Ὑπάρχουν καί οἱ Ἕλληνες συγγραφεῖς…

Ἐπιτρέψτε μου σήμερα νά ἀσχοληθῶ μέ τό θέατρο καί νά ἐκφράσω τήν ἱκανοποίησή μου γιά τήν στροφή μεγάλων θιάσων στήν ἑλληνική, κλασική, κωμωδία.

«Χτυποκάρδια στό θρανίο» τοῦ Ἀλέκου Σακελλάριου, «Οἱ γαμπροί τῆς Εὐτυχίας» τῶν Νίκου Τσιφόρου-Πολυβίου Βασιλειάδη ἀλλά καί ἄλλα, ἑλληνικά θεατρικά ἔργα, παλαιότερα. Κωμωδίες πού «βγάζουν γέλιο», χωρίς χυδαιολογίες καί «ἐξυπνάδες», ἔργα βγαλμένα ἀπό τήν ζωή, πού παίχθηκαν μέ μεγάλη ἐπιτυχία στά θέατρα τῆς χώρας στήν χρυσή δεκαετία τοῦ ’60…

Ἐκφράζω ἱκανοποίηση διότι ἔχω κουραστεῖ πλέον νά βλέπω τόν (ὑπέροχο) «Γλάρο» ἤ τόν «Θεῖο Βάνια» τοῦ Τσέχωφ σέ ἕνα σωρό «διασκευές», μέ τόν κάθε νέο σκηνοθέτη-δημιούργημα κάποιας κλειστῆς «παρέας», πού τόν πλασάρει μέ τά «δικά της» ΜΜΕ, νά βγάζει ἐπάνω στούς κλασικούς τά ἀπωθημένα του…

Βαρέθηκα νά βλέπω τόν «Βυσσινόκηπο» νά τόν ὀργώνουν καί νά τόν κλαδεύουν διάφοροι «νεωτεριστές» ἀλλά καί τό «Ἔγκλημα καί Τιμωρία» τοῦ Ντοστογιέφσκι σέ διάφορες «βερσιόν», πού κάποια στιγμή θά βγάλουν τόν Ρασκόλνικωφ μέλος κάποιας «ἐπαναστατικῆς λαϊκῆς ὀργάνωσης», νά μοῦ τό θυμηθεῖτε…

Παλιά, καλή, ἑλληνική κωμωδία· Σακελλάριος, Γιαννακόπουλος, Βασιλειάδης, Τσιφόρος, Κατσαμπῆς, Θίσβιος, Βυζαντινός. Δεκάδες κωμωδίες, μέ πλοκή, μέ δράση, ὅπως «Ἡ κόρη μου ἡ σοσιαλίστρια», παράσταση πού μπορεῖ νά παιχθεῖ σήμερα στήν Ἑλλάδα καί νά εἶναι πιό ἐπίκαιρη ἀπ’ ὅ,τι τήν ἐποχή πού γράφηκε! Σκαλίζω, πού λέτε, τήν βιβλιοθήκη μου καί βρίσκω: «Ὁ Μισέ Κωζῆς. Κωμωδία ἀστεία;, συντεθεῖσα καί ἐκδοθεῖσα ὑπό Δ.Γ.Κ· Ἐν Κωνσταντινουπόλει, Τύποις Ι. Λαζαρίδου 1848». Τά πρόσωπα εἶναι ἕνας Χῖος, ἕνας Ἀλβανός, ἕνας Λαζός καί ἕνας Τήνιος, ἡ κοκώνα Μριόλα, φίλη τοῦ Κωζῆ, Ψωμαθιανή, ἡ βραδύγλωσσος νύφη της, οἱ κυρίες Κατήγκω, Ἑλέγκω, Ἀνέστω, Φωτεινή, ἕνας Ἰσραηλίτης καϊκτσῆς κι ἕνας Ἀρμένιος καφετζῆς. Ἀρμένιοι εἶναι καί οἱ μουσικοί.

Κάθισα καί τό διάβασα, 62 σκοροφαγωμένες κατακίτρινες σελίδες, μέ τούς χαρακτῆρες νά ὁμιλοῦν ὁ καθείς τήν δικήν του διάλεκτο, μιά παραφθορά ἴσως τῆς «Βαβυλωνίας», ἀλλά μέ λέξεις καί φράσεις τίς ὁποῖες ἀκόμη καί σήμερα ἀκούω στήν Χίο καί τήν Τῆνο. Δέν λέγω ὅτι θά ἤθελα νά δῶ νά παίζεται σέ θέατρο τῶν Ἀθηνῶν ὁ «Κωζῆς», ἀλλά διαπιστώνω ὅτι ἐδῶ καί 150 χρόνια, τήν ἐποχή, δηλαδή, κατά τήν ὁποία ἔγραφαν μετά μανίας θεατρικά οἱ Ρῶσσοι σπουδαῖοι συγγραφεῖς, ἔγραφαν καί κάποιοι Ἕλληνες, τούς ὁποίους δέν προσπαθήσαμε νά ἀνακαλύψουμε…

Ἔχουν γράψει σπουδαῖα θεατρικά οἱ: Δ. Ψαθᾶς, Β. Ρώτας, Γρ. Ξενόπουλος, Ἄγγ. Τερζάκης, Λούλα Ἀναγνωστάκη, Κ. Ἀσημακόπουλος, Ἀσ. Γιαλαμᾶς, Κ. Πρετεντέρης, Γ. Κακουλίδης, Δ. Κεχαΐδης , Γ. Λαζαρίδης, Ἀλ. Λιδωρίκης, Μαργαρίτα Λυμπεράκη, Γ. Μανιώτης, Π. Μάρκαρης, Π. Μάτεσις, Μόνα Μητροπούλου, Τ. Μωραϊτίνης, Γ. Ξανθούλης, Σ. Πετεζᾶς, Ν. Περγιάλης, Μ. Ποντίκας, Γ. Σεβαστίκογλου, Γ. Σακαρίμπας, Ἀλ. Σολομός, Γ. Τζαβέλας, Ροζίτα Σώκου, Στ. Τσιώλης, Παντ. Χόρν, καί μπορεῖ νά ἔχω λησμονήσει ἄλλους τόσους! Γιατί, λοιπόν, ἀνατρέχουμε συνεχῶς σέ ξένους (δέν λέω, πολύ καλοί, ἀλλά ὄχι οἱ μόνοι) καί σχεδόν ἀδιαφοροῦμε γιά τούς δικούς μας; Δέν λέω, καλός ὁ Φεϊντώ, καλός ὁ Σόμερσετ Μώμ καί ὁ Ἰονέσκο, ἀλλά καί οἱ δικοί μας δέν ἀξίζουν μιά προσπάθεια;

Απόψεις

Ροζάκης δικαιώνει «Ἑστία»: Χάρτες μέ 6 μίλια στά νησιά μας ἀνατολικά τοῦ 25ου μεσημβρινοῦ!

Εφημερίς Εστία
Καί 6 μίλια ἐναέριος χῶρος! – Mέ ἄρθρο του στήν «Καθημερινή» ἀποκαλύπτει τό παρασκήνιο τῶν διερευνητικῶν ἐπαφῶν τοῦ 2003 ἐπί Σημίτη καί ἐπιβεβαιώνει τίς πληροφορίες μας – «Προσωρινά μέτρα διευθέτησης πρακτικοῦ χαρακτῆρα» προτείνει ὁ Εὐ. Βενιζέλος γιά τό Αἰγαῖο καί τήν Μεσόγειο – Ἡ Τουρκία ἐκπρόσωπος τῶν Τουρκοκυπρίων!

Τό νέο κόμμα «κάμερα» χωρίς ὀργανώσεις καί ἡ ἀπέραντη ἡσυχία τοῦ ὁλοκληρωτισμοῦ

Μανώλης Κοττάκης
TO KOMMATIKO φαινόμενο ἐξελίσσεται. Ὅταν ἀποκαταστάθηκε ἡ Δημοκρατία, τά κόμματα ἔχαιραν μεγάλης αἴγλης καί ἐκτιμήσεως. Ἡ Νέα Δημοκρατία καί τό ΠΑΣΟΚ εἶχαν ἕκαστο ἕνα ἑκατομμύριο μέλη. Σέ κάθε χωριό καί σέ κάθε πόλη ἄνοιγαν γραφεῖα τοπικῶν ὀργανώσεων. Οἱ κομματικοί μηχανισμοί ἦταν γιγαντιαῖοι καί κινητοποιοῦσαν κόσμο: γιά ἀφισοκόλληση, γιά μεταφορά σέ συγκεντρώσεις ἐκτός νομῶν, γιά οἰκονομική ἐξόρμηση μέ κουπόνια, γιά πολλά. Στίς ἐκλογές γιά τήν ἀνάδειξη τοπικῶν ἐπιτροπῶν καί νομαρχιακῶν ἐπιτροπῶν μετεῖχε χιλιάδες κόσμος. Σέ μιά ἐποχή οἱ ὀργανωμένοι ὀπαδοί τῆς Νέας Δημοκρατίας μετεῖχαν καί σέ ἐσωκομματικά δημοψηφίσματα γιά τό ποιοί ὑποψήφιοι θά περιληφθοῦν στά ψηφοδέλτια τῆς Νέας Δημοκρατίας. Τό μοντέλο τοῦ μαζικοῦ κόμματος καί τοῦ κόμματος ἀξιωματούχων σήμερα πεθαίνει. Εἶναι στά σπαράγματά του. Ὁ ΟΠΕΚΕΠΕ, στόν ὁποῖο τό κόμμα παρενέβαινε γιά νά γίνουν πλούσιοι ὀλίγοι προὔχοντες εἰς βάρος χιλιάδων ἐντίμων νεοδημοκρατῶν, εἶναι ὁ ἐνταφιασμός αὐτοῦ τοῦ μοντέλου. Σήμερα αὐτό τό μοντέλο λειτουργίας κόμματος ἔχει ἀπομείνει νά τό ἐφαρμόζει μόνο τό ΚΚΕ τό ὁποῖο διαθέτει ὀργανωμένη βάση. Ἡ Νέα Δημοκρατία καί τό ΠΑΣΟΚ περιορίζονται στήν διεξαγωγή ἐσωκομματικῶν ἐκλογῶν γιά τήν ἀνάδειξη ἀρχηγοῦ, καί τέλος. Ἡ δημοκρατία τελειώνει ἐκεῖ. Ἀλλά ἡ πυραμίδα πρός τά κάτω ἔχει ἀλλοιωθεῖ καί, ὅπως θά ἀναλύσουμε μέ ἀποκαλύψεις, ἔχει ἀντικατασταθεῖ ἀπό τό μοντέλο τοῦ καθολικοῦ ὁλοκληρωτισμοῦ. Σέ […]

Δύσκολες ὧρες γιά τόν κ. Βορίδη στό Ἡράκλειο Κρήτης

Εφημερίς Εστία
ΣΚΗΝΕΣ πού θυμίζουν ἐποχές μνημονίων διεδραματίσθησαν τό Σάββατο βράδυ στό Ἡράκλειο Κρήτης, μέ δεκάδες κουκουλοφόρους νά ἐπιτίθενται στόν κ. Μάκη Βορίδη, ὁ ὁποῖος συνοδευόμενος ἀπό τήν οἰκογένεια, δειπνοῦσε σέ ἑστιατόριο τῆς πόλεως.

Πού εἶδε τόν κόσμο, σάν ἔργο Τέχνης

Δημήτρης Καπράνος
«Μιά τόσο μακρινή ἀπουσία.» Ἦταν μιά ταινία τοῦ ἐξαίρετου Σταύρου Τσιώλη.

Τετάρτη, 27 Ὀκτωβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟ ΛΙΚΕΡ ΤΩΝ ΔΟΝ-ΖΟΥΑΝ