ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025

Τριγμοί, βαβαί, ἀπό τόν τάφο τοῦ Θεμιστοκλέους

Τό 1930, ὁ παπποῦς μου, ὁ Λακεδαιμόνιος Ἰωάννης Πατσουράκος…

… ἀγόρασε ἕνα «ἀγροτεμάχιο» στό Ἀμπελάκι (καί ὄχι «Ἀμπελάκια» ὅπως κακῶς καί ἀνιστορήτως ἀναφέρεται ἀκόμη καί στίς πινακίδες τοῦ Δήμου) Σαλαμῖνος.

Ἀπό τά τέλη τοῦ ’50 ὑπάρχει ἐκεῖ ἡ «ἐξοχική κατοικία» μας καί σχεδόν κάθε Σαββατοκύριακο βρίσκομαι ἐκεῖ. Τό Ἀμπελάκι εἶναι τό μοναδικό ἐναπομένον χωριό στήν Σαλαμῖνα. Καί ἐκεῖ, στόν ὅρμο τοῦ Ἀμπελακίου (καί ὄχι «Ἀμπελακίων») διανυκτέρευσε τήν κρίσιμη ἡμέρα πρό τῆς ναυμαχίας ὁ ἑλληνικός στόλος! Ἐφέτος ἑορτάζουμε τά 2.500 χρόνια ἀπό τό ἔπος τῆς Σαλαμῖνος. Καί θά πραγματοποιηθοῦν ἐκδηλώσεις ὄχι στήν Σαλαμῖνα ἀλλά στήν Σχολή Δοκίμων!

Ἀσφαλῶς, οἱ ἔχοντες τήν εὐθύνη τοῦ ἑορτασμοῦ διεπίστωσαν ὅτι ἡ ἀρχαία Σαλαμίς, ὁ τόπος πού θά ἔπρεπε νά ἔχει διαφυλαχθεῖ ἀπό τούς Ἕλληνες ὡς κόρη ὀφθαλμοῦ, ἔχει –ἀπό χρόνια πολλά– μετατραπεῖ σέ ναυπηγεῖο, σέ σκουπιδότοπο, σέ κρανίου τόπο! Ἀλλά καί ὁ Τύμβος τῶν Σαλαμινομάχων εἶναι σήμερα χῶρος φιλοξενίας διαφόρων ρυπαινουσῶν ἐργασιῶν, ὅπως καί ἡ Κυνόσουρα, ἡ ὁποία –κατά τά λεγόμενα– πρόκειται νά ὑποδεχθεῖ κάποιες νέες ναυπηγικές μονάδες, βάσει τοῦ «σχεδίου ἀνάπτυξης» τοῦ ΟΛΠ. Εὐτυχῶς, ἔχουν ἐξαιρεθεῖ ἀπό τήν παραχώρηση στό κινεζικό κράτος 600 στρέμματα στήν Κυνόσουρα, ἀλλά ἡ ζημιά πού ἔχει γίνει εἶναι τεράστια!

Δέν μπορεῖ κανείς ἐπίσης νά μιλήσει σοβαρά γιά τόν ἀρχαῖο λιμένα τῆς Σαλαμῖνος (στό Ἀμπελάκι), τοῦ ὁποίου ὁ βυθός εἶναι διάσπαρτος ἀπό ἀπομεινάρια ναυαγίων τά ὁποῖα καταστρέφονται ἀνεκμετάλλευτα ὅπως καί ὁ ἀπέναντι λοφίσκος, πού ἀποτελοῦσε γιά ἐμᾶς, στά παιδικά μας χρόνια, τόπο ἀνευρέσως αἰχμῶν ἀπό τά βέλη τῶν πολεμιστῶν, τίς ὁποῖες χρησιμοποιούσαμε ὡς παιδιά, στά δικά μας βέλη, γιά νά κάνουμε τοξοβολία!

Ἀλλά καί ἡ Ψυττάλεια, ἡ νησίδα ὅπου οἱ Πέρσες, φεύγοντας ἐγκατέλειψαν μερικές ἑκαντοντάδες ὁπλῖτες, τούς ὁποίους «ξεπάστρεψαν» οἱ Ἀθηναῖοι, μέ ἐπί κεφαλῆς τόν «δίκαιο» Ἀριστείδη, φιλοξενεῖ τήν μονάδα βιολογικοῦ καθαρισμοῦ (!) ἐνῶ ὁ «θρόνος» τοῦ Ξέρξη, στό ὄρος Αἰγάλεω, ἔχει γιά διακόσμηση δεξαμενές πετρελαίου καί ξεκάρφωτες πολυκατοικίες!

Ἀλλά μήπως εἶναι καλύτερη ἡ κατάσταση στόν πέριξ τῆς Σχολῆς Δοκίμων χῶρο; Ἐκεῖ, παρά τίς διαμαρτυρίες τῶν κατοίκων, τίς εἰσαγγελικές παραγγελίες, τήν ἀπόφαση τοῦ ΣτΕ, ὁ ΟΛΠ ἐξακολουθεῖ νά «μπαζώνει» τήν θάλασσα (καί νά καταστρέφει ὅ,τι ἀρχαῖο ἔχει ἀπομείνει στά πέριξ τοῦ βυθοῦ τοῦ λιμένος τοῦ Κανθάρου) προκειμένου νά κατασκευάσει νέους προβλῆτες γιά τά γιγαντιαῖα κρουαζιερόπλοια, τά ὁποῖα παραδίδονται ἤδη γιά «σκράπ» ἔπειτα ἀπό τήν «χρεοκοπία τους» λόγω τῆς πανδημίας!

Ἤδη, περίοικοι ξυπνοῦν τίς νύχτες ἀπό τριγμούς ὀστῶν ἀπό τόν παρακείμενο στήν Σχολή τάφο τοῦ Θεμιστοκλέους!

Ἰδού, λοιπόν, πῶς τιμοῦμε –ἐμεῖς, οἱ ἀπόγονοι– τήν δόξα τῶν Ἑλλήνων, οἱ ὁποῖοι ἑνώθηκαν –γιά πρώτη φορά– ὑπό τόν Ἀθηναῖο Θεμιστοκλῆ καί τόν Λακεδαιμόνιο Εὐρυβιάδη καί κατεναυμάχησαν τόν τεράστιο στόλο τοῦ Ξέρξη, διαφυλάσσοντας τόν δυτικό πολιτισμό!

Οὐδείς λογικός ἀντιλέγει, ὁ Ὀργανισμός Λιμένος ὀφείλει νά ἐκσυγχρονίζεται. Ὄχι, όμως, μέ ὅρους παρωχημένων ἐποχῶν καί μεθόδων, ἀλλά μέ βάση τήν σύγχρονη τεχνολογία καί τίς ἀντιρρυπαντικές καί φιλο-περιβαλλοντολογικές προδιαγραφές, ὅπως συμβαίνει σέ ἄλλους, μεγάλους, λιμένες τῆς Εὐρώπης (Μάλτα, Βενετία, Βαρκελώνη, Γένοβα, Ἁμβοῦργο, Ἀμβέρσα) ὅπου κάθε παρέμβαση ὑπακούει στούς Νόμους γιά τό Περιβάλλον. Κατά τά λοιπά, ἀγαπητοί, διαρρήξαμε τά ἱμάτιά μας γιά τήν Ἁγία Σοφία. Τούς δικούς μας, ὅμως, τούς ἐντός τῶν τειχῶν ναούς τοῦ κλέους καί τῆς δόξης τῶν ἀρχαίων Ἑλλήνων, τούς ἔχουμε «τοῦ πεταματοῦ»…

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.