Υπό τό βάρος τῶν σφοδρῶν ἀντιδράσεων ἀπό πολῖτες, τοπικούς φορεῖς, ἀκόμα καί στελέχη τῆς Νέας Δημοκρατίας, τά ΕΛΤΑ ἔκαναν ἕνα βῆμα πίσω, ἀναθεωρῶντας τό σχέδιο μαζικῶν ἀναστολῶν λειτουργίας.
Ἀπό σήμερα βάζουν λουκέτο τά καταστήματα τῶν ἀστικῶν κέντρων, δηλαδή αὐτά σέ Ἀθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα καί σέ πρωτεύουσες νομῶν, ἐνῶ γιά περίπου 100 καταστήματα τῆς περιφερείας τό κλείσιμο μετατίθεται γιά ἕνα τρίμηνο. Σημειώνεται ὅτι μόνο τό 2023 εἶχαν κλείσει 143 καταστήματα σέ ὅλη τήν χώρα.
Ὡστόσο ὁ διευθύνων σύμβουλος τῆς ἐπιχειρήσεως Γρηγόρης Σκλήκας, που ἀνήκει στό στενό περιβάλλον τοῦ ἀντιπροέδρου τῆς Κυβερνήσεως Κωστῆ Χατζηδάκη, σέ παρέμβασή του στόν τηλεοπτικό σταθμό Open ἄνοιξε παράθυρο γιά τήν δυνατότητα συνεργασίας μέ ἰδιωτικά πρακτορεῖα, πού θά παρέχουν ἀντίστοιχες ὑπηρεσίες μέ τά ΕΛΤΑ στίς περιοχές πού θά κλείσουν τά ὑποκαταστήματα τῶν ταχυδρομείων.
Οὐδόλως πάντως ἐσχολιάσθησαν οἱ πληροφορίες συμφώνως πρός τίς ὁποῖες ἡ ἀπόφασις κλεισίματος τῶν καταστημάτων συνδέεται μέ συμφωνία πού εἶναι ὑπό συζήτησιν γιά ἀγορά ἀπό Γερμανούς ἑταιρείας ὑπηρεσιῶν κούριερ, ἡ ὁποία φέρεται νά ἐπωφελεῖται ἀπό τήν μεταβίβαση τοῦ ταχυδρομικοῦ ἔργου μέ τό ὁποῖο «προικοδοτεῖται», ἔργου τό ὁποῖον ἀφαιρεῖται ἀπό τά ΕΛΤΑ ἐφ’ ὅσον κλείνουν τά ὑποκαταστήματά τους.
Ἡ διοίκησις πάντως τοῦ ὀργανισμοῦ ἐπιμένει ὅτι τά καταστήματα στά ὁποῖα θά μεταβιβασθεῖ τό ἔργο εἶναι βιβλιοπωλεῖα, καφενεῖα, μίνι μάρκετ καί λογιστικά γραφεῖα πού λειτουργοῦν ὡς πρακτορεῖα καί σήμερα σέ χωριά σέ ὅλη τήν Ἑλλάδα. Ἐκτιμᾶται ὅτι ὑπάρχουν πάνω ἀπό 500 τέτοια πρακτορεῖα πανελλαδικῶς. Ταυτοχρόνως ἀναφέρει ὅτι ὁ ἀγροτικός ταχυδρόμος θά συνεχίσει νά ἐπισκέπτεται στίς 25 κάθε μηνός ὅλους τούς συνταξιούχους ἐπιδίδοντας τίς συντάξεις τους. Σημειώνεται ὅτι, μέ ἠχηρή παρέμβαση, ὁ πρώην Πρωθυπουργός, Ἀντώνης Σαμαρᾶς ἐζήτησε ἐπανεξέταση τῆς ἀποφάσεως, ἐπισημαίνοντας ὅτι πρόκειται γιά κρίσιμο πολιτικό καί κοινωνικό ζήτημα.
Κυβερνητικά στελέχη ἀσκοῦν κριτική στίς διοικήσεις τῶν ΕΛΤΑ καί τοῦ Ὑπερταμείου, ὑπενθυμίζοντας ὅτι τά Ἑλληνικά Ταχυδρομεῖα ἔχουν ἀνεξάρτητη λειτουργία, καθώς τό 2018, μέ νόμο τοῦ ΣΥΡΙΖΑ, πέρασαν ἀπό τό Ἑλληνικό Δημόσιο στό Ὑπερταμεῖο.
Πάντως ,ὁ ἀντιπρόεδρος τῆς κυβερνήσεως Κωστῆς Χατζηδάκης πῆρε σαφεῖς ἀποστάσεις ἀπό τήν ἀπόφαση, ρίχνοντας παραλλήλως αἰχμές γιά τούς χειρισμούς τῆς διοικήσεως τῶν ΕΛΤΑ. Συγκεκριμένα, σέ σχετική συνέντευξή του στό Action 24, ὁ ἴδιος ἀνέφερε: «Ποτέ δέν ἀρνήθηκα τήν πατρότητα μεταρρυθμίσεων, ἀκόμη καί ἄν ἦταν δύσκολες. Ἡ περίπτωση τῶν ΕΛΤΑ δέν εἶναι τέτοια, ὅμως γιά ὁρισμένα μέσα ἐνημέρωσης ὁτιδήποτε ἔχει κοινωνική ἀντίδραση ἐπιχειρεῖται νά συνδεθεῖ μέ ἐμένα».
Ὡστόσο στελέχη τοῦ Μαξίμου ὑπογραμμίζουν ὅτι ἡ ἐξυγίανσις τῶν ΕΛΤΑ εἶναι ἀναγκαία γιά τήν ἐπιβίωσή τους καί ἡ Κυβέρνησις ἀντιλαμβάνεται τό ὀξύ οἰκονομικό πρόβλημα τῆς ἑταιρείας παρά τίς παρεμβάσεις καί τά βήματα πού ἤδη ἔχουν γίνει.
Ἀπό τό 2020, πού εἶχε συμπληρωθεῖ ἤδη μιά δεκαετία συνεχοῦς πτωτικῆς πορείας, ἕως καί σήμερα ἔχουν δαπανηθεῖ πάνω ἀπό 250 ἑκατομμύρια εὐρώ γιά διάσωση καί προγράμματα ἐθελουσίας ἀποχωρήσεως χωρίς ἀποτέλεσμα. Πρόκειται γιά τήν φυσική ἐξέλιξη μιᾶς ἱστορίας ὅπου κυριαρχοῦν διαχρονική κακοδιαχείρισις, ἀτασθαλίες, ὑπέρογκες σπατάλες καί ἀπουσία στρατηγικῆς.
Τό στοίχημα ἦταν καί εἶναι δύσκολο, διότι οἱ χρήσεις παραμένουν ζημιογόνες γιά τόν ὅμιλο, ἄν καί εἶχε τεθεῖ ὡς ἀρχικός στόχος νά «γυρίσουν» σέ κερδοφορία τά ΕΛΤΑ ἀπό τό 2024. Ἀπό τά ἀποτελέσματα τοῦ 2024 προκύπτει ὅτι τό σύνολο τῶν ἰδίων κεφαλαίων τοῦ ὁμίλου εἶναι ἀρνητικό καί ἀνέρχεται σέ 140,111 ἑκατ. εὐρώ.
Ὁ κύκλος ἐργασιῶν ηὐξήθη κατά 2%, στά 249,05 ἑκατ. εὐρώ, ἀπό 243,28 ἑκατ. τό 2023, καί οἱ ζημιές μετά ἀπό φόρους ἀνῆλθαν στά 8,018 ἑκατ. εὐρώ ἔναντι 29,814 ἑκατ. εὐρώ. Ἐκτός ἀπό τίς ζημιές καί τά ἴδια ἀρνητικά κεφάλαια, τά ΕΛΤΑ εἶναι ἀντιμέτωπα καί μέ μία ἄλλη «μαύρη τρῦπα», ἡ ὁποία δέν εἶναι ἄλλη ἀπό τήν ἄρνηση τοῦ Δημοσίου νά τούς καταβάλει τίς ἀπαιτήσεις ἀπό τήν παροχή καθολικῶν ὑπηρεσιῶν. Τό ποσό αὐτό ἀνέρχεται στά 46,7 ἑκατ. εὐρώ βάσει τῶν οἰκονομικῶν καταστάσεων γιά τήν χρήση τοῦ 2024, σημειώνοντας αὔξηση ἀπό τά 38 ἑκατ. εὐρώ τοῦ 2023.

