Ζητῶ καί ψάχνω τό ἑλληνικό τραγούδι

Προσπάθησα, προχθές, νά παρακολουθήσω μιά ἐκπομπή ἡ ὁποία –ὑποτίθεται– ψάχνει καί ἀνακαλύπτει «ταλέντα» στόν χῶρο τοῦ τραγουδιοῦ

Σᾶς βεβαιῶ ὅτι μέ ἐντυπωσίασε ἡ μετριότητα πού ἐπικρατοῦσε! Οἱ «κριτές», οἱ ὅποιοι ἀποκαλοῦνται ἀπό τούς διαγωνιζόμενους «κόουτσες» ἤτοι «προγυμναστές» ἤ κάτι παρεμφερές, χρησιμοποιοῦν ἐκφράσεις ὑπερβολικές, ὅπως «μέ κατέπληξες», «ἐνθουσιάστηκα», «μέ μάγεψες» καί ἄλλα σχετικά, ἔχοντας ἀκούσει φωνές μέτριες, φωνές τίς ὁποῖες μπορεῖς νά ἀκούσεις ἀνά πᾶσα στιγμή σέ ὁποιοδήποτε οἰκογενειακό γλέντι, πάρτυ ἤ στό λουτρό…

Προσπάθησα νά ἀντιληφθῶ τό «κόνσεπτ» τῆς ἐκπομπῆς καί ἀντελήφθην ὅτι ἡ παραγωγή «ποντάρει» στούς «στάρ» πού ὑποδύονται τούς κριτές καί ὄχι στούς διαγωνιζόμενους. Βεβαίως καί οἱ «στάρ» (ἴσως μέ μία ἐξαίρεση) οὐδεμία σχέση ἔχουν μέ τούς ἑρμηνευτές τῆς προηγουμένης «φουρνιᾶς», πολλοί ἐκ τῶν ὁποίων πραγματικά «μάγεψαν» μέ τίς ἑρμηνεῖες τους. «Τραγουδάκια τῆς φωτιᾶς, τῆς φωτιᾶς τῆς πυρκαγιᾶς» πού λέει κι ὁ Σταμάτης, ἔχουν τραγουδήσει οἱ «κόουτσες» (ἴσως μέ μία ἐξαίρεση)… Ἡ προβολή τῆς ἐκπομπῆς ἀλλά καί ἡ διαφήμιση πού τῆς γίνεται κάθε τόσο, μέ ἔκαναν νά σκεφθῶ ὅτι καί στόν συγκρκριμένο τομέα (τραγούδι) παρατηρεῖται ἕνας ἐπικίνδυνος ἡλικιακός ρατσισμός. Τά «κανάλια» ἐπιζητοῦν «δροσερές φάτσες», κεφαλάκια μέ «τζέλ» καί χέρια μέ τατουάζ, ντεκολτέ καί «κολλητά» ντυσίματα, πολλές φορές τίς τραγουδίστριες ἡμίγυμνες ἐπί σκηνῆς.

Ἡ φωνή ἔρχεται δεύτερη, ἀλλά φαίνεται ὅτι κανείς δέν τό προσέχει. Φυσικά, φωνές ὅπως τῆς Ἀλεξίου, τῆς Γαλάνη, τοῦ Νταλάρα, τοῦ Πουλόπουλου, τῆς Μούσχουρη, τῆς Λέανδρος, τῆς Κανελλίδου, τοῦ Πάριου, τοῦ Διονυσίου, τοῦ Μητροπάνου, τῆς Μοσχολιοῦ, τῆς Κουμιώτη, δέν ἔχω ἀκούσει. Ἀκόμη καί κάποιοι καινούργιοι «λαϊκοί» τραγουδιστές μέ προσόντα, ἔχουν ἐνδώσει σέ ἕνα εἶδος τραγουδιοῦ τό ὁποῖο κάποιοι ἀποκαλοῦν «λαϊκο-πόπ». Βεβαίως τό «πόπουλαρ» (πόπ) καί τό «λαϊκό» σημαίνουν τό ἴδιο πρᾶγμα, ἀλλά τό «λαικο-πόπ» δέν εἶναι οὔτε τό ἕνα οὔτε τό ἄλλο! Λαϊκοί τραγουδιστές ἦταν ὁ Γούναρης, ὁ Μαρούδας, ὁ Πολυμέρης, ἡ Μαρέλι, ἡ Λώ, ἡ Γιοβάνα, ἡ Βάνου, ὁ Βογιατζῆς. Λαϊκότατος ὁ Μανώλης Χιώτης μέ τήν Μαίρη Λίντα, ὁ Μητσάκης, ὁ Ζαμπέτας, οἱ ὁποῖοι ἀνέδειξαν τό μπουζούκι σέ ὄργανο «πρώτου πλάνου». Αὐτό πού ἀκοῦμε σήμερα εἴτε ὡς «ἑλληνικό» εἴτε ὡς «λαϊκό» εἴτε ὡς «ἔντεχνο», δέν μπορεῖ νά «γράψει» στήν μεγάλη μᾶζα. Δέν ἔχω ἀκούσει σέ παρέες νά τραγουδοῦν τραγούδια τῶν σημερινῶν «τραγουδοποιῶν». Οἱ νέοι δέν τραγουδοῦν, ἔχουν τά κινητά τους καί «βλέπουν» τά τραγούδια τῆς ἐποχῆς στήν ὀθόνη. Τραγούδια πού μοιάζουν μέ ὑπόκρουση γιά ἀσκήσεις γυμναστικῆς. Φυσικά ὑπάρχουν καί οἱ ἐξαιρέσεις, ἀλλά εἶναι λίγες. Ἐλάχιστες. Θά σταθῶ σέ δύο ἐκπομπές, στήν ΕΡΤ καί στόν «Σκάι», πού παρουσιάζουν τραγούδια πού «ἀκούγονται». Βεβαίως, καλό θά ἦταν νά πληρώνονται καλύτερα οἱ μουσικοί τούς ὁποίους ἀπασχολοῦν (οἱ τραγουδιστές δέν ἀμείβονται ἀπ’ ό,τι γνωρίζω καί ἀναρωτιέμαι «γιατί».) Οἱ ἐκπομπές, πάντως, μᾶς θυμίζουν ὅτι ὑπάρχει καί «κανονικό» ἑλληνικό τραγούδι. Πέρυσι, στήν Ἀγγλία, συναντήθηκα μέ τά τέσσερα ἀδέλφια μου πού μένουν μόνιμα ἐκεῖ. Βρεθήκαμε σέ μιά «πάμπ» στή μέση τῆς ἀγγλικῆς ἐξοχῆς καί εἴπαμε νά ποῦμε ἕνα τραγούδι, ὅπως λέγαμε παλιά, ὡς παιδική χορωδία ὑπό τήν διεύθυνση τοῦ μπαμπᾶ. Καί τραγουδήσαμε «Τήν ἀνθισμένη ἀμυγδαλιά». Δέν ἦταν τῆς ἐποχῆς μας, ἀλλά εἶναι τραγούδι!

Απόψεις

Ἡ Μητρόπολις Νέας Ἰωνίας δημιουργεῖ τό πρῶτο ἐργαλεῖο AI

Εφημερίς Εστία
Η ΙΕΡΑ Μητρόπολις Νέας Ἰωνίας, Φιλαδελφείας, Ἡρακλείου καί Χαλκηδόνος εἶναι ἡ πρώτη στήν χώρα πού εἰσέρχεται δυναμικά στόν κόσμο τῆς Τεχνητῆς Νοημοσύνης.

Τά ἀπόρρητα πρακτικά τῶν διερευνητικῶν ὅπλο στά χέρια τῶν Τούρκων

Εφημερίς Εστία
Τά ἐπεκαλέσθη ὁ Χακάν Φιντάν, ἐπειδή ἡ Ἑλλάς εἶχε καταθέσει ἐπί Γιώργου Παπανδρέου χάρτες (!) μέ χωρικά ὕδατα 6 μιλίων γιά τά νησιά, καί ἐπί Κώστα Σημίτη εἴχαμε δεχθεῖ 12 μίλια μόνο γιά τήν δυτική πλευρά τῶν νησιῶν καί μειωμένη αἰγιαλίτιδα ζώνη γιά Θράκη, Θάσο, Σαμοθράκη

Ἡ δασκάλα μέ τά χρυσᾶ μάτια

Μανώλης Κοττάκης
ΤΗΝ ΓΝΩΡΙΣΑ τό 1986, πρωτοετής φοιτητής στήν Νομική Σχολή Θράκης.

«Ψαλίδισε» τήν τροπολογία γιά τόν Ἄγνωστο ὁ κ. Δένδιας

Εφημερίς Εστία
Η ΧΘΕΣΙΝΗ κατάθεσις τῆς τροπολογίας πού περιγράφει τό καθεστώς πού θά ἰσχύει ἀπό ἐδῶ καί εἰς τό ἑξῆς στό Μνημεῖο τοῦ Ἀγνώστου Στρατιώτου καί τίς ἁρμοδιότητες στό Ὑπουργεῖο Ἐθνικῆς Ἀμύνης καί τήν Ἑλληνική Ἀστυνομία, ἐπιβεβαιώνει τό «παζάρι» πού ἔκανε ὁ ὑπουργός κ. Νῖκος Δένδιας, προκειμένου νά μήν δοῦμε στρατιῶτες μέ σκοῦπες καί σφουγγαρίστρες, οὔτε στρατιωτικά ὀχήματα σταθμευμένα πλησίον τοῦ χώρου. Καί αὐτό γιατί οἱ διαμαρτυρίες τοῦ ὑπουργοῦ ἔπιασαν τόπο καί ἀφῃρέθησαν ἀπό τήν τροπολογία οἱ ἁρμοδιότητες τῆς ἀσφάλειας καί τῆς καθαριότητος ἀπό τίς Ἔνοπλες Δυνάμεις. Οἱ ἁρμοδιότητες πού θά ἔχει τό ΥΠΕΘΑ εἶναι ἡ λῆψις μέτρων γιά τήν συντήρηση, φροντίδα καί ἀνάδειξη τοῦ Μνημείου, καί ἡ ΕΛΑΣ, ἡ τήρησις τῆς δημοσίας τάξεως. Ἐπιβεβαιώνονται δέ οἱ πληροφορίες, ὅτι ἡ ἀνάθεσις τῆς καθαριότητος τοῦ χώρου, καί εἰδικώτερα τοῦ δύσκολου ἔργου μέ τό σβήσιμο τῶν ὀνομάτων τῶν θυμάτων τῶν Τεμπῶν ἀπό τό πεζοδρόμιο μπροστά στό Μνημεῖο, τό ΥΠΕΘΑ θά τό ἀναθέσει «μέσῳ ἀνάθεσης σχετικῶν συμβάσεων» σέ ἰδιωτική ἑταιρεία. Ἀπό αὔριο, καθώς σήμερα θά ψηφισθεῖ ἡ τροπολογία, ἀπαγορεύεται ἡ χρῆσις ἤ κατάληψις τῆς ἐπιφάνειας τοῦ χώρου γιά ὁποιονδήποτε σκοπό πέραν τῆς ἐπισκέψεως τοῦ Μνημείου καί τῆς ἀναδείξεως τῆς σημασίας του. Ἐπίσης, δέν θά ἐπιτρέπεται ἡ ὁποιαδήποτε ἀλλοίωσις τοῦ χώρου, ἡ πραγματοποίησις τῆς ὁποιασδήποτε δημόσιας […]

Περιμένοντας ποῦ θά καταλήξει ἡ μεγάλη κινητικότης

Δημήτρης Καπράνος
«Τί εἶναι πάλι ἐτοῦτο;» μοῦ εἶπε καλός συνάδελφος, ὅταν μάθαμε τό ἀποτέλεσμα τῆς ἐκλογικῆς ἀναμετρήσεως στήν κατεχόμενη Κύπρο.