Η ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΗ ὑπεραπόδοσις τῶν φορολογικῶν ἐσόδων τό πρῶτο τρίμηνο ὁδήγησε σέ πρωτογενές πλεόνασμα-ρεκόρ ὕψους 4,67 δισ. εὐρώ, ἐνῷ τό συνολικό ἔλλειμμα περιορίστηκε στά 416 ἑκατ. εὐρώ, κάτω ἀπό κάθε πρόβλεψη.
Πίσω ἀπό τό πρωτεγενές πλεόνασμα, ὅμως, κρύβεται ἡ ὑπερφορολόγησις τῶν νοικοκυριῶν πού ἐπιβαρύνονται ἀπό μία σειρά φόρους πού ἀφοροῦν τόσο τήν ἄμεση ὅσο καί τήν ἔμμεση φορολογία. Τά ἔσοδα ἀπό φόρους ἀνῆλθαν σέ 32.296 δισ. εὐρώ, ηὐξημένα κατά 2.323 δισ. εὐρώ ἤ 7,8% ἔναντι τοῦ στόχου κυρίως ἐξ αἰτίας:
• τῆς νωρίτερης εἰσπράξεως μέρους τοῦ φόρου εἰσοδήματος φυσικῶν προσώπων, πού εἶχε προβλεφθεῖ ὅτι θά εἰσπραχθεῖ ἕως τό τέλος Ἰουλίου, λόγῳ τοῦ ὅτι ἐτέθη σέ λειτουργία ἤδη ἀπό τά μέσα Μαρτίου ἡ ἐφαρμογή γιά τήν ὑποβολή τῶν φορολογικῶν δηλώσεων ὅπως προανεφέρθη καί
• τῆς καλύτερης ἀποδόσεως στήν εἴσπραξη τῶν φόρων τοῦ τρέχοντος ἔτους (Φ.Π.Α., ΕΦΚ κ.λπ.) καί τῆς καλύτερης ἀποδόσεως τῶν φόρων εἰσοδήματος τοῦ προηγούμενου ἔτους πού εἰσεπράχθησαν σέ δόσεις μέχρι καί τό τέλος Φεβρουαρίου 2025. Οἱ καθαρές εἰσπράξεις τοῦ Ἰουνίου ἀνῆλθαν σέ 5,4 δισ. εὐρώ, μέ τά φορολογικά ἔσοδα νά ὑπερβαίνουν τόν μηνιαῖο στόχο κατά 13,8%.
Ἀπό τήν ἄλλη πλευρά, οἱ συνολικές δαπάνες τοῦ προϋπολογισμοῦ ἀνῆλθαν σέ 34,8 δισ. εὐρώ, μειωμένες κατά 1,89 δισ. εὐρώ ἔναντι τοῦ στόχου. Ἡ διαφορά ὀφείλεται κυρίως στόν ἑτεροχρονισμό μεταβιβαστικῶν πληρωμῶν σέ ἀσφαλιστικά ταμεῖα καί ἐξοπλιστικά προγράμματα, ὕψους 1,3 δισ. εὐρώ, τά ὁποῖα δέν ἐπηρεάζουν τό δημοσιονομικό ἀποτέλεσμα τῆς γενικῆς κυβερνήσεως.
Οἱ ἐπιστροφές ἐσόδων ἀνῆλθαν σέ 553 ἑκατ. εὐρώ, μειωμένες κατά 76 ἑκατ. εὐρώ ἀπό τόν στόχο (629 ἑκατ. εὐρώ), ἐνῷ τά ἔσοδα τοῦ ΠΔΕ Ἰουνίου ἀνῆλθαν σέ 197 ἑκατ. εὐρώ, μειωμένα κατά 423 ἑκατ. εὐρώ ἀπό τόν στόχο (620 ἑκατ. εὐρώ).
Οἱ πληρωμές στό σκέλος τῶν ἐπενδυτικῶν δαπανῶν ἀνῆλθαν στά 5.051 δισ. εὐρώ, μειωμένες κατά 88 ἑκατ. εὐρώ σέ σχέση μέ τόν στόχο, πού ἔχει περιληφθεῖ στήν εἰσηγητική ἔκθεση τοῦ Προϋπολογισμοῦ 2025. Ταυτόχρονα παρουσιάζονται μειωμένες σέ σχέση πρός τίς ἀντίστοιχες πληρωμές τοῦ 2024 κατά 109 ἑκατ. εὐρώ.
Τό ἔλλειμμα στό ἰσοζύγιο τοῦ κρατικοῦ Προϋπολογισμοῦ διεμορφώθη στά 416 ἑκατ. εὐρώ ἔναντι τοῦ στόχου γιά ἔλλειμμα 2.795 ἑκατ. εὐρώ πού ἔχει περιληφθεῖ γιά τό ἀντίστοιχο διάστημα τοῦ 2025 στήν εἰσηγητική ἔκθεση τοῦ Προϋπολογισμοῦ 2025 καί ἐλλείμματος 2.256 ἑκατ. εὐρώ τό ἀντίστοιχο διάστημα τοῦ 2024.
Σημειώνεται ὅτι ποσόν 792 ἑκατ. εὐρώ πού ἀφορᾶ σέ ἑτεροχρονισμό μεταβιβαστικῶν πληρωμῶν τοῦ τακτικοῦ προϋπολογισμοῦ καί ποσόν 510 ἑκατ. εὐρώ πού ἀφορᾶ σέ ἑτεροχρονισμό τῶν πληρωμῶν τῶν ἐξοπλιστικῶν προγραμμάτων, δέν ἐπηρεάζουν τό ἀποτέλεσμα τῆς Γενικῆς Κυβερνήσεως σέ δημοσιονομικούς ὅρους. Ἐπί πλέον, ποσόν ὕψους 342 ἑκατ. εὐρώ φορολογικῶν ἐσόδων τοῦ πρώτου διμήνου προσμετρᾶται δημοσιονομικά στό ἔτος 2024. Ἐπισημαίνεται ὅτι τό πρωτογενές ἀποτέλεσμα σέ δημοσιονομικούς ὅρους διαφέρει ἀπό τό ἀποτέλεσμα σέ ταμειακούς ὅρους.