐνοϊκή παραγραφή».

Οἱ δύο κατηγορούμενοι, στελέχη τοῦ Ὑπουργείου Μεταφορῶν, ὁ ἀναπληρωτής προϊστάμενος Γενικῆς Διευθύνσεως Μεταφορῶν καί ἡ προϊσταμένη τῆς Διευθύνσεως Σιδηροδρομικῶν Μεταφορῶν, ἀπολογούμενοι γιά τό κακούργημα τῆς διαταράξεως ἀσφαλείας τῶν συγκοινωνιῶν, κατέθεσαν τόν περασμένο μῆνα στόν κ. Μπακαΐμη ὅτι οἱ πολιτικοί τους προϊστάμενοι ἦταν ἐνήμεροι γιά τήν κακή κατάσταση τοῦ σιδηροδρομικοῦ δικτύου λόγῳ μή ὁλοκληρώσεως τῶν ἔργων ἐκσυγχρονισμοῦ καί λόγῳ τῆς ἐλλείψεως προσωπικοῦ. Παρουσίασαν δέν στόν ἀνακριτή καί ἔγγραφα πού ἐπιβεβαιώνουν, ὅπως εἶπαν, τούς ἰσχυρισμούς τους. Συμφώνως πρός δικαστικές πηγές τό ὅποιο ἀδίκημα –τό ὁποῖο θά τό ἀποφασίσει ἡ Βουλή– μπορεῖ νά βαρύνει τόν κ. Καραμανλῆ εἶναι ἀκριβῶς ἴδιο μέ ἐκεῖνο γιά τό ὁποῖο κατηγοροῦνται οἱ ἀνωτέρω ὑπάλληλοι.

Τό ἐνδιαφέρον θά ἑστιασθεῖ στό πῶς θά ἀντιδράσει ὁ Πρωθυπουργός καί ἡ Κυβέρνησις ἀφοῦ φθάσει αὔριο ἡ πλήρης δικογραφία στούς βουλευτές. Λόγῳ τῶν ἀποκαλύψεων καί τῶν συλλαλητηρίων κρίνεται σχεδόν ἀδύνατο νά μήν συγκροτηθεῖ Προανακριτική Ἐπιτροπή. Ὑπάρχει ὡστόσο τό ἐνδεχόμενο νά ἐπιλεγεῖ ἡ «συνταγή» Τριαντόπουλου καί ἡ περίπτωσις τῶν δύο πρώην ὑπουργῶν νά ὁδηγηθεῖ ἀπ’ εὐθείας στό Δικαστικό Συμβούλιο. Εἶναι ἐπίσης ἄγνωστο πῶς θά ἀντιδράσει ὁ κ. Καραμανλῆς. Πρίν ἀπό ἕναν χρόνο πάντως εἶχε δηλώσει στήν Βουλή ὅτι τάσσεται ὑπέρ τῆς συστάσεως Προανακριτικῆς Ἐπιτροπῆς καί ὅτι «δέν κρύφτηκε καί δέν θά κρυφτεῖ πίσω ἀπό καμμία βουλευτική ἀσυλία.» Ἡ ἀντιπολίτευσις ἀναμένεται νά σπεύσει νά προλάβει τήν Κυβέρνηση καί νά καταθέσει πρώτη αἴτημα γιά σύσταση Προανακριτικῆς. Ἀπαιτοῦνται οἱ ὑπογραφές 30 βουλευτῶν γιά νά κατατεθεῖ τό αἴτημα. Ἡ κ. Ζωή Κωνσταντοπούλου πρότεινε τά κόμματα τῆς ἀντιπολιτεύσεως νά καταθέσουν ἀπό κοινοῦ πρόταση γιά Προανακριτική.

Ἐν μέσῳ τῶν ἀνωτέρω ἐξελίξεων ὁ ἀναπληρωτής ὑπουργός Μεταφορῶν κ. Κυρανάκης παρουσίασε τίς ἀλλαγές πού φέρνει τό νέο νομοσχέδιο, οἱ ὁποῖες θά ξεκινήσουν νά ἐφαρμόζονται σέ τρεῖς μῆνες. Τότε θά μποροῦν οἱ πολῖτες νά ἐλέγχουν μέσῳ τῆς πλατφόρμας railway.gov.gr ποῦ εὑρίσκεται σέ πραγματικό χρόνο τό κάθε τραῖνο, κάτι πού ἤδη κάνουν οἱ περισσότεροι Εὐρωπαῖοι ἐδῶ καί χρόνια.

Τό νέο θεσμικό πλαίσιο καθιστᾶ ὑποχρεωτική τήν ἐγκατάσταση δύο προηγμένων δεκτῶν GNSS σέ κάθε μηχανή τραίνου, καθώς καί δορυφορικῆς συνδέσεως στό διαδίκτυο. Τό στίγμα κάθε συρμοῦ θά μεταδίδεται ἀνά λίγα δευτερόλεπτα μέ ἀκρίβεια ἕως καί 5 ἑκατοστῶν.

Σέ ἀντίθεση μέ τήν παραδοσιακή τεχνολογία GPS, τό νέο σύστημα ἐπιτρέπει τήν ἄμεση παρακολούθηση τῆς ἀκριβοῦς θέσεως καί ταχύτητος κάθε τραίνου, καθώς καί τῆς γραμμῆς στήν ὁποία κινεῖται. Παράλληλα, εἰδικός ἀλγόριθμος ἀνιχνεύει ἐγκαίρως τυχόν πορεῖες συγκρούσεως, ἀκόμη καί ἄν τά τραῖνα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση δεκάδων χιλιομέτρων, ἐπιτρέποντας τήν ἄμεση ἐνεργοποίηση τῶν ἀπαραίτητων μηχανισμῶν ἀποτροπῆς.

Συμφώνως πρός τόν κ. Κυρανάκη, τό νέο νομοσχέδιο ἐπιχειρεῖ ριζικές τομές στό μοντέλο λειτουργίας τοῦ ἑλληνικοῦ σιδηροδρόμου, δικλίδες ἀσφαλείας γιά τήν κυκλοφορία τῶν τραίνων ἀλλά καί αὐστηρή ἀξιολόγηση γιά τό προσωπικό.

Ὅπως ὑπεστήριξε ὁ ἀναπληρωτής ὑπουργός, τά νέα μέτρα εἰσάγουν μιά δέσμη μέτρων ἄμεσης ἐφαρμογῆς πού ἐνισχύουν τήν σιδηροδρομική ἀσφάλεια, δίδοντας ἔμφαση στήν ἀναδιοργάνωση τῶν φορέων καί τήν ἐνίσχυση τῆς λογοδοσίας.

Εἰδικώτερα, τό νομοσχέδιο βασίζεται σέ τρεῖς πυλῶνες:

1. Νέες Δομές Ἀσφαλείας Σιδηροδρόμου.

2. Ἐκπαίδευση, Ἀξιολόγηση Προσωπικοῦ Σιδηροδρόμου-Αὐστηροποίηση Κυρώσεων.

3. Σύγχρονη ἑταιρική δομή γιά τόν νέο ΟΣΕ/Ταχεῖα στελέχωση ΡΑΣ καί ΕΟΔΑΣΑΑΜ.

Ειδήσεις / Άρθρα

Ἕνα «Θέμιδος Μέλαθρον» τῆς κακιᾶς ὥρας

Δημήτρης Καπράνος
Βρέθηκα χθές τό πρωί στό «Δικαστικό Μέγαρο» τῶν Ἀθηνῶν, ὡς μάρτυς σέ μιά ὑπόθεση.

Πέμπτη, 29 Ἀπριλίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΣΤΟΥ ΚΑΣΙΔΗ…

Πρός ἐξαίρεση ἀπό τούς δασμούς Τράμπ τό ἑλληνικό ἐλαιόλαδο καί ἡ φέτα

Εφημερίς Εστία
Οἱ ἐπίμονες προσπάθειες τῆς ὁμογενείας φέρνουν ἀποτελέσματα – Ἡ συνάντησις Πιερρακάκη μέ τόν Ἀμερικανό ὁμόλογό του – Πρόθεσις συνδιαλλαγῆς μέ τήν ΕΕ – Ἀμείλικτος τεχνολογικός πόλεμος μέ τήν Κίνα

Δοκιμάστε νά ἔρθετε κοντά Του

Μανώλης Κοττάκης
ΤΟ ΠΡΩΙ τοῦ περασμένου Σαββάτου 30 συμμαθητές μου, ἐθελοντές, μέ ἐπί κεφαλῆς τόν καπετάνιο Παναγιώτη Μακαρατζῆ, πῆγαν στήν βραχονησῖδα «Λαγοῦσες» ἀνοικτά τῆς Αἴγινας, καί χοροστατοῦντος τοῦ πατέρα Φανούρη ἔκαναν τρισάγιο στήν μνήμη τῶν 41 ἀξιωματικῶν τοῦ ἀντιτορπιλλικοῦ Πολεμικοῦ μας Ναυτικοῦ «Ὕδρα», τό ὁποῖο βύθισαν οἱ Γερμανοί στίς 20 Ἀπριλίου 1941 ἐκεῖ.

Σῶμα 150.000 ἐφέδρων στίς ΕΔ θέλει νά δημιουργήσει ὁ κ. Νῖκος Δένδιας

Εφημερίς Εστία
ΓΙΑ ἕνα ἐξαιρετικά φιλόδοξο στόχο, αὐτό τῆς δημιουργίας ἑνός σώματος 150.000 ἐνεργῶν ἐθελοντῶν ἐφέδρων, μίλησε ἐκτενῶς ὁ ὑπουργός Ἐθνικῆς Ἀμύνης.