Ο ΠΡΩΗΝ Πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλῆς ἐτιμήθη σέ ἐκδήλωση τοῦ Ἑλληνοκινεζικοῦ Ἐπιμελητηρίου, λόγῳ τῆς παραχωρήσεως τοῦ λιμένος Πειραιῶς στήν Cosco ἐπί τῶν ἡμερῶν του.
Ὁ πρώην Πρωθυπουργός ὁ ὁποῖος ἔχει τονίσει ἐπανειλημμένως ὅτι ἡ λογική τοῦ προβλέψιμου συμμάχου καί τοῦ πιστοῦ ὀπαδοῦ πού ἀκολουθεῖ ἡ παροῦσα κυβέρνησις ἀμφισβητεῖ τήν ἐξωτερική πολιτική δεκαετιῶν, στήν ὁμιλία του, μεταξύ ἄλλων, τόνισε τήν σημασία τῆς ὑπογραφῆς συμφωνίας γιά τήν ἀνάληψη ἀπό τήν COSCO τῆς λειτουργίας καί διαχειρίσεως δύο τερματικῶν σταθμῶν ἐμπορευματοκιβωτίων στό λιμάνι τοῦ Πειραιῶς. Χαρακτηριστικά ἀνέφερε ὅτι «ἡ ἐπένδυση ἦταν μία ἀπό τίς μεγαλύτερες πού εἶχαν γίνει ποτέ στήν Ἑλλάδα. Σήμερα, τό λιμάνι τοῦ Πειραιᾶ εἶναι τό 8ο μεγαλύτερο στόν κόσμο, 3ο στήν Εὐρώπη καί τό μεγαλύτερο στήν Μεσόγειο, σύμφωνα μέ πρόσφατες μετρήσεις. Ἄς σημειωθεῖ ὅτι, τήν περίοδο ἐκείνη, κανείς ἄλλος σοβαρός διεθνής παράγοντας εἶχε ἐκδηλώσει ἐνδιαφέρον γιά τό λιμάνι τοῦ Πειραιᾶ. Τό γεγονός, μάλιστα, πώς σήμερα ἐκδηλώνεται ἔντονη κινητικότητα στήν κατεύθυνση τῆς δημιουργίας ἀνταγωνιστικῶν λιμενικῶν ὑποδομῶν εἶναι ἡ καλύτερη ἀπόδειξη τῆς ἐπιτυχίας ἐκείνης τῆς πολιτικῆς ἐπιλογῆς».
Ἐπεσήμανε ἀκόμη ὅτι οἱ Ἕλληνες ἐφοπλιστές ἀνεγνώρισαν γρήγορα τίς εὐκαιρίες πού προσεφέροντο ἀπό τήν ἀναδυόμενη ἐξωστρεφῆ κινεζική ἀνάπτυξη καί ἀπό τήν κινεζική ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία.
Τόνισε δέ ὅτι «περισσότερο ἀπό τό 60% τῶν κινεζικῶν εἰσαγωγῶν μεταφέρονταν ἀπό ἑλληνόκτητα πλοῖα καί περίπου οἱ μισές ἐξαγωγές. Ἐπί πλέον, περισσότερα ἀπό 400 ἑλληνόκτητα πλοῖα κατασκευάστηκαν στήν Κίνα μέσα σέ διάστημα 10-15 ἐτῶν κάνοντας τούς Ἕλληνες ἐφοπλιστές τούς πιό σημαντικούς πελάτες τῶν κινεζικῶν ναυπηγείων.»
Ἐξήγησε δέ ὅτι ἡ δυναμική πού ἀπέκτησαν ἐκείνη τήν ἐποχή οἱ ἑλληνοκινεζικές σχέσεις προσέφερε πολλές εὐκαιρίες ἐπισημαίνοντας ὡστόσο ὅτι συνήντησε καί συναντᾶ ἀντικειμενικές δυσκολίες, διότι «μπορεῖ νά ὑπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ Ἑλλάδας καί Κίνας, κυρίως ὡς πρός τά μεγέθη, ἀλλά καί τήν ἔνταξη σέ διαφορετικούς γεωπολιτικούς σχηματισμούς, ὑπάρχει ὅμως ἀμοιβαῖος σεβασμός, ὁ ὁποῖος πηγάζει καί ἀπό τίς πανάρχαιες καταβολές τῶν πολιτισμῶν μας. Ἡ δουλειά πού κάνει αὐτό τό Ἐπιμελητήριο τά τελευταῖα 30 χρόνια εἶναι σημαντική, ὄχι μόνο ἀπό ἐπιχειρηματική ἄποψη, ἀλλά καί σέ σχέση μέ τήν ἐξωστρέφεια τῆς Ἑλλάδας καί τή θέση της στήν περιοχή. Οἱ σχέσεις Ἑλλάδας-Κίνας παράγουν ἀμοιβαῖα ὀφέλη. Μέ κύριο πυλῶνα τίς δράσεις καί τίς πρωτοβουλίες στό ναυτιλιακό τομέα, μποροῦμε νά εἴμαστε αἰσιόδοξοι γιά τό μέλλον».
Ἀνεφέρθη δέ καί στήν Ὁλοκληρωμένη Στρατηγική Ἑταιρική Σχέση πού ὑπεγράφη τό 2006, κατά τήν ἐπίσκεψή του στήν Κίνα, ἀλλά καί στήν σημασία της γιά τόν τομέα τῆς ναυτιλιακῆς συνεργασίας τῶν δύο χωρῶν. Δήλωσε χαρακτηριστικά ὅτι «βασική παράμετρος τῆς συμφωνίας αὐτῆς ἦταν ἡ πρόβλεψις ὅτι, δεδομένης τῆς μοναδικῆς σημασίας τῆς ναυτιλίας καί τῆς ναυπηγήσεως πλοίων στίς διμερεῖς οἰκονομικές καί ἐμπορικές σχέσεις, οἱ δύο χῶρες θά ἐνθαρρύναμε τήν συνεργασία μεταξύ τῶν λιμένων μας καί τῶν ναυτιλιακῶν ἐπιχειρήσεών μας. Ἐπίσης, θά συνδράμαμε στήν πραγματοποίηση ἀπ’ εὐθείας διά θαλάσσης μεταφορῶν μέσῳ τῶν λιμένων μας πρός γειτονικές χῶρες καί περιοχές. Ὁ στόχος ἦταν νά γίνει ἡ Ἑλλάδα κύρια πύλη εἰσόδου κινεζικῶν προϊόντων πρός τά Βαλκάνια καί τίς εὐρωπαϊκές ἀγορές. Ἕνας δεύτερος στόχος ἦταν ἡ πιθανή συναρμολόγηση κινεζικῶν προϊόντων, πρίν ἀπό τήν εἴσοδό τους στίς ἀγορές αὐτές, σέ ἐργοστάσια πού θά ἐγκαθίσταντο στήν Ἑλλάδα. Καί ὁ τρίτος στόχος ἦταν ἡ μεταφορά τῶν προϊόντων αὐτῶν στίς διεθνεῖς ἀγορές μέσῳ ἑλληνόκτητων πλοίων. Ἔτσι, αὐτή ἡ πρόβλεψη ἦταν ὁ πρόδρομος γιά τήν ναυαρχίδα τῆς ἑλληνοκινεζικῆς σχέσης: τήν συνεργασία, δηλαδή, στόν τομέα τῆς ναυτιλίας».

