Τσαρούχης, διαχρονικός, διηπειρωτικός, ὑπέροχος…

Ἀνήκουμε στούς θαυμαστές τοῦ ἔργου τοῦ Γιάννη Τσαρούχη

Ὁ καλλιτέχνης, πού γεννήθηκε καί μεγάλωσε στόν Πειραιᾶ, ἀποτύπωσε τήν πόλη μας σέ ὑπέροχους πίνακές του. Τόν Τσαρούχη τόν βρήκαμε μπροστά μας χθές, διαβάζοντας ἕνα ἐξαιρετικό κείμενο τῆς Ἑλένης Γαλάνη στήν ἱστοσελίδα της (www.anyteart.com). Ἐξαιρετική συνάδελφος, ἐπί σειρά ἐτῶν ἐπί κεφαλῆς τοῦ «Πολιτιστικοῦ» στήν «Καθημερινή», διετέλεσε ὑπεύθυνη Τύπου στό Ἵδρυμα Ἑλληνικοῦ Πολιτισμοῦ (1992-2011) καί σήμερα παρακολουθεῖ ἐπιμελῶς καί σχολαστικά (ὅπως τότε) τά τεκταινόμενα στόν χῶρο τοῦ Πολιτισμοῦ… Ὅπως μᾶς πληροφορεῖ, λοιπόν, ἡ Ἑλένη Γαλάνη, ὁ Ἄνταμ Σίμτσικ, πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής τῆς “Documenta 14” στήν Ἀθήνα καί τό Κάσελ (2013-2017), σέ συνεργασία μέ τήν Ἀνδρονίκη Γρυπάρη, πρόεδρο τοῦ ἐν Ἀθήναις Ἱδρύματος Γιάννη Τσαρούχη, ἐπιμελοῦνται τήν μεγάλη ἀναδρομική ἔκθεση “Dancing in Real Life”, ἡ ὁποία παρουσιάζεται αὐτόν τόν καιρό στό Σικάγο, στό νέο μουσεῖο “Wrightwood 659”. Σχεδιασμένο ἀπό τόν σπουδαῖο Ἰάπωνα ἀρχιτέκτονα Ταντάο Ἄντο τό μουσεῖο ἀνήκει στό Alphawood Foundation. Συνιδρυτής του ὁ Φρέντ Ἄικενερ, Ἀμερικανός Μαικήνας καί φιλάνθρωπος –ἀπό τούς ἰσχυρότερους χορηγούς τοῦ Δημοκρατικοῦ Κόμματος. Λάτρης τοῦ ἑλληνικοῦ πολιτισμοῦ ὁ Ἄικενερ εἶχε στόχο, ἐδῶ καί χρόνια, νά «ταξιδεύσει» τόν Γιάννη Τσαρούχη στίς Ἡνωμένες Πολιτεῖες. Ἡ ἔκθεση περιλαμβάνει 200 ἔργα ἀπό τήν ἀρχή τῆς καριέρας του τό 1930 ἕως τόν θάνατό του τό 1989 –πίνακες καί σχέδια σέ χαρτί πού συγκεντρώθηκαν ἀπό δημόσιες καί ἰδιωτικές συλλογές ἀνά τόν κόσμο καθώς καί κάποια ἀπό τήν περίοδο τῆς αὐτο-εξορίας του στό Παρίσι, ἐκεῖ ὅπου συνάντησε τούς Ματίς καί Τζιακομέττι, τό 1935, ἐπηρεάστηκε ἀπό τό ἔργο τους καί συνέδεσε τόν δυτικό μοντερνισμό μέ τήν ἑλληνική παράδοση. «Τό πολύπλευρο ἔργο του ἀποτελεῖ σύνθεση ἀφήγησης καί μορφῶν ἀπό διαφορετικές περιόδους πού ὁρίζουν τό δικό του ὅραμα περί τῆς ἑλληνικότητας: ἀπό τήν εἰκαστική ἀπόδοση τῆς γραφῆς τοῦ ποιητῆ Κωνσταντίνου Π. Καβάφη, στό σχεδιασμό σκηνικῶν γιά τό θέατρο καί κοστουμιῶν γιά τή Μαρία Κάλλας…» ἀναφέρει τό δημοσίευμα, ἐπισημαίνοντας ὅτι ἐπίκεντρο τῆς ἔκθεσης εἶναι τά ἔργα μέ τόν ζεϊμπέκικο χορό. «Στά πρῶτα ζεϊμπέκικα πού ζωγράφισα ἔντυσα τούς χορευτές μέ στρατιωτικά καί ναυτικά ροῦχα γιατί ἀπ’ αὐτούς εἶδα νά χορεύεται ὁ χορός αὐτός. Ὅταν ἄρχισα νά ζωγραφίζω γυμνούς χορευτές μέ πείραζε κάπως, καί γιά νά κάνω ζωντανά τά ὁράματά μου ἐπινόησα μέ τή φαντασία τά παραλιακά καφενεδάκια στά ὁποῖα ἀναδυόμενοι κολυμβητές, ὑπό τούς ἤχους ἑνός βραχνοῦ φωνόγραφου ἤ ἑνός τζούκ-μπόξ ἔρχονταν στό τσακίρ κέφι καί χόρευαν ζεϊμπέκικο ἤ τσάμικο» ἔχει πεῖ ὁ ζωγράφος.

Γοητευμένος μέ τό ἔργο τοῦ Εὐριπίδη ὁ Τσαρούχης μετέφρασε πολλά ἀπό τά ἔργα τοῦ μεγάλου τραγικοῦ στή νέα ἑλληνική γλῶσσα. Οἱ θεατρικές του ἑρμηνεῖες ἐπαναπροσδιόρισαν ριζικά τόν ἀρχαῖο κοινωνικό σχολιασμό, ἐνῶ ἡ ἀνακάλυψη τοῦ ὑπαίθριου θεάτρου τόν ἔφερε ἕνα βῆμα ἐμπρός καί τό 1977 ἀνέβασε τίς «Τρωάδες» σ’ ἕνα ἀθηναϊκό πάρκινγκ.

Ἀκολούθησε ἡ παράσταση τῶν «Ἑπτά ἐπί Θήβας», ἕνα δεύτερο πείραμα, σέ δική του σκηνογραφία καί μετάφραση, μέ τό ὁποῖο, ὅπως ἀναφέρει ὁ ἴδιος «προσπάθησα ν’ ἀποδώσω τήν ἐποχή τοῦ Αἰσχύλου κατά τήν ὁποία γράφτηκε καί παίχτηκε τό ἔργο» στήν «ὁμιλουμένη δημοτική γλῶσσα» καί μέ μοναδικό στόχο «νά μή διαφύγει τό πνεῦμα τοῦ ἔργου καί τό μήνυμα τοῦ ποιητῆ». Δείτε τό δημοσίευμα ἐδῶ. (www.anyteart.com)

Απόψεις

Ἑνοποιοῦνται ΥΓΕΙΑ καί ΜΗΤΕΡΑ

Εφημερίς Εστία
Δημιουργεῖται μεγάλο θεματικό πάρκο Ἰατρικῆς Ἱστορίας

100.000 μετανάστες στό Τομπρούκ ἕτοιμοι νά εἰσβάλλουν στήν Ἑλλάδα

Εφημερίς Εστία
Ἐνῷ ὁ Χάφταρ ταπείνωσε καί ἐξεδίωξε τούς ὑπουργούς τῆς ΕΕ, περιλαμβανομένου καί τοῦ Θάνου Πλεύρη – Ἀμερικανική Πρεσβεία: «Ἡ Εὐρώπη πρέπει νά φυλάξει τά σύνορα καί νά ἐμποδίσει τούς τρομοκράτες νά περάσουν»

Ἡ ἱστορία θά εἶναι καλύτερη μαζί του ἀπό ὅ,τι ἐμεῖς ὡς ὀργανωμένη κοινωνία

Μανώλης Κοττάκης
Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ πού ἔδωσε προχθές τό βράδυ στό «Ἐνώπιος Ἐνωπίῳ» τοῦ Νίκου Χατζηνικολάου ὁ πρώην Πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος γιά τό καλοκαίρι τοῦ 2015 ἀλλά καί γιά τήν πορεία του στήν πολιτική γενικώτερα, θά ἀποτελέσει στό μέλλον ἕνα ἱστορικό ντοκουμέντο.

Ἐγκαινιάσθηκε τό 30ό κατάστημα τῆς Optima bank στήν Κομοτηνή

Εφημερίς Εστία
Ἐπραγματοποιήθησαν τά ἐγκαίνια τοῦ νέου καταστήματος τῆς Optima bank στήν Κομοτηνή, ἐπί τῆς πλατείας Εἰρήνης, σηματοδοτῶντας τή λειτουργία τοῦ 30οῦ καταστήματος στό πανελλαδικό της δίκτυο.

Δυναμική, τώρα, ἀντιμετώπιση τῆς εἰσβολῆς

Δημήτρης Καπράνος
Ὡσάν νά ἐκτελοῦν δρομολόγια τῆς γραμμῆς «Παλούκια-Πέραμα», ἑκατοντάδες εἰσβολεῖς ἀπό τήν Βόρειο Ἀφρική, μέσῳ Λιβύης, ἀποβιβάζονται ἀνενόχλητοι στίς ἀκτές τῆς Κρήτης.